Zoekkracht gezocht: Teunis Hendriks => Hermen Henrik/Hendriks?
-
Janny Lalkens
We gaan nu eerst verder met
We gaan nu eerst verder met die Willemina Gerrits op den Bothof, die als j.d. met weduwnaar Engbert Hendriks trouwde in 1766? Zij had als getuige Aaltje Gerrits. Misschien was dat haar zus. zie 15 juni 1:35 onderaan.Voor die Willemina Gerrits, weduwe van Geerlig Gerrits, zag ik zo gauw tot 1-1-1769 geen hertrouwen, maar misschien laten we haar eerst maar zo?
- ria van bessen
Er lijkt een verbinding te
Er lijkt een verbinding te zijn tussen Stremmelaar en Teunis gedoopt in Hattem.Gerrit Stremmelaar/Stremmeler huwt als wedr. met de wed. Hermen Gerrits die samen met Derk Herms op de Stremmelaar in Wijhe boerden voor 1700.Derk Herms is de vader van Jan Derks en Balster Derks Stremmelaar voor zover ik het kan bekijken. En de vader is niet Derk Lamberts uit Zwolle. Balster huwt ook als jm van WIJHE Er zit een hele tak Stremmelaars in Hattem; afstammelingen van Gerrit Stremmelaar en een Gerrit Gerrits Stremmelaar [zoon]. Het laatst gevonden kind Stremmelaar is van 1744. En nog een huwelijk van een Gerrit Stremmelaar in 1762 met Anna Beens. Toen vond ik nog een Gerrigjen Stremmelaar in Kampen als jd van Hattem in 1775.Meer is er niet in Hattem te vinden.Op 30-04-1754 wordt er in een regest in ZWOLLE gesproken over een huis in HATTEM wat eigendom is van Gerrit Stremmelaar. Geesje komt bij de Stremmelaars in Hattem als naam kind 3x voor.Er zit ook in de VOT 1748 in Zwolle een Geesjen Stremmelaars.Nu vroeg ik me af of Geesje Gerrits de moeder van Teunis Hendriks soms een Stremmelaar is en verwant aan Baltus Stremmelaar. De moeite waard om verder uit te zoeken?
-
Janny Lalkens
Balster Stremmelaar, hoewel
Balster Stremmelaar, hoewel klapwaker, koopt ook grond:Bron: Transportregister blz. 252 ORA Zwolle 26-2-1770Bals Stremmelaar verkrijgt de eigendom van een kamp weideland, van 2 morgen, gelegen voor de Reuvekamp in Diese.En op blz. 255 2 maart 1770Bals Stremmelaar stelt als onderpand voor een geldlening dat land, zie hierboven.Zijn vrouw Johanna Hoekveld, is op 18-6-1786 getuige bij de doop van Gerrit, zoon van Jacob Hoekveld en Hermina van Wieren. [lijkt op die Hendrik van Wierden X Willemina Gerrits van 't Land.]
- ria van bessen
Balster wordt [snel geteld]
Balster wordt [snel geteld] zeker 10 x genoemd bij een transportakte, te vinden middels de GI .. en 1 x genoemd in een akte van resolutie, schepenen en raden. Hij kan ook genoemd worden als belendend aan, maar bij enkele staat ook zijn vrouw vermeld.Nou staat lang niet alles van de transporten in de GI, en ook niet van de testamenten bijv. maar Teunis Hendriks heb ik niet gevonden als koper of bezitter van land. Er is een verbinding met die van Wierden en Stremmelaar, verwant aan die Willemina Gerrits of ..? De moeite waard om uit te zoeken.23-04-1778 19-04-1778 Elsjen Jan van der Vegt Berendiena Stremmelaars in Gennegetuige Alberdiena Willems vrouw van Hendrik van Wierden, op de Nieuwstad 04-03-1795 23-02-1795 Florus, k. v. Balts Stremmelaar, de vaderabsent omdat hij indispoot is en Johanna Hoekveld ehelieden, voor deDieserpoort - getuige Willemina van Wierden, vrouw van Jacob Hoekveld, voor de Dieserpoort Er is een hiaat in de dopen van Balster Stremmelaar?Tussen 1783 en 1791 geen kinderen gevonden, maar misschien heb ik er overheen gekeken. Toch belangrijk vanwege mogelijke doopgetuigen.
- ria van bessen
Bericht 2
Bericht 2Gerredina Stremmelaar x Christiaans Lans geref. uit Nassau Diets borgstelling reg. van nieuwe inwoners blz 44 dd 30-12-1780de Vader Jan Bals Stremmelaar is Zijn Getuige bij de ondertrouw C. Lans en G. Stremmelaar op 30-12-1780 nr 734 blz 364-365En HAAR getuige Janna Hoekert, schoonzuster van de bruid beijde op de nieuwstad15 jan. getrouwdDat betekent dat mijn vermoeden dat Balster de zoon is van Jan Bals Stremmelaar en zijn vrouw Anna Catrina Gerrits klopt.In tegenstelling tot dat wat Henri Wolf heeft, nl de doop 1759Die Balster is de zoon van de BROER van Jan Bals, Johannes Bals Stremmelaar [met die weduwe en buiten het huwelijk geboren]. 1e AANVULLINGBalst Stremmelaar wonende op de Nijstad begraven 12-02-1800Bergklooster nr 815 blz 62 *Balt Stremmelaar wijlen man van Johanna Hoekveld24-04-1804 bron regestBalt Stremmelaar idem bron regest dd 10-06-1807Kennelijk was er geharrewar?
