Rietberg

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Adriaan P. Bijl

Dag Hans Berkhout,

Bericht door Adriaan P. Bijl » 28 jul 2015, 10:27

Dag Hans Berkhout,Met aandacht heb ik je reactie gelezen, waarvoor hartelijk dank. Ik ben nog lang niet klaar met het opvoeren van kwartieren. De acte die je noemt van 29-4-1680 had ik via intetnet gelezen en  betekende voor mij de doorbraak voor het opzoeken van de voorouders van Anna Rengers. Ik moet dit met grote voorzichtigheid doen omdat diverse publicaties niet gegrond zijn. Ik noem als voorbeeld die van Christine van Hoeckelum. Zij wordt naar mijn mening ten onrechte diverse malen verbonden met de heren van Heukelum bij Gorinchem. Ook de voorouders van Swane van Besten bieden een connectie met de Hollandse graven etc. Dat is niet nieuw voor me. Al heel lang ken ik deze oude kwartieren die voorkomen in  mijn 3 Hollandse kwartierstaten. Ik heb inmiddels gezien dat je vraag over Derk Harms is beantwoord door Ria van Bessen. Ik beoefen genealogie al sinds 1961 en denk dat ik niet te rangschikken ben onder pasbeginnenden. Wel is het onderzoek in deze regio niet van heel oude datum. Nog vragen te over. Ik vind het een moeilijk zoeken, omdat hier veelal doopgetuigen ontbreken. Daarmee heb ik in Zuid-Holland legio knopen kunnen ontbindenVriendelijke groetenAdriaan P.Bijl

ria van bessen

De vraag van Hans is niet

Bericht door ria van bessen » 28 jul 2015, 11:31

De vraag van Hans is niet beantwoord door mij, hoor. Mijn bijdrage was een toevoeging.Het is mij niet bekend waar Derk Herms vandaan komt.Van Gulik kan verwijzen naar een plaats,  maar ik meende dat de naam van Gulik [Guilik] ook in de omgeving Genemuiden  / Vollenhove voorkomt. 

Adriaan P. Bijl

Neem me niet kwalijk Ria van

Bericht door Adriaan P. Bijl » 28 jul 2015, 11:33

Neem me niet kwalijk Ria van Bessen.

hansberkhout

Uiteraard is voorzichtigheid

Bericht door hansberkhout » 28 jul 2015, 17:56

Uiteraard is voorzichtigheid geboden, beste Adriaan. Zeker met publicaties op internet, waarvan met grote regelmaat bronnen niet zijn toegevoegd, onderbouwingen ontbreken of klakkeloos aannames en overnames worden gedaan. Eigen onderzoek en de serieuze publicaties zijn belangrijk.Stam je zelf ook af van Egbert Jansz. op de Rietberg of van een ander kind van Jan van Besten op Ammerveld(e)(n) of wellicht een broer of zus van laatstgenoemde?groet van Hans Berkhout

hansberkhout

Hallo Ria, fijn dat je hierop

Bericht door hansberkhout » 28 jul 2015, 18:16

Hallo Ria, fijn dat je hierop reageert. Ik heb als mogelijke zoon van het echtpaar ook nog Jan Derksz. die gedoopt werd te Wijhe op 24 februari 1710 als "Jan, zoon van Derk Herms".In welke bronnen wordt Derk Herms zelf als "van Gulik" genoemd?Genoemde Jan van Besten van 29-1-1719 te Wijhe huwde 1746 te Zutphen met Garradijna Jansdr. (ook Gerdina, Gardina, Gerardina Jans(s)e(n) die op 21 juli 1720 te Deventer werd gedoopt Als Garradijna, dochter van Jan Berens en Lukresa Garrits. Haar ouders Jan Berentsz. en Lucretia Gerrits huwden te Deventer in 1715. Met die Lucretia Gerrits zit ik vast. Ze is in 1694 in Deventer geboren, maar er zijn twee mogelijkheden. Of Lukretia 25-11-1694, dochter van Gerrit Berendts en Kunneken van Neden alias Lummeke Wolters, of Lucretia 9-8-1694, dochter van Gerrit Roelofs en Eva Everts. Geen doopgetuigen en geen bijzonderheden in trouwakten die extra aanwijzingen geven. Ook geen vernoemingen naar een Eva of een Kunneke/Lummeke.... groet van Hans Berkhout    groet van Hans Berkhout.

