Ouders van Hendrik Bruinier

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Annelies Onijs Koetsier

Ze heet denk ik Anna

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 17 mei 2015, 22:01

Ze heet denk ik Anna Catharina, aangezien de eerste dochter van het derde huwelijk van Hendrik Bruinier ook Anna Catharina heet.

Het is echt geen onbemiddelde familie geweest!
Willem Bruinier, een broer van zijn opa is gehuwd geweest met een dochter van Elias de Mulder [Berbera de Mulder]. [hij heeft een deel van de Nieuwe Toren in Kampen gemaakt]
http://geertvanwoufestival.nl/pages/?pa ... derKosters, schoolmeesters, zowel papa als zoon Bruinier, predikant, organist e.d.

ria van bessen

O, dus niet onbemiddeld ...

Bericht door ria van bessen » 17 mei 2015, 23:22

O, dus niet onbemiddeld ... maar hoe weet je dat dan? Aan de voogdijaktes kun je dat niet zien.Je hebt  toch geen bewijs dat hij bij Willem Bruinier etc. hoort dan alleen de naam Bruinier ? Zijn 1e vrouw is niet arm, maar verder toch niet bemiddeld of wel?Simon Hendriks de vader van Engele is burger-tamboer.Zijn dochter uit zijn 2e huwelijk is dus getuige van Anna Catarina.De getuige van Hendrik Bruinier is Derk Hommers, de broer van zijn 1e vrouw en die was kleermaker. 

klunder

Bedenk wel dat de mogelijke

Bericht door klunder » 18 mei 2015, 07:40

Bedenk wel dat de mogelijke voorvader Harmen Edzarts Bruinier ook kleermaker was.

Annelies Onijs Koetsier

Ik weet dat dit vreemd in de

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 18 mei 2015, 10:26

Ik weet dat dit vreemd in de oren klinkt... maar de zoon van de schout van IJsselmuiden was ook 'slechts' kleermaker, toch had deze persoon ook meer geld dan de gemiddelde burger.
Mij is door het archief het als volgt uitgelegd: je hebt kleermakers en kleermakers. Iemand die een heel imperium had van kleding werd ook kledingmaker vroeger genoemd, maar iemand die kleding stopt ook! Daarnaast is zijn zoon naast schoolmeester: onderschout!
[ik bedoel er mee te zeggen dat niet Jan met de Pet onderschout werd, lijkt mij.]

Zijn tweede vrouw, Bartha Stolte, is vermoedelijk ook van hogere komaf, ik zie mensen met de naam Stolte in Zwolle als gemeensman voorbij komen e.d. [eerlijk gezegd nog niet uitgezocht] update: Aaltje Schuurman is de moeder van Barta Stolte, haar broer is muntmeester... lijkt mij ook niet het minst of geringste beroep vroeger.f5 dd.16-06-1687Verschenen Aaltjen Schuirman weduwe van Jan Stolte met de E. Jan Jelle haar zwager als haar momber, mitsgaders haar zonen Werner en Lucas Stolte, en bekenden gecedeerd en getransporteerd te hebben aan de E. Gerrit Schuirman muntmr. van West-Vrieslant en zijn huisvrouw Geesje Uiterinks, een huis en wehre staande tussen de Visch en Grote Markt, Gerrit van der Heide ter ene en H. Kreijenhof ter andere zijde.Actum coram Schepen Arnold vander Lawik. 

ria van bessen

Het gaat jou toch ook om een

Bericht door ria van bessen » 18 mei 2015, 11:18

Het gaat jou toch ook om een bewijs.. ja toch?Zolang niet bewezen is dat Hendrik een zoon is van één van deze Bruiniers is in principe alles mogelijk ... zelfs verschrijvingen van Bruinink naar Bruinier ...dus ja, het lijkt er op, maar ...je kunt je ook afvragen wáarom je hem niét vindt, want als het niet klopt; vind je dus nooit de link.En er is veel wat niet klopt. De ouders van Geesje Hendriks, de 1e vrouw van Willem Bruinier zijnJudit Hessels Bock en vader HJ Kijfniet.Je benoemt dit niet, dus ik weet niet of je dit al wist. 

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 18 mei 2015, 12:00

bericht 2Ng Zwolle18-09-1714 Jan Henrik Droggner? j.m. bij de overste HaarsoltAeltien Noorendorp j.d. van Oostmarsen, woont inde Camperstraathaar geboden gaan mede tot Ootmarsengetuigen zijn Henrik Beverink en Lambertus Mensinkhaar getuigen, Henrik Bruiniers vrou en Albertien GoedendaalDe proclamatien gaan mede tot Ootmarsenop attestatie getrouwt Berent Baver de VOOGD over Hendrik Bruinier zijn kinderen is gehuwd met Aaltje Krul, en diens broer is gehuwd met Hillegonde Bruininks.Iets om in de gaten te houden denk ik... En kan Lambertus Mensink heel goed de zoon zijn van Adolf Mensink.zie testament f109-f110-f111-f112 dd.20-09-1714én die hebben ook centjes ..+ de naam Johan Adolf ..   

Annelies Onijs Koetsier

De ouders van Geesje Hendriks

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 18 mei 2015, 18:04

De ouders van Geesje Hendriks, de 1e vrouw van Willem Bruinier zijnJudit Hessels Bock en vader HJ Kijfniet.Je benoemt dit niet, dus ik weet niet of je dit al wist. Deze kende ik nog niet, dank je wel!

ria van bessen

Annelies,

Bericht door ria van bessen » 02 jun 2015, 11:51

Annelies,In Kampen zit de doop van WilleminaBrunier, WilleminaBrunier, Hendrik   custer van IjsselmuidenNissink, Catrinawoensdag 5 april 1724 ook hier weer een verschrijving. en heb je dit gezien? ... zie hieronder. volgens f168 ? Isselmuiden, 2 sep 1740 -     Uitgaven waren er (o.a) voor: gerichtsjura voor het registreren (f14 - 4), een ton bier met de vracht, aan de koster voor het lui­den en voor het laken, voor het publiceren en 2 maal roepen te Cam­pen om het goed te verkopen (f- 10 -), aan van Laar voor het wegen van het zilver en het maken van een ring, aan de ouders van H. Bruinier voor het afslaan 

Annelies Onijs Koetsier

Ria,Dank je wel, nee de doop

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 02 jun 2015, 12:39

Ria,
Dank je wel, nee de doop had ik nog niet, en dat andere stukje ook niet.
Ik ga eens zoeken in mn papperassen of ik de bron kan vinden.
Thanks!

Plaats reactie