Zoekkracht gezocht: Teunis Hendriks => Hermen Henrik/Hendriks?

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Deze zoektocht is niet meer

Bericht door ria van bessen » 04 jul 2015, 22:34

Deze zoektocht is niet meer te volgen.. iets van 30 pagina's inmiddels. Zegt iemand de naam Hendrik van Aaldrink iets? Kan van Aalderink zijn.Ik meende dat ik de naam hier ergens heb voorbij zien komen.

Daan

Bericht door Daan » 04 jul 2015, 23:07

Ria, boven in beeld kun je aangeven wat je zoekt bij zoeken.

Janny Lalkens

Hendrik van Aaldrink? Niet

Bericht door Janny Lalkens » 04 jul 2015, 23:09

Hendrik van Aaldrink? Niet dat ik weet en ik zit met hetzelfde. Als je iets terug wilt vinden uit dit onderwerp, ben je lang aan het zoeken.Bijv. ik zag in Bergklooster bergaafboek het begraven op 7 aug. 1801 van een Derkje van Leussen. Dan vraag ik me af: hadden we het begraven van Willemina Gerrits haar zus Derkje nu al of toch nog niet?Het gaat me ook om het adres van Derkje in 1801: Vegtstraat. Zou dit een Derkje Gerrits van Leussen kunnen zijn? Ingetrouwd met iemand wonend in de Vegtstraat? Of woonde zij eventueel mogelijk met een zus Willemina Gerrits in de Vegtstraat tot Willemina naar de Bothof ging, bijv. bij Willemina's huwelijk? Als Derkje getrouwd was, ben ik benieuwd naar haar huwelijksgetuigen.Aanvulling: Daan, wij postten beide iets om 23:07: ik ga het direct toepassen, bedankt voor de tip!

ria van bessen

Bedankt Daan, ik wist dat

Bericht door ria van bessen » 04 jul 2015, 23:39

Bedankt Daan, ik wist dat hoor, ik gebruik ook wel Ctrl f als ik per pagina wil zoeken.Janny, ??Wat ben je aan het doen, volgens mij haal je de boel door elkaar.Derkje Gerrits en Willemina Gerrits zijn zussen, bewezen zussen. Ik ga de bewijzen niet weer allemaal hier neerzetten.En vermoedelijk kinderen van Gerrit Willems en Jannigjen Derks uit Dalfsen.Willemina had een moeder toen ze een testament maakte ttv haar huwelijk met Derk Ester. Geen vader meer.Jij hebt toen het overlijden van de vermoedelijke vader opgezocht om te kijken of het klopte. De vermoedelijke vader was idd overleden, de vermoedelijk moeder is later overleden - zie hieronderBron: begraafboek Dalfsen periode 1770 - sept. 1789Begraven 15-8-1774 Grietje, dochter van Gerrit Willems en Jannigje Dirks in Oudleusen.Begraven 2-12-1784 Gerrit Willems, man van Jannigje Dirks ** Begraven  11-01-1793 Jennigjen Derks wed. – van Gerrit Willems op ’t Eklenkamp in Oltleussen.En van Leussen komt maar heel even in het geheel voor, laat een zoon Gerrit na en vertrekt weer.Komt wel van Dalfsen, van oorsprong.Hendrik van Aaldrik .. van Aalderink zit wel in Zwolle .. is voogd samen met bovengenoemd Gerrit Willems..Ik dacht dat er misschien een verband kon zijn/komen naar Teunis Hendriks .. want daar draait het om.En ja, het begraven van Derkje hebben we.begraven als vrouw van Hendrik Gerrits timmerman in 1803      

Janny Lalkens

Ik dacht dat Derkje omdat ze

Bericht door Janny Lalkens » 04 jul 2015, 23:55

Ik dacht dat Derkje omdat ze uit Oudleussen kwam, misschien in Zwolle ook wel eens Van Leussen genoemd werd. Maar ik zag ook ergens, dat ze in 1791 doopgetuige is als dat kind dat na Derk Ester zijn overlijden wordt geboren, wordt gedoopt. En dan woont Derkje in 1791 in Berkum,  met ene Timmerman. Willemina en Derkje zijn zeker zussen, geen twijfel.Van Luussen hebben we gedaan toen dat 2e huwelijk van Willemina, dat een drama werd, bekeken werd.( Met die Roelof van Luussen, die kwam daar ook al vandaan.)

ria van bessen

Derkje Gerrits wordt nergens

Bericht door ria van bessen » 05 jul 2015, 13:41

Derkje Gerrits wordt nergens van Leussen genoemd in welke variant geschreven dan ook. Hendrik Gerrits haar man is timmerman van beroep. Allemaal glashelder en duidelijk.De vraag is nog steeds; wat doet haar zus Willemina w. op de Bothof bij de doop van een kind van Teunis Hendriks.Misschien is het zinvoller om het vermoedelijke gezin van Willemina onder de loupe te nemen. In afwachting van het bericht over de voogd? De tante van Willemina Gerrits [de d.v. Gerrit Willems en J.Derks] is gehuwd met Gerrit Jans Baar[d]slag, wiens ene dochter met Gerrit de zoon van Jannes Pruim en Hendrina Kortenhorst trouwt. Na het overlijden van Hendrina Cottenhorst worden op 15 februari 1741 Godefridus Edelijn, custos (=koster) van Dalfsen en Gerrit Dijk, custos [koster] in Mastenbroek voogd over Gerrit.Die namen zijn hier allemaal al eens langs geweest op dit forum.Allemaal makkelijk te volgen. Wat ik dan ook niet nóg eens ga doen. IIk duik liever in het moeilijke, het vergetene ... het er niet toe doen... dat soort mensen, dat trekt me aan in de genealogie.Dus waar beginnen we ?Of liever niet?          

