Egbert Egberts van Herfte cq Gerrit Egberts van Herfte
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Ik moet wel even rechtzetten, dat de dochter van Derkje en Egbert, geen Maria maar Aaltje heet.Maria Hendriks is haar opvolgster [dus 2e vrouw van Berent Jans]
Ria wat mij goede moed gaf is
Ria wat mij goede moed gaf is dat bij het vernoemen van de kinderen van Gerrit Egbert en Lubbegien Jans, zij vernoemen een Dirkje en een Derk. Dit kan toch een ondersteuning dat het echtpaar Egbert Everts en Derkje Derks vrij kans rijk zijn om als ouders te fungeren.Je hebt meer ervaring met namen, maar kan Gerhard in de gewone loop niet vervormd zijn tot Gerrit.Egbert Egberts van Hertfte was weduwnaar, kan hij als eerste huwelijk op 29 april 1711 te Zwolle getrouwd zijn met Anna Hermsz.harm
- ria van bessen
Harm, ik heb deze familie
Harm, ik heb deze familie gevolgd, uitgeplozen en er is geen Gerrit als zoon van deze Egbert. Of laat ik het zo stellen, er is geen bewijs. Alleen Aaltje heb ik terug kunnen vinden.Daarbij komt dat de nazaten van jouw Gerrit Egberts zich anders noemen.Hieronder jouw data en daaronder wat ik gevonden heb. 1) Dirkje Gerrits ca.1733 gehuwd met Warner Harms WielinkIjsselmuiden Den 7 mei 1758 Warner Harms j.m. met Janna Gerrits beide te IJsselmuiden, getrouwt alhier den 28 mei 1758Den 18 november 1768 Warnar Wielink wednr. te Campen met Jannigjen Harskamp j.d. van IJsselmuijden. Getrouwd te Campen den 4 december daar aan volgende2) Egbert Gerrits (Dil) ca. 1734 gehuwd met Jannetjen Gerrits PuttensteinDen 27 juni 1760 Egbert Gerrits j.m. van Oosterholt met Jannitje Gerrits wed. van Wilsem. 3) Hendrik Gerrits Dillen ca.1736 gehuwd (1) Aaltje Jans Neuteboom (2) Trientje Cornelis WielinkNg Ijsselmuiden Den 31 maart 1764 Hendrik Gerrits j.m. van Oosterholt met Aaltje Jans Neuteboom j.d. van Westenholte4) Alberdijtien gedoopt 29 november 1739 IJsselmuiden5) Derk gedoopt 12 juni 1741 IJsselmuidengeen van Herfte te vinden in het trouwboek van Ijsselmuiden. Lubbigjen Jans Dijk - weet je van wie ze een dochter is ?
Comparanten verklaren dat
Comparanten verklaren dat Dina Hendriks Groeneboer wonend te Grafhorst, een dochter is van Aaltje Jans Dilije en Hendrik Groeneboer beiden gewoond hebbende en overleden te Grafhorst. Verder verklaren zij dat Gerritje Egbers weduwe van Jan van Stelten, gewoond hebbende en overleden te Oosterwolde en Aaltje Egbers gehuwd met Arend Roelofs Schilder te Wilsum, kinderen zijn van Egbert Gerrits en Jannigje Gerrits, gewoond hebbende en overleden te Wilsum. Dat Marrigje Hendriks gehuwd met Gerrit Gols IJsselmuiden, een dochter is van Hendrik Gerrits en Aaltje Jans Neuteboom, IJsselmuiden en dat Dirkje Hendriks, gehuwd met Jan Kanis, Cornelis Hendriks, Albert Hendriks en Egbert Hendriks alle kinderen zijn van Hendrik Gerrits uit zijn tweede huwelijk met Trijntje Wielinks. Tenslotte verklaren zij dat Dina Hendriks Groeneboer een kleinkind is van Lubbigien Jans uit haar eerste huwelijk met Jan Janse Dilije en de overige kleinkinderen