Gijsbert Hendriks [Timmerman] Zalk

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Plaats reactie
harm56

Gijsbert Hendriks [Timmerman] Zalk

Bericht door harm56 » 30 okt 2015, 23:42

Bij het zoeken naar de ouders van Hermtjen Gijsberts Dijkhuizen loop ik tegen een probleem aan. Hermtjen is jongedame van Zalk wanneer zij op 14 augustus met de weduwe Jan Frederiks Schierholt trouwt.Ik heb als mogelijke ouder Gijsbert Hendriks [Timmerman], niet zo moeilijk gezien het patroniem. Dan zou Hermtjen [Harmentie] gedoopt zijn op 27 februari 1707 in Zalk. In deze periode wordt er geen moeder vermeld in het doopboek.In de transcriptie van het trouwboek van Zalk op "van papier naar digitaal" komt geen Gijsbert voor in deze periode.In het lidmatenboek van Zalk doet Gijsbert Hendrix belijdenis op 25 december 1694. 3 juli 1729 schrijft ds. Conradus Wolfsen alle lidmaten op. Hier vinden onder elkaar Gijsbert Hendriks [timmerman] Hermptjen Gijsberts en Geertjen Jacobs Hvr.Trouwboek Zwolle ondertrouw 26 januari 1704 Gijsbert Hendrix wed. en Geertje Jacobs jongedame tot Spoelde, de proclamatien gaan ook te Zallik, huwelijk 19 februari 1704.Bij een weduwnaar wil je ook graag het eerste huwelijk vinden en hier doet zich het probleem voor. Ik heb als mogelijk huwelijk gevonden in Zwolle, ondertrouw 9 februari 1695 Gijsbert Henrix jongeman en Dievertjen Peters van Milligen wed. get Bruidegoms oom, proclamatien gaan ook in Mastenbroek. Dievertjen Peters zit in een ander deel van mijn kwartierstaat en ik heb als overlijdensdatum 4-3-1718 Zwolle. Ik denk dat ik deze datum van Albert de Leeuw overgenomen heb. Gijsbert Hendriks en Dievertien Peters laten 1700 en 1703 zoon Hendrik en Gerrit dopen.Kan iemand op het forum aangeven of het dezelfde Gijsbert Hendriks is in deze twee huwelijken?Meester Gijsbert Timmerman  is begraven op 6 april1731 in Zalk. Dit roept twee vragen op. Is Timmerman een familienaam of beroep en ten tweede meester timmerman of schoolmeester?Harm

ria van bessen

Volgens de transportakten

Bericht door ria van bessen » 31 okt 2015, 21:07

Volgens de transportakten f231 Zwolle is Gijsbert Hendriks op 20-11-1704 nog gehuwd met Dievertje Peters.

harm56

bedankt Ria

Bericht door harm56 » 31 okt 2015, 23:39

bedankt RiaDan moeten we voor Gijsbert Hendriks [Timmerman] opnieuw zoeken naar een eerste huwelijk.Harm 

klunder

In het Rechterlijk Archief

Bericht door klunder » 01 nov 2015, 09:38

In het Rechterlijk Archief van Zalk deel 14 vanaf f67 staat het testament van Maria Jans, getrouwd met Mr. Gijsbert Hendricks van Dijckhuisen van 30-11-1701. Uit de aktes daarna blijkt dat zij voor 20-10-1702 is gestorven.Dus heet zijn eerste vrouw Maria Jans.Groet, Peter

harm56

Bedankt Peter

Bericht door harm56 » 01 nov 2015, 22:39

Bedankt PeterIn het verleden kon ik op de site van ik meen een Veldkamp het rechtelijk archief van Zalk bekijken, maar deze site is uit de lucht.Maria Jansen is overleden op 9 augustus 1702 en begraven 14 augustus in Zalk.Maria deed op dezelfde dag belijdenis als Gijsbert en er staat bij met attestatie van Kampen. Misschien kan ik het huwelijk in Kampen vinden en dat het een aanwijzing van de oorsprong van Gijsbert Hendriks kan geven.Mr. Gijsbert Hendricks van Dijckhuisen klinkt deftig. De laatste vraag meester of meester timmerman is weer actueel.Kan Dijkhuizen iets te maken hebben met buurtschap Dijkhuizen in de buurt van Epe - Oene. Soms levert een ingeving ook iets goed op. In het doopboek van Epe vond ik deze;21 januari 1664 Gisebert    Hendrick Gerrits en Jannichjen Gerrits Dijkhuisen.Ik had op Gelders Archief al wel gezocht op Giesbert zonder resultaat, dan zijn de lijsten van streekarchief Epe Hattem Heerde wel handig.Harm

helen

Ik weet niet of je hier iets

Bericht door helen » 02 nov 2015, 13:40

Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar ik ben bij mijn zoektochten alleen de titel mr. tegengekomen bij mensen die meester waren in hun vak. Een schoolmeester werd aangeduid als schoolmeester, of rector (Latijnse school).Succes verder. 
Afbeelding

Annelies Onijs Koetsier

ondertrouw in Kampen

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 02 nov 2015, 13:49

ondertrouw in Kampen24 aug 1694 - Gijsbert Hendriks, j.m. van Epen,Maria Jans, j.d. van Harfsen, j.d. van Harfsen.attest. van Sallik.

harm56

Bedankt allemaal

Bericht door harm56 » 02 nov 2015, 19:45

Bedankt allemaalIn drie dagen zoeken een mooi resultaat.Gijsbert Hendriks gedoopt op 21 januari 1664 te Epe, geboren in de buurschap Dijkhuisen. Ouders Hendrick Gerrits en Jannichjen Gerrits.2e huwelijk 19 februari 1704 in ZwolleGeertjen Jacobs gedoopt 8 april 1684 Zwolle, geboren Spoolde. Ouders Jacob Lulofs en Hermtjen ClasenHenrick Gerrits gedoopt 23 september 1621 Epe, geboren in de buurtschap Dijkhuisen. Ouders Gerriet Hermsen en Egbertjen Hendricksen van Drecht.huwelijk op 28 augustus 1643 te Epe met;Jannichjen Gerrits geboren of afkomstig uit de buurtschap Westendorp.Gerriet Hermsen zoon van Herman Gerries Huwelijk in 1612 te Epe met;Egbertjen Hendricksen van Drecht dochter Hendrik van Pickeren [van Drecht] De vernoemingen kloppen ook vrij aardig.Hermtjen Gijsberts Dijkhuisen vernoemt naar Hermtjen Clasen. Zij heeft ook een zoon Lulof.Gijsbert Hendriks vernoemd pas als laatste (7e kind) Jannetje.Henrick Gerrits vernoemd Engbertjen (Betjen, Bette) Gerrit 3x, Hermen, Lambert, Aeltjen en Gijsbert als laatste 10e kind.Harm 

Plaats reactie