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 05 jul 2015, 13:57

bericht 2Dit is ook een dochter van Gerrit Willems en J. DerksNg Dalfsen den 29 Aug. 1794 - Egbert Everts J.M., geb. in Oosterdalfzen, thans dienende aan 't Wijchers in de Broekhuijzen (Zoon van Evert Jannessen en Geertje ...), en Geesje Gerrits, wedwe. van Jan Gerrits op 't Eckelenkamps in Old-Leussen (Dogter van Gerrit Willems en Jennigje Dirks). den 14 Sep. - Na drie G.V.Z.H. Proclam. getrouwd alhier.En zou dan een zus zijn van Derkje en Willemina ... 

Janny Lalkens

Wat mij betreft: graag

Bericht door Janny Lalkens » 05 jul 2015, 14:16

Wat mij betreft: graag doorgaan! Ook met Willemina Gerrits en haar familie.En hoe verder gaan? Voor mijzelf:1.    Ik ga nu eerst alles herlezen, mogelijk zelfs uitprinten, maar dan in een ingekookte versie: opmerkingen als  "helemaal mee eens "   enz. schrap ik dan. Dit zal een hele tijd gaan kosten.2.   Daarna ga ik denk ik verder met de trouwboeken Zwolle vanaf ongeveer 1785, ook om te zien of Teunis Hendriks  ( of na 1795 ongeveer ook Janna Jans) vanaf dat jaar zelf al eens getuige was bij het huwelijk van iemand.Want waarom is er geen van de ouders of broers en zussen van Teunis getuige bij zijn huwelijk en bij de doop van zijn kinderen? Moest hij daarvoor terugvallen op neven en nichten of zelfs op buren? Ouders overleden? Broers en zussen ook? Of was hij enig kind of als enig kind uit een gezin overgebleven? Of een heel eind verderop geboren? In een Overijssels dorp?3. Ook ben ik nog aan het lezen in begraafboek Bergklooster. Vooral in de periode 1770-1813   Bij dit onderwerp kun je niet snel de zaak oplossen met wat transportakten en een enkele voogdijstelling. Ook omdat voor de voogdijstelling archiefbezoek noodzakelijk is. Dus daty begraafboek is nog niet genoeg doorgewerkt.Voor mijn eigen familie onderzoek moet ik toch nog met Dieze en Assendorp verder gaan, dus dan scheelt dit al. Ik zit alleen nooit zo goed in die tijd na 1760. Ik heb hier dus zelf ook wel belang bij, want ik vind Diese en Assendorp wel interessant! Ook al zouden we geen ouders voor Teunis Hendriks kunnen vinden, dan ben ik er nu door dit alles al wat wijzer geworden.

Janny Lalkens

Bericht 2:

Bericht door Janny Lalkens » 05 jul 2015, 14:36

Bericht 2:Als ik me goed herinner, was er een Geesje in dat gezin. Hadden we ook haar belijdenis doen in Dalfsen? Of alleen haar eerste huwelijk met Jan Gerrits?Hendrik van Aalderink zag ik gisteren niet in de Registre Civique. Was mogelijk toen al lang overleden.Wel vanmiddag gezien in Trouwboek Zwolle:26 Nov. 1796 getrouwd in de Bethlehemse kerk: Pieter van den Berg J.M. en Willemina van Aalderen J.D.Geen idee, of Willemina bij die Hendrik kan horen, maar ze heet ook nog eens Willemina, vandaar.

ria van bessen

Laat die Hendrik van Aaldrink

Bericht door ria van bessen » 05 jul 2015, 15:28

Laat die Hendrik van Aaldrink maar even zitten, Janny. We komen hem vanzelf wel weer tegen als deze familie verder wordt uitgeplozen.Geesjen Gerrits is duidelijk een dochter van Gerrit Willems en J. Derks gezien haar huwelijksakte.Ze hertr. met de wed. Jan Gerrits Blankvoort .... nou ja, die naam kennen we.De moeder van Janna Hoekvelt is ook een Blankvoort, alleen is haar patroniem Hendriks.UIt het 1e huwelijk van Jan gerrits Blankvoort 2 dochters, uit het 2e huwelijk met Geesjen 3 zoons en 2 dochters. Ze kan niets bewijzen. Voogden worden de ooms Hermen Gerrits[ Blankvoort] en Willem Gerrits [broer van Geesjen]Het gezin Gerrit Willems is zo'n beetje getraceerd- ervanuit gaande dat* Willemina en Derkje als zussen de kinderen zijn van deze Gerrit* Geesjen is hier boven vermeld* Willem is voogd als oom en vlgs mij x met de wed. Jan Uldrich* Grietje is overleden - zie jouw begraafbericht* Jan .. zou dan die  kunnen zijn, die X met M. Schutte.Ze wonen op de Ekkelenkamp / Eikelenkamp in OLOp de Ekkelenkamp rust een hypotheek van 600 gls las ik, [die de hypotheekverstrekker testeert aan zijn nicht] - nog geen akte gevonden.We breien verder .. op zoek naar Hendrik ..       

Plaats reactie