Braakman

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Mark

Ria,

Bericht door Mark » 18 aug 2015, 15:32

Ria,Is hier een akte van te vinden, die zou bevestigen dat dit opa Harmen Wolters is?Jan Willems Braekman zou dan voor zijn vrouw op moeten treden, en dan weten we ook wie zijn andere kinderen zijn en kan de link met de mombers uit 1697 misschien gelegd.Het vermelden van Elen, én de naam Mechtelt zijn anders wel erg toevallig! Hellendoorn NG13 februari 1676Harmen Wolters wed. van Mechtelt Jansen Velthuijs te Elen enGeertruijt van Engel n.d. van Daniel van Engel in den Haeg

ria van bessen

Haha.. grappig, ik heb dat

Bericht door ria van bessen » 18 aug 2015, 15:40

Haha.. grappig, ik heb dat ook hoor, zo'n zoektocht houdt me de hele dag [en soms 's nachts]  bezig, tussen alles door .. denk ik steeds ... o misschien zou dat nog kunnen  ... ect.Het lijkt er op dat deze Hendrik G. Vos alias Braakman van religie ook NG is?Jan zou nog een zoon van Jannes kunnen zijn... maar de hamvraag blijft vooral, waar komt dan de naam Wolter vandaan.Is Jan Braakman soms Jan Wolters? Er is geen patroniem bekend toch? 

ria van bessen

Maar dit is Braakman uit

Bericht door ria van bessen » 18 aug 2015, 15:40

Maar dit is Braakman uit Linderte ... blijkt nu dus. 

AFJ

En nog een Gerrit Jan zv

Bericht door AFJ » 18 aug 2015, 15:45

Je moet ergens alleen nog wel een verklaring zien te vinden waarom ze opeens r.k. worden....

Mark

Ook vind ik nog:

Bericht door Mark » 18 aug 2015, 15:45

Ook vind ik nog:Hellendoorn NG 3 augustus 1674Gerrijt Willems n.s. van Hermsen Braeckman enJenneken Jansen n.d. van Jan Wolters, beijde te Linderte onder RaalteIk heb naast de transcriptie het origineel bekeken, en er staat idd alleen Hermsen Braeckman als vader. Omdat het patroniem van de bruidegom duidelijk Willems is, denk ik dat dit een broer is van Jan, dat de voornaam van zijn vader vergeten is, maar dat beiden zonen zijn van Willem Hermsen Braeckman uit Linderte.

Mark

Er is zelfs een tweede leg...

Bericht door Mark » 18 aug 2015, 15:54

Er is zelfs een tweede leg... Herman Wolters, ovl. na 25 feb 1697, tr. (1) met Mechtelt Jansen Velthuijs, ovl. voor 13 feb 1676.tr. (2) te Hellendoorn op 13 feb 1676met Geertruijt Danielsz van Engel, geb. te 's GravenhageUit dit huwelijk: 1.              Wolter Harmsen, ged. te Hellendoorn op 14 jan 1677.2.              Mechtelt Willemina Harmsen, ged. te Hellendoorn op 2 jan 1681.

ria van bessen

Mark,

Bericht door ria van bessen » 18 aug 2015, 15:55

Mark,dit is allemaal heel mooi gevonden, maar nu blijkt dat dit Braakman is uit Linderte.En moeten we die hebben?Van wie is Jan er dan ééntje ... ?of is hij dan Jannes ? Hertrouwd die Gerrit Willems soms met een Jennigje Gerrits ? 

