afkomst Berend van Denekamp, trouwt Zwolle 1723

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens

Aanvulling op mijn bericht

Bericht door Janny Lalkens » 09 mei 2015, 21:38

Aanvulling op mijn bericht van zat. 9-5 om 15.47De Bernardus, zoon van Hendrik Jansen Borgman en Helena Gosens kan worden afgevoerd: als zijn moeder sterft, komt hij zelf in 1703 niet meer voor in de momberstelling als één van de kinderen.

ria van bessen

Als Berend in 1737 een

Bericht door ria van bessen » 09 mei 2015, 22:41

Als Berend in 1737 een verklaring aflegt betr. Jan ... dan lijken zij mij broers.En als Jan zegt 39 jr in Zwolle te wonen en Berend 33 jr ... dan zijn beiden niet in Zwolle geboren maar in Denekamp.de dpb zijn niet op VpNd, dus hopelijk ergens anders gedoopt.En dat Hendrik de Booi zowel bij Berend in woont als bij Jan ... dan kan ... alleen niet tegelijkertijd. De registers lopen per jaar op.Na 1744 blijkt hij in het huis te wonen van Jan. Janna is een zus van Berent en Jan.Zij huwt als Janna van Denekamp in de BlaauSceresteegh.En ongeveer van dezelfde leeftijd gezien het jaar van haar huwelijk en natuurlijk is zij niet de dochter van vrouwtje Kampstee ..maar van de 1e vrouw van Lucas.. De vader van Berent kan zijn getuige bij zijn huwelijk zijn- en ook zijn vrouw [oftewel zijn stiefmoeder] Lucas overlijdt in 1724, het huwelijk is in 1723. En hier is de vader ook getuige ...14-12-1722Lucas van Denecamp j.m. in de Wolweverstraat metLeida Hendriks wed. van Hermen Kumper in de WaterstraetZ.G. zijn vaderH.G. de huisvrouw van Hendrik TijdinkBruid erfuitinge doen en te bewijsen hoe lange haar Man doot is geweest. Ditis gedaen Ik begrijp dus niet helemaal het probleem... als je de voogdijakte opzoekt of aanvraagt van Lucas van Denekamp wanneer hij hertrouwt... dan ben je er zo achter 

wim meijberg

De dpb van Denekamp zijn op

Bericht door wim meijberg » 09 mei 2015, 23:06

De dpb van Denekamp zijn op http://zoekakten.nl/ndx4film.php?id=SBFG-HZS te vinden.

Janny Lalkens

Jan van Denekamp en Anna

Bericht door Janny Lalkens » 10 mei 2015, 00:57

Jan van Denekamp en Anna Sporre laten 2-2-1710 een dochter Janna dopen.Die andere Jan van Denekamp krijgt met zijn vrouw Geertje Koerts van 1700 tot zeker 1712 kinderen.Waarschijnlijk dus tegelijker tijd in Zwolle 2 mensen die Berend van Denekamp heten en 2 die Jan van Denekamp heten. Tenzij de vermelding op 28 febr. 1723 bij de aanvraag van het burgerschap voor Berend niet klopte: " dog alhier ter stede geboren". Want dan kan het om 1 Berend van Denekamp gaan.Begraafboek Zwolle 25 aug. 1744 begraven Annigien Sporre Wed: Jan van Denekamp te half 2 op grote kerkhof in een stadsgroeve  en een maand daarvoor: 7 juli 1744 Jan van Denekamp te half 2 op grote kerkhof in een stads groeve.In 1742 staat het huis in de BlauwScheerensteeg op naam van Jan van Denekamp, die dan als inwoner heeft Hendrik de Boois, getrouwd met Janna van Denekamp op 14 aug. 1729. Volgens Vuursteden 1751 is dat huis in bezit van Hendrik de Boois, wat me laat denken, dat het geërfd is door de schoonzoon Hendrik en dochter Janna van Jan van Denekamp. Janna was dan 19 1/2 jaar toen ze trouwde. Bovendien is van Jan bekend, dat hij maar 1 kind had. Die kan dan alles in 1744 erven. Janna moet denk ik oom zeggen tegen Berend.