Adriaan P. Bijl

Dag Hans Berkhout,

Bericht door Adriaan P. Bijl » 28 jul 2015, 22:05

Dag Hans Berkhout,Niet ik, maar twee van mijn kleindochters stammen van de familie Rietberg af. In het eerste bericht heb ik aangegeven dat het gaat over Gerrigje Rietberg (nr.213), haar ouders Jan Egberts Rietberg (nr.426) en Annigje Gerrits (nr.427) en grootouders Egbert Jansen op de Rietberg (nr. 852) en Gerrichje Jansen(nr.853).Vriendelijke GroetenAdriaan P.Bijl

ria van bessen

Hans, dit zijn de aktes die

Bericht door ria van bessen » 29 jul 2015, 00:10

Hans, dit zijn de aktes die hierbij horen.Wijhe ORA deel 12f415 - 27 juli 1740 - Johan Hermen van Hemert toe den Kritenberg,Richter toe Wijhe. Keurnoten Mr. Jan Andreas Lingener en Derk Berends.Verschenen is Hendrik Meijer, voor zichzelf en als gevolmachtigde van zijn vrouw Anna Catharina Bruins (volgens akte te Wanneperveen d.d. 25 juli 1740, zie f415). Hij transporteert aan Derk Herms en zijn vrouw [niet genoemd] zijn huis, genaamd de Witten Arend [Witte Arend], gelegen aan de Lange Straat in Wijhe. f415 - 25 juli 1740, binnen Wanneperveen - Teneur van de volmacht,opgemaakt voor Edmund van Kalkensteijn, Scholtus van wanneperveen, Dinxterveen en Swarte Sluis. Keurnoten Cleis Kroonen en Everd Apperlo.Hendrik Meijer wordt gevolmachtigd door zijn vrouw Anna Catharina Bruins, hierbij geassisteerd door Wicher Wicherius, om hun huis in Wijhe over te dragen aan Derk Herms. f452 - 11 apr 1741 - Johan Hermen van Hemert toe den Kritenberg, Richtertoe Wijhe. Keurnoten Jan Werners Olthoff en Jan Andreas Lingener.Derk Herms Guleker en zijn vrouw Jennigjen Egberts hebben een hypotheek van 100 Caroli gulden verkregen van Jacob Doijer. De rente is 5 procent (dit is 4 1/2 procent, indien de rente binnen 6 weken na de verschijndag wordt betaald) en de eerste verschijndag is heden over één jaar. Onderpand is hun huis, where en hof den Witten Arend, gelegen in Wijhe aan de Lange Straat, dat door de comparanten wordt bewoond. f312 - Wijhe, 27 juni 1748 - Verw. Richter Corn. Dwars, Scholtes van Olst.Keurnoten Hendr. Grijpmoet en Gerrit van Tongeren.Compareert Dr. Joan Bannier. Hij verklaart, dat het heden de termijn is, dat ingevolge gepubliceerde kerkenspraken en weten het huis en erf den Witten Arent genaamd in dit kerkdorp Wijhe gele­gen, toebehorende de w. Derk de Guliker verkocht moet worden/ en dat degene welke daarop enige reëel recht mochten hebben, mogen worden aangeëisd om hun schulden en pretensies aan te geven, en de "erschijnende geatiniteert" en de uit­blij­vende ten fine en effecte als na Landrecht en reglementen gecontum­aceerd. Wien ten gevolge hij executant qq. aangeeft wegens achterstedige verponding en contributie de anno 1744, 1745 en 1746, [een] 1/2 jaar tesamen 30 gulden, 9 stuiver en 6 penningen, 1746 een vuurstede ad 6 gulden, dat is samen 26 gulden, 9 stuiver en 6 penningen, en opgeld 1 gulden, 16 stuiver en 8 penningen, makende totaal 38 gulden, 5 stuiver en 14 penningen.Alles volgens geëxhibeerde rekening, onder reserve van verdere versche­nen [-], waarvan de tijd van ontvangen vervolgens gefixeerd is en zal worden op termijn [-].- Nog is verschenen Docter Joan Bannier namens de erfgenamen van wijlen de HoogWelGeb. Heer J.H. baron van Hemert toe den Krijtenberg. Hij exhi­beert een rekening van achterstallig vuurtstede-geld, groot met het op­geld 25 gulden, 8 stuiver en 12 penningen.Met verzoek als daarbij te erzien.- Jacob Doijer geeft aan hem te competeren volgenen geëxhibeerde obliga­tie de somma van 100 gulden.