Voorouders Johan Christoffel Gustavus *8-3-1747 in ? + 16-12-1820 in Zwolle

Alles wat met genealogie te maken heeft.
domuslucis

Hallo Peter,

Bericht door domuslucis » 01 jun 2015, 21:54

Hallo Peter,Ik had je mail van 17.05 nog niet gelezen. Vergeten te "verversen"Dit werpt weer een geheel nieuw licht op de familie. Het verhaal lijkt mij aannemelijk. Echter in bovengenoemde stukken m.b.t. het lidmaatschap van de Evangelisch-Lutherse gemeente kom ik de naam Bonnin niet meer tegen. Is daar nog een verklaring voor te vinden.De doopdatum van Johannes heb ik waarschijnlijk via een smart-match van familytreebuilder gevonden.

domuslucis

Eigenlijk zijn bijna al mijn

Bericht door domuslucis » 01 jun 2015, 21:58

Eigenlijk zijn bijna al mijn vragen beantwoord.Wat ik nog heel graag zou willen is te weten te komen wie de voorouders van Johan Christoph Gustavus Bonnin zijn? Met enige zekerheid durf ik als mogelijkheid vast te stellen dat ze als Hugenoten naar Nederland zijn gekomen. (Charentes-Maritimes, Poitou??) De naam Bonnin komt in dat deel van Frankrijk veelvuldiger voor dan de rest van Frankrijk. Zouden ze via Worms naar Nederland doorgereisd kunnen zijn?Het zijn maar gedachten, maar het zou zo maar kunnen.Ik ga verder zoeken in familysearch. Ik laat je weten wanneer ik wat gevonden heb. Tot zover hartelijk dank!!!!

AFJ

Als je het voorgeslacht van

Bericht door AFJ » 02 jun 2015, 00:48

Als je het voorgeslacht van Philippus Gustavus zoekt, dan heb je niets aan Johanna Bekkers, want Philippus is een zoon van Johannes [Christoffel] Gustavus die in 1794 met Willemina Mulder(s) was getrouwd. Bij zijn tweede huwelijk te Zwolle in 1817 worden zijn ouders gelukkig genoemd: https://www.wiewaswie.nl/personen-zoeke ... /oid/32.De zoon van Johanna Bekkers was geboren in 1781: https://www.wiewaswie.nl/personen-zoeke ... 903/oid/32

domuslucis

Hallo Peter,

Bericht door domuslucis » 02 jun 2015, 08:39

Hallo Peter,Als ik je mailtje van 16.00 uur goed interpreteer, is de achternaam Bonnin vermoedelijk die van Barbara Catherine.Johann Christoph Gustavus(en) zou dus heel goed een Duitser uit Worms geweest kunnen zijn, die een Hugenoten? meisje uit Erfurt heeft getrouwd met de naam Bonne of Bonnin.

klunder

Hallo Harry,

Bericht door klunder » 02 jun 2015, 09:48

Hallo Harry,je mag er van uit gaan dat J.Chr.Gustavus en Barb. Bonne (of hoe de achternaam ook precies geschreven/geinterpreteerd werd) uit Worms en Erfurth kwamen. Het dopen in de Lutherse kerk pleit daar ook voor. Hugenoten waren over het algemeen ingeschreven bij de Waalse kerk en niet bij de Evangelisch Lutherse.Je zou de originele inschrijving in het boek van de Lutherse kerk na kunnen kijken wat er precies staat.GroetPeter

AFJ

Johan Christoph Gustavus

Bericht door AFJ » 02 jun 2015, 11:58

Johan Christoph Gustavus (gehuwd met Barbara Catharina Bonnin) heeft zelf niet Bonnin als achternaam gevoerd, de doop uit 1747 is verkeerd geïndexeerd, zoals je had kunnen zien als je de inschrijving zelf had opgezocht.Overigens zou je de NH lidmaatregisters van Nijmegen voor 1767 eens moeten inzien, goede kans dat het gezin toen overgestapt is.

AFJ

De Johannes Gustavus die met

Bericht door AFJ » 02 jun 2015, 12:04

De Johannes Gustavus die met WIllemina Rabbelier was getrouwd, behoort tot een heel andere tak, hij was r.k. en in 1761 te Cuijck getrouwd met Maria Moerkercken; zij werd in 1791 begraven in Nijmegen.

domuslucis

Zonder eigenwijs over te

Bericht door domuslucis » 02 jun 2015, 12:59

Zonder eigenwijs over te willen komen wil ik toch opmerken dat in wiewaswie vermeld wordt dat Willenina Rabbelje op 10 -1- 1829 in Nijmegen is overleden als weduwe van Johannes Christoffel Gustavus. Deze combinatie voornamen/achternaam komt in die tijd rond het geboortejaar van Willemina  (1732) niet vaak voor en ik vraag mij dan ook af of het niet een derde huwelijk van Johannes Christoffel geweest kan zijn. Kan hij zelfs "ergens" tussen 1753 (zijn lidmaatschap van de Lutherse kerk) en zijn overlijden katholiek geworden zijn? Zijn achterkleinkind is in ieder geval met een katholiek (mijn betovergrootvader) getrouwd.

domuslucis

Ik heb geprobeerd deze akten

Bericht door domuslucis » 02 jun 2015, 14:21

Ik heb geprobeerd deze akten in te zien, maar dat lukt niet zomaar. Heb je ook een volledige link voor mij naar de betreffende akten?

AFJ

Met zoekakten.nl, http://www

Bericht door AFJ » 02 jun 2015, 14:48

Met zoekakten.nl, http://www.bhic.nl, http://studiezaal.nijmegen.nl en wiewaswie zou je er toch moeten kunnen komen.Ik raad je aan ook in Maastricht te kijken, zowel EL als NH, daar is al een doop uit 1733 te vinden van een kind van JCG en BCB (en ettelijke uit volgende jaren).Mijn indruk op dit moment is dat de heren die met Willemina Mulder en Johanna Bekker waren getrouwd, broers van elkaar waren en dat ze allebei zowel als Johannes als Johannes Christoffel voorkomen.Veel succes!

Plaats reactie