Jacqueline

Er zijn twee Berends van

Bericht door Jacqueline » 10 mei 2015, 10:18

Er zijn twee Berends van Denekamp. Eén wordt begraven in de Grote kerk op 05-03-1762. Dat zal mijn voorvader zijn, die tweemaal trouwt en 12 kinderen doopt, alles RK. Hij wordt vermeld in de VT 1748. Waarschijnlijk is hij ook degene uit het inwonersregister, het klopt dat hij van 1744 tot 1748 twee kinderen erbij krijgt. In 1742 wordt vermeld dat hij er 3 heeft, dat  is één minder dan je zou verwachten maar daar zal dan een verklaring voor zijn te vinden.Broers en zussen van hem zullen zijn: Lucas (huwelijksgetuige); Jan (doopgetuige en zijn huis gaat over op zus en zwager die eerder inwoonden bij Berend) (Janna (doopgetuige, inwonend bij Berend) Gesina (doopgetuige).Ria, ik begrijp niet zo goed wat jij bedoelt metEn ongeveer van dezelfde leeftijd gezien het jaar van haar huwelijk en natuurlijk is zij niet de dochter van vrouwtje Kampstee ..maar van de 1e vrouw van Lucas..Wat echter duidelijk is, is dat deze Janne nooit de dochter uit 1717 van Lucas X Joanna van de Kampstee kan zijn, en dat er ook verder geen enkele concrete aanwijzing is dat Berend een zoon is van deze Lucas. M.n. de namen van de doopgetuigen, waarvan het meest in het oog springend de naam Gesina, hebben mij dit doen vermoeden, plus het feit dat hij een broer Lucas heeft die logischerwijs een zoon zou zijn van Joanna Lucassen van de Kampstee. Maar ik betwijfel het steeds meer en zal dus zodra ik in de gelegenheid ben die voogdijakte gaan opzoeken in Zwolle. Hier komt de tweede Berent boven water:Begraven RK Hoornsteeg: 14 juni 1731 Berend van Deynekamps vrouw.In hetzelfde boek ook nog:2 juli 1710 Lucas van Deynekamp aen d'Spoelderbergh
22 december 1731 Lucas van Deynekamp  

Janny Lalkens

Jacqueline, die Janna van

Bericht door Janny Lalkens » 10 mei 2015, 13:50

Jacqueline, die Janna van Denekamp moet volgens mij wel haast de in 1710 gedoopte dochter van Jan van Denekamp en Anna Sporre zijn. Zie mijn stukje van 10-5     00:57 uur. Omdat ze met Hendrik de Boois getrouwd is en omdat hij in 1751 volgens het Vuurstedenregister eigenaar van dat huis is geworden. Dat zou dan kunnen met overleden ouders Jan van Denekamp en Anna Sporre in juli en aug. 1744 en met Janna als enig kind. Van Jan van Denekamp stond in 1742 genoteerd, dat hij maar 1 kind heeft. Die dochter Janna uit 1710 kan als enig kind dus dat huis erven.Door Janna haar huwelijk met Hendrik verdwijnt de naam Van Denekamp, sterft uit in mannelijke lijn vanaf Jan van Denekamp. Via broer Berend gaat de naam wel verder.Mooi, dat nu duidelijk is, dat er tegelijk 2 mensen met de naam Berend van Denekamp in Zwolle woonden. In 1699 lieten Berend van Denekamp en Lijsabet Arents een dochter Fennegien dopen. Mogelijk is die Lijsabet Arents dan de voruw van Berend van Denekamp, die in 1731 werd begraven. Want die andere Berend krijgt met nog steeds dezelfde vrouw kinderen tot in 1751.Misschien heeft dan die Berend van Denekamp met Lijsabet Arents in febr. 1723 het burgerschap gekregen, geboren te Zwolle. Of jouw voorvader Berend dan wel of niet ooit burgerschap heeft gekregen doet er niet zo toe. Dat burgerschap was alleen een hulpmiddel om mogelijk nog wat extra informatie te krijgen. Bij protestanten ga je dan bijv. kijken of ze met attestatie zijn binnengekomen in Zwolle, maar dat was er nu niet bij vanwege dat ze katholiek zijn. Vandaar dat ik over dat burgerschap begon.Johannes van Denekamp  en Aaltje Harms hebben een op 5-7-1699 te Zwolle gedoopte Gesina. Johannes wordt bij deze NG doopinschrijving  Jannes genoemd. Zo ook als zoon Gerrit in 1696 wordt gedoopt. En als zoon Hermannes in 1702 wordt gedoopt heet hij weer Johannes.Op 17 maart 1704 wordt er een kind van Jan van Denekamp begraven. Ik weet niet of het dan deze Johannes betreft. Broer Jan van jouw voorvader Berend  kwam denk ik in 1703 in Zwolle wonen. Of hij voor 1710 met Anna Sporre al kinderen kreeg, weet ik niet.