-
Joop Hendriks
Ging wat fout
Ging wat fouteven op een rijtjeJan Gerrits van het Land trouwt met Aaltje Hendriks Blankvoort Gerrit Jacobs Hoekveld tr Aaltje Hendriks Blankvoort Wed van Jan gerrits van het Landzij hebben een dochter Johanna Hoekveld deze trouwt met Balt Stremmelaarzij hebben een Zoon Jacob deze tr met Willemina Hendriks van Wierden Gerrit Jacobs heeft een zuster Geertje Jacobs deze tr met Teunis hendriks deze hebben een zoon Hendrikdeze heeft een zoon Teunis Hendriks deze tr Janna JansDe Stremmelaars /Hoekvelds woonde in de strop of krousenstege later genoemd de Akkerstraat gelegen bij kleingrachtje Zamenhofsingel.het vervelende van Hoekvelds om te zoeken is dat het Militairen waren en niet altijd in Zwolle zodoende ontbreekt wel eens een geboorte
- ria van bessen
Bedankt voor je overzicht,
Bedankt voor je overzicht, Joop Hendriks.Zou je daar dan ook de data en de bewijzen van willen geven?Anders kan men er niets mee en blijft het bij een verhaal. In de genealogie gaat het om bewijzen en die wil ik dus graag zien.Alvast bedankt!
- ria van bessen
Ik wacht eerst op bewijzen.
Ik wacht eerst op bewijzen.Er is ook een RK tak Hoekveldt bijv. En Gerrit Hoekert had al een kind in 1748 - toen wedr.en zo zijn er nog wel meer vragen.Wanneer is het huwelijk van de zus Geertje gesloten.Wie is Hendrik Teunis en met wie was hij gehuwd - waar is Teunis gedoopt?
-
Joop Hendriks
gelijk heb je,
gelijk heb je,maar er ging iets fout met de computernogmaalsAaltje Hendriks voor de sassenpoort tr 07-07-1748 te zwolle met Jan gerrit van het Land voor de DieserpoortAaltje Hendriks Wed van Jan gerrit van het Land tr 31-01-1752 te Zwollemet Gerrit Jacobs HoekveldJohanna Hoekveld geb 12-01-1753 te Zwolledv Gerrit Jacobs Hoekveld en Aaltje Hendrikstr 13-03-1780 te Zwolle met Balt Stremmelaar geboren 02-02-1759 te Zwolle de ouder zijn Jan Johannes Baltus Stremmelaar en Anna LagemansJacob Hoekveld geboren 16-11-1755 te zwolletrouwt 1782 met Wilhelmina van WierdenGeertje Jacobs (Hoekveld) geboren 07-02-1734 te Zwolle is getrouwt deze hebben een zoon Hendrik geboren 09/07/1757deze hebben een zoon Teunis Hendriks 26-09-1791 te zwolle met Janna Janszij hebben vijf kinderendopen en trouwen Zwollehopende je voldoende te hebben ingelicht
-
Janny Lalkens
Boeiend onderwerp, we gaan
Boeiend onderwerp, we gaan steeds mee met de nieuwste informatie! Ook handig dat er nu weer achternamen bij zijn. Dat leest dan gemakkelijker als er op een fiche Aaltje Hendriks als weduwe van Jan van het Sant staat. Dan weet je nu, dat het de weduwe Aaltje Hendriks Blankvoort is , weduwe van Jan Gerrits van 't Land ( dus geen Sand). Zij heeft uit eerste huwelijk een zoon Hendrik. Om het geld dat voor hem opzij is gezet na het overlijden van zijn vader, stelt zij 7-1-1752 volgens Transporten blz. 152 ORA Zwolle haar onroerend goed:een boerenwoning met annex hofland op de hoek van de Poepershoekstege.Zij had ook al dit bezit als onderpand gesteld voor een lening op 18-5-1751 volgens Transportregister blz. 234. Daar staat ook nog de datum 30-4-1753 bij. En na een erfuiting staat de akte van hertrouwen vaak genoteerd met een datum in de buurt van de erfuiting. Zo ook hier:31-01-1752Gerrit Jacobs j.m. metAeltien Henriks wed. van Jan van't Land beijde buijten de DieserpoorteZ:G: Lambert HenriksH:G: Derkjen ZwiersDes bruijdegoms moeder Consent moet nog inkomen. Is ingekomen.De Erfuijtinge van de bruijd moet vertoond worden. Is mede gebleken. Ik heb meen ik gisteren de naam Jan Hoekvelt, militair, ergens gelezen.