Zoekkracht gezocht: Teunis Hendriks => Hermen Henrik/Hendriks?

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Hij zit er niet in Janny, ik

Bericht door ria van bessen » 03 jul 2015, 23:15

Hij zit er niet in Janny, ik heb gekeken.Ik heb vandaag 2 x een lap tekst hier neergezet en beide keren verdween het .. had ik ineens geen recht meer om te posten ..Wel gevonden in het register van aangegeven lijken.Register van aangegeven lijkenTeunis Hendriksen 50 jr.1809den 24 van bloeijmaand overleden den 27 dito aangegevenvoor Diezerpoort [ eerst Camper geschreven is doorgehaald]gehuwdnagelaten zijn vrouw en twee kinderen uit dat huwelijkGeref:armen  

JanWillemDol

Ik heb zojuist het register

Bericht door JanWillemDol » 03 jul 2015, 23:22

Ik heb zojuist het register van eedaflegging bekeken. Fascinerend dat dit online te vinden is. Er is blijkbaar meer te vinden op de site van HCO dan op het eerste gezicht lijkt.Helaas heb ik er geen enkele aanwijzing in gevonden (in de periode 1780-1794) dat Teunis Hendriks of Janna Jans een eed heeft afgelegd.  

JanWillemDol

Ah, gelijk gereageerd zie ik.

Bericht door JanWillemDol » 03 jul 2015, 23:31

Ah, gelijk gereageerd zie ik. Dat bericht van overlijden van Teunis in de 'bloeijmaand' (mooi woord) had ik al eens gevonden. Vroeg me nog af of er speciale betekenis zit aan de formulering 'dat huwelijk'. Zou dat kunnen betekenen dat hij een eerder huwelijk kan hebben gehad? Teunis is tenslotte 13 jaar ouder dan Janna. Janny: dank voor de tip van het Register dienstboden. Heb het genoteerd. 

ria van bessen

Als hij vaker getrouwd was

Bericht door ria van bessen » 04 jul 2015, 00:15

Als hij vaker getrouwd was geweest, staat er meestal - uit 2 huwelijken nalatende.. Jan Willem.Ik wil wel even kwijt dat ik die doop van Teunis wel bijzonder vond vanwege het exacte doopjaar.RK gedoopt - in Zwolle - was hij van origine een Zwollenaar ... en dat zou ook de reden kunnen zijn geweest dat we zijn ouders verder niet konden traceren.Qua afkomst zou hij er ook goed in passen .. én Hendrik Teunis had gemeen met Willemina Gerrits dat hij ook scheidde van zijn 2e vrouw...Heel opmerkelijk, dat allemaal wel, zo vaak kwam een scheiding niet voor.Maar het is dus niet zo. Ook maar afvoeren. Er is inmiddels al veel digitaal, maar heel slecht te vinden, dat ben ik met je eens.Het is klikken op de inventaris en dan  klikken op die kleine grijze vierkantjes, daar zit digitaal materiaal onder. De witte blokjes geven niets.Maar bij openen kreeg ik ook vanavond weer 70.000 kb aan tijdelijke internetbestanden, die ik heb laten wegvegen door Ccleaner. Dat vind ik niet zo handig.    

