wie weet raad, fam. Dorheide
-
anne vries
Phil,
Phil, 1590 mei 15Jan Ariaenszoon Onna verklaart dat hij aan Pieter van Beresteyn verkoopt een hoeve, boomgaard enhof met 23 mud zaailand, 14 koeganck weiland, vier dagmaat peerden oft jonge beestenland, 24dagmaat hooiland en 41 gien veenlandt onder den ambte van Vollenhove in de Leeuwter clufte.Oorspr. (Inv. no. 1259).Citaat is van jou, hier koopt Pieter dus van Jan Adriaanszoon.
dat klopt, bedoel eigenlijk
dat klopt, bedoel eigenlijk hoe is Pauwel aan de bezittingen gekomen hij verkoopt een gedeelte van het goet Dorreheijden
Nu is er een weg die Leeuwte
Nu is er een weg die Leeuwte heet en een weg die Zuurbeek heet.Het kan zijn dat de weg Zuurbeek er destijds nog niet was en dat die naam alleen gold voor een bepaald gebiedje (buurtschap).

-
anne vries
Pieter heeft het goed gekocht
Pieter heeft het goed gekocht, Pieter overlijd 27-11-1602, ik vermoed dat Pauwel het via vererving heeft gekregen, Pauwel overlijdt 23-11-1623 in Delft.
Je bedoelt dat Pieter het
Je bedoelt dat Pieter het goet ter Dorrehijden heeft gekocht, of delen daarvan?mvgr. Phil
-
anne vries
De volgende vraag beantwoord
De volgende vraag beantwoord ik maar hier, aangezien de blokjes steeds smaller worden.Je bedoelt dat Pieter het goet ter Dorrehijden heeft gekocht, of delen daarvan?ik denk dat het om dezelfde hoeve/ landerijen gaat, maar ik moet toegeven wel speculatief, 1259 Onderhandse akte, houdende de verkoop van een hoeve met landerijen in de Leeuwter Clufte onder Vollenhoven door Jan Adriaanszoon Onna aan Pieter van Beresteyn. 15 mei 1590 1 stuk27 1590 mei 15Jan Ariaenszoon Onna verklaart dat hij aan Pieter van Beresteyn verkoopt een hoeve, boomgaard en hof met 23 mud zaailand, 14 koeganck weiland, vier dagmaat peerden oft jonge beestenland, 24 dagmaat hooiland en 41 gien veenlandt onder den ambte van Vollenhove in de Leeuwter clufte. Oorspr. (Inv. no. 1259).De verklaring is mede ondertekend door Herman Geertszoon, burgemeester van Vollenhoven, en Warner van Vooren. 1260 Onderhandse akte, houdende de overdracht van drie hofsteden in Vollenhove, genaamd de Rouwenhof, de Dorre Heyde en de Vuurbeeck door Pauwels van Beresteyn aan Baernt Wiggerszoon (brouwer) te Haarlem. 22 december 1611 1 stuk
Je hebt het nu over
Je hebt het nu over erfgenamen van een eeuw later.De boerderij met die naam bleef dus wel bestaan, alleen kreeg deze andere eigenaars.

in 1722 vekochten oa.:
in 1722 vekochten oa.:Dirk Dirks x Jantjen Hermens d.v. Hermen P Dorheijde.Er was dus nog een Dorheijde gedeeltelijk eigenaar van het goet. Zelf woonde Jantje op het erve Wolters.mvgr. Phil
Het is niet gezegd dat de
Het is niet gezegd dat de familienaam aan de boerderij gegeven is. Het kan ook zijn dat de bewoners op een gegeven moment zo genoemd werden, omdat de boerderij zo heette.Altijd lastig met zo'n boederijnaam.

Ria, hoe kwam je aan deze?
Ria, hoe kwam je aan deze? Mogelijke kandidate21 9bris 1687 [september]Wouter Hermensz J.G. van 't Land van Vollenhove metAefjen Jochems J.D. van Blockzijl getrouwt den 12 oobris.Ik vind die inschrijving noch in het originele trouwboek van Blokzijl, noch in de transcriptie.Van Vollenhove is er geen trouwboek uit die tijd bewaard gebleven. Er zit sowieso een klein foutje in, want 9bris is november, september is 7bris. Ik wou nakijken wat het moest zijn.