Jacob Gerrits Meijer (Kolkman) in Olst

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Ik kan het inmiddels wel

Bericht door ria van bessen » 13 okt 2015, 15:19

Ik kan het inmiddels wel verklaren ... Jacob Meijer alias Jacob Gerrits Bredenoort  +1783Willem Gerrits is broer vlgs 50e penning ovl voor febr. 1777broer Jan Gerrits - alias Jan Meijer [x Hendrina H. Zwakenberg]zuster Hendrina Gerrits Bredenoort overleden – laat 2 kinderen nazuster Maria Gerrits Meijer - ongehuwd ovl 1783zuster Heijle Gerrits Hofmeijer – x als Hofmeijer ovl voor 1783zuster Janna Gerrits Hofmeijer – x als Hofmeijer ovl voor 1783 M.a.w. Hendrina Lamberts Voorhorst leeft nog en Jan Meijer leeft nog.De rest is overleden.

harm56

Gerrigjen Meijer gedoopt 25

Bericht door harm56 » 13 okt 2015, 22:09

Gerrigjen Meijer gedoopt 25 maart 1759 in Olst. overleden op 26/september 1842 Vorchten (Heerde). Kerkelijk Huwelijk op 13 maart 1791 in Vorchten met Harmen Alberts Post gedoopt 20 januari 1765 Heerde en overleden 3 maart 1849 Vorchten (Heerde). Zoon van Albert Jans Post en Hendrina Jans Zegers. De nr 72 en 73 in mijn kwartierstaat.Zij hadden 3 Zonen Jacob Harmens Post gedoopt 20 mei 1791 Vorchten, Lambert Harmens Post geboren 6 maart 1794 Vorchten en Albert Post geboren 23 september 1797 Vorchten en overleden op 20 december 1828 Elburg, gehuwd op 12 december 1816 Oosterwolde (Gld.) met Cornelisje van der Maaten, gedoopt 28 januari 1794 Oosterwolde (Gld.) en overleden 26 maart 1840 Oosterwolde (Doornspijk).Harm

ria van bessen

Tja, dan is het vreemd dat

Bericht door ria van bessen » 13 okt 2015, 22:36

Tja, dan is het vreemd dat zij niet genoemd wordt.Als je de akte 50e penning er nog eens bij neemt, dan zul je lezen dat dit volgens testamentaire dispositie is.Wat kan betekenen dat Jan Meijer en de vrouw van Jacob aangewezen zijn als erfgenaam. Het beste lijkt me dat je probeert die akte te pakken krijgt.Ze is in Vorchten overleden. En daar zal dan ook die akte zijn te vinden, vermoed ik. Misschien dat het dan helder wordt, hoe of wat.  

harm56

Ik zie nog een probleem om

Bericht door harm56 » 13 okt 2015, 23:23

Ik zie nog een probleem om Jan Meijer als broer van Jacob te zien. Wanneer we aannemen dat Gerrit Hendriks (Bredenoort) een kind is van Hendrik Gerrits (Bredenoort) en Heijltjen Alberts, dan moet hij wel ca.1697 zijn geboren en bij huwelijk in ca. 1716 is hij ongeveer 19 jaar oud. De drie kinderen waarvan geen doop datum bekend is moeten later dan 1716 zijn geboren. Dit zijn Hendrina, Maria en Jan.  Dan moet Jan Meijer ook op 18 jarige leeftijd met Hendrina Zwakenberg zijn gehuwd. Het eerste kind van dit echtpaar wordt in Juni 1735 in Olst gedoopt.Harm 

