Van der Kolk

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Adriaan P. Bijl

Van der Kolk

Bericht door Adriaan P. Bijl » 16 jul 2015, 12:46

Geachte speurdersIn de kwartierstaat Bijl-Randewijk komen voor als nrs. 780/781 Jan Bartelds of Bertels en Grietje Gerrits. Ze laten kinderen dopen eerst te Kampen en daarna op het Kampereiland. Mogelijk hun oudste zoon (is Gerrit (nr.390). Hij noemt zich nadien Van der Kolk. Ik heb zijn doop niet kunnen vinden en evenmin de touwinschrijving van zijn ouders. Weet iemand hier iets over?Vriendelijke groetenAdriaan P.Bijl

ria van bessen

Over welke tijd heb je het

Bericht door ria van bessen » 16 jul 2015, 17:19

Over welke tijd heb je het dan?Rond 1700 - zit er een echtpaar met die namen, maar hebben geen Gerrit laten dopen, wel 2 x een Jan in Kampen en twee dochters in Kampereiland.Komen in 1714 met attest uit Kampen, dus waren ze daar belijdend lid en zal in Kampen ook een geloofsbelijdenis of een binnenkomen met attest uit een andere gemeente te vinden zijn.Hoe zeker weet je dat hier een Gerrit bij hoort ?

Adriaan P. Bijl

Vriendelijk dank voor de

Bericht door Adriaan P. Bijl » 16 jul 2015, 21:22

Vriendelijk dank voor de aandacht voor mijn vraag. Onderzoek in de doopregisters van Kampen heeft voor mij opgeleverd de doopinschrijvingen te Kampen van Aaltje (23-12-1707); Willem en Bertelt (22-11-1709); Margjen (1-10-1710); Bartelt (1-4-1712) en Hendrik (4-11-1714). Vervolgens op het Kamper eiland: Arendje (30-8-1716) en Aaltjen (14-5-1719). Wanneer zijn die twee Jannen gedoopt? Jan Bartelds hertrouwt op 23-11-1732 te Kamper Eiland met Femmigje Gerrits. Uit dit tweede huwelijk worden nog eens 8 kinderen gedoopt. Gezien het patronym Gerrit zou ik ook uit het eerste huwelijk een Gerrit kunnen verwachten. Dat ook uit het tweede huwelijk een Gerrit is gedoopt op 5 mei 1736 is in mijn ogen geen probleem. Ik heb zo vaak gezien dat in een gezin twee kinderen met dezelfde voornaam voorkomen. Dat heeft m.i. te maken met de behoefte om twee familieleden met dezelfde voornamen nadrukkelijk ook beiden te vernoemen.Nu Gerrit Jans (van de Kolk) Hij trouwt 4 maal. Een dochter uit het 4e huwelijk Woltertje (4-8-1765) is kwartiernr. 195. Uit zijn eerste huwelijk met Hendrikje Jans Bolter op 25-2-1731 worden 6 kinderen gedoopt. Zij is een dochter van Jan Luichies Bolter en Hendrikje Jochems. Onder de kinderen uit dit huwelijk worden o.a een Jan, Grietje, Barteld en Hendrikje gedoopt. Ik durf te concluderen dat Gerrit een zoon is van Jan Bartels en Grietje Gerrits. De Gerrit uit het tweede huwelijk is eerst in 1736 geboren.Ik zal gaan zoeken onder de lidmatenregisters van Kampen.

wim meijberg

Naam kind Jans,

Bericht door wim meijberg » 16 jul 2015, 22:58

Naam kind Jans, Gerrijt
Geslacht Zoon
Vader Berteltsen, Jan
Moeder Gerrijts, Grietien
Soort gebeurtenis Doop
Registrerende instantie KERK
Datum 20-04-1704
Locatie Buitenkerk te Kampen (gereformeerd)
Overige informatie DTB318 Ingeschrevene: Gerrit Moeder: Grietjen Gerrits
DTB-nummer 309 Folio-nummer 047

ria van bessen

Dat is vreemd.

Bericht door ria van bessen » 16 jul 2015, 23:08

Dat is vreemd.Er is in Kampen geen voogdijakte te vinden. En ook niet in IJsselmuiden. En in het lidmaatboek van 't Kampereiland staat deze aantekening.1714 in 't Zomer, attest. van Kampen - Jan Bartelds, echtg. van Grietjen Gerrits, obiit 30 mei 17261714 in 't Zomer attest. van Kampen - Grietjen Gerrits, huisvr. van Jan Bartelds - obiit 30 Mei 1726O ja,  de beide Jannen zijn gedoopt vrijdag 22 november 1709vrijdag 1 april 1712 

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 16 jul 2015, 23:19

bericht 2Kampen invnr. 10028 jan 1727 - Hendrickjen Jochems bewijst haar onmondige kinderen, met name(n) Grietjen Jans, Swaentjen en Hendrikjen Jans, bij wijlen Jan Lugies in echte verwekt, voor het vaders goed ieder een somma van 100 Caroli gulden, en nog aan ieder voor hun een bed met zijn toebehoren, alsmede aan alle drie tesamen de kleren die tot de lijfdracht van de vader hebben behoord. En zijn de mombers Jan Bartelsen en Jan Gerrit Vos daar mee tevreden geweest, de moeder des vals bedankende. Zonder argelist.- Coram G.D. Daandels, E. van Romond.[Kantlijn hierbij:] 31 dec 1731 - In het Gericht zijn verschenen Swaantjen en Hendrikjen Jans, beide geassisteerd met hun ehemannen Gerrit Hendriksen Snel en Gerrit Jans. Zij hebben hun voogden Jan Bartelsen en Jan Gerrit Vos bedankt voor de goede administratie en ontrichting van hun goederen, deze daar voor quiterende mitsdezen.- Coram B. v. Marle en H. Vestrink. 

Adriaan P. Bijl

Opnieuw hartelijk dank voor

Bericht door Adriaan P. Bijl » 17 jul 2015, 10:17

Opnieuw hartelijk dank voor de aandacht besteed aan mijn vraag. Heel fijn vond ik het bericht van de doop van Gerrit op 20 april 1704. Door mij gewoon over het hoofd gezien. Zijn de trouwboeken van Zwolle van de Gereformeerde Kerken van kort voor 1704 niet bewaard gebleven? 

Adriaan P. Bijl

Ik heb het trouwboek van

Bericht door Adriaan P. Bijl » 17 jul 2015, 12:15

Ik heb het trouwboek van Zwolle over aangegeven jaren gezien: gescand en voorzien van een index. Ik moet concluderen dat Jan Bartelds en Grietje Gerrits niet in Kampen zijn getrouwd.

Adriaan P. Bijl

Correctie: niet van Zwolle

Bericht door Adriaan P. Bijl » 17 jul 2015, 12:17

Correctie: niet van Zwolle maar van Kampen, een trouwboek over de jaren 1701 tot 1710

Adriaan P. Bijl

Ik heb aardig zitten

Bericht door Adriaan P. Bijl » 17 jul 2015, 12:55

Ik heb aardig zitten klungelen. Ik heb het trouwboek van Zwolle bekeken. Van Kampen vond ik een ondertrouwboek dat eindigt in april 1703. Is er inderdaad geen vervolg?

Plaats reactie