Nicolaas Rathslag

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Margaret,

Bericht door ria van bessen » 18 jan 2015, 12:13

Margaret, Andries Hamer geeft zélf op in RC 1811 dat hij geboren is 3 maart 1750.Geboorteplaats wordt niet in dit register vermeld.Andries is trouwens schipper van beroep**Ik heb inmiddels wel de schoonvader van Andries gevonden in het register van 1798 - Gerrit Kienhorst - hij is dan 85 jr oud en geboren in Zwolle. De rest moet ik nog, foto voor foto dus ... laten we maar duimen..**én ...1809 – overleden de weduwe van Merten Hamer oud 94 jaar wonende buiten de Diezerpoort op 23 mei overleden is begraven door de Geref. armenkamer; bron Reg. van aangegeven lijken RBSO 811 bl 141Het 1e kind van Andries heet Martha, maar kan ook de moeder zijn van Geertje Kienhorst?Wel opvallend is dat de 2e vrouw van Andries ook overlijdt als wonende buiten de Diezerpoort ..en wie is dit dan ? Zijn er twee Marten Hamer of is dit wel een echte Hamel [ die zijn er ook]25 nov 1785 - De vrouw van Merten Hamel voor Kamper Poorte, van den Armen. ***En deze ... ? misschien een link naar Middeldorp, ze kenden elkaar ...?Zwolle Lidmaatboek4 april 1735 Maria Elisabeth Hamer komt met attestatie uit Amsterdamop 1 april 1736 vertrekt ze weer naar Amsterdam   

Daan

Andries Hamer J.M. buiten de

Bericht door Daan » 18 jan 2015, 13:09

Andries Hamer J.M. buiten de Camperpoort had dus twee schoonvaders, in 1770 trouwt hij met Geertien Kienhorst J.D. en op 14 juni 1804 met Willemina Schonewolf J.D. hij staat bij dit huwelijk vermeld als zijnde Wed. van Geertje Kienhorst. 

ria van bessen

Ja, die had hij inderdaad

Bericht door ria van bessen » 18 jan 2015, 13:22

Ja, die had hij inderdaad Daan, maar niet tegelijk haha ...of wel?In 1798 was zijn schoonvader Gerrit Kienhorst die met Egbertjen Hendriks trouwt in 1737 - 2 zoons Roelof en Hendrik heeft in 1748 en zou de dochter Geertje na 1748 gedoopt moeten zijn [niet opgezocht]Hieruit kun je ook afleiden dat zoon Egbert van Andries Hamer dan vernoemd is naar zijn oma.En zou het 1e kind van Andries dus ook vernoemd kunnen zijn naar zijn vader Marten - wordt Martha..  Ik denk dat  de geboortedatum van Andries wel serieus genomen kan worden.Omdat Egbert zijn geboortejaar en maand ook klopt ..Volgens het register van alle huizen 1812 blz 24-25wijk Kamperpoort nr 36Anderis Hamer schipper van beroep en wedr. van Geertje Kienhorst[vreemd want hij is dan al getrouwd met zijn 2e vrouw...]dus toch tegelijk 2 schoonvaders  [grapje] * daar wordt ook vermeldEgbert
geboren 12-11-1773» gehuwd, schipper,
zoon van Anderis Hamer, schipper, en
Geertje (Kienhorst), moeder overleden
Bron: Reg. van alle huizen, 1812 blz 24-25   

blauwe_parel

Daan dank je wel voor het mee

Bericht door blauwe_parel » 18 jan 2015, 13:35

Daan dank je wel voor het mee puzzelen.Ik denk dat we ons niet heel erg strikt aan de leeftijd van 80 jaren hoeven te houden en dat daar wel een marge in zit van enkele jaren.Stel je voor, Andries is overleden en b.v. 2 buren gaan dit aangeven op het Stadhuis. Ze vertellen wat ze weten en en op de vraag hoe oud Andries was schatten ze dat Andries ca 80 jaar was. Dat wordt dan genoteerd en lezen wij vandaag in die akte.Bedankt nogmaals,Margaret

Janny Lalkens

Reactie op Ria zondag 18 jan.

