wie weet raad, fam. Dorheide
Hier zit denk ik een foutje
Hier zit denk ik een foutje in:Het jaar bij verkopers 5, 1667.Koper is dan de weduwe van Jan van Kempen en deze is koper in 1740. Als 1667 goed zou zijn, dan had deze bovenaan moeten staan.

Erve Dorheijde.
Erve Dorheijde.Wat ik er tot nu toe van begrijp:Er was een leenheer die in ruil voor het gebruik van zijn hoeve en land een tiende deel kreeg van alles wat er op dat land verbouwd werd: De tienden grof en smal.Als die leenheer de hoeve en de landerijen verkoopt, dan moet dat tiende deel in het vervolg betaald worden aan de koper.De bewoners van Dorheijde zijn dus eerst niet de eigenaren, is mijn conclusie. Weet iemand of deze gevolgtrekking juist is?

Het ter beschikking
Het ter beschikking stellenvan leengoed had aanvankelijk een tijdelijk karakter maar op den duur groeide het bezit van leengoed uit tot een erfelijk recht van de leenman en zijn nakomelingen. In de 14e eeuw was dat erfelijk bezit van leengoed al sinds onheugelijke tijden gewoon en het 'militaire' karakter ervan verwaterde op den duur. We kunnen het recht op een leengoed van die tijd zien als een zakelijk recht, als vorm van bezit, dat onderworpen was aan bijzondere regels en vormen voor wat betreft vererving, verwerving en vervreemding, waar dan de bezitter, d.i. de leenman of -vrouw, nog een aantal verplichtingen bijkwam. Het belenen van leengoederen is eigenlijk het zelfde als het bevestigen van het zakelijk recht ervan door de leenman cq -vrouw aan de leenheer. Als er een nieuwe leenman of -vrouw optrad moest deze aan de leenheer iets geven of betalen. Die prestatie werd 'heergewaad' genoemd en bestond bij uit het geven van een paard of de tegenwaarde ervan in geld aan de bisschop, later alleen geld. Daarnaast kwamen er nog bijkomende kosten voor het opstellen van de leenakte en het gebruik van zegelwas.Het leenstelsel werd in 1798 afgeschaft.bron: HCO
Heb een lijst van leenmannen
Heb een lijst van leenmannen of -vrouwen, die begint in 1379. Toen waren Elzeke Stoenynx. Hulder haar man Wycher die Hovessche leenvrouw of -man van oa. het goet ter Dorreheyden en WendeloIn 1394 was dat Otte Gossensoen van Holteseijnde, ook toen werd gesproken over het goet ter Dorheyde. Dan in 1435 is Gese dochter van Volkier van Holtsende na diens dood. Hulder Johan van Holtsende, haar 'momber'. Ook hier werd gesproken over dat goet ter Dorreheyden. Daarna komt de naam niet meer voor tot dat Berestein, begin 1600, gedeelten van het goet ter Dorreheyde verkoopt. Probleem hierbij is: Berestein komt niet op de lijst van leenmannen of -vrouwen voor en de lijst loopt door tot 1651. In 1651 werdt toestemming verleend om de tienden te verkopen gelegen te Wendelo en elders in het kerspel Vollenhove.Bron: HCO, leenrepertorium
- ria van bessen
pagina 105 Blokzijl op VpNd
Helen,pagina 105 Blokzijl op VpNdals je in de zoekfunctie typt21 9bris dan spring je er gelijk naar toe
Dank je Ria.
Dank je Ria.Ik had er overheen gekeken, want het is ook een jaar eerder. Het moet dus zijn: Inschrijving 9 november 1686, huwelijk 12 december. Ook gezien de inschrijvingen ervoor en erna: oktober en december.

