Stegeman onder Hengvorden
Nieuwe opstelling, waarin
Nieuwe opstelling, waarin alle nieuwe informatie is verwerkt:I. Derk Herms “op den Hoff”, landbouwer op de Kuijperije (1723) en de Stege (1730), beide onder Hengvorden, otr. (1) te Deventer op 15 mei 1717 met Janna Gerritz op de Kuijperij, dr. van Gerrit Egbertsz en Berentje Henriksz op de Kuijperij. Uit dit huwelijk 2 zonen:1. Gerardus (Gerrit) Derks, ged. te Olst op 10 apr 1718 (getuige: Bernarda Henrix).2. Albert Derks Stegeman, volgt II [blz. ]. Derk Herms, otr. (2) te Colmschate op 28 nov 1722, tr. te Colmschate op 13 feb 1723 met Maria Janssen, dr. van Jan Egbertsz op den Agterhoek onder Weteringen, ovl. te Olst voor 16 jun 1725. Uit dit huwelijk een dochter:1. Joanna Derks, ged. te Olst op 18 okt 1723 (getuige: Mechtelt Jansen). Derk Herms, otr. (3) te Colmschate op 16 jun 1725, tr. te Colmschate op 8 jul 1725, kerk.huw. te Olst op 30 jun 1725 met Albertje Gerrits Bloo, dr. van Gerrit Gerritsz Bloo en Geertjen Jansz. Uit dit huwelijk 2 kinderen:1. Christina Derks op de Stege, ged. te Olst op 28 mrt 1730, otr. te Colmschateop 10 feb 1772 met Dirk Evertsz Ganseboom.2. Joannes Derks Stegeman, ged. te Olst in feb 1736 (getuige: Hendrine op den Hof). Generatie IIII. Albert Derks Stegeman, landbouwer op Kolkershuis onder Hengforden, Olst, tr. (1) te Olst op 14 aug 1754 met Joanna Janssens, (Joanna tr. (1) met Hermen Wolters, 1 dochter.). Uit dit huwelijk geen kinderen. Albert Derks Stegeman, tr. (2) te Wijhe op 20 mei 1764 met Maria Wolters van de Kappe of Kappers, dr. van Wolter Wolters en N. Uit dit huwelijk 2 kinderen:1. Joannes Derks aan Kolkershuis, geb. Kolkershuis in Hengvorden, ged. te Olst op 9 sep 1765 (getuige: Hendrina Hermsen).2. Wilhelmina (Willemine) Alberts Kolkert, ged. te Olst RK Statie Boskamp op 27 mei 1769 matina Christina Derks soror patris, ovl. te Olst Hengforden op 4 jul 1844, tr. te Olst op2 apr 1798 met Everardus Jansen Brouwer, zn. van Joannes (Jan) Egbers Gagel of Brouwer en Gertrudis (Geertruij) Berents van de Gagelmaat, geb. te Raalte, ged. te Raalte op 8 jun 1770 (getuige: Gertrude matre patris), landbouwer, ovl. te Olst op 3 jan 1861. Uit dit huwelijk 7 kinderen.
- ria van bessen
Vreemd, ... ook vreemd dat
Vreemd, die RK inzegening van Derk Herms met Maria ... ook vreemd dat Janna Gerrits als getuige wordt genoemd. Dit zit in de volkstellin Olst 1811Jenneke Stegeman 37 jr d.v. D. Stegeman en Stiene Derks – dood - Olst - daghuurdergehuwd met Hendrik Stegeman z.v. J. Schutte en C. Schutte – dood – Olst - bouwman Dit lijkt Derk Stegeman die de voogd is en hij zou dan de zwager zijn, x met Christine Derks.En zou het andere huwelijk niet goed zijn ??Of ??Fijn, geen gaatjes ... hier vullen we ze ook .. doet hier geen pijn..
Ha Ria,
Ha Ria,Ik denk dat we hiermee Derk Stegeman inderdaad gevonden hebben; weer een Stegeman langs de koude kant dus. Die inschrijving van Maria Cupermans is ook nog eens een jaar later (1718) dan de ondertrouw (1717) in Deventer. Misschien kunnen we nagaan of Joanna een zuster Maria had, maar dan moet een van de ouders jong zijn gestorven. Omgedraaid door de pastoor bij het overschrijven van het kladje? Die pastoors zullen zich best eens vergist hebben, maar waarschijnlijk niet lang zo vaak als het mij uit zou komen om iets te verklaren...
- ria van bessen
Om te kijken of Maria de zus
Om te kijken of Maria de zus is van Janna zou je de voogd van moederszijde kunnen nalopen?En de voogd Gerrit op de Hof idem dito, hij lijkt de broer te zijn van Derk.
