Voorouders Isaac Sanders

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Plaats reactie
Evert_B

Voorouders Isaac Sanders

Bericht door Evert_B » 15 aug 2015, 09:22

Ik ben op zoek naar de voorouder(s) van Isaac Sanders (Izak Sanders of Sanderssen). Afkomstig uit Ancum (Ankum). Isaac Sanders is op 11-07-1729 gehuwd te Zwolle met Geertruij(d) Goossens. Na het huwelijk woonachtig in Dalfsen en in 't Kerkdorp.

AFJ

Beste Evert, de

Bericht door AFJ » 15 aug 2015, 09:55

Beste Evert, de lidmaatinschrijving van Geertruid Gosens op 24 december 1730 luidt:"Geertruijdt Goossens, Isaak Sanders nog Joods sijnde sijn huijsvrouwe".Zijn geboorte en ouders vinden kan dus nog lastig worden.Je zou misschien de kerkeraadsstukken van Dalfsen (als ze bewaard zijn gebleven) kunnen raadplagegn, ik kan me voorstellen dat er vooraf "gedoe" is geweest over dit gemengde huwelijk.Met vriendelijke groet, André

Evert_B

Beste André,

Bericht door Evert_B » 15 aug 2015, 10:16

Beste André,Hartelijk bedankt voor je snelle reactie.Je hebt gelijk, het is een moeizame zoektocht naar de voorouders. Maar ik hoop dat ik misschien hier en daar nog wat nuttige tips kan krijgen. In ieder geval zijn de kerkraadstukken een nieuwe ingang voor mij dus ga deze zeker raadplegen als ik weer in de omgeving ben.Nogmaals bedankt. Evert 

AFJ

En anders zou je nog in het

Bericht door AFJ » 15 aug 2015, 10:27

En anders zou je nog in het archief van de drost van Salland kunnen zoeken, al is dat tamelijk karig.

Evert_B

Beste André,

Bericht door Evert_B » 15 aug 2015, 10:46

Beste André,Bedankt voor deze tip. Dit geeft mij weer wat nieuwe aanknopingspunten. Ga snel een bezoekje aan Zwolle plannen.Met vriendelijke groet, Evert. 

ria van bessen

Er is nog een Sanders wonende

Bericht door ria van bessen » 15 aug 2015, 11:40

Er is nog een Sanders wonende in Ancum [Dalfsen].En aangezien zij ook Anna heet vroeg ik me af of zij misschien familie is van Yzak. Ook al omdat Yzak ook een dochter Anna heeft.Misschien ook een mogelijkheid om te onderzoeken?Dit is haar hertrouw.1713-11-28 - Deze volgende sijn met attestatie van elders aangekomen, alhier getrouwt - Beerent Adriaansz, j.m., gewesene ruijter onder de Hr. majoor van Mulart, met Anna Zanders, wed. te Ancum onder Dalfsen, getrouwt den 28 nov 1713 - Ondertr./tr. Zwolle, RBSO 729, f472.Volgens het testament [op langstlevend] van den 8 Maert 1723 wat zij samen met Berent maakt, heeft ze een dochter genaamd Adriana Jans uit een eerder huwelijk.  En deze dochter heeft weer 2 dochters, namen niet genoemd. De armen in Dalfsen krijgen 5 stuivers. 

AFJ

Maar die Adriana Jans zou ook

Bericht door AFJ » 15 aug 2015, 12:12

Maar die Adriana Jans zou ook de moeder van Geertruid Goossens kunnen zijn:Doopboek Dalfsen: 25-3-1708 Geertruijt dv Goossen Berents, soldaat onder de Heer Lindeboom, en van Ariane Janssen, in de Ancumer-Stege (overgenomen uit de transcriptie).Dan was Anna dus vernoemd naar de grootmoeder van moederszijde.PS de Geertruid uit 1708 is jong overleden, in 1710 wederom een Geertruid gedoopt.

AFJ

Dit zit trouwens niet in

Bericht door AFJ » 15 aug 2015, 12:27

Dit zit trouwens niet in Drostambt Salland, maar Huisarchief Almelo. Geen idee of het dezelfde Geertruid is, maar wel juiste periode.

ria van bessen

Ja, ik zag dat ook nadien.

Bericht door ria van bessen » 15 aug 2015, 13:25

Ja, ik zag dat ook nadien.Ariana Jans is gehuwd met Goosen Berents voor 1708In de VOT 1748 woont Ariane Jans bij Berent Ariaans, ze is niet inwonend maar heeft wel hetzelfde nummer.Het lijkt er op dat Berent Ariaans [haar stiefvader] is hertr. met Aaltje Jans, daarna met Jennigjen Teunis en daarna met Jennigjen Gerrits.Yzak wordt geen voogd over Berent zijn kinderen, maar wel bij deze Berent ...*f 116 dd 20-03-1737 Verw. Scholtus H. Cuper Keurnoten: Peter Tomaz en Assuerus Averweg. Verschenen Berent Jansen weduwnaar van Jennegien Gerrits. Hij wil voor de 2e x trouwen en is met de mombers Jan Bulder en Ysak Sanders overeengekomen om aan zijn zes onm. kinderen m.n.  Albert, Derkjen, Henrikjen, Gerrit, Jan en Wilm Berentsen uittekeren voor moeders goed zes cg in totaal. Bij een ander dienende ten alle tijd in huis mogen wederkeren om verpleegd te worden. Getekend en gezegeld door de Verw. Scholtus.Misschien dat daar nog een familierelatie kan zijn? 

Evert_B

Beste Ria,

Bericht door Evert_B » 15 aug 2015, 20:43

Beste Ria, Dank je wel voor jouw zeer gedetailleerde reacties. Er zitten voor mij zeker een aantal nieuwe aanknopingspunten tussen. Er waren (voor zover ik heb kunnen achterhalen) 2 dochters met de naam Anna. De eerste dochter Anna geboren omstreeks 1743 is nog geen jaar oud geworden. De tweede dochter Anna geboren omstreeks 1744 is overleden in 1820 en gehuwd in 1763.De grootste puzzel op dit moment is nog steeds de herkomst en (voor-) vader van Isaac Sanders.Nogmaals dank en fijn dat er van die enthousiaste en behulpzame mensen hier op dit forum zijn.Met vriendelijke groet, Evert

Plaats reactie