Janny Lalkens

Ria, geen recht meer om te

Bericht door Janny Lalkens » 04 jul 2015, 00:45

Ria, geen recht meer om te posten? Als dat jou verboden wordt, kunnen we de tent beter sluiten. Sorry hoor, maar ik zit met een smiley om de tanden dit te typen.Ik verbaas me er zelf over, dat ik zo af en toe moet inloggen en dan weer een tijdje niet. Waarom soms wel en soms niet?Maar goed, ik zag, dat voor de Camperpoort bij het overlijden van Teunis was doorgestreept. Nu zag ik onlangs nog wel een Antony Hendriks in de PQ 1808 in Voorst/Westenholte en als je daar tussen Voorst en Westenholte en de Ketelkolk bent, kun je misschien ook nog dat gebied voor de Camperpoort nomen, dus was het wel een vergissing? Aan de andere kant: van Janna wordt toch altijd geschreven: voor de Dieserpoort. Het zou dus wel kunnen zijn, dat ze voor 1808 de Bothof hebben verlaten en ergens anders voor de Dieserpoort zijn gaan wonen.Jan Willem, nu er bij Teunis in het register van aangegeven lijken staat, dat de Geref: armen zijn begrafenis voor hun rekening hebben genomen, betekent dat vast wel, dat hij na zijn trouwen geref. was. Evengoed kun je dan nog katholiek gedoopt zijn, maar die kans wordt dan snel minder. En hij is dan ook als RK gedoopte Antony inmiddels afgevoerd.Meestal ben ik aan het zoeken tussen 1700 en 1750, maar nu dus ook rond 1800. En het is echt er even aan wennen: aan al die voor mij nieuwe namen in Diese bijvoorbeeld. Maar lezend in de laatste begraafboeken van Bergklooster zag ik dat er toch redelijk vaak mensen werden begraven op Bergklooster vanuit Diese of vanuit wonend voor de Dieserpoort. Ik ga daar nog even wat lezen, ik kom dan nieuwe "kennissen" tegen. Zolang die 4 weken nog niet om zijn, kunnen we nog wel eens een proefballonnetje oplaten. Ik hoop Willemina tegen te komen, maar die kan ook veel later, na 1823 , zijn overleden.Gisteren zag ik nog het huwelijk van Hendrik van Regteren en Willemina Lenderink, ongeveer 1759.Ben benieuwd of de vader van Willemina een Gerrit was. Dan was zij wel een generatie ouder dan Teunis, die in haar trouwjaar werd geboren, zo ongeveer dan. En Van Regteren is ook al een bekende in dit onderwerp. Er stierf een Hendrik van Regteren in 1805.

jettie

Hallo Ria,

Bericht door jettie » 04 jul 2015, 10:39

Hallo Ria,Je kunt ook via www.zoekakten.nl zoeken, misschien gaat dat lekkerder?Daar geen + etc. en hier en daar ook indexenPersoonlijk vind ik het bij zoekakten een stuk overzichtelijker en prettiger zoekenJettie

ria van bessen

De getuigen bij het huwelijk

Bericht door ria van bessen » 04 jul 2015, 13:38

De getuigen bij het huwelijk van Willemina Gerrits en Derk Ester zijn fout.Volgens het boekje wat Janny aanhaalde .....Bron: Vergeten levens van Jan G. van de Wetering blz. 81-83:Zijn getrouwt Zondag 6 Mei 1787 Derk Ester, J.M. buiten de Sassenpoort bouwman en Willemina Gerrits JD ook aldaar, melkmeid. Zijn getuige zijn broer en haar getuige: haar broer.Toen ik de huwelijksakte bekeek op VpNd meende ik te lezen; ZG Vader HG Broederen dat is fout. Dat moet zijn VADER...  RESP. MOEDER !dit is de link waar je het zelf kunt zien ...briefjes als een soort huwelijkse bijlagen..https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... ,954358801 Jettie, dat is zeker waar, ik heb met FS ook geen probleem, al bekijk ik 100 foto's.Ik vroeg me af of ik de enige ben met dit probleem bij het laden foto's HCO website 

Janny Lalkens

Scherp, dat je dit zag. Ik

Bericht door Janny Lalkens » 04 jul 2015, 14:27

Scherp, dat je dit zag. Ik heb nog even het boek over Dieze enz. er bij gepakt en daar staat 2x broeder. In de akte staat duidelijk vader en de slinger die extra aan de M van moeder zit, zal een broeder hebben opgeleverd, wat dus fout is.In  het begraafboek Bergklooster zal ik vanaf midden 1787 opletten of ik een begraven vrouw zie, vrouw van Gerrit ...? ...

ria van bessen

Maar die heb je toch al ...

Bericht door ria van bessen » 04 jul 2015, 15:14

Maar die heb je toch al ... die vrouw van Gerrit en overleden ?dus haar moeder.De vrouw van Gerrit Willems in Dalfsen, je hebt zelf de overlijdens opgezocht..Willemina en Derkje - haar kinderen. Punt is..  hoe bewijzen we dat ze gerelateerd zijn aan Teunis Hendriks.En komen we verder hiermee, als we de naam van de voogd MZ weten ... of wordt het ... nooit van gehoord haha...   

Janny Lalkens

Eergisteren is er bij ons een

Bericht door Janny Lalkens » 04 jul 2015, 17:33

Door de hitte gaat alles wat traag. Nog niets bijzonders gezien in Bergklooster begraafboek.Deze zoektocht speelt zich af rond     1800 !!       en dan nog steeds geen oplossing! Terwijl soms mensen geboren 1690 zo maar een stel ouders krijgen...

Plaats reactie