Jacob Gerrits Meijer (Kolkman) in Olst
Jacob Gerrits Meijer (Kolkman) in Olst
Lezers van het forum na weer een avond vruchteloos zoeken probeer ik via dit Forum toch nog wat informatie te krijgen over het echtpaar Jacob Meijer en Hendrika Voorhorst. Dit echtpaar laat in de perioda 1759 tot 1770 10 kinderen in de kerk van Olst.Van deze kinderen kan ik alleen mijn voorouder Gerrigje Meijer en de laatste zoon Roelof terug vinden.Hendrika Voorhorst is gedoopt op 20 februari 1729 in Olst als dochter van Lammert Voorhorst en Everdina Roelofs. Er is een Hendrika Voorhorst begraven in Welsum op 3 september 1814, maar niet te vinden op wiewaswie en in een overlijdensakte in Olst.Ik heb een overlijdensdatum voor Jacob Meijer nl. 16 oktober 1782, maar ik kan niet meer achterhalen hoe ik deze heb gevonden.Kan iemand op het Forum meer informatie geven over dit echtpaarHarm van Bruggen
Welsum viel in 1814 onder
Welsum viel in 1814 onder Nijbroek en niet (meer) onder Olst, maar de Hendrica Voorhorst die daar in 1814 overleed, was 2 jaar oud: https://www.wiewaswie.nl/personen-zoeke ... oid/33.Met vriendelijke groet, André
- ria van bessen
Het echtpaar wat je in je
Het echtpaar wat je in je openingspost benoemt is deze ...1758-07-09 - Jacob Gerrits Bredenoort j.m. z. v. Gerrit Henriks Bredenoort v. Welsum en Henrike Lamberts Voorhorst j.d. v. Lambert Jans Voorhorst in Welsum onder Olst - Nederd. Geref. (onder)trouw Nijbroek. 15 Jun.1760 Roelof Jacob Meijer Hendrike Lamberts en dus GEEN Kolkman.
Toch een opening om verder te
Toch een opening om verder te zoeken. Al wat Gegoogeld op Bredenoort en wat schetst mijn verbazing. In het doopboek van Terwolde Gerrit Hendriks en Gergje Derks worden op het eerste gezicht 9 kinderen gedoopt en de benaming van Gerrit Hendriks veranderd van "op de Kolck" in Kolkman. één kind gedoopt in Nijbroek. Ik heb de doop van Jacob nog niet gevonden.Ben blij met deze nieuwe ontwikkeling. De vermelding Kolkman heb ik gelezen bij het overlijden van Jacob. alleen ik weet deze op dit moment niet terug te vinden.Ik ga vol goede moed verder zoeken.Harm
- ria van bessen
Volgens de 50e penning OLST .
Volgens de 50e penning OLST .5 Maart 1777Jacob Meijer aangegeven dat door het overlijden van zijn broer Willem Gerrits, den 19 Februarij 1777 alhier overleden is, waardoor op hem aangever en mede susters enbroer en de suster kinderen van wijlen Hendrina Gerrits vererft is 1/6 part van de halve caterstede met daarbij en onderhorige landerijen en boomgewas den Grapendal genaamt in desen Carspel Olst boerschap Welsum gelegen. 1] NG 29-11-1748 TerwoldeJacob Hendriks Bredenoort wedn vw Jacomina Schultinks v Terwolde met Geurtjen van Ommen jd vw Andries van Ommen v Grapendal onder Olst Uit het huwelijk van Jacob Hendrik Bredenoort x Jacomina Schultink 1.1] NG 04-12-1761 TerwoldeGarrit Jacobs Bredenoord jm zv Jacob Hendriks Bredenoord v Terwolde met Bartha Steenbruggen jd v Harmen Steenbruggen v Diepenveen 1.2] Jan Jacobs Bredenoort1.3] 30-11-1752 Willem Schultink Bredenoort jm zv Jacob Hendrik Bredenoort v Terwolde met Grietjen Teunis Jongeboer jd v Teunis Janssen Jongeboer v Terwolde1.4] 27-07-1754 Willem Ankersmit jm zvw Jan Ankersmit v Terwolde metHeiltjen Jacobs Bredenoort jd v Jacob Hendriks Bredenoort v Terwolde 2] Jenneken Hendriks BredenoortTerwolde 07-10-1740 Jan Slijkhuis wedn vw Aeltjen Jansen v Wilpe metJenneken Hendriks Bredenoort jd v Hendrik Gerrits Bredenoort kerkmeester in Terwolde 3] Willem Hendriks Bredenoort1751-09-25 - Hendrik Derks wedn. v. w. Gergjen Roelofs Hengeveld v. Welsum onder Olst met Leentjen Aerts van der Maaten wed. v. w. Willem Hendriks Bredenoort v. Terwolde - Nederd. Geref. (onder)trouw Terwolde 4] Gerrit Hendriks Bredenoort [ x Gerregien Derks]4.1] 27-06-1754 Hermen Jacobs jm zvw Jacob Janssen v Welsum onder Olst met Hendrina Gerrits Bredenoort jd v Gerrit Hendriks Bredenoort v Terwolde f 250 Olst, den 22 Julij 1763 (uittr 20.250)Momboiren over Gerrit en Hendrijkes, onm. kinderen van Hermen Jacobs bij wijlen Hendrine Bredenoort in egte verwekt de personen Lubbert Jacobs en Jacob Breedenoort.Vermeld o.a. .. haer erfportie in den boedel van Gerrit Bredenoort op het Hofmeijers, wegens het afsterven van deselve sijn vrouw Gerregien Derkshier hoort bij1763-07-22 - Hermen Jacobs wedn. v. w. Hendrina Bredenoort te Welsem onder Olst en Jenneken Teunis de Wilde j.d. v. w. Teunis de Wilde wnd. te Nijebroek - tr. 12 aug 1763 - Nederd. Geref. (onder)trouw Nijbroek. 