afkomst Berend van Denekamp, trouwt Zwolle 1723
- ria van bessen
Even een correctie -
Even een correctie -Gerrit van Denekamp heeft wel 2 dochters Janna en Geredina maar zijn vrouw was Margareta Wittinks [zij hertr. met Ass. Haselhorst]. Deze Gerrit is overleden voor 1697 De vrouw van Gerrit Denekamp die getuige is bij het huwelijk van Aaltje, zal vermoedelijk wel haar schoondochter zijn, maar of deze Gerrit kinderen heeft weet ik niet en ik weet ook niet de naam van deze vrouw van Gerrit Denekamp.Ik zag wel dat Derk van Emmelenkamp naast Hendrik van Booi[s] woont volgens de VOT 1748Berent woont welgeteld 10 nrs van Hendrik de Booi[s] dus als ze toen al nummerden zoals wij nu doen, dan zou hij 5 huizen verderop wonen, in dezelfde steeg.
-
Jacqueline
Ja, dat probeer ik wel, om de
Ja, dat probeer ik wel, om de feiten te volgen - maar dan moet ik die natuurlijk nog wel op een rijtje hebben! Je had idd al eerder gezegd dat Jannes van Denekamp en Aaltje Herms alleen nog een zoon Gerrit hebben. En ook dat de Blauwscherensteeg = de Mantjessteeg had ik al kunnen weten want zelf aangetekend in mijn bestand. Het moge duidelijk zijn dat het me duizelt!Hoe vraag ik die voogdijaktes (van Lucas en Berend) aan bij het HCO zonder af te hoeven reizen naar Zwolle?
- ria van bessen
Nou, soms geloof je je eigen
Nou, soms geloof je je eigen ogen niet...Ik zag in het RK huwelijksboek Hoornsteeg de aantekening van het 2e huwelijk van Berent en dat staat NB vermeld in het jaar 1735 .... !!Ik heb het gecontroleerd op VpNd en inderdaad, er is geen twijfel mogelijk .Er staat duidelijk 1735 boven, maar het is echt 1745Het huwelijk van Jan van Denekamp met F. Saesveld staat wél genoteerd in 1745 in Hoornsteeg ... vreemd hoor.**In het verleden kon je een mail sturen naar de correspondent van het HCO, mocht het veranderd zijn, dan zou ik even hun website bekijken.Het zal wel vermeld staan onder : onderzoek laten doen.Ik heb geen idee wat het kost trouwens.
-
Janny Lalkens
4-6-1696 getrouwd te Zwolle:
4-6-1696 getrouwd te Zwolle:Berennardus van Denekamp j. man en Liesebet Arens j.d.Sijn getuige Pijter TelmansHaer getuige de huijsvr. van Beerent Hults en de vrou van Hans ReijtsTimmerman.Dan gedoopt 1-10-1699 Fennegien ( heb ik eerder al genoemd)Gedoopt: 28-1-1698 Beerentje dochter van Beerend Jansz X Lijsbeth Meiers. Zou dit ook een Van Denekampje kunnen zijn? [ Ik ben nog niet klaar met de zoektocht naar kinderen van deze Berend en Lijsebeth.] Ik heb wel meer Van Denekamp informatie, o.a. over1. Elsje v.D. met zoons Berend gedoopt 1694 en Arend dito 1697.2. Hendrik v.D. weversknecht3. Hendrina v. D. X Jan Morre Kinderen: Hendrik, Fennegien, Margrieta, Aarend en Jan Er was tegelijkertijd nog een Jan Morre.4. Gerrit v.D. X Margriete Buters of Margrieta Bijtink. Zij wordt dus ook Wittinks genoemd.5. Jan Willems v.D. X Engeltje Ten Smitten ( 1 kind krijgt f 200,-) XX 1708 Marta NoteboomsMaar misschien wordt het dan nog ingewikkelder.
-
Janny Lalkens
Bericht 2.
Bericht 2.Ik heb een kopie van dopen tot eind 1708. Vanaf 1709 staat alles gelukkig op VPND. Daar heb ik verder nog niet gekeken, behalve dat ik een keer een doop uit 1712 zag. En Janna v.D. uit 1710.Tot eind 1708 levert het in totaal dit op:1. Jan v. D. X 1709 Anna Sporre met dochter Janna uit 1710, die volgens mij heel goed met Hendrik de Boois kan trouwen als enig kind van Jan en Anna, dus waarschijnlijk ook enig erfgenaam van dat huis in de Mandjessteeg/Blauwscherensteeg.2. Jannes/Jan/Johannes v. D. X 1695 Aaltje Harms 1. Gerrit 25-2-1696 enig erfgenaam zie akte van Ria, 1718 ( do. 14 mei) 2. Gesina 5-7-1699 3. Hermannus 13-1-1702 4. een vroeg geboren kind in een doossien , begraven 16-4-1708 ( Als dat van deze Jan is...) 3. Jan v. D. X 18-4-1699 Geertje Koertsz, wed. van Claas Vrericks 1. Geertruid 14-1-1700 2. Lucas 6-11-1701 3. Aaltje 15-1-1704 4. Jan 6-5-1705 5. Jannes 17-8-1707 ( nu nieuw aangevuld) 6. Heijltie 3-11-1709 7. Klaas 7-6-1712 Voor Berend 2 heb ik Fennegien 1-10-1699 en mogelijk Beerentje, maar dan heten de ouders Beerent Jans en Lijsbeth Meiers en/of mogelijk, nieuw: Roelof Wijebrant, zoon van Beerent Langkamp en Lijsbet Stinstra. Als Berend v.D. trouwt, doet hij dat met Liesebet Arens In feite heb ik dus alleen maar Fennegien als kind van Berend 2. De rest is toch wel anders geschreven, hoewel, als Hendrina v.D. een zoon Gerrid laat dopen, heet zij opeens Van der Kamp.Met een voor beiden eerste huwelijk in 1695 kunnen Berend 2 en Lijsebet nog wel vanaf januari 1709 kinderen hebben gekregen. Zie dan VPND. Registre Civique 1812 Achternaam Denekamp:Kampen: Hendrik Denekamp, timmerman, geb. 8-3-1751 en Willem, timmerman, geb. 9-11-1763Zwolle: Arend Denekamp fabrieksarbeider, geb. 31-1-1783 Jan, timmerman, geb. 2-7-1761 Lucas, wever, geb. 1751 ( niet in 1741 volgens dit register) Maar het klopt daar wel vaker niet. Misschien doet de volgende persoon helemaal niet mee in dit Van Denekamp verhaal, maar omdat ik verder helemaal niets van hem heb gezien tot nu toe en omdat de namen Berend en Lucas er bij zijn, toch even de volgende: Bernardus Meierink X Christina van Essen laten Lucas 7-12-1698 dopen.
