Herkomst Fennigje van Saesveld, trouwt 1745 Zwolle

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Gebaseerd op toevalligheid ..

Bericht door ria van bessen » 31 mei 2015, 19:00

Gebaseerd op toevalligheid ... het kan ... en het kan niet. Dat is wel erg weinig.Maar ..., als Geertrui in 1733 een testament maakt en enkele jaren daarna dit wordt geopend, dan is zij voor de laatste datum overleden.En is Egbert Jans  niet de wedr. van G. van Rijssen als hij hertrouwt. Dit is het 1e huwelijk07-11-1708 Cornelis van Raelte j.m. enHendrina Herms Botschuiver j.d.sijn oom en haar moeder g:de gebooden gaen meede te Meppeltis attestatie getoont en daerop alhier getrout De naam Saasvelt ... het doet me denken aan het erve Seegsvelt in Heino.= RKDit erve wordt in vele benamingen bejubeld, dus waarom niet Saasvelt... ook een gokje dat wel.    

Janny Lalkens

In ORA Zwollerkerspel, deel

Bericht door Janny Lalkens » 31 mei 2015, 22:25

In ORA Zwollerkerspel, deel 615            1700-1745, bewerking J.Rientjes:f45 - Copia Constitutionis.Geschied tot Oldens. 17 juni 1700 - Joan Fockinck, der Rechten Doctor, Richter tot Oldensel.Keurnoten Doctor Petrus van Offenberge en praeceptor Jan ten Dam.Verschenen is de HoogWelGeboren vrouw Elisabeth van Rechteren tot Saesvelt, geassisteerd met haar eheman Gerh. Adriaen baron de Rhede tot Saesvelt als momber. Zij verklaarde te hebben geconstitueerd en volmachtig gemaakt rentmeester Joan van den Broecke, om naam en vanwege de vrouw constituante te compareren voor het Schoutengericht van Zwolle of elders waar het behoort en aldaar tot profijt van hopman Knop te cederen en te transporteren vierde half [= 3 1/2] morgen land in de boerschap Genne in haar bekende bepalingen gelegen en de Vrouw comparante toebehorende, en aldaar ook te verklaren wegens de genoemde vierde halve morgen land van hopman Knop te zijn voldaan en betaald.- Was getekend Joan. Fockinck, pro vera copia, Otto Meuwsen, gerichtschrijver. Was er een gehucht Saesvelt bij Bergentheim ergens in de buurt of in Twenthe bijvoorbeeld?http://resources.huygens.knaw.nl/retrob ... r_indexAls ik bij bovenstaande link lees, kon Seasvelt nog wel eens bij Amerongen liggen, maar mogelijk waren er meer plekken die zo heetten. Een Van Reede van Saesvelt was drost van Twenthe.

Janny Lalkens

Als ik de link in het stukje

Bericht door Janny Lalkens » 31 mei 2015, 23:20

Als ik de link in het stukje hieronder verder lees, kom ik Saterslo tegen als 2e naam voor Saesvelt. Weet iemand waar dat dan ligt? Als iemand vanwege Saesvelt in de Staten van Overijssel wordt verschreven, zal dat Saesvelt toch in Overijssel moeten liggen? Want wat heb je in Overijssels bestuur te zoeken met bezit in Utrecht?   Ik ben er dus nog niet achter, waar Saesvelt nu precies ligt. Misschien dan bij Diepenheim?          http://www.regiocanons.nl/overijssel/tw ... aesveld-En volgens bovenstaande link was het huis Saesvelt een havezathe bij Weerselo en ontstond het dorp Saesvelt later rondom deze havezathe.  Dus het is omgeving Weerselo/Deurningen.Op VPND staat het RK trouwboek van Deurningen/Saesveld, dat in 1701 begint, voor het geval je twijfelt aan een vader Egbert die in Zwolle Fennigje laat dopen. Tot nu toe zie ik maar 1 getrouwde Egbertus in dat boek: een Egbertus Scholten X 19-4-1717  Gesina Fronrots. Het zou dus best die Egbert Jansen uit Zwolle kunnen zijn.

ria van bessen

Ik heb Hendrina Botschoevers

Bericht door ria van bessen » 31 mei 2015, 23:30

Ik heb Hendrina Botschoevers getraceerd.Ze woont in bij Jan Dalmeule die de woning van de wed. van Egbert van der Veen heeft gekocht volgens aantekening. Ze heeft 2 kinderen, is geboren in Zwolle en is van beroep spinster  religie = G. Saesvelt ligt bij Oldenzaal 433a. doopinschrijvingen statie Deurningen / Saasveld, 1692 dec. 18 - 1701 apr. 24
b. doopinschrijvingen statie Oldenzaal, 1701 feb. 8 - 1758 jan. 15 Datering: 1692 - 1758 NB: deel a. sluit geheel aan bij het in 1701 apr. 24 beginnende doopboek van die statie (inv.nr. 624). Het bevat tevens een enkele inschrijving van Weerselo en Nijstad
deel b. Bevat tevens tot 1733 verschillende akten betreffende de staties Deurningen / Saasveld en Rossum / de Lutte, later slechts een enkele. Achterin geplakt een verklaring betreffende verbetering van een akte d.d. 1752 aug. 19   