4.2 1758-07-09 - Jacob Gerrits Bredenoort j.m. z. v. Gerrit Henriks Bredenoort v. Welsum en Henrike Lamberts Voorhorst j.d. v. Lambert Jans Voorhorst in Welsum onder Olst - Nederd. Geref. (onder)trouw Nijbroek.15 Jun.1760 Roelof Jacob Meijer Hendrike Lamberts meerdere dopen bij nr. 4 - .. die je al gevonden hebt. 5] Albert Hendriks Bredenoortf 89 Olst den 4 Februari 1746 (uittr 20.89)Verwalter Scholtus Aert Brouwer, ceurnoten Gerrit Voorstege en Hermen Berends.Ik Aert Brouwer in der tijd Verwalter Scholtus van Olst stelle tot momberen over Berent, Heijltjen, Aalbert, Maghtelt, Gerritjen, Jan en Johanna Sophija, onmondige kinderen van Johanna Sophija Hendriks bij wijlen Henderik Buemer [Bomer] ehelijk verworven, de personen Albert Hendr Bredenoort en Berent Buemer [Beumer] om der onmondigen profijt te soeken en schade te weren Bovenstaande is niet volledig hoor ... maar dit heb ik zo'n beetje bij elkaar gesprokkeld vanwege de meerdere vragen op dit forum over Bredenoord.Er zijn veel Bredenoords ...
Een foute transcriptie, deze
Een foute transcriptie, deze vermeld "16 juli (1724) Gerrit Hendriks op de kolk sijn kind gedoopt Jan" Bij zoeken Gelders Archief op Jacob in die periode kreeg op de zelfde datum een uitkomst voor Gerrit Hendriks. Dus ik dacht een tweeling, maar het blijkt een overname fout te zijn, Jacob Meijer is gedoopt op 16 juli 1724 in Terwolde met als ouders Gerrit Hendriks en waarschijnlijk Gerrigje Derks.Dit huwelijk heb ik nog niet gevonden, wel een onduidelijk huwelijk op 15-4-1708, een Gerrit Hendriks Wedn. met Derck Gerrits J.D. van Vaassen. Dit kan ook een verschrijving zijn, maar ik vind de datum ook te vroeg. Het eerste gedoopte kind Derk wordt 20 september 1716 in Nijbroek gedoopt. Derk 20 september 1716 NijbroekHendrik 12 juni 1718 TerwoldeMeghteltjen 3 januari 1723 TerwoldeJacob 16 juli 1724 TerwoldeWillemine 7 april 1726 TerwoldeGeertjen 14 september 1727 TerwoldeHeijltjen 27 november 1729 Terwoldehendrik 20 mei 1731 TerwoldeJanna 12 oktober 1732 TerwoldeWillem 5 september 1734 TerwoldeAlbert 8 april 1736 TerwoldeHendrina geen doopdatum huwelijk 27 juni 1756 Terwolde met Hermen JacobsHarm
- ria van bessen
Olst 50e penning 19 Augustus
Olst 50e penning 19 Augustus 1783 Lambert Jacobs aangegeven dat door het overlijden van Maria Meijers op den 23 Julij 1783 te Vorgten overleden is, waardoor ingevolge testamentaire dispositie vervallen en vererft is op den aangevers moeder Hendrika Veurhorst, weduwe van Jacob Gerrits voor de eene halfschijt en op de kinderen van Jan Meijer en Hendrina Zwakenberg voor de andere halfschijt een camp bouwland Gravemans camp genaamt, drie akkers bouwland de Scholtenkamp genaamt, een akker bouwland den Vijfakker genaamt en een stuk bouwland de Halve Mergen genaamt, alle in desen Carspel Olst en boerschappen Hengvorden en Olst gelegen.
- ria van bessen
Jacob Gerrits .. is hij soms
Jacob Gerrits .. is hij soms een ANDERE Bredenoort ?In tegenstelling tot de andere Bredenoords staat bij hem de vermelding- van Welsum ... [=Olst]1758-07-09 - Jacob Gerrits Bredenoort j.m. z. v. Gerrit Henriks Bredenoort v. Welsum en Henrike Lamberts Voorhorst j.d. v. Lambert Jans Voorhorst in Welsum onder Olst - Nederd. Geref. (onder)trouw Nijbroek.
- ria van bessen
vraag ..
vraag ..Met wie was Gergjen Meijer gehuwd ?
- ria van bessen
bericht 3
bericht 3Onderstaande is ook een dochter van Gerrit Hendriks en Gerrigje Derks Ng Olst 22 Mrt 1777 - Gerrit Berends Logtenberg J.M. in Duur, O Janna Gerrits Hofmeijer J.D. in Welsum Gerrit Hendriks haar vader boerde op het erve Hofmeijer .en datzelfde verhaal geldt ook voor deze ...? 1772-02-14 - Hendrik Gerrits Schokkencamp j.m. v. Welsum onder Olst met Heiltjen Gerrits Hofmeier j.d. v. Welsum onder Olst - tr. 8 mrt. alh. - Nederd. Geref. (onder)trouw Terwolde. Hoe dat met Maria Meijer, Jan en Jacob Meijer zit kan ik ook niet 1,2,3 verklaren, maar het is mogelijk dat er gehusseld is met gegevens.