Dit is wat ik zo kon vinden:
Dit is wat ik zo kon vinden:Olst RK 1715 25 Martii ?Bapt. est Alberta legit. filia Alberti Gansenbrink et Gertrudis Hermannis conjug. Suscepit Maria Hermanni.Olst RK 1717 29 Octob. ?Bapt. est Joannes legit. filius Alberti Berens et Gertrudis Hermanni conjug. Suscepit Catharina Adriani.Olst 1720 10 Feb. ?Baptiz. est Gerarda leg. filia Alberti Berens et Gerardae Hermanni conj. Suscep. Joanna Gerardi.Een huwelijk in NG Colmschate02-01-1707 Albert Berentsz s. van w. Berent Jansz op de Meijrsplaatse in 't Joenetegenwoordig wonende op de Reutekolk metGeesken Hermansz d. van Herman Wesselsz onder Olstalhier getrouwt den 30 Jan:In de volkstelling van 1748 in Hengvorden komen Gerrit Hoff en zijn vrouw nog voor, maar zonder kinderen. Op Gansebrink woont dan Gosen Gansebrink met vrouw en 9 kinderen.Is het mogelijk dat Albert niet de broer, maar de zwager is van Derk Herms. Is de vader van Derk Harms dan ook Herman Wessels?
- ria van bessen
Albert is inderdaad zijn
Albert is inderdaad zijn zwager,Albert zijn vrouw is de zus van Derk Herms.zie hieronderOlst f 281 7 Maart 1721 Verw Scholtes J Tichler. Ceurnoten Jan Lammerts en Henric Arents. Erschenen in dit Ed Gerichte Albert Berents Meijer op de Gansebrinck en heeft versogt dat momberen mogten worden gestelt over sijn onmundige kinderen met name Maria, Berendine, Derk, Hendrine, Harmen, Jan en Geesken bij wijlen Geesken Harms ehelijk verworven, soo sijn daarover tot momberen gestelt de personen Derk Cuper en Derk Henrix op de Stege om de onmundigen profijt te soeken en schade te weren. Voorts erschenen in eodem judicio Albert Gansebrink voornoemt en heeft de voorschreven kinderen voor moederlijk goed bewesen en alle de moeders klederen soo linnen als wullen die tot haar lijff behoort hebben. Verders belooft de kinderen eerlijk te sullen opvoeden lesen en schrijven te laten leren. Sijnde vervolgens geaccordeert dat de kinderen voor haar alleen sullen behouden hetgeen sij van haar bestevader alnog mogten erven, waarmede de momberen als oock de vader bij handtastinge verklaarden hare pupillen genoeg geschied te sijn en voortaan haar leegkinderen personen en goederen na haar beste vermogen en als goede momberen na regte schuldig sijn, te sullen administreren en voorstaan. Actum ut supra.In de kantlijn: Olst den 29 Augustus 1746. Verwalter Scholtes Aart Brouwer. Ceurnoten Gerrit van Enk en Jan Bouwhuis. Erschenen Maria, Gerrit Roeberts, Derk, Jan Lamberts en Jan Alberts caverende voor haar absente broer en suster en bekenden uijt handen van haar momber te hebben ontfangen alle sodanige goederen als vader Albert Gansebrink aan haar voor moeders goed bewesen heeft, so dat sij niets meerder van hebben te pretenderen en bedanken deselve voor haar gedane administratie. W.g. Aart Brouwer Verw Scholtes. Nou, je hebt weer heel wat te puzzelen ... kennelijk zijn wat dames gehuwd ..
Prachtig! En met Herman
Prachtig! En met Herman Wesselsz zijn we ook weer een generatie verder! Zo zie je maar hoe snel je op een verkeerd been wordt gezet; ik dacht dat Gerrit Hoff de verwant aan de mannelijke zijde moest zijn, en het was net andersom. We puzzelen verder...In het Vuurstedengeld van 1682 vind ik in Hengvorden Herman Wesselsz niet terug, wel Wessel op den Belt met 1 vuurstede.
Als ik de verdeling nog eens
Als ik de verdeling nog eens doorlees, dan was in 1721 Herman Wesselsz nog in leven, en is zijn dochter vooroverleden. Het is logischer dat met de bestevader de vader van Geesken Herms is bedoeld, en niet die van Albert Gansebrinck. IN dat laatste geval zouden de kinderen immers niet rechtstreeks erven.Ook lijkt me dat Derk Herms waarschijnlijk geen broers heeft gehad, danwel broers die in 1722 nog leefden. Als dat wel zo was geweest, dan was waarschijnlijk Albert Gansebrink, de man van zijn overleden zuster niet de momber geworden. Bij het overlijden van Geesken Herms is ook Derk Herms zelf momber, en wordt geen andere mannelijke verwant genoemd, wat ook weer wijst op een klein gezin. Je vraagt je wel af waarom Herman Wessels als grootvader in 1722 niet als momber voor de kinderen van Derk Herms optreedt. Is hij inmiddels overleden?
- ria van bessen
Ik heb geen idee over het hoe
Ik heb geen idee over het hoe of wat betreffende Hermen Wessels, Mark.In dat wat ik heb aan aktes Olst komt hij niet voor.