DTB Zwolle
- ria van bessen
Maakt verder niet uit, als je
Maakt verder niet uit, als je maar zeker weet dat de afstamming van haar wel klopt.Er zijn tig van de[r][n] Belt, een fout is zo gemaakt.Jacomina van Laar komt uit Hasselt.Ze is genoteerd met haar moeder, wed. van Laar in de Wijk waterstraat in de volkstelling van 1748 - te vinden op VpNdEn volgens het wijkboek de Waterstraat van 1742 etc/.wijkboek Waterstraat 1742folio 820 het Louwermansteegjenr 44eigenaar Willem Pot bewoner wed.Oostmeijers – alhier – 2 k. – spinnenmeij 1743 Jannetje wed. v. Laar uit de wijk van hopman .. nr 161 – komt van Hasselt – woont in Zwolle 1 ½ jr – heeft 1 kind – beroep matte najenin de zijkant genoteerd W. Podt borge tot opsagedaarna huurt Helmisch van der Vegte – alhier – metselknegten 1759 junij Jan Hendr. van der Veen en vrouw – van hier – 3 k. – foijer - G Hasselt dus ... o ja en Willem Pot komt van Kampen - woont er 30 jaar en heeft 2 kinderen - beroep schipper op Enkhuizen .
-
Pjotr472
Inderdaad, maar staat ook
Inderdaad, maar staat ook genoteerd op 29-12-1741 wijk van Hopman Spaar, nr 161, beroep Braaijster (breister ?). De weduwe van Laar heet Immetje (niet Jannetje) de Vries en is op 6 april 1721 getrouwd in Hasselt met Barent van Laar uit Amsterdam. Volgens Familysearch zijn hun kinderen geboren in Amsterdam, maar ter plekke niets kunnen vinden.Immetje de Vries heeft ook een testament opgemaakt in 1751 (5 november) waarin ze haar drie kinderen tot erfgenaam maakt (behalve de legitieme portie) : Anna Margarita, Jacomina Willemina en Derk Willem.
- ria van bessen
Volgens het trouwboek van
Volgens het trouwboek van HasseltHasseltTeunis, Jennigien X Berent van Laar1721 204 109 Enne, als je dan al dit over van Laar wist, waarom zeg je dan dat je niets over Jacomina kunt vinden ?
-
Pjotr472
Dit is niet de juiste Berent
Dit is niet de juiste Berent (Barent), volgens folio 105 (blad 57) is Barent met Immetjen de Vries getrouwd. Jacomina Willemina is geboren in Amsterdam volgens Familysearch. Stadsarchief Amsterdam online bevestigt dit en het complete gezin gevonden (allen geboren in Amsterdam).Overigens volgens de inschrijving op adres in 1741/1743 is Immetje al weduwe. Sterfdatum van Barent van Laar nog niet gevonden in Zwolle, dus misschien Amsterdam ?Ook wordt Jacomina en Egbert (van den Belt) genoemd in overlijdensbericht van Barent van den Belt in Delft (15-05-1820).
- ria van bessen
Wat vreemd dat die
Wat vreemd dat die aantekening in Hasselt niet correct is.Ik gebruik de index van de NGV.
-
Pjotr472
Jacomiena Willemina van Laar
Jacomiena Willemina van Laar is geboren in Amsterdam (gedoopt 27-05-1731), Johanna is niet haar zuster (volgens stadsarchief Amsterdam), maar ze heeft wel een dochter die Johanna heet (ged. 13-02-1767 te Zwolle).
Willem van den Beld zou een broer kunnen zijn.Bedankt voor je reactie
Willem van den Beld zou een broer kunnen zijn.Bedankt voor je reactie
-
Pjotr472
Dank je wel Janny voor deze
Dank je wel Janny voor deze reactie.In de ondertrouw akte staat deze Egbert vermeldt als jonge man en hij woonde al in Zwolle.Ik heb ooit een Egbert gevonden die in 1721 in Deventer is geboren, maar 1754-1721 is niet echt jong.Vandaar de speurtocht buiten Zwolle.
-
nickwerring
Dag mevrouw Van Bessen,
Dag mevrouw Van Bessen,In mijn zoektocht naar Willem (Kiersz) Pot stuitte ik op dit forum. U lijkt meer informatie over hem te bezitten dan ik.
Alle informatie is welkom! Ik heb geen overlijdensdatum kunnen achterhalen, maar als hij na 1742 nog dertig jaar vermeld wordt, is hij erg oud geworden. Ik vermoed namelijk dat hij omstreeks 1690 is geboren/gedoopt (gehuwd in Zwolle in 1713).Dat hij afkomstig is uit Kampen is nieuw voor mij, maar daar heb ik hem vooralsnog ook niet kunnen vinden.
Ik zie uw reactie graag tegemoet.Met hartelijke groet,
Nick Werring
Alle informatie is welkom! Ik heb geen overlijdensdatum kunnen achterhalen, maar als hij na 1742 nog dertig jaar vermeld wordt, is hij erg oud geworden. Ik vermoed namelijk dat hij omstreeks 1690 is geboren/gedoopt (gehuwd in Zwolle in 1713).Dat hij afkomstig is uit Kampen is nieuw voor mij, maar daar heb ik hem vooralsnog ook niet kunnen vinden.
Ik zie uw reactie graag tegemoet.Met hartelijke groet,
Nick Werring