Bericht door Janny Lalkens » 18 jan 2015, 13:41

Reactie op Ria zondag 18 jan. 12:13 uur:Amsterdam en Middendorp:Gisteravond begraafboeken Zwolle bekeken, blz. 123- 303    28-12-1754 tot 28-12-1758   VPNDop blz. 232:16-3-1757 is bij Monsr= Hermen Middendorp op den Dijk overleden een man zijnde uit het veerschip van Amsterdam gekomen genaamt Marten Volkers en is twe dagen daarna met concent van Haar Weledele Hoogagtbare uitgevoert te Lage [Duitsland? J.L. ] te worden begraven komt voor klokken geregtigheid f 2.16.0op blz. 251:  19-8-1757 De musikant Hans Hendrik Cremer  Een Jonggeboren kind om half 2 in de Broerenkerk laten begraven In de groeve 495 of 496 welke inzaat zijn oom Hermen Middenderp aan hem vergunt hadde.Machtelt Middendorp trouwde met een touwslager. Als men op de Dijk woonde ( Later was dit de Thorbeckegracht of kreeg het een andere naam?) en men had recht op een graf in de Broerenkerk, dus IN de kerk, dan had men denk ik een beroep dat toen hoger gewaardeerd werd dan dat van touwslager. Op de Dijk woonden toch de Factoors? De handelsmannen, die hun handel ook verplaatst moesten zien. Vaak over water. Via veerdiensten op vaste tijden. Of Machtelt Middendorp iets te maken had met Hermen Middendorp weet ik niet, maar die Hermen had denk ik iets te maken met dat veer op Amsterdam. Hij kan ook herbergier zijn geweest, dat men een zieke zolang bij hem naar binnen bracht. Maar deze Hermen had dus denk ik ook wel iets met Amsterdam te maken. Dus misschien was het voor een Middendorp nog niet zo bijzonder om een poosje in Amsterdam te wonen en daar te werken.Nog een Van Sloten gezien op blz. 268:2-2-1758 Derk van Sloten In Leven klapwaker om half 2 in de Broerenkerkke begraven     [Er staat geen geldbedrag bij voor klokken geregtigheid en ik weet ook niet precies wat dat is. Dat men een half uur of een kwartier de klok voor een overleden luidde? Een uur was heel duur: f 11 tot 16   ongeveer]En nog een Middendorp gezien op blz.185:13-3-1756 Janna Pothofs haar man wijlen Johannes Middendorp om half dri begraven in de Broerenkerk komt voor klokkengeregtigeid voor een half uur luidens f 2.16.0 Wat betreft de begraafplaats Heilig Kruis, waar de mensen die we zoeken denk ik zijn begraven:De administratie is vanaf 1783 bekend, maar wat ik al dacht: voor die tijd werd er ook al wel begraven. Misschien al wel heel lange tijd. In ieder geval ook al wel in 1756:Begraafboek Zwolle blz. 270:21 Febr. 1758 Samenvatting, zie anders VPND, Gerrit Egbers uit Westenholte is dodelijk gewond aan zijn been eind jan. naar Zwolle gebracht, overleden en omdat zijn vrouw geen geld heeft, hoeft ze klokken geregtigheid niet te betalen. Begrafenis op Heilig Kruis begraafplaats.  

Daan

Ja, ik kan mij alles

Bericht door Daan » 18 jan 2015, 13:50

Ja, ik kan mij alles voorstellen, gelijk deze variant, maar zijn toenmalige vrouw leefde nog bij zijn overlijden en die zou dan niet weten hoe oud die was, lijkt mij wel weer vreemd. Voorlopig dan maar in de midden laten.

blauwe_parel

Daan,

Bericht door blauwe_parel » 18 jan 2015, 13:51

Daan,Dit klopt helemaal behalve dat zij getrouwd zijn op 04-06-1804 in de Bethlehemkerk te Zwolle.Margaret

Janny Lalkens

Is er een link mogelijk van

Bericht door Janny Lalkens » 18 jan 2015, 13:56

Is er een link mogelijk van die mannen Hamer, die schipper waren naar die Hermen Middendorp/veerschip Amsterdam? Dat Hermen zo'n schip had en de Hamers voeren in zijn dienst op dat schip? Of dat het schip eigendom van iemand anders was, maar Hermen deed de bevrachting? Hermen wordt Monseigneur genoemd, dus men had respect voor zijn beroep.Aanvulling:En die touwslager kan ook een lijnbaan hebben gehad ( zo heette dat toch?) en dat hij mensen in dienst had en dus een soort fabriekje had? Ik vind het zo opvallend dat veel mensen die ik nu noemde allemaal IN de Broerenkerk werden begraven, niet ergens buiten een kerk op een kerkhof. In de Broerenkerk lag je toch als je een handwerksman was/middenstand of boer? Of getrouwd met zo iemand.  In de Grote of Michaëlskerk de bestuurlijke top van Zwolle en de advocatenenz. En in de Bethlehemse kerk, vooral daar omheen, de "gewonere" mensen.

Daan

Het gaat leuk worden ik heb

Bericht door Daan » 18 jan 2015, 13:56

Het gaat leuk worden ik heb dit dan niet duidelijk kunnen lezen, maar ach tien dagen en of vijf jaar verschil bij de geboorte het gebeurt allemaal, who cares.....

Janny Lalkens

Als we het plaatje maar rond

Bericht door Janny Lalkens » 18 jan 2015, 14:01

Als we het plaatje maar rond krijgen.... We moeten ze plaatsen in tijd en plaats en toch ook in een sociale groep, wat toen belangrijk was. Ik weet nog steeds niet, of we met soldaten, eenvoudige handwerkslieden of toch ook mensen met personeel te maken hebben. Schipper, touwslager, soldaat ? , bevrachter?? Geen idee.

Plaats reactie