zijn uit het tweede huwelijk met Gerrit Egberts.Waarom neem ik deze verklaring over. Het eerste huwelijk van Lubbigien Jans was volgen de ondertrouw in Zwolle met Jan Jansen van den Berg. In de verklaring van de getuigen wordt deze Jan Janse Dilije, terwijl bij Gerrit Egberts de vernoeming Dil?? niet wordt overgenomen. Hebben zijn kinderen de familienaam Dil(len) overgenomen van de eerste echtgenoot van Lubbigien Jans. De toevoeging Dil voor Egbert Gerrits (1734) heb ik gevonden in de huwelijksbijlagen wanneer Jacob (Jans) van Stelten op 9 mei 1835 in Doornspijk trouwt met Matje van der Maaten. Op dat moment kon ik daar niets mee. Hendrik Gerrits Dillen had ik wel in beeld, maar pas met deze getuige verklaring kon ik verder komen.Lubbegien Jans Dijk is begraven op 1 februari 1763 te IJsselmuiden. Zij kwam in beeld door boven genoemde getuige verklaring verder weet ik niets.Ria kun je ingaan op de hypothese of Gerhard(us) kan veranderen in Gerrit. Is dit een mogelijkheid of is dit onmogelijk.Harm
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2 Egbert Egberts en W. vd. Worp.Het huwelijk van hen vond plaats op Zwolle NG 14-05-1715 Hij huwt als wedr. maar er is geen voogdijstelling in Zwollerkerspel, dus mag je aannemen dat er geen kinderen waren.Het 1e kind uit het huwelijk met Willemina wordt gedoopt op 3 mrt 1716, er is dus geen ruimte voor een Jan. Of Joannes uit 1717 zou Jan moeten zijn.Maar ik betwijfel of deze Jan/Johannes dezelfde is als Jan Egberts van Herfte.Egbert Egberts gaat nl compleet failliet, hij verarmt totaal omdat hij borg was voor zijn zwager. Dan was ook het land verdwenen wat Jan Egberts samen met Maria verkoopt in 1750 vlgsf82 - 2 mei 1750 - Richter Tomas van Muijden. Keurnoten Laurens Westerhof en Jacobus van Aelderink. In het Gericht zijn verschenen Jan Egberts van Herfte en zijn vrouw Maria Arents, tutore marito, bij het Camper Eiland wonende. Zij verklaarden om een wel voldane somma van penningen te hebben gecedeerd en getransporteerd aan Henrik Stoop en Jan van Basten te Campen, hun vrouwen [niet genoemd] en hun erfgenamen drie morgen weideland bij [het] Papenkopshuis [aan de] Rijkstege gelegen, het Lammigjes huis genaamd, in dit kerspel van Zwolle in de polder Mastebroek. In Zwollerkerspel zit wél [in de 50e penning] deze akte.Ik ga er vanuit dat hij de juiste Gerrit is. Vanwege Oosterholt.Rechterlijk Archief Zwollerkerspel, RA001-00652 (50e penning):f234 – Op 17 januari 1750 heeft Gerrit Dijk in De Marshoek te Emmen bekent gemaakt dat hij had aangekogt voor ongeveer een maand geleden van Gerrit Egbers te Oosterholte 2½ morgen in de Broekslagen tot Berkum met regt en geregtigheijd, raat en onraat voor 50 gulden.De vraag is dan natuurlijk, was dit land van hem of van zijn voorzaat Jan Jansen v.d. Berg. Alhoewel er in de voogdijakte niet gesproken wordt over land, vermoed ik dat dit Gerrit zijn eigen bezit was?Dat gegeven zou je eventueel verder kunnen brengen.Nog een vraag .. het 1e huwelijk van Lubbigje is dat ook bekend?
