Engbert Klasen en Harmina van Schooten
Engbert Klasen en Harmina van Schooten
Dit echtpaar is al eerder op het forum besproken. Zij trouwen op 12 mei 1751 te Zwolle, ondertrouw 6 maart 1751. Bij de ondertrouw in Hattem op 7 maart 1751 staat dat beijde gewoont hebben alhier, tans te Zwolle. De vermelding op de Garenbleek zegt bijna niets over de afkomst van E(n)gbert.Ik ben aan het zoeken geweest in Hattem en zag een kansrijk echtpaar die mogelijk de ouders van Egbert zouden kunnen zijn.Dit zijn het echtpaar Klaas Egberts en Berentje Jacobs, zij laten in Hattem vier kinderen dopen. Hendrikje 1723, Derck 1725, Geertje 1729 en Everdina 1731Het trouwen van Klaas Egberts en Berentje Jacobs heb ik niet gevonden in Hattem. Wanneer je naar de namen van de kinderen, die gedoopt zijn in Hattem kijkt, zijn eerder een Egbert en eventueel een Jacob op een andere plek geboren en gedoopt.Klaas Egberts is voor 1733 overleden. Berendje Jacobs hertrouwd 5 juli 1733 met Gerrit Kerkenland, als weduwe van Klaas Egberts Beukelaar.Het kijken naar het vernoemen is moeilijk vanwege de beperkte gezins grootte.Antonia 1751, Jannigje 1752 en Klaas 1754.Harm
- ria van bessen
Ik kan niets anders vinden
Ik kan niets anders vinden dan een post van A. de Leeuw betreffende dit echtpaar.Kun je niet beter de gegevens van hun nageslacht vermelden, zodat via een omweg meer gegevens gevonden kunnen worden? En waar woonden zij? In Hattem zit wel een Reinder van Schooten met een doop van een Harmtje in 1737.De Garenbleek ligt bij de Bonkemate en valt onder de Kamperpoort.
Zie https://www
Zie https://www.genealogieonline.nl/stamboo ... 5608.phpJe moet het dus kennelijk in Hasselt zoeken.Met vriendelijke groet, André
- ria van bessen
Dit klopt, het is het juiste
Dit klopt, het is het juiste echtpaar.De NG doop van Egbert zit in HasseltEgbert 1718 z.v. Claas Egbertsmdr. Berentjen Jacobsdpb nr. 200 / blz. 35 en dan is dit wsl de doop van HarminaNG dpb HattemHarmtje; 09 01 1737Schooten, Reinder van; Raeijmans, Machteltje Raeijmans zag ik in het trb. ZwolleIn Hasselt zit nog een Teunis Beukelaar, een overlijden van een Derk de Beukelaar en een overlijden van Geesje Beukelaar. En dat was het.In het ORA van het schoutambt Hasselt zit niets.ORa stad Hasselt weet ik niet. Ik weet wel van een grote en kleine Beukelaar in Dalfsen [Lenthe]
Het vermoeden is toch waar
Het vermoeden is toch waar geworden (naast de kinderen in Hattem een Egbert en Klaas), maar daarmee zijn we er nog niet. Ik heb nog geen idee, hoe we kunnen bewijzen dat Engbert Klasen een zoon is van Klaas Egberts Beukelaar. De moeder hertrouwt in 1733 met Gerrit Kerkenland. Missschien een momber verklaring in Hattem, dat zoon Egbert nog in leven is.Hermina van Schooten, mogelijk gedoopt in Voorst 3 maart 1715 met als ouder Willem van Schooten. (Gelders Archief) Volgens Genealogie Aartsen, de Jong, Vleming, van Schooten is Willem Jans van Schooten en Aaltje Claasen Reins van Schooten op 18 april 1706 getrouwd te Voorst.Harm
- ria van bessen
Voor voogdij Hattem moet je
Voor voogdij Hattem moet je bij het Gelders Archief zijn, of contact opnemen met de archivaris van Hattem/Heerde/Epe, dhr Koldenhoven.Het bewijs zou te vinden moeten zijn in het nageslacht van Egbert, dmv de familienaam Beukelaar. Ze zouden die naam moeten hebben, zo niet dan is het nog maar de vraag of Egbert Beukelaar diegene is die je moet hebben.Wat is het bewijs dat Hermina de dochter is van Willem van Schooten? Doopdatum in 1715 is relatief oud voor een vrouw die in 1751 kinderen krijgt.Ook de vernoeming geeft twijfels, Antonia is vernoemd naar de 1e man, Jannigjen naar ? en Klaas naar de vader van Egbert. Geen vernoeming Aaltje of Berentje.
Een klein gezin is misschien
Een klein gezin is misschien wel het gevolg van dat Hermina op latere leeftijd kinderen kreeg.??Ik had de hoop het eerste huwelijk met Anthonij Noordendorp (barg) in Deventer te vinden, maar helaas niet. Tijdens het zoeken kwam ik regelmatig Noorderbergstraat tegen. Bekeken periode 1734 -1750.Harm
- ria van bessen
Als ik je goed begrijp heb je
Als ik je goed begrijp heb je dus geen gegevens van Egbert zijn nageslacht?
Jannigje E(n)gberts trouwt op
Jannigje E(n)gberts trouwt op 1 mei 1788 in IJsselmuiden Willem Hendriks van Steenhuijsen. Het gezin heeft 2 kinderenKlaas Engberts gedoopt 12 december 1790 IJsselmuiden, begraven 20 maart 1806 IJsselmuiden.Hermina geboren12 juli 1793 Oosterholt, gedoopt 14 juli IJsselmuiden, trouwt op 27 mei 1831 in IJsselmuiden Peter van Regteren.Opmerkelijk twee van de vier getuigen bij dit huwelijk, naast Jan Jans Huijer (ca.1754) en Hendrik ter Stege (ca.1777) komen we tegen Wolter van Schooten (ca.1762) en Reinier van Schoten (ca.1764). in de akte wordt vermeld dat de getuigen niet verwant zijn. De laatst twee getuigen wonen in Kampen en Koopman. Wouter is overleden 12 mei 1822 Kampen en Reinier is overleden 14 november 1828 KampenTussen de huwelijken 1813 IJsselmuiden Image 247 van Family Search kom ik een lijst tegen die ik op deze plaats niet helemaal begrijp. In deze lijst staat ook een Willem van Schooten.Albert de Leeuw heeft al een keer aangegeven dat de familie een relatie had met de graven 27 en 28 in IJsselmuiden.Graf 27Klaas Engberts Willems 20 maart 1806Willemina Saaltink vrouw van Gerrit Jan Noordink 15 mei 1781Hermina van Schooten 22 december 1790Graf 28Egbert Klaasen 24 augustua 1781Klaas Engberts 17 november 1787Kind Willem Hendriks (ongedoopt?) 21 augustus 1789Trijntje Cornelis wed. H. G. Dillen 6 maart 1806 Gerrit Jan Noordink en Willemina Saaltink laten in de periode 1725 -1730 3 kinderen in Zutphen dopenTrijntje Cornelis (Wielink???) gehuwd met Hendrik Gerrits Dillen
Nog even terug komen op
Nog even terug komen op Wolter en Reinier van SchootenWolter gedoopt 3 september 1761 Bovenkerk KampenReinier gedoopt 1 februari 1764 Broederkerk KampenOuders Hermen van Schooten en Gezina van Laar Gezina van Laar is geboren ca. 1730 en overleden 6 september 1822 te Kampen in de ouderdom van 92 jaar.Harm