harm56

Hoe kwam ik oorspronkelijk

Bericht door harm56 » 14 okt 2015, 00:55

Hoe kwam ik oorspronkelijk aan de naam Kolkman. Bij het dopen van zoon Gerrit op 5 mei 1765 Olst wordt de vader genoemd Jacob Kolkman Meijer.Welke familienaam past Jacob het beste "Bredenoort, Meijer of Kolkman"?Ik kan de laatste toevoeging van Ria nog niet helemaal begrijpen. Jan Meijer en Hendrina Zwakenberg laten in de peiode 1735 - 1754 in Olst 11 kinderen dopen. Jan huwt ongeveer wanneer Jacob 10 jaar oud is. Maria Meijers waarom zijn alleen Jan en Jacob erfgenaam en niet de andere kinderen van  Gerrit Hendriks en Gerrigje Derks? Jacob Meijer kan op 16 oktober 1782 zijn overleden, augustus 1783 is Hendrika weduwe. Ik heb alle overlijdens boeken in de omtrek bekeken, maar niets gevonden. Ik heb deze overlijdensdatum gevonden op de site www/pieternellphp/pieternellOp internet rond gekeken en als mogelijke vader en moeder van Gerrit Hendriks, Hendrik Gerrits en Heijltjen Alberts, die op 22 maart 1696 in Terwolde trouwen. Deze laten in Terwolde dopen Jacob, Albert, Albert, Joanna Sophia???, Mecheltjen, Aertjen en Jenneken, maar geen Gerrit.  Uit de bijdrag van 11 -10 "haer erfportie in de boedel van Gerrit Bredenoort op het Hofmeijers, wegens het afsterven van deselve zijn vrouw Gerregien Derks".  Dit is een opmerking die in de momberverklaring is opgenomen, waaruit je kan concluderen dat Gerrigje Derks voor 1763 is overleden.Harm

ria van bessen

Ik heb op dit moment geen

Bericht door ria van bessen » 14 okt 2015, 12:45

Ik heb op dit moment geen idee, welke naam echt bij Jacob past.Is deze Jacob  één en dezelfde persoon? Jacob G. Bredenoort huwt als jm van Welsum - in tegenstelling tot de dopen van Gerrit Hendriks de vermeende vader die zijn kinderen liet dopen in Terwolde !en deze dames ook -idem van Welsum1772-02-14 - Hendrik Gerrits Schokkencamp j.m. v. Welsum onder Olst met Heiltjen Gerrits Hofmeier j.d. v. Welsum onder Olst - tr. 8 mrt. alh. - Nederd. Geref. (onder)trouw Terwolde.Ng Olst 22 Mrt 1777 - Gerrit Berends Logtenberg J.M. in Duur,   Janna Gerrits Hofmeijer J.D. in WelsumJanna Gerrits noemt zich ook Bredenoord in het ORA Waar ligt het erve Hofmeijer eigenlijk ? Het stukje uit die akte komt uit de erfuiting en voogdijstelling van  Hendrina Gerrits Bredenoord als haar man hertrouwd. Er staat niet bij dat dit haar ouders zijn. Wel dat er dus nog een erfportie is vanwege het overlijden van Gerrechien derks       

ria van bessen

Ik heb Meijer uitgeplozen,

Bericht door ria van bessen » 14 okt 2015, 19:57

Ik heb Meijer uitgeplozen, voor zover ik gegevens heb.Jan Meijer heeft een zus Maria, een zus Janna en een broer Derk.Kinderen van Hendrik Meijer en Willemina Alberts.Zij was eerder weduwe van Derk Hendriks, ook kinderen uit dat huwelijkGeen familieverbinding gevonden met Jacob Gerrits Meijer /Bredenoord/Kolkman.Het testament van Maria zou dan opheldering moeten geven. 

harm56

Wat zegt een naam, Jacob past

Bericht door harm56 » 22 okt 2015, 23:13

Wat zegt een naam, Jacob past verschillende namen. Het blijft in de eerste plaats Meijer, omdat dochter Gerrigje deze naam gebruikt. In aktes rechtelijk archief gebruikt zij het patroniem Jacobs.Jacob's familienaam is Bredenoort en hij is toevallig aan de Kolk (Kolkman) in Terwolde geboren en zijn vader boerde op het erf Hofmeijer (Meijer). Bij het stellen van de vraag kon ik deze ontwikkeling niet kunnen bevroeden. Ik ben zeer tevreden met het resultaat van deze discussie op het forum. Het testament van Maria Meijers heeft niet zoveel extra nieuws opgeleverd. Hendrika Lamberts Voorhorst, weduwe van Jacob Bredenoord en haar broer Jan Meijer en zijn vrouw Hendrica Swakenberg. Hendrika Lamberts Voorhorst is de belangrijkste erfgename en de kinderen van Jan Meijer. Deze laatste echter met speciale uijtsluitinge en alle andere die ab intestato mogte verweren.Harm

ria van bessen

Wellicht is er in Deventer

Bericht door ria van bessen » 23 okt 2015, 10:42

Wellicht is er in Deventer meer te vinden, o.a. in het oud rechterlijk archief betr. Gerrit Hendriks en zijn vrouw.In Olst zit iig niets, behalve dan die ene aantekening in de voogdij van hun overleden dochter.Veel succes verder!

Plaats reactie