Zoekkracht gezocht: Teunis Hendriks => Hermen Henrik/Hendriks?

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens

Die Wilhelmina uit 1757 is

Bericht door Janny Lalkens » 24 jun 2015, 20:30

Die Wilhelmina uit 1757 is ongeveer van de leeftijd van Teunis Hendriks, ze heeft een zus Derkje, dus dat klopt en een broer, dat klopt ook. Hij heet Jan. En er is niets over haar ouders in de ORA Dalfsen te vinden. Dat zou mogelijk nog kunnen overeenstemmen met het feit dat Wilhelmina Gerrits, de vrouw van E(n)gbert Hendriks 24 okt. 1794, genoteerd op blz. 248, van de armen begraven is. Want ze staat in boek 814 van Bergklooster in het laatste deel vanaf blz. 243. Daar begint het stuk "Van den Armen" en dat zijn er veel: 14 bladzijden lang, van 1775 t/m 813 en dan bijv. 34 personen per blz.Natuurlijk kunnen je ouders bezit hebben en jij later niet, maar omdat de ouders van die Willemina Gerrits, geb. 1757,  niet in ORA zitten, zou dat een extra punt van overeenkomst kunnen zijn.

ria van bessen

Janny, ik denk niet dat deze

Bericht door ria van bessen » 24 jun 2015, 20:43

Janny, ik denk niet dat deze Willemina die met Engbert trouwt in dit plaatje past, ze is nl overleden voor dat Willemina Gerrits op de Bothof getuige was bij de doop van Teunis Hendriks en voor dat deze Willemina getuige was. En als beide Willemina één en dezelfde persoon zijn, dan kom je uit op een Jan die past qua leeftijd doop Dalfsen .. en de Willemina die 1e keer Derk Ester huwde en 2e Roelof van Leussen komt qua leeftijd precies uit op het jaar kind Willemina in Dalfsen en beide kinderen van Gerrit Willems.Nou weet ik wél van wie Gerrit Willems er eentje is ... tenminste deze is getraceerd als zoon van Willem Gerrits en Grietje Berents in Oudleusen en gedoopt in 1729 - en dat zijn de voorouders van de Hogenkamps .. jaja..Zoektocht door Wim Goos gestart, hier op het forum te vinden.Ik zit met het patroniem Jansen ... waarom heeft Jan Gerrits die toevoeging? Jan Willem, ja die had ik ook gezien, maar als er een Jan is dan moet er ook een Willemina zijn ... en dat gaat dus niet.  

Janny Lalkens

Sorry, dat had ik kunnen

Bericht door Janny Lalkens » 24 jun 2015, 21:08

Sorry, dat had ik kunnen weten. Die Willemina, overleden in 1794,  was al afgevoerd! Zij stierf 3 jaar voor Teunis en Janna een doopgetuige nodig hadden.Ik heb er mijn aantekeningen nog even bijgehaald: Geertje Gerrits, overleden 23-11-1823, aangever Hendrik Anthony (!)   en dan heb ik staan: Willem Harms Nijeboer Ankum.   Dat zal haar man geweest zijn?Ik heb daar toen vorige week niets mee gedaan omdat elke boer die nieuw in een buurtschap komt een poosje Nijboer kan heten in het begin.

ria van bessen

Als Jan, Willemina en Derkje

Bericht door ria van bessen » 24 jun 2015, 23:16

Als Jan, Willemina en Derkje Gerrits de kinderen zijn van Gerrit Willems en Jannigjen Derks uit Oudleussen - dan moet dáár de verbinding zitten naar Hendrik Teunis de vader van Teunis Hendriks. Dan zou Willemina als nicht doopgetuige zijn.Jannichjen zou dan een zus NN Derks moeten hebben, die met de vader van Teunis is gehuwd.Ik ga ervan uit dat die vader Hendrik Teunis heet, gezien de notatie in de akte hertrouw Janna Keijser, maar omdat haar kinderen verschillende patroniemen gebruiken, is dat toch niet helemaal zeker.In ieder geval zit er geen verbinding via Gerrit Willems, zoals ik nu kan vaststellen.Er zou nog wel een verbinding kunnen zitten via zijn vader Willem Jansen, waar men van vermoedt dat hij van Varsse komt [Ommen].Ik zit alleen met dat Jansen als toevoeging bij Jan Gerrits, het staat er niet voor niets .. Jan zoon van Gerrit zoon van Jan ...en niet van Gerrit zoon van Willem [Jans]alhoewel ... daar zou hij dan wel de kleinzoon van zijn.        

Janny Lalkens

Niet iedere Willemina heeft

Bericht door Janny Lalkens » 24 jun 2015, 23:42

Niet iedere Willemina heeft een zus Derkje en de broer die er zou moeten zijn is er ook wel....Ik wou dat ik even meer tijd zou hebben, dan dook ik nu Ommen in.  Die NN Derks lijkt me ook de moeite van het verder onderzoeken waard. Jammer dat we Lidmaten Zwolle niet volledig hebben via VPND.Gerrit Jan Hendriks van Nieboer 1791 aangenomen wonend te Varsen in de kerk van Ommen. Dus hij woonde op boerderij De Nieboer? Kan dat nog een broer van Teunis zijn of sla ik nu op hol? Zie lidmaten Ommen VPND.    Ook Wittenbergs, die vanuit Varsen in Ommen belijdenis doen.

