Zoekkracht gezocht: Teunis Hendriks => Hermen Henrik/Hendriks?

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Daan

Ten tijde van het huwelijk

Bericht door Daan » 17 jun 2015, 22:30

Ten tijde van het huwelijk van Teunis Stegeman is niet vermeld dat hij kleermaker was, bij vermelding van het huwelijk van zijn kinderen staat dus kleermaker!!Toen ik als soldaat trouwde had ik altijd nog een beroep!!Hierbij in archieven.nl te zien.Huwelijk Maria Boeve en Joost Stegeman, 04-08-1815 Aktenummer: 11Huwelijksdatum: 04-08-1815Huwelijksplaats: HattemBruid: Maria Boeve Leeftijd: 26
Doopplaats: Hattem
Beroep: dienstmaagdBruidegom: Joost StegemanLeeftijd: 26
Doopplaats: Zwolle
Beroep: kleermakersknegtMoeder bruid:Leentje WijnenVader bruid:Hendrik BoeveMoeder bruidegom:Maria KoopsBeroep: geen beroep vermeldVader bruidegom:Teunis StegemanBeroep: kleermakerToegangsnummer: 0207 Burgerlijke stand GelderlandInventarisnummer: 4369Vindplaats: Gelders Archief Maar dat terzijde, mogelijk, mocht, zou het zo zijn, kunnen zijn, dat zou mooi kunnen, of hij zo heette, wat er allemaal gezegd is, ik haak af.

JanWillemDol

Dank voor je inzet Daan.

Bericht door JanWillemDol » 17 jun 2015, 22:33

Dank voor je inzet Daan.

ria van bessen

De link familysearch werkt

Bericht door ria van bessen » 17 jun 2015, 23:08

De link familysearch werkt niet, Jan Willem Dol.Mijn vraag is dus, hoe zeker weten we dat die Teunis uit Zwolle komt en de zoon is van Hendrik Teunis en Barber Freriks. Ik ga nu even niet af op de naam Stegeman, want daar zijn er veel van, dus wellicht ook wel een Teunis Alberts Stegeman die uit Zutphen kwam. Die zag ik voorbij komen op wieiswie.

AFJ

Sorry ik had niet door dat

Bericht door AFJ » 17 jun 2015, 23:42

Sorry ik had niet door dat mijn link naar het hele Deventerse ondertrouwboek ging en niet naar de juiste bladzij.Het gaat dus om deze bladzij: http://www.stadsarchiefdeventer.nl/?sid ... trueTeunis komt uit Zwolle.Na het overlijden van de vrouw van Teunis worden in 1796 volgens de GI zowel een Jan als een Frederik Stegeman als voogden over zijn 4 kinderen aangesteld: http://www.historischcentrumoverijssel. ... eman%20fre*

ria van bessen

Het zal wel aan mij liggen of

Bericht door ria van bessen » 18 jun 2015, 00:07

Het zal wel aan mij liggen of eigenlijk de computer, maar ik zie een lege bladzijde als ik de link aanklik. Maar de link hco werkt wel en daaruit blijkt toch wel dat Frerik en Teunis bij elkaar horen.Dus ... op zoek naar een Teunis Hendriks als zoon van Hendrik Teunis buiten Zwolle.En dat zal niet makkelijk zijn, er zijn geen aanknopingspunten, geen belijdenis, geen doopgetuigen, eigenlijk niets.Helaas zijn de getuigen die Janna Keijser laat opdraven en die haar moeder hebben gekend geen familie, tenminste ik heb dat niet gelezen.Maar zouden we desondanks nog wat met die namen kunnen? 

Janny Lalkens

Ik heb geprobeerd huwelijken

Bericht door Janny Lalkens » 18 jun 2015, 00:35

Ik heb geprobeerd huwelijken te vinden bij broers en zussen van Janna Keisers, wat niet echt goed gelukt is tot nu toe.Jannigje Jans x 17-7-1803 met Jan Lucas Gerrits     niet veel kinderen gevonden, ik meen tot nu toe 2. Geen bijzonderheden bij de doop gezien. Ik had gehoopt wat verder te komen met doopgetuigen.Ene Jan Keiser trouwt 15-7-1824 met Alijda Geziena Hellendoorn, maar ik weet niet eens, of dit wel de broer Jan van onze Janna Jans is. Als dit wel een broer van Janna is, kan zij eventueel nog een paar vroege kinderen uit dit huwelijk als getuige hebben meegemaakt. Janna stierf in juli 1829. Ik heb nog niet gekeken naar kinderen van dit echtpaar. Op dit punt was ik gestopt, want toen gingen we weer een andere familie bekijken. 

