Braakman

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Als je wilt weten hoe de

Bericht door ria van bessen » 19 aug 2015, 22:08

Als je wilt weten hoe de verwantschap is tussen dit echtpaar moet je dan niet de werkelijke afkomst van Jan Braakman weten? Als dat daarvoor niet nodig is, dan hoef je natuurlijk geen moeite te doen.In Zwolle zitten veel Braakman. Ook deze .Ik heb niet verder gezocht maar ook hier dus een Cornelia.Bij de tekst zit, sinds kort,  ook een scan, zag ik nu. Er is nog veel te grasduinen, mocht je er belang bij hebben. Retroacta Voornaam: Hendrik Achternaam: Braakman Aangenomen: Nee Datum: 1697-08-22 Tekst: en zijn vrouw Jacoba Huijsman laten hun dochter Cornelia dopen  Zo beweert Willemina Rijkelts  wed. ten Velde uit Raalte  in 1736 dat haar broer Willem Braakman heet ???dat is al een puzzel op zich ...   

Mark

Ha Ria,

Bericht door Mark » 20 aug 2015, 08:19

Ha Ria,Ik heb er nog eens goed naar gekeken, en ben het bij nader inzien toch wel met je eens dat het verhaal nog niet af is. Ik zeg het maar eerlijk:Salland blijft een lastig gebied voor mij; ik doe al bijna 25 jaar genealogisch onderzoek in de Overbetuwe, en daar kun je me weinig wijsmaken, maar Salland blijft toch steeds weer hogere wiskunde.Zeker als, zoals de trouwakte suggereert, de verwantschap loopt over Maria Gerrits, de moeder van Teunis Jansen Schöpken, dan moet ik al deze Gerrit-en wel langs. Ik neem het pakje dus weer op! 

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 20 aug 2015, 20:49

Gezocht naar aanleiding van   1744  Maria filia van Zyne en Jan Braekmans in Hete; susc Mechtelt Heurstman.Misschien valt je iets op in de onderstaande gegevens wat tot meer duidelijkheid leidt. f235 - Raalte, 18 juni 1762 - Evert van Ketwich, Verw. Scholtus van     Raalte Keurnoten Jan Lammers en Willem Velthuis. Verschenen is Marija Willemsen, weduwe van Jan Tonissen Horstman, geassisteerd door haar ondertrouwde bruidegom Jan Everts als haar momber. Zij wil hertrouwen. Tot mombers over haar 2 minderjarige kinderen (Toona en Willem), in het huwelijk verwekt, worden benoemd Jan Vette Henne en Albert Willemsen. Zij nemen de momberschap aan.De comparante is onmachtig om aan haar kinderen iets te bewijzen. Zij belooft haar dochtertje een kist te geven als zij gaat dienen, en aan haar zoontje een schaap met een lam als hij komt te dienen. Zij belooft haar kinderen te onderhouden totdat zij in staat zijn te kunnen dienen. Dienende en ziek of zuchtig wordende, hebben zij ten allen tijde een vrije ingang in hun ouderlijk huis.hier hoort bijColschate RK dpbHeurstman – Teune op 2-9-1753v. Jan Heurstman m. Maria – get. Gesien Braeckman – HetenHeurstman – Wilm op 23-3-1755v. Jan Heurstman en Mariaget. nn - Heten
Hurstman – Hermanus op 23-1-1757v. Joannes Hurstman m. Mariaget. Heurstman Dirck ten doop gehouden door Rodes Geertruij – Heten[Rodes komt van Herodes, ook een keutergedoetje]RK Raalte

26-10-1758 z: Gerardus v: Joannes Teunissen an Horsman
m: Maria Wilmsen
g: Alberta Lambers – Heeten

06-08-1760 z: Wilhelmus v: Joannes Teunissen op Horsman
m: Maria Willemse
g: Gesina Peetersen – Heeten