ria van bessen

Ik denk dat het beter is om

Bericht door ria van bessen » 24 jun 2015, 23:57

Ik denk dat het beter is om te kijken wanneer de naam Nijboer is aangenomen?Hij huwt als Jan Gerrits - en ik heb de naam Nijboer niet voor 1811 gezien.Hij was trouwens daghuurder.. De vrouw van Gerrit Willems is waarschijnlijk deze.Janna (Oosterdalfsen) 1730 d.v. Derck Harms                        68/9                                           Geessien HenriksIk heb de originele akte niet bekeken, dit komt van een index, en Janna kan dus in het origineel Jannigjen zijn. NB Er zit trouwens een fout in mijn bericht betr. huwelijk zoon  Hendrik Jan van Janna Keizer, niet bepalend, maar ik wil het wel corrigeren. Zijn zoon Teunis is geboren in 1822 en niet in 1800 - toen is zijn vader geboren. Morgen weer verder.  

Janny Lalkens

Dan was Janna/Jannigje 20

Bericht door Janny Lalkens » 25 jun 2015, 00:19

Dan was Janna/Jannigje 20 jaar toen Gezina werd geboren, eerste dochter, naar haar moeder Geesje genoemd. Toen werd het 2e kind,  weer geen zoon, maar toch maar Wilhelmina genoemd,  naar vader Gerrit Willems zijn vader Willem en later nog eens Willemina en een Willem. Willem als 5e kind na 4 dochters.En dan Jannigje haar vader Derk, want die was weer aan de beurt,  benoemd toen de 3e dochter kwam: Derkje. Zou dus heel goed kunnen.

ria van bessen

Misschien is er een spoor,

Bericht door ria van bessen » 25 jun 2015, 12:44

Misschien is er een spoor, zei ze ... heel voorzichtig...en  gelinkt aan een Derk Herms. De Derk Herms die ik moet hebben is deze.Janna [Jannigjen] (Oosterdalfsen) 1730 d.v. Derck Harms en Geessien Henriks   68/9Dalfsen *F162 dd 30-09-1739Scholtus Jan Fabius Keurnoten: Hendrik Gerritsen en Jan Hendr. Van de GelderVerschenen Teunis Jansen, hij gaat hertrouwen met Klaasje Gerrits en is met de momberen hier mede present overeengekomen om aan zijn twee onmondige kinderen met namen Jan en Hendrik Teunis voor moederlijk goed uit te keren een sa: van een honderd zeven en dertig gls en 10 stuivers en daar en boven een stuk linnen van 25 elle, voor de moeders klederen als linnen en wullen zal nog moeten betaald worden aan voorn: kinderen een sa: van 50 gls vorders zal ieder kind vier schapen mogen houden en nog ten laatste moeten uitgekeerd worden aan ieder een eijken kiste. Onderhoud tot 18 jaar, ze later leren lezen en schrijven en bij ziekte buitenshuis dienende te allen tijde een vrije ingang in het huis mogen houden om verpleegd te worden tot herstel toe. Mombers worden Geert  Gosens en Derk Harms die deze hebben aangenomen met handtasting. Getekend en gezegeld door de Scholtus Actum Dalfsen den 30 septemb. 1739 *f123 dd 15-12-1747 Scholtus Jan FabiusKeurnoten: B. van der Weteringe en Jan KappertVerschenen Teunis Jansen wedr. en verklaarde te willen hertrouwen en met de mombers te zijn overeengekomen om aan zijn twee onmondige kinderen met namen Klaas en Hermen Teunissen bij wijlen zijn vrouw Klaasjen Gerrits in egte verwekt voor moedersgoed uittekeren: een sa: van 40 gls. en een stuk doek van 20 ellen en de wollen klederen van de moeder en ieder een eiken kiste en ieder sal bij den trop mogen houden drie schapen, onderhoud tot 18 jaar toe en ze het lezen en schrijven laten leren en bij ziekte en buitenshuis dienende te allen tijde in het ouderlijke huis mogen inkomen om verpleegd te worden tot herstel toe. Voogden worden Hendrik Jansen en Tijsch Koops en deze hebben de momberschap met handtasting aangenomen. Getekend en gezegeld door de Scholtus Actum Dalfsen den 15 desembr. 1747 * Helemaal niets te vinden in het doopboek en trouwboek van DalfsenWel ontdekt dat Thijs Koops op het Beulen zit in Nieuwleussen .... Zoekhulp gezocht om de huweljken en dopen van Teunis boven water te krijgen.                                     

Janny Lalkens

Voor zover ik weet zat de fam

Bericht door Janny Lalkens » 25 jun 2015, 14:56

Voor zover ik weet zat de fam. Koops op Beulen er warmpjes bij. Wordt nogal eens genoemd in ORA. Ook in ORA Nieuwleusen? Of zijn die er niet. Ik heb de naam Koop Beulen vaak gelezen. Ik neem toch aan, dat dat een man met de voornaam Koop was, die op het Beulen woonde. Werd ook wel als Coop geschreven.

Janny Lalkens

Bron: Heeren van de Lichtmis 

Bericht door Janny Lalkens » 25 jun 2015, 15:06

Bron: Heeren van de Lichtmis    van Wim Visscher:blz. 165 t/m 168 over boerderij De Beule.   In het Oosterveen.Coop Beulen  en Egbert Claasen Kragt kopen land in 1711. Hun kinderen Thijs Koops en Hilligje Kragt trouwen In 1786 koopt hun zoon Coop Thijs het erf en goed De Beule van baron van Fridagh.

Plaats reactie