Jacqueline

Ik noteer het allemaal en

Bericht door Jacqueline » 31 mei 2015, 23:44

Ik noteer het allemaal en hoop dat uit al deze gegevens links- of rechtsom duidelijkheid m.b.t. de relatie tussen Fennigje en Egbert Jansen Saasvelt ontstaat! Met dank voor het zoeken tot dusver!Nog toegevoegd, vanwege overlap met plaatsing laatste bericht Ria: ik ben in Oldenzaal ook al aan het zoeken geweest maar vond daar alleen mogelijke gegevens van nog oudere generaties, dat wordt zonder zekerheid over de huidige kwestie dus helemaal pure speculatie!De gegevens m.b.t. Hendrina Botschoevers zijn uit 1748? Dat is heel mooi! Dan betreft de vermelding van de weduwe Zaasveld in de kelder in de Diezerstraat dus een ander - Geertruid van Rijssen b.v., die testeert in 1733!? Groeten van Jacqueline

Janny Lalkens

Mooi, dat er bij Saesveld in

Bericht door Janny Lalkens » 31 mei 2015, 23:48

Mooi, dat er bij Saesveld in de buurt ook al een doopboek vanaf 1692 is! Dat scheelt al weer een paar jaar met 1701.Nog wel 2x een Egbertus gezien die zonder patroniem r.k. te Saesveld of Deurningen trouwt. Beide keren kwamen ze uit Hasselt!:12-5-1725 Egbertus Vollenbroek X Joanna Lubbersen Kuypers12-1-1728  Egbertus Meyerink X Catharina Beernink uit Bentele.  Dan zou hun eerste kind misschien nog een eind 1728 geboren Fennigje moeten zijn. Wel een heel jonge bruis dan in 1745.Een Egbert Saasveld als vader van Fennigje Saasveld  lijkt me logischer en Fennigje dan dus geboren in Zwolle. 

Janny Lalkens

Aanvulling op berichtvan

Bericht door Janny Lalkens » 01 jun 2015, 01:18

Aanvulling op berichtvan Annelies van 31-5 om 17:54Hermen Jansen  Botschoever  en Hermina van Deventer later Jan Herm te Zwolle NG dopen op 25-8-1748

ria van bessen

De gegevens m.b.t. Hendrina

Bericht door ria van bessen » 01 jun 2015, 22:36

De gegevens m.b.t. Hendrina Botschoevers zijn uit 1748? Dat is heel mooi! Dan betreft de vermelding van de weduwe Zaasveld in de kelder in de Diezerstraat dus een ander - Geertruid van Rijssen b.v., die testeert in 1733!?Nee, deze is dezelfde.de Wed. Saasveld uit 1748 is Hendrina Botschroevers.In 1748 is ze genoteerd onder de Diezerstraat, maar in de volkstelling van 1742 is ze genoteerd in de wijk Waterstraat.Net als haar buren aan weerskanten die in 1748 onder de Diezerstraat staan en in 1742 onder de Waterstraat zijn genoteerd.Opmerking: bijna alle Volkstellingen kun je niet simpelweg naast elkaar leggen, omdat men bij elke telling weer een andere route kiest, of een andere indeling.Geertrui van Rijssen leeft nog in 1733, anders kon ze geen testament maken.Dus is het onmogelijk dat Egbert [haar man] met de wed. van Cornelis van Raalte trouwt in 1728.Het beste is om de erfuiting aan te vragen bij het HCO, dan komt er misschien duidelijkheid vanwege de voogden.Egbert is soldaat en de proclamatien moeten gaan in Arnhem. Dus daar zou een eerder huwelijk te vinden moeten zijn. Heb je daar al gezocht?   

Jacqueline

Bedankt voor je toelichting

Bericht door Jacqueline » 02 jun 2015, 18:23

Bedankt voor je toelichting en ja, in Arnhem heb ik gezocht, zonder succes maar het is nu ook eigenlijk niet meer relevant. De hele zaak staat nu op losse schroeven, aangezien mijn veronderstelling dat Fennigje Saesvelt de dochter was van Egbert Jans X Geertruid Jansen, gebaseerd was op de verondersteling dat deze Egbert dezelfde was als de overleden Egbert Janse Saasveld in 1742. (I.c.m. het feit dat zij een zoon Jan Egbert doopt). Nu Hendrine in 1742 al inwonend is bij een ander, zal de overleden Egbert Janse Saasveld haar echtgenoot geweest zijn.Nu kan zij ook een ander zijn; ik zal de erfuiting voor alle zekerheid op mijn to-do lijstje zetten maar ik heb er een hard hoofd in! Ik had nog wel het mogelijke ovl van Geertruid gevonden:Bron:         Overig
Voornaam:         Geertruid
Achternaam:         Rijssen, van
Aangenomen:         Nee
Datum:         1736-04-03
Tekst:         datum van testering: 30-01-1733Voornaam: Geertruid
Achternaam:     Rijssen, van
Aangenomen:     Nee
Datum:     1736-03-26
Tekst:     juffrouw, is begraven in de Broerenkerk

ria van bessen

Nou is het wel zo dat

Bericht door ria van bessen » 02 jun 2015, 21:27

Nou is het wel zo dat Hendrine Botschoevers  2 kinderen heeft ... en Fennigjen Saesveld een stiefmoeder.Twee kinderen .. eéntje van haarzelf en een stiefdochter.Een stiefdochter omdat Egbert uit zijn 1e huwelijk een dochter Fennigjen heeft.En is Egbert ergens anders getrouwd en is Fennigjen ergens anders gedoopt. [Dan laat ik even buiten beschouwing dat Fennigjen RK is en Hendrina  NG]De naam Saesvelt is niet een doorsnee naam, dat lijkt me daarom wel de moeite waard om de voogdijakte van Hendrina in te zien.  

Plaats reactie