ria van bessen

Het verschil tussen de beide

Bericht door ria van bessen » 10 mei 2015, 21:24

Jou voorvader Berent  [huwt 2 keer ] = RK- beroep wever ..- én komt van Denekamp *gegevens die hij zelf heeft opgegeven ... Lucas van Denekamp SR komt van Denekamp .*Is tussen 1706 en 1711 in Zwolle komen wonen*1e RK doop in Zwolle als x met J. v.d. Kampstee in 1711*huwelijk te Denekamp - Lucas van ‘t Ellen-huijs weduwenaar van Denekamp met Jenneken Lucassen van de Kamp-stêe weduwe uijt Tilligte22 november 1705 - 10 december 1705 getrouwt 1737 - Jan van Denekamp is RK zowel volgens het Burgerboek als het inwonersregister.volgens de verklaring van Berent van Denekamp en Jan Oosten 12-02-1730Jan ten Oost j.m. in de Blauwe Scheresteeg metGeertruijd  Denecamp j.d. op't EijlandS.G. Berend ten OostH.G. de vrouw van Lucas van DenecampRK huwelijk onder de Boogen12 febru. - Jan ten Oosten et Geertruijd van Denekamp.Testes Maria Sophia de Sweerse et Anna Smits. Als de RK Berent trouwt zijn ...Luikas van Denekamp S: Getuigede vrou van Luicas van Denekamp haer getuige In Zwolle is geen voogdijakte omdat je in Denekamp moet zijn, maar ik denk dat je met Zwolle wellicht het HCO bedoelt.         

Jacqueline

Na een paar drukke dagen

Bericht door Jacqueline » 14 mei 2015, 16:17

Na een paar drukke dagen eindelijk weer tijd voor Berend.Met Zwolle bedoel ik idd het HCO.Het wordt eigenlijk steeds ingewikkelder en ik vermoed echt dat we, of ik dan toch in ieder geval, de twee verschillende Berenden van Denekamp door elkaar hebben gehaald.De "mijne" (ik noem hem voor het gemak maar even Berend 1) trouwt in 1723 met Antonia Teunisen. Ik begin me nu af te vragen of hij het ook is die in 1745 hertrouwt of dat dat misschien de weduwnaar (Berend 2) uit 1731 is. De eerste dochter uit dat huwelijk in 1745 heet weliswaar Antonia en het lijkt  heel voor de hand liggen dat dit een vernoeming naar de eerste vrouw van Berend 1 is geweest maar dat kan natuurljk ook een dwaalspoor zijn. De doopgetuigen bij de 4 kinderen uit dit huwelijk kan ik niet allemaal thuisbrengen maar tot dusver zie ik geen aanwijzingen dat het familie van Berend 1 is.Berend 1 zal toch familie zijn van Lucas gezien het getuigen van deze en zijn vrouw Lijsbet Hendriks. Ook de verschillende doopgetuigen bij de kinderen van Berend 1, Jannetje, Jan en Gesina van Denekamp, zullen op de een of andere wijze aan hem gerelateerd zijn.Maar ik betwijfel dus ten sterkste of Berend een zoon is van Lucas sr.  En inmiddels denk ik dat het ook niet zo waarschijnlijk is dat Lucas jr. een zoon is. Deze trouwt in 1722 - zou hij dan geboren zijn uit een huwelijk dat in 1705 is gesloten? Dan zou hij bij zijn huwelijk 17 of nog waarschijnlijker 16 jaar zijn geweest?Wat is er dan verder eigenlijk wel met zekerheid over Berend 1 bekend? Hij komt voor in de VT van 1742, 3 kinderen worden met naam genoemd dus daar kan geen misverstand over bestaan.Maar die vermeldingen in het inwonersregister en over een aankoop van een huis in de Blauwscherensteeg - zijn die met zekerheid aan hem te koppelen? En die uit het burgerboek? Zo niet, dan zijn de andere genoemde personen ook geen familie van Berend 1, en is hij waarschijnlijk ook geen wever.De Berend die in 1740 een huis koopt in die Blauwscherensteeg en daar zowel in 1745 als in 1748 bewoner van is - dat kan in ieder geval toch niet de bruidegom uit 1745 zijn, want bij hem staat vermeld: wed. in de Mantjes Steeg.Misschien is er nog wel een derde Berent van Denekamp, er zijn zoveel ontbrekende stukjes. (Dit om de moed er maar even in te houden!)Het echtpaar Jan Denekamp X Anna Sporre heb ik nagezocht als mogelijke kandidaat-ouders, ze trouwen echter pas in 1709 (zij heet dan Sporringh) en kunnen jammergenoeg dus geen zoon hebben die in 1723 trouwt.Jan van Oost X Geertruijd van Denekamp dopen RK Onder den Boogen 8 kinderen met (variaties op) de namen Assuerus, Joanna, Joannes en Gerardus. Interessant is dat zij regelmatig Geertruijd Jans wordt genoemd. Doopgetuigen zijn vnl zijn familieleden, slechts éénmaal (15-10-1737) een Aleyda Denekamp, maar misschien is dit wel dezelfde als de doopgetuige op 13-3-1732, als ik het goed lees: Aleidis Hendrix.Het meest kansrijke echtpaar op grond van de vernoemingen (toch niet het minste argument) bij de kinderen van Berend 1 is m.i. eigenlijk nog steeds Johannes van Denekamp X Aeltien Herms uit 1695. Met dopen in 1696 (Gerrit), 1699 (Gesina) en 1702 (Hermannes) is er nog ruimte genoeg voor andere kinderen. En als Aeltien in 1724 hertrouwt kan Jannes in 1722 nog getuigen bij het huwelijk van zoon Lucas.