-
Jacqueline
Janny, heb je nog meer
Janny, heb je nog meer informatie over Elsje v.D. met zoons Berend gedoopt 1694 en Arend dito 1697, genoemd in je eerdere bericht? Berend zelf komt volgens het inwonersregister uit Denekamp en zijn doop zal dus waarschijnlijk niet in Zwolle hebben plaatsgevonden.Het grote raadsel voor mij is op dit moment waar Lucas van Denekamp, die zowel bij beide huwelijken (1695 en 1705) als bij het overlijden van zijn eerste vrouw (1705) van 't Ellenhuijs is, zijn kinderen die tussen 1695 en 1711 (eerste doop in Zwolle) werden geboren, liet dopen.Niet NG Denekamp, waarover bij VpNd nog wordt vermeld: Tot 10 april 1702 treft men in dit deel zowel Nederduits-Gereformeerde als Rooms-Katholieke dopelingen aan. Evenmin NG of RK Ootmarsum. Maar dat is RK mischien ook vanwege Er zijn hiaten ... en van 28 juli 1693 tot 12 juli 1702. Afgaand op de herkomst van de echtelieden en hetgeen wordt vermeld in de toelichtingen bij VpNd heb ik dan ook nog gezocht in Oldenzaal en Deurningen/Saasveld, baat het niet dan schaadt het niet - en geen van beide is het geval.Het RK huwelijk in 1735 is me idd ook opgevallen. In Friesland ben ik wel tegengekomen dat een echtpaar aanvankelijk alleen RK gehuwd was en pas na jaren toch nog officieel NG trouwde, gezien het overlijden van Berends eerste vrouw in 1745 kan dat hier niet aan de orde zijn dus het blijft een raadsel!
-
Janny Lalkens
Klaas Vestering X Elsje van
Klaas Vestering X Elsje van Denekamp1. Berend 6-3-16942. Arend 1-9-1697 Daar heten de ouders Claas Vestering en Elsjien Arends3. Claas 23-10-1703 Hendrina van Denekamp X Jan Morre hebben ook een Aarend in 1698.Als Lucas van Denekamp trouwt, is de getuige van Aleida Hendriks Koelman de vrouw van Hendrik Tijdink. Dit was een kleermakersvrouw. Haar dochter Maria trouwt met Gerrit van Poorten. Daar hebben we al eens jaren geleden ook een onderwerp over gedaan. De Tijdinks en Van Poortens ( ook kleermakers) waren katholiek.
-
Jacqueline
De naam Berend kan ook hier
De naam Berend kan ook hier dus nog van beide kanten komen. Ik hoopte even dat Elsje een Berendsdr. zou zijn!
- ria van bessen
Elsje kun je schrappen, zij
Elsje kun je schrappen, zij heeft in 1704 wanneer ze hertrouwd alleen een zoon Claas. Voogden zijn Isak Monen en Jan Broekhuis.
-
Janny Lalkens
Voor Berend 2 had ik een
Voor Berend 2 had ik een mogelijk zoontje Roelof Wijbrand, maar die reken ik nu niet meer als een mogelijke Van Denekamp. Ik heb nl. nog een zoontje gevonden voor Berend Langkamp en dan heet de moeder Lysbeth Steenstraten. Het is de op 20-12-1711 gedoopte Wybrand. Het klinkt nogal Fries en 2x wordt die Berend een Langkamp genoemd. Nu in 1711 ook al weer.Dat men 1 x een verschrijving doet kan ik me indenken, maar nu al weer als Langkamp genoteerd i.p.v. als Van Denekamp? Daar geloof ik niet in.En dan zijn vrouw nu als Steenstraten, de vorige keer als Stinstra? Terwijl ze Arends zou moeten heten, als ze de vrouw zou zijn van Berend van Denekamp. Ik denk, dat het hier duidelijk om 2x een verschillende vader Berend en 2 x om een verschillende moeder Lysbeth gaat.De NG-doopinschrijving van Fennigje op 1-10-1699 geeft Berend 2 van Denekamp en Lijsbeth Arents als ouders, maar ik zie die doop niet in de RK-doopboeken van Zwolle.Ik zie heel veel RK-dopen niet terug in de NG-doopboeken en andersom. Dus nu het niet zo succesvol gaat met het vinden van nog meer Van Denekamp-gedoopte kinderen in NG-doopboeken, ga ik zo gauw ik tijd heb ze zoeken op VPND in RK-doopboeken.