11-07-1762Joannes Everhardi aan het Veld te Ramele
Maria Wilhelmi, vidua an Horstman te Heeten
Testibus uxore Habers et Wilmina Juttert – Heetenuit 2e huwelijk: RK Raalte
24-07-1763 d: Joanna v: Joannes Everardi aan Horsmans te Heeten
m: Maria Wilhelmi
g: Gesina sorore patris – Heeten
08-09-1765 z: Everhardus v: Joannes Everhardi an de Horst
g: Gertrude sorore matris – Pleegste [m.z. Heten ?]
03-01-1768 z: Joannes v: Joannes Everardi an Horsmanshuis
g: Gesina van Braakmanshuis – Heten   en omdat Maria in 1770 getuigt bij een kind van Wilhelmus Herms13 Februarii 1759 - Arnoldus F.L. Wilhelmi Manes an 't Oude Zellenhuis et Evae Arends. Levante Henrina an de Vette Henne - Heeten. 18-11-1762 z: Joannes v: Wilhelmus Hermani de Oude Celleboer
m: Eva Arnoldi
g: Maria Gerardi – Heeten

06-09-1765 z: Joannes v: Wilhelmus Herms an de Boggebelt
g: Esselina semi sorore prolis - [geen plaats vermeld]

02-01-1770 z: Gerardus Joannes v: Wilhelmus Hermani an de Oude Celle
g: Maria Horsmans - Heten1770-02-18 - matrimonio juncti sunt Roelif Reterink et Esselina Cellen ex Hete, presentibus (testibus) - ex Overloo - R.K. trouw Colmschate.   

ria van bessen

Goed nieuws.

Bericht door ria van bessen » 23 aug 2015, 20:11

Goed nieuws.Maria Gerrits de dochter van Megteld Braakman en Gerrit Teunis Vagevuur alias Schupken trouwt RK als ..... Maria AlbertsNg Raalte April 25.1794b. - Bartus Willems J.M. van 't Fikke in Heeten en Maria Gerritse J.D. van 't Schot Alberts in Heeten onder Raalte.c. - 25 April, 11, 4 Maij.d. - 11 Maij getrouwd. RK Haarle 11 maij 1794 - juncti sunt Bartus Ficken et Maria Albers. Testes Mijne Venne­man et Bendina ter Braak.

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 23 aug 2015, 21:44

bericht 2en huwt Teune 1794 RK Colmschate ... als Antonia GerrardiDie 16 april - junct st. matrimonio Antonius Joannis et Mariae conj. et Antonia Gerradi et Machtildis conj. Testibus Joanna Mulders et Joana Slonding - in quarto consanguinitatis gradu - in de kaamer van Schader in Lettele En als haar vader Gerrit Teunis op Schot Alberts dus Gerrit Schupken is, dan heb je toch al de verwantschap in de 4e graad?4e graad = Stamvader Teunis Hendriks Schupken- zoon Hendrik - Derk, Willem, dochter Teune, en Jan - diens zoon Teunis- schoonzoon Teunis [x dochter Geertje Teunis] - huwt 2x - 1e Lamme, 2e Gerrit - diens dochter Teune   

Mark

Ha Ria,

Bericht door Mark » 23 aug 2015, 22:53

Ha Ria,Kom net binnen en zie je laatste bijdrage. Het lijkt er inderdaad op dat het raadsel is opgelost; ik ga morgen als ik meer tijd heb de laatste berichten eens goed uitwerken. Voor nu: compliment en diepe buiging voor de manier waarop je in de doolhof van de Sallandse genealogieen steeds weer de juiste weg vindt tussen alle irrelevante zijwegen!

AFJ

Ik heb geloof ik even gemist

Bericht door AFJ » 23 aug 2015, 23:36

Ik heb geloof ik even gemist hoe Gerrit Teunis Vagevuur opeens Gerrit Teunis Schupken blijkt te zijn?