- Decreet.Na voorgaande aaneising [hebben] de crediteuren, welke enig reëel recht hebben, op huis, hof en where den Witten Arent genaamd toebehorende de w. Derk de Guliker, niemand meer gecompareerd zijnde, zijn de uitgeble­venen ten fine en effecte als na Landrecht gecontumaceerd en is vervol­gens tot de inzet en de verkoping getreden.Conditien en voorwaarden, waarop Dr. Joan Bannier qq. voornemens is op heden 27 juni 1748 van dit jaar door parate executie voor achterstedige verponding en contributie de anno 1744, 1745 en 1746, [een] 1/2 jaar, alsmede [het] vuurstede geld 1746 met het opgeld van dien, publiek bij het schrijven "onder den teljooren" te laten inzettten, en daarna "bij branden der kaarsen uijtgang", ingevolge gedane kerkenspraken aan de meestbiedende te verkopen het huis, hof, where en hof den Witten Arent genaamd, in dit kerspel en kerkdorp Wijhe gelegen, toebehorende de wede. van Derk de Guliker.- 1. - De verkoop zal geschieden in guldens ad 20 stuiver het stuk, en de betaling van de beloofde kooppenningen in een egale termijn, en dit op heden over 4 weken in handen van de Scholtes Corn. Dwars.- 2. - Die bij de omkering "der teljoren" bevonden wordt het hoogste geschreven te hebben, zal daarvoor genieten zoveel als bij het reglement van 1692, art. 6 is gestatueerd, en verder het recht hebben tot de eer­ste verhoging, van welke alle verdere hogingen genoten zullen worden de tiende penning, mits mede niet "excedere het montant" bij het voorgaande reglement art. 6 gefixeerd. Welke inzet en hogegelden door de kopers zul­len worden uitgelegd, doch aan de kooppenningen gekort kunnen worden.- 3. - Koper zal tot zijn laste nemen zonder korting de impost van de 50ste of 100ste penning, alsmede van het te doene transport.- 4. - Dit goed wordt verkocht voor leen, thins, allodiaal, of zo dit wezen mocht.- 5. - Die bij het uitgaan van het kaarsjen de laatste hoging zal hebben en dus de koper bewordt, zal voor de beloofde kooppenningen en het nako­men van deze voorwaarden moeten stellen twee sufficante borgen, in dit kerspel Wijhe woonachtig, welke ieder in solidum en als principalen daarvoor zullen zijn en blijven verbonden en de parate executie onder­worpen zijn. Doch als de koper zodanige borg niet kan of wil stel­len, dan zal het verkochte weer worden opgehamgen en verkocht worden tot schade en niet tot bate van zodanige onwillige of onvermogende koper, en het de executant vrijstaan zich te mogen houden aan de vorige hogers tot de inzetters incluis, die alle hun bod gestand zullen moeten doen, schoon daarop gehoogd mocht zijn.- 6. - Wanneer over het uitgaan van het kaarsjen dispuut mocht ontstaan, dan zal door dit Gericht weer een andere worden opgestoken.- 7. - De eigendommelijke aantast zal zijn aanstonds na het uitgaan van het kaarsjen, doch aan de meijer of pachter de pachter worden uitgehou­den tegen de naaste "vervarenstijd", zullende zijn aanstaande 1 november 1748, tegen genot van de pacht.- 8. - De redemptie blijft aan de executant, of die na Landrecht daartoe bevoegd zijn voorbehouden.- 9. - En wordt wel uitdrukkelijk [expres] bedongen schoon koper enig reëel recht op dit huis, erf, where en hof mocht hebben, nochtans de kooppenningen op voorgemelde tijd aan de Scholtes voornoemd betaald zul­len moe­ten zijn.Conditien in voegen voorschreven voorgelezen zijnde, is tot de verkoping getreden van [het] voorschreven huis, erf, where en hof, en ingezet door Jacob Doijer voor 115 gulden.Waarmee na kaarsen uitgang Jacob Doijer koper is gebleven voor 115 gul­den, die deze naast de borgen heeft getekend.Was getekend: Corn. Dwars, Scholtus van Olst en Verw. Richter van Wijhe. Jacob Doijer, Hendrik Grijpmoet als borg, Gerrit van Tongeren als borg. Van Gardina weet ik verder niets. 