Mark

Ha Ria,

Bericht door Mark » 18 aug 2015, 16:03

Ha Ria,Volgens mij moet het dan zo zitten, qua vernoemingen etc volgens mij de meest logische. De evt aktes rondom Harmen Wolters, de schoonvader van Jan Braekman zouden dit evt kunnen bevestigen. Generatie I I.               Willem Hermssen Braekman te Linderte, geb. circa 1625, ovl. voor 22 okt 1675, tr. met N.                 Uit dit huwelijk:1.              Jan Willems Braekman, geb. circa 1650, volgt II.2.              Gerrit Willems Braekman, tr. te Hellendoorn op 3 aug 1674 met Jenneken Jansen.  Generatie II II.              Jan Willems Braekman, (zn. van I), geb. circa 1650, tr. te Hellendoorn op 22 okt 1675 met Maria Harmsen, dr. van Herman Wolters en Mechtelt Jansen Velthuijs, ovl. te Raalte voor 25 feb 1697.                 Uit dit huwelijk:1.              Machtelt Jansen Braekman, tr. met Hendrik Gerritsz Vos ook Braakman.2.              Willem Jansen Braekman.3.              Cornelia Jansen Braekman.4.              Jan (Jannes) Hendriks Braekman, geb. circa 1700, ovl. voor 4 sep 1750, volgt III.5.              Maria Jansen Braekman, ovl. voor 3 jan 1706.6.              Gerritien Jansen Braekman.                 Generatie III III.             Jan (Jannes) Hendriks Braekman, (zn. van II), geb. circa 1700, ovl. voor 4 sep 1750, tr. (1) met Maria Martelmans.                 Uit dit huwelijk:1.              Wolterus Jansen Braakman, geb. te Heeten, ged. te Colmschate op 22 mrt 1733, getuige: haar suster Joanna.2.              Mechtildis (Mechteld) Jansen Braakman, geb. te Heeten, ged. te Colmschate op 22 jul 1736, getuige: Albertie Jagers sijn gebuir vrouw, tr. te Raalte op 13 mei 1764 met Gerardus Teunissen, zn. van Antonius (Theunis) Alberts en Gerarda (Geertje) Teunissen, landbouwer op Albershuijs onder Heeten, ovl. voor 20 mei 1780, (Gerardus tr. (1) te Raalte op 13 feb 1757, getuigen: Tetsibus Wilhelmina Juttert en Zuana Kempers met Essele Wijlents van Albershuijs.).3.              Cornelius Jansen Braakman, geb. te Heeten, ged. te Colmschate op 1 mei 1739, getuige: Joanna Martelmans.4.              Martinus Jansen Braackman, geb. te Heeten, ged. te Colmschate op 21 jan 1742, getuige: Joanna Martelmans.                                  Jan (Jannes) Hendriks Braekman, tr. (2) met Gesina Petersen.                 Uit dit huwelijk:1.              Hendrik Jansen.2.              Maria Jansen, ged. te Colmschate op 17 mei 1744, getuige: Mechtelt Heurstman.3.              Lambert Jansen Braakman, otr. te Colmschate op 29 apr 1775 met Antonia (Teune) Jansen, geb. te Heeten.4.              Joanna Jansen Braakman, ged. te Colmschate op 22 dec 1748, getuige: Maria Wilmse uyt Hete, tr. te Raalte op 2 jul 1769, getuigen: Antonia filia Petris en Gertrude Rudolphi met Wilhelmus (Willem) Jansen, landbouwer op de Hege onder Heeten.                 

ria van bessen

Het zou maar zo kunnen dat

Bericht door ria van bessen » 18 aug 2015, 16:21

Het zou maar zo kunnen dat het inderdaad zo in elkaar steekt.Dan is Jannes vermoedelijk RK geworden door zijn huwelijk met Maria Martelmans?En een klein beetje verarmd ook.. in tegenstelling tot zijn zwager Hendrik G VosDie niet op de Braakman in Linderte zit, maar volgens mij wonende in het dorp. Op de Braakman in Linderte zit een Jennigjen Gerrits die 3x getrouwd is, uit 2 huwelijken kinderen heeft ... en laat zij nou ook een Mechteld als dochter hebben ... alleen die heeft als patroniem GerritsIk kan er nog geen lijn inkrijgen.O ja, [nog] geen voogdijstelling gevonden van Hermen Wolters.  

ria van bessen

Mark,

Bericht door ria van bessen » 18 aug 2015, 20:53

Mark, PQ 1749 – Heetenonder armen vermeld  - Braak JanHij is niet vermeld in het VST 1751 onder Heeten - heeft dus geen vuurstede. Martelman zit in de 11e klasse in de PQ 1749niet vermeld in het Vuurstederegister * Wel in Linderte in de VST1751No. 12 - eigenaar Vrouw Wede. van Marle  te Zwolle     huurder Jan Braekman     1 vst    't dorp no. 5  Hendrik Braakman  -  1 vst 'Onze ' Jan Braakman is dus echt arm.Hij liet geen bezittingen na... er is zelfs  geen voogdijstelling opgemaakt.Heel vreemd eigenlijk, gezien de welstand van die andere Braakman.Als de namen niet te denken gaven, dan zou je toch concluderen ... dit past  niet..      

Plaats reactie