Mark

Gisteravond dacht ik het te

Bericht door Mark » 24 aug 2015, 09:57

Gisteravond dacht ik het te begrijpen, maar met de ochtend keert ook de verwarring weer terug, en zie ik de 4e graad toch nog niet. Hieronder de voorouders van Maria Haarman t/m de overgrootouders. Ik kom hierin de verwantschap nog niet tegen en de berichten nalopende zie ik nog niet welk ouderpaar anders moet. Kwartierstaat van Maria Teunissen Schupken op de Haar ook Haarman Generatie I 1.              Maria Teunissen Schupken op de Haar ook Haarman, ged. te Colmschate op 24 okt 1799, (getuige: Urselina Albers aan Meurshuis in Lettele (=zuster van haar moeder?)), ovl. te Diepenveen op 6 mei 1848,Generatie II 2.              Antonius (Teunis) Jansen Schöpken, geb. te Heeten, ged. te Raalte op 5 feb 1770 Raalte r.k., (getuige: Joanna, consanguinea patris - Heten), ovl. te Diepenveen Linde op 21 nov 1824, otr. te Colmschate op 27 mrt 1794, tr. te Colmschate op 13 apr 1794, kerk.huw. te Colmschate, getuigen: Joanna Mulders en Joanna Slonding in de kaamer van Schader in Lettele met3.              Antonia (Teune) Gerrits, ged. te Raalte op 16 apr 1767, (getuige: Lamina Hegeman pro qua suscepit Mechtildis Herms), ovl. te Diepenveen Linde op 30 jul 1817.                 Generatie III 4.              Joannes (Jan) Hendriks Schupken, tr. met5.              Maria Gerrits.6.              Gerardus Teunissen, landbouwer op Albershuijs onder Heeten, ovl. voor 20 mei 1780, tr. (1) te Raalte op 13 feb 1757, getuigen: Tetsibus Wilhelmina Juttert en Zuana Kempers met Essele Wijlents van Albershuijs, tr. (2) te Raalte op 13 mei 1764 met7.              Mechtildis (Mechteld) Jansen Braakman, geb. te Heeten, ged. te Colmschate op 22 jul 1736, getuige: Albertie Jagers sijn gebuir vrouw, kerk.huw. (2) te Raalte op 4 jun 1780 met Henricus (Hendrik) Jansen Haarman. Generatie IV 8.              Hendrik, tr. met9.              Joanna.10.            Gerrit, tr. met11.            Maria.12.            Antonius (Theunis) Alberts, landbouwer op het Vagevuur onder Haarle, ovl. voor 13 jan 1724, tr. (2) te Hellendoorn op 13 apr 1721 met Geertjen Jans, (Geertjen tr. (2) te Hellendoorn op 13 jan 1724 met Hendrik Wijndelts.), tr. (1) te Hellendoorn op 29 nov 1705 met13.            Gerarda (Geertje) Teunissen, ovl. voor 13 apr 1721, tr. (1) te Hellendoorn op 30 apr 1699 met Teunis Lucassen Vagevuur, landbouwer op het Vagevuur onder Haarle.14.            Jan (Jannes) Hendriks Braekman, geb. circa 1700, ovl. voor 4 sep 1750, tr. (2) met Gesina Petersen Nijland, tr. (1) met15.            Maria Martelmans, geb. circa 1705. 

ria van bessen

Er is bloedverwantschap in de

Bericht door ria van bessen » 24 aug 2015, 11:43

Er is bloedverwantschap in de 4e graad.Met andere woorden:Teune Gerrits Schot Alberts x met Teunis Jans Schupken hebben dezelfde overgrootvader.Grootvader = Teunis NNzoon Hendrik Teunis [x Janna]  heeft een kleinzoon Teunis [via Jan]dochter Geesje Teunis heeft kleindochter Teune [via Gerrit] Ng Hellendoorn 30 april 1699Teunis Lucassen j.m. in ‘t Vagevuur enGeertjen Teuniss j.d. dienende met Teunis Zwiers in Espelo onder Holtenuit dit huwelijk:1]Lammina ged 28-02-1701 NG Hellendoorn. Zij x 23-03-1721 Hellendoorn NG Jan Janss jm op ’t Hegeman in Heeten, Raaltehier hoort bij:29 november 1705Theunis Aalberts j.m. op de Eekte enGeertjen Theunissen wed. van wijlen Theunis Lucass in ‘t Vage-vuur, beijde te Haarleuit dit huwelijk:zoon Gerrit Teunis vlgs ORAhier hoort bij:13-04-1721 NG HellendoornTeunis Alberts wed. van wijlen Geertjen Teunis in ‘t Vagevuur te Haarle enGeertjen Janss j.d. dienende met Bramhaar onder Raaltehier hoort bij:1724-01-13 - Hendrik Wijndelts j.m. met Vrijleman te Heeten onder Raalte, en Geertjen Janss, wed. van wijlen Teunis Alberts in 't Vagevuur te Haarle - solvit - III - h. - (Onder)trouw Hellendoorn, RBSO 274.  

Plaats reactie