ria van bessen

Ten tijde van het huwelijk

Bericht door ria van bessen » 18 jun 2015, 10:23

Ten tijde van het huwelijk van Teunis Stegeman is niet vermeld dat hij kleermaker was, bij vermelding van het huwelijk van zijn kinderen staat dus kleermaker!!Toen ik als soldaat trouwde had ik altijd nog een beroep!!Ja, dat klopt voor nu Daan, maar toen niet.Je werd toen vrijwillig soldaat, omdat het goed betaald werd, je ook een soort van pensioen kreeg na je dienst, gegaseerd heet die uitdrukking,  ...  als je het al overleefde..En dat je dan als kleermaker wat bijverdiende .. of je soldaatzijn inruilde voor het beroep kleermaker, zou ook nog kunnen.   

ria van bessen

Jan Willem Dol,

Bericht door ria van bessen » 18 jun 2015, 10:27

Jan Willem Dol,Heb je alle huwelijkse bijlagen bekeken, ook van de kleinkinderen van Teunis en Janna?

JanWillemDol

Hallo Ria,

Bericht door JanWillemDol » 18 jun 2015, 12:23

Hallo Ria,Ik heb thuis alle huwelijkse bijlagen (van twee kinderen Hendrika en Hendrik Jan) en in ieder geval de kinderen van Hendrik Jan (mijn directe familielijn), maar ben nu op m'n werk. Even snel gekopieerd uit mijn familiegeschiedenis document:Hij trouwt op 4 december 1823 met Geertruida Eggenhuizen (geboren 17 november 1795). Zij is de dochter van timmermansknecht Derk Eggenhuizen en Alberdina Butter. Opvallend is dat zij bij hun huwelijk hun al ruim een jaar eerder in september 1822 geboren zoon Teunis erkennen.Hendrik Jan en Geertruida krijgen drie kinderen: Teunis (1822), Albertus (1828) en Gerrit (1829).Zodra dat kan (vanavond of anders morgenavond/weekend) zal ik ze raadplegen.Fijn dat je het nog een kans geeft....Jan Willem 

ria van bessen

Haha, nou we geven niet zo

Bericht door ria van bessen » 18 jun 2015, 13:26

Haha, nou we geven niet zo gauw op, ik niet .. en Janny Lalkens ook niet.We kunnen het zelfs heel ingewikkeld maken, dan haken er mensen af omdat het niet meer te volgen is. Maar zo lang jij het nog kunt volgen is er niks ernstigs aan de hand.Het is ook een beetje een besluit vinden tussen; is zoeken nog zinvol of stoppen.Maar dat moment komt wel. Nu nog niet.En als je alle namen die met deze familie te maken hebben, wilt uitzoeken, kom je weleens op een dwaalspoor of doe je iemands werk over, zoals nu met Teunis Stegeman. Het voordeel is wel dat het nu echt bewezen is en niet omdat iemand dat dus beweert. Er wordt veel beweerd, ook op internet. Maar het gaat om de bewijzen, ook in deze zoektocht.We hebben nog altijd Willemina Gerrits op de Bothof. Ik zie daar nog mogelijkheden t.a.v. Teunis Hendriks. Dat zij wat moeilijk te traceren is, is niet erg. Zij blijkt tot nu toe geen familie van Janna Keizer te zijn en dat geeft hoop dat zij misschien verwant is aan Teunis. Het mag zelfs een nicht zijn, we komen er wel achter als dat zo is.De vier getuigen die Janna J. Keizer laat opdraven heeft zij moeten opzoeken/verzoeken, anders kon ze niet de akte laten veranderen waarin haar moeders naam verkeerd was opgeschreven.Ik vind dat bizonder, die daad van haar. Het zegt iets over de persoon, ze vond het belangrijk. Wellicht is ook één van hen nog verwant aan Teunis als neef of i.d. en niet zozeer aan Janna.   

Plaats reactie