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 29 jul 2015, 00:15

bericht 2dit is een zoon [vermeld in het doopboek Wijhe ]Hendrik Derks J.M. en Berendiena van Zwolle J.D. van Jan van Zwolle beide tot Wijhe.1.2.3. - Den 6 Augs. 1739  VOT 1748 – het dorp 1 - Hendrik Derks, Diene zijn vrouw. 2 - 3 - 2. Teune en Derk. 4 -  f383 - 18 juni 1776 - Joan Bannier JUDr, Verw. Scholtus van Wijhe.Keurnoten Derk Hammink en Willem van den Berg.Gecompareerd zijn Hendrik Derks van Gulik en zijn vrouw Dina van Zwoll, Dirk Smekens en zijn vrouw Lubberta van Zwoll, verder D. Smekens als gevolmachtigde van zijn schoonzuster Femmetjen van Swoll, weduwe van Daniel Botten (volgens procuratie voor Burgemeesters en Regeerders van de stad Amsteldam d.d. 12 juni 1776). Verder zijn gecompareerd Hendrik Cornelis en zijn vrouw Geesjen Derks Nieuwenhuis, Hendrik Derks Nieuwenhuis en zijn vrouw Janna Willems, en Jan Jansen Eijlders en zijn vrouw Aeltjen Derks, en hij mede als gevolmachtigde van zijn schoonzuster Antonia Derks (volgens procuratie voor Schout, Burgemeesters en Schepenen van 's Hage d.d. 6 november 1775). De voornoemde vrouwen zijn geassisteerd door hun resp. mannen als momber. Allen zijn erfgenamen van wijlen Hendrik Jansen van Swoll en Derkjen Jansen, eheluiden. Zij hebben, volgens de koopcondities voor dit Gericht op 30 november 1775 opgericht, verkocht en gecedeerd het door hun geërfde huis en where, staande in het dorp aan de Lange Straat, zoals door de overledenen zelf werd bewoond, aan Gerrit Jan van Dalfsen en zijn vrouw [niet genoemd]. (Op verzoek van de comparanten wordt voor hen gezegeld door Steven Dwars). f384v - 18 juni 1776 - Joan Bannier JUDr, Verw. Scholtus van Wijhe.Keurnoten Derk Hammink en Willem van den Berg.Gecompareerd zijn Hendrik Derks van Gulik en zijn vrouw Dina van Zwoll, Dirk Smekens en zijn vrouw Lubberta van Zwoll, verder D. Smekens als gevolmachtigde van zijn schoonzuster Femmetjen van Swoll, weduwe van Daniel Botten (volgens procuratie voor Burgemeesters en Regeerders van de stad Amsteldam d.d. 12 juni 1776). Verder zijn gecompareerd Hendrik Cornelis en zijn vrouw Geesjen Derks Nieuwenhuis, Hendrik Derks Nieuwenhuis en zijn vrouw Janna Willems, en Jan Jansen Eijlders en zijn vrouw Aeltjen Derks, en hij mede als gevolmachtigde van zijn schoonzuster Antonia Derks (volgens procuratie voor Schout, Burgemeesters en Schepenen van 's Hage d.d. 6 november 1775). De voornoemde vrouwen zijn geassisteerd door hun resp. mannen als momber. Allen zijn erfgenamen van wijlen Hendrik Jansen van Swoll en Derkjen Jansen, eheluiden. Zij hebben, volgens de koopcondities voor dit Gericht op 30 november 1775 opgericht, verkocht en gecedeerd het door hen geërfde land en where, staande en gelegen hier in het dorp op den Molencamp, zoals dat door de overledenen zelf werd gebruikt, aan Gerrit van Wilpe en zijn vrouw [niet genoemd].De Jan Derks die jij noemt als mogelijke zoon van Derk Herms is twijfelachtig of hij de zoon is van Derk H van Gulik omdat er ook deze nog is ..1708-03-17 - Derk Hermansz, wedr. van W. Willemken Berents op Grooten onder Wijhe, met Anna Henriksz j.d. op Nienhuijs in 't Joene onder Colm. - Attest. gegeven na Wijhe den 3 April - (Onder)trouw Colmschate, RBSO 175.1738-04-12 - Jan Dirks de Groote j.m., zoon van wijlen Dirk Harms [Hanus] aen Grotenhuis in Tongeren onder Wijhe, met Heiltjen Dirks j.d. van Dirk Noteboom aen het Flier in Borgel O.C. - S. - Attest. gegeven nae Wijhe op den 3 Maij - (Onder)trouw Colmschate, RBSO 175.   

Plaats reactie