- ria van bessen
Dit is de voogdijakte van
Dit is de voogdijakte van Lubbigje en Janf34 ? IJsselmuden, 24 mrt 1729 ? Richter W. v. Marle. Keurnoten de E. Joan de Haan en de E. Emanuel Aarsen. Verschenen is Lubbegien Jansen Dijk, weduwe van Jan Jansen van den Berg, geassisteerd door de Heer Joan de Haan, gemeensman te Campen, als haar momber. Zij wil weer hertrouwen [verandersaten]. Zij bewijst aan haar 3 minderjarige kinderen (Jan, Hendrik en Aaltien Jans van den Berg), bij haar voornoemde eheman in echte verwekt, 300 Caroli gulden (aan ieder kind 100 Caroli gulden), 14 zilveren ducatons, 1 sersien broek, een rok van "ijrse pije", een grove pijen rok, een hemdrok met 33 zilveren knopen, 8 heren hemden, 5 witte dassen en 3 witte neusdoeken. Aaltien ontvangt ook een gouden ring van 10 gulden en een bed zonder toebehoren. Wanneer één of twee van de kinderen komen te overlijden, zal de moeder een kindsdeel erven, het overige goed is voor de kinderen, die dan nog in leven zijn; verder zal de moeder de kosten moeten dragen van de begrafenis. De kinderen zullen het geld en goederen genieten als zij gaan trouwen of als zij mondig zijn geworden. De moeder zal de kinderen laten leren lezen en schrijven, en hen kleden en in alles onderhouden tot zij in staat zijn hun kost te winnen. Tot mombers worden aangesteld Hendrik Dirks en Jan Horselenberg; zij nemen de momberschap met handtasting aanKantlijn: Actum Campen op vergunder aarde, 17 nov 1751 ? W. v. Marle, Scholtis. Keurnoten [niet vermeld]. Gecompareerd zijn Hendrik Dirksen, als momber, en Lubbegien Jansen Dijk, zij hierbij geassisteerd door haar eheman. Zij verklaart, dat haar zoon Hendrik Jansen van de Berg is overleden. Zij Lubbegien Jansen Dijk mocht als moeder een kindsdeel ontvangen volgens de momberakte. Zij de moeder en de schoonvader zijn met de voornoemde momber overeengekomen, dat zij als moeder alleen zal genieten en behouden voor haar erfenis de 14 ducaten. Het genoemde bedrag van 300 Caroli gulden en al het overige goed blijven voor de 2 andere kinderen.
- ria van bessen
Gerhardus kan heel goed
Gerhardus kan heel goed Gerrit worden.De nazaten zijn dus..Aaltje uit het 1e huwelijkEgbert en Hendrik uit het 2e huwelijk. Heb je de datum van het huwelijk van Lubbigje, komt ze soms uit Herculo?
De aanname van Albert de
De aanname van Albert de Leeuw dat Jan Egberts een zoon is van Egbert Egberts kan onjuist zijn, maar is wel één van de redenen geweest waardoor deze discussie op gang is gekomen. Wanneer ik dit niet had gezien had ik het huwelijk in 1715 niet gevonden.Jan Egbert kan natuurlijk ook een zoon zijn van Egbert Everts en Dirkje Derks gedoopt op 24 maart 1709 te Zwolle.Komen we weer op de vraag kan bijvoorbeeld Johannes veranderen in Jan??Harm
- ria van bessen
Nou, er gloort hoop Harm haha
Nou, er gloort hoop Harm haha.. ik heb de trouwakte even opgezocht.En het zal jou vermoedelijk niets zeggen, maar26-10-1722 Jan Janzen wed. te Westenholte metLubbigjen Jansen Dijk j.d. in't BuitengasthuisS:G: Dries BenninckH:G: de moeder[hij] moet erfuitinge doen.de geboden moeten mede gaan tot Winsheim Dries Bennink is nl de halfbroer van Egbert Egberts .. Morgen verder ...
Ria je geeft wel richting aan
Ria je geeft wel richting aan deze zoektocht, anders had ik dit niet direct gevonden.Huwelijk van Jan Jansen wed. te Westenholte met Lubbigjen Jansen Dijk j.d. in 't Buitengasthuis S.G. Dries Bennick H.G. de moeder (Geboden moeten mede gaan tot Winsheim) ondertrouw 25 oktober 1722 Windesheim, huwelijk 10 oktober 1722 Zwolle.Gedoopt Windesheim 31 maart 1695 geboren te Herculo Lubbegien, vader Jan Hendricks DijckJan Hendricks Dijck j.m. uijt Assendorp woonende te Winsum en Albertie Hendricks wed. van sall. Assien jansen van Grael wonende tot Herculo zijn in de Houwelicks Staet bevestigd. op 19 februari 1687Harm