-
anne vries
Ik was heel iets anders aan
Ik was heel iets anders aan het zoeken, kwam hier terecht. Gekozen tot schepenen Alhart Kiers ten Berghe, aangesteld tot gedeputeerde van de geestelijke goederen op 23 februari 1650 voor drie jaar, Gerrit Gerritsen Vos, heemraad, weesmeester en kerkmeester, met Casper ter Berchorst als zijn adjunct, en Thiman Coops, thesaurier.Gekozen tot meenslieden Lucas Jansen Talen, Jan Jansen, Claes Claessen Cousebant, Joannes Milius en Wolter Geers Smit;aangesteld tot secretaris Joannes Lemker;tot stadsdienaars Claes Berens en Henrick Henricks Tiden;tot broodwegers Jan Kiers van Blancken en Jan Jansen Timens;tot vismeesters Henrick Geers van Ommen en Lubbert Berents;tot bierdragers Jan Henricks Schuirman en Wolter Herms;tot stadsroeper Jorrien Jans van Wedde;tot stadsijker Jan Evers Cuiper;tot doodgraver Derck Hermessen Moller.Pag. 638..Datering: 1649 februari 22hier gevonden ; 0077.1 Vollenhoofse regestenhier is dus sprake van een zekere Claes Claessen Cousebant, deze Claes heeft over een periode van 1649 tot 1660 eeen groot aantal publieke functies uitgeoefend in Vollenhove. Zou deze Claes een nazaat zijn van de Haarlemse brouwer? Barent Wiggersz. Cousebant en Magdalena Adriaensdr. Kies.Barent Wiggersz. Cousebant, zoon van Wigger Claesz. Cousebant, brouwer "in 't Springende Peerdt" te Haarlem, huwde in 1579 Magdalena Adriaensdr. Kies, dochter van Adriaen Jansz. Kies en Marytgen Claesdr. Beiden overleden in 1603 aan de pestdie dan in 1611 3 hofsteden in Vollenhove (waaronder de Dorre Heyde) koopt? Onderhandse akte, houdende de overdracht van drie hofsteden in Vollenhove, genaamd de Rouwenhof, de Dorre Heyde en de Vuurbeeck door Pauwels van Beresteyn aan Baernt Wiggerszoon (brouwer) te Haarlem. 22 december 1611 Cousebant is bepaald geen naam die veel voorkomt, je zou toch een verband verwachten.
Barent Wiggers Cousebant had,
Barent Wiggers Cousebant had, volgens een afbeelding van een stamboom op internet, wel een broer Claes.Deze zou een zoon Claes gehad kunnen hebben, maar hij was een RK geestelijke.Het een sluit het ander niet uit, maar is toch een beetje vergezocht denk ik. De fam. Cousebant in Haarlem, trouwen op huwelijkse voorwaarden en zo: http://gahetna.nl/collectie/archief/ead ... id/3.20.09

Hallo Helen, mijn dank is
Hallo Helen, mijn dank is weer groot.Rykert Pietersz Dorheijd, zoon van Pieter Jochemsz Dorheijde en Berentje Roeloffs. Hij is gedoopt op woensdag 21-11-1703 in Blokzijl,OV,NLD.Notitie bij de geboorte van Rykert: 21 nov. 1703 Pieter Jochemsz Dorheijd en Berentje Roelofs een z RijckentRykert is overleden op donderdag 20-04-1741 in Vollenhove,OV,NLD, 37 jaar oud.Notitie bij overlijden van Rykert: werd in een bestaand graf bijgezet.Notitie bij Rykert: Hij deed op 31-03-1738 als 34-jarige belijdenis te Vollenhove. Hierna werd hij aangenomen als lidmaat van de Nederduits Gereformeerde Gemeente te Vollenhove. Hij woonde eerder te Blokzijl. Hij woonde in 1739 te VollenhoveRykert trouwde, ongeveer 35 jaar oud, omstreeks 1738 met Petertje Meijnderts leeuwendal, ongeveer 42 jaar oud. Petertje is een dochter van Meijndert Jansen leeuwendal en Woltertje Wolters. Zij is gedoopt op donderdag 20-12-1696 in Vollenhove,OV,NLD.Notitie bij de geboorte van Petertje: zij is geboren in de ’Leeuwte" waar haar ouders woonachtig waren.Petertje is overleden.Kind van Rykert en Petertje:1 Meijndert Rijkents Dorheijde. Hij is gedoopt op woensdag 11-02-1739 in Vollenhove,OV,NLD.Notitie bij de geboorte van Meijndert: Meijndert Zoon van Rijkent Peters Dorheijde en Petertje Meijnderts Leeuwendal binnen Vollenhove. Gedoopt door: Dr. Angelius Jacobus CuperusMeijndert is overleden. Verder ben ik het gezin kwijt geraakt.gr. Phil