klunder

Jaqueline, ik wou even 1 ding

Bericht door klunder » 14 mei 2015, 17:06

Jacqueline, ik wou even 1 ding zeggen:Mantjessteeg = BlauwscherensteegIn de mantjessteeg stond namelijk het huis de Blauwe Schere, en dus werd de steeg ook wel Blauwscherensteeg genoemd, maar het gaat om dezelfde straat.groetPeter

ria van bessen

Jan van Denekamp x met Aaltje

Bericht door ria van bessen » 14 mei 2015, 19:13

Jan van Denekamp x met Aaltje Herms [v't Holt] is niet de vader van Berent.Ik meende dat ik dat al eerder had aangegeven..f347-f348 dd.19-04-1718Erschenen Jannes van Denekamp en zijn huisvrouw Aaltje van 't Holt, zijnde beiden gaande en staande en zij geassisteerd met de Secr. Golts als momber, en over hun natelaten goederen willende disponeren, zo institueren zij hun zoon Gerrijt van Denekamp, of deszelfs wettige descendenten in zijn plaats, in de legitieme portie, en in het overige van hun nalatenschap elkaar wederzijds, maar als hun voorn. zoon of zijn descendenten aan de langstlevende van hen levenslang het vruchtgebruik laat behouden, wordt deze zoon (of de descendenten) in de nalatenschap geïnstitueerd als erfgenaam. Reserverende de eerststervende aan de langstlevende de macht om over zijn of haar nalatenschap ten allen tijde nader te mogen disponeren. Aan de armen legateren testateuren tezamen een pond groot. Actum coram Schepenen Greven Lct. en Van Laar. 06-11-1724 Jan van Emmelenkamp wedenaar metAeltien van't Holt wedu van Jan van DenekampS:G: Derk van EmmelenkampHG de huijsvrou van Gerrit Denekamp "Jouw" Berent laat als 3e kind een Lucas dopen, daarvoor een Teunis [vader van zijn vrouw] en een Jan als 1e ... en als dat een vernoeming is van Jenne .. dan is de 1e vrouw van Lucas dus de moeder van Berent....ik bedoel maar ... je kunt er alles van maken als je iets gaat veronderstellen.Het is beter de feiten op te noemen.De voogdijakte die opgemaakt is wanneer Berent hertrouwt zal namen van voogden geven. Ik heb die akte niet, die kun je wel aanvragen bij het hco.      

Plaats reactie