Noortheuving
-
blauwe_parel
Noortheuving
Beste mensen,Bij de zoektocht naar een van mijn voorouders, kwam ik de plaatsnaam 'Noortheuving' tegen.Heeft iemand van jullie een idee welke plaats dat geweest kan zijn, waar dat was, en of de spelling correct is?Hartelijk dank,Margaret
-
Eddy Ramaker
Met Googlen kom je de de naam
Met Googlen kom je de de naam Noortheuving alleen tegen als de plaats waar matroos Claas Raatslag vandaan komt als hij in dienst treedt bij Kamer Zeeland van de VOC.Ik denk dat je het beste bij het Zeeuws Archief meer gegevens boven water kan krijgen.Heb je nog meer plaatsnamen die verband houden met deze specifieke voorouders. Bv. Geboorteplaats-Overlijdensplaats-Huwelijksplaats-Doopplaats etc. Daar kun je misschien uit afleiden hoe honkvast jouw voorouders waren.
-
blauwe_parel
Eddy, dank je wel voor je
Eddy, dank je wel voor je bijdrage.De VOC is inderdaad mijn enige bron. Ik zoek mijn (Lutherse) voorvader Nicolaas Raadslag (zie eerder bericht van mij). De Claas van de VOC is het niet, want die stierf net voordat mijn Nicolaas in okt.1769 te Zwolle trouwde. Vandaag heb ik het Nat. Archief gebeld en daar verzekerde men mij dat als de VOC schrijft dat iemand overleden is, dat dat dan ook zo is. (weg hoop, want het had perfect gepast!).Maar ik hoop dat Noortheuving me misschien naar een plaats kan leiden waar ik verder kan zoeken. Misschien was het een neef van mijn Nicolaas of een verre verwant. Bekend is dat bij de VOC veel mensen van Duitse komaf zaten. Ik denk dat daarom Noortheuving misschien in Duitsland kan liggen en wellicht anders gespeld werd.Ik heb verder geen enkele hint wat herkomst betreft, ook geen beroep. Ik heb wel zijn huw., en 2 dochters te Zwolle. Geen zoon helaas.Ik zal eens kijken wat het Zeeuws Archief kan betekenen.Margaret
-
Eddy Ramaker
Via de site www.plaatsengids
Via de site www.plaatsengids.nl hebben ze de nodige kaarten van Zeeuws Vlaanderen anno 16e-18e eeuw online beschikbaar. Daar zag ik bij Axel wel de naam Noortpolder. Dus Noortheuving kan wel in Zeeland liggen. Misschien een boerderij. Zeeland schijnt veel onderzoek (was voor zover ik weet zelfs een grote werkgroep) te hebben gedaan naar (niet meer bestaande) boerderijen. genoeg zoekwerk. 
een optie zou ook kunnen zijn
een optie zou ook kunnen zijn in Denemarken/Noorwegen, daar kwamen ook veel VOC lieden,ik kom bv tegen Nordhavnen (Denemarken), de o en a worden daar soms anders uitgesproken, ik meen als een eu , maar zeker weten doe ik het niet. Het zou dan een phoenetische ''verbastering'' van de naam kunnen zijn .Als hij uit DLD kwam zal het mogelijk beginnen met het meer Duitse Nord..en dan iets van ''höving/k"Het is maar wat hardop meedenken.Jettie
-
Jacqueline
Via de Geografische
Via de Geografische verwijzingen notarieel en ondertrouw van het Amsterdam Stadsarchief maar liefst 1917 pagina's met plaatsnamen zoals die in beide bronnen voorkomen en verwijzingen naar de bedoelde plaatsnamen. Ettelijke pagina's Noord... e.d.Een Noordhaaven, thans Nordhagen, is er b.v. kennelijk ook in Nordrhein-Westfalen, Duitsland. Ook plaatsnamen als Heuven, enHeuvink komen er in voor. Groeten van Jacqueline
-
blauwe_parel
Eddy, Jettie & Jacqueline
Eddy, Jettie & Jacqueline hartelijk dank voor jullie reakties.De Amsterdamse lijst kende ik al en gebruik het regelmatig. Ook andere bronnen zoals zoekakten.nl en een topografische atlas heb bekeken.Ook heb ik de naam vaak hardop uitgesproken en bedacht hoe het in een andere taal geschreven zou zijn.Heuving is wel een Nederlandse familienaam en ik heb zelfs Zuidheuving geprobeerd maar het leverde geen nieuwe mogelijkheden op.Ik denk nu dat de plaats inderdaad in het buitenland ligt anders was de naam beter gespeld. Ik ga nu uit van Duitsland of Scandinavie vanwege de klank en mede omdat mijn voorvader Luthers was. Nordhavne was mij ook al opgevallen en maakt een goede kans, maar in de Amsterdamse lijst staan ook mogelijkheden. Ik houd het allemaal in gedachten, maar denk dat ik er nu niet uitkom.Margaret