Om 23.00 uur bijgezet met premissie van Heer President Burgemeester

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Plaats reactie

c bronius

Op 7 juni 1787 wordt Hendrik

Bericht door c bronius » 20 jul 2015, 15:50

Op 7 juni 1787 wordt Hendrik Lodewijk Bronius in de grote kerk te Zwolle
bijgezet.

Dit gebeurd 's avonds om 11 uur en met permissie van de Heer President
Burgemeester Ravenstein.

Zie:
http://zoekakten.nl/yfilms.php?id=T1Z8M ... ZlbiAxNzg3
scan nr. 7.

Mijn vragen zijn:
Was het normaal dat iemand pas om 11 uur 's avonds werd bijgezet? Zo nee,
wat zou de reden kunnen zijn?
Waarom is er permissie van de Heer President Burgemeester gegeven? Was er
iets speciaals aan de hand waarvoor dat nodig zou zijn?

Wie kan hier iets meer over zeggen?

Vr.gr.
Kees Bronius

blauwe_parel

Ik heb niet direct een

Bericht door blauwe_parel » 20 jul 2015, 18:18

Ik heb niet direct een antwoord op je vraag maar...Toen was 23.00 laat en donker (geen zomertijd nog vermoed ik) en ik denk dat toen ook de klokken geluid werden (lawaai).Dus de persmissie kan slaan op het tijdstip, maar misschien ook wel op het graf?Er werd (rechter blz.) ook iemand om 23.30 bijgezet en daar staat geen 'met permissie' bij.Overigens is de naam Brunius want er staat een schuin streepje op de u.

Annelies Onijs Koetsier

Ik zou het voor je na moeten

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 20 jul 2015, 18:27

Ik zou het voor je na moeten vragen, maar twee jaar geleden is door de historische verenging Jan van Arkel een presentatie over begraven in en rondom de kerk gehouden.
In deze presentatie werd verteld dat in het jaar zoveel, 's avonds begraven verboden werd. Deed je dit wel dan moest men een boete betalen.Waarschijnlijk is om bovenstaande dat er permissie moest worden gevraagd. @ Ria, vreemd in dit verhaal is wel dat in Wijhe bijna iedereen in de avond werd begraven, rijk en arm.

Janny Lalkens

Ik heb ooit van iemand

Bericht door Janny Lalkens » 20 jul 2015, 19:54

Ik heb ooit van iemand gehoord, dat hoe later je op de dag begraven werd, hoe meer aanzien je had en hoe duurder het werd. Om 11 uur 's morgens werd nogal eens voor de armen begraven/van de elemoseniers en dan meer gangbaar: half 2 of half 3 's middags ( de meeste mensen rond die tijd) en dan 's avonds om 11 uur kostte het het meest. Ik weet niet of dit inderdaad zo was.En die permissie kon dan inderdaad nog wel eens slaan op dat verbod om nog zo laat mensen te gaan begraven. Soms gaven andere dan bestuurlijke mensen toestemming, maar dan had het met de ruimte van de graven te maken: eigendom van iemand die toestond dat je iemand in hun familiegraf mocht begraven of iemand stond een klein stukje ruimte van een eigen graf af aan familie van iemand die ernaast moest komen te liggen.

blauwe_parel

UIt het boek: "Volksgebruiken

Bericht door blauwe_parel » 20 jul 2015, 23:43

UIt het boek: "Volksgebruiken in Nederland" door J.L. de JagerHoofdstuk 'Dood en begrafenis'  blz. 71:......Maar het is tevens bekend dat dergelijke calvinisten zich tijdens de Republiek tevergeefs hebben gekant tegen sommige gebruiken die door hen als íjdele gewoonten des werelds 'en paapse superstitieen' waren veroordeeld. Daaronder vielen: openbare rouwracht, wat zich tot in onze eeuw heeft gehandhaafd; het luiden van de klok bij een sterfgeval, wat na eerst verboden te zijn geweest weer toegestaan moest worden, en de lijkpredikatie, waarvoor het zelfde geldt......Misschien heb je hier wat aan.

ria van bessen

Je hebt in ieder geval een

Bericht door ria van bessen » 21 jul 2015, 23:50

Je hebt in ieder geval een nieuw graf ontdekt, dat niet vermeld staat in het overzicht gemaakt door Harry Vrielink genaamd;Graven en Grafkelders in de Grote of St. Michaelskerk te Zwolle In de bataafse tijd werden op vele grafzerken de adellijke familiewapens weggehakt. In maart 1798 ontving het stadsbestuur van Zwolle het dwangbevel de wapen- of rouwborden, eergestoelten en andere tekens en onderscheidingen uit de kerkgebouwen te verwijderen. De timmermeesters kregen de opdracht de gebrandschilderde wapenramen weg te halen en de wapens van de grafplaten en monumenten weg te hakken. Vrijwel alle grafzerken zijn bij de grote restauratie van 1885-1895 niet meer op dezelfde plaats teruggelegd maar her en der verspreid over de kerk. Soms kompleet maar dikwijls in stukken weer terug te vinden. Andere zerken zijn wonderwel behouden gebleven.Hij beschrijft in totaal 752 graven, buiten de grafkelders, met wel een aantal onbekende graven.Je zou het overluid/begraafboek van Zwolle ook kunnen nakijken of er meer te vinden is?Ik kan helaas de link niet openen.Ik heb geen verklaring, in de meeste begraafboeken [rond Zwolle] wordt geen tijdstip van begraven aangegeven, in Wijhe werd, zoals Annelies al aangaf, wel 's avonds begraven, ook kinderen.    

Plaats reactie