ouders Jan van Dalen
Ria,
Ria,Waarom doe je dit?Nog maar eens: Ik zoek niet elke van Dalen! Ik weet dat er in Kampen en de rest van Nederland andere families van Dalen woonden. Ik zoek alleen kinderen van Arnoldus en Catrina, die ik nog niet heb. Jurriën, de zoon van Olof van Dalen, waarom denk je je dat die erbij hoort? Recognitiën gaan t/m 105 en voor de zoveelste keer, de voogdij die jij aanhaalt staat er niet in. Pff,.......ik ben nog niet beter en ga maar weer naar bed.

- ria van bessen
Oké, als je verder niet
Oké, als je verder niet geïnteresseerd bent in mogelijke verwanten, dan stop ik er nu mee.
Gevonden: doop in 1723 in
Gevonden: doop in 1723 in NamenVia een index van Namen de volgende doop:Jean Vandar zn van Arnould en Catharine Copijs, gedoopt 23-09-1723blz 296 index (je moet weer ingelogd zijn op de site van rijksarchief Belgie)https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-a ... 37doopboek: St Nicolas blz 79 (naam moeder is niet zichtbaar)https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-a ... 0_0_0016_r
Dank je wel Carolina!
Dank je wel Carolina!Wat ik kan lezen, na inloggen en opnieuw opzoeken:.. est joes filius arnouldi vandar...arde michaelis et anna rossa.. Joes is in Nederland RK altijd Johannes

Zoekakten doet het weer.
Ria,Zoekakten doet het weer.Eén doopboekje was ik vergeten te bekijken St. Jacob/Johannes.Daar staat op 29 december 1728 als peter: Henricus Franciscus van Dalem.Niemand gedoopt op 12-12-1728. Die doop op 12-12-1728 zal trouwens een vergissing zijn, want ik vond dit:Bruidegom Frans van Dalen Woonplaats Maastricht Bruid Trijntje Jans Woonplaats Leeuwarden Gebeurtenis Trouwen Datum 27-11-1728 Gebeurtenisplaats Leeuwarden. Daarna staat hetzelfde in wiewaswie nogmaals met de datum 12-12-1728.De eerste zal dus de datum van inschrijving zijn.

Een Jan en Johannes zo kort
Een Jan en Johannes zo kort na elkaar, lijkt erop alsof Jan overleden zou zijn. Maar ik vind hem niet in de indexen van overledenen.Jan werd trouwens gedoopt in de Waals geref. kerk!Die index van de dopen helemaal doorgespit om te zien of ik hem kon vinden op vader Arnold(us), maar niet gevonden.Dit, omdat van de tekst in het doopboek alleen duidelijk leesbaar was:Jan, zoon van arnoldeverts getuDe indexen lijken van voor de beschadiging van de boeken te zijn.

Ik heb het vermoeden, dat de
Ik heb het vermoeden, dat de doop die ik vond van Jean (volgens de index)/ Joes (volgens doopboek) in 1723 in Namen, de Jan is die jij zocht. RK dopen Joes, kan inderdaad Johannes of Joannes zijn, maar de roepnaam is vaak (in mijn familie) Jan.Er is helaas een storing op de site van Rijksarchief Belgie, maar zodra de storing over is, zal ik ook nog even zoeken in de index van de Waalse kerk.
Ik heb nog even gezocht naar
Ik heb nog even gezocht naar de doop van Jan in de Waalse Geref. Kerk om te kijken welke datum bij deze doop hoort en welke gegevens er in de index van deze kerk te vinden zijn.De doop staat op blz 13 rechtsonder (je moet weer ingelogd zijn)https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-a ... _0001_rAls ik in de index zoek naar namen die er net boven staan, bijv zoon van Bachman en Dierens: hij is gedoopt 16-01-1724 en deze doop zou staan op blz 25-1Vervolgens vind ik de doop van een Christoffel Jean Bernts, zoon van Arnold en Eve Berns, gedoopt op 22-01-1724 met dezelfde bladzijdenummering. zie index blz 2 en 3:https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-a ... schijnlijk staat er dus Berents ipv Everts en is deze Jan dus geen zoon uit het huwelijk van Arnoldus en Catharina
Carolina, wat een gezoek,
Carolina, wat een gezoek, respect! Je hebt volkomen gelijk.Ik zie nu in het doopboek ook dat het Berents moet zijn, als ik de schrijfwijze van de r en de n beter bekijk. En vooraan kan een B zijn. Ik heb intussen het lidmatenboek van Coevorden doorgespit.In 1700 is er een Berentje Koppes (en een Fenneken Harmsen, of Knoppies) verder t/m 1747 niemand met die achternaam. ? Catharina van Dalen doet belijdenis in 1717.Haar naam staat tussen een andere groep mensen, hetgeen vermoedelijk betekent dat dit tegen Pasen geweest is.(Volgens datum.nl viel Pasen toen op 28/29 maart.)Kan onze Catharina toen in Coevorden geweest zijn?Wat er niet bij staat is, dat ze naar een andere plaats vertrokken is. (Staat er bij anderen wel bijgeschreven.)Maar, dan had ze dit zelf moeten doorgeven aan de kerk. (Ik wist dat vroeger ook niet, dus ...?)