Gezocht info over: Jan Smiet, Smit, Smet ook wel bloem(er) genoemd, te Kuinre

Alles wat met genealogie te maken heeft.
PhiltH

Gezocht info over: Jan Smiet, Smit, Smet ook wel bloem(er) genoemd, te Kuinre

Bericht door PhiltH » 19 dec 2015, 12:00

Beste lezers,In 1811 bij de naamaanneming kom ik Jan Smiet niet tegen ook zijn moeder niet,Grietje Pronk (de Boer)Paulus Bloemer kom je wel tegen zo ook zijn 3 kinderen: Klaas Jannetje en Wijnaldus.Is Jan na 1811 in Kuinre komen wonen?Bij zijn huwelijk in 1829 is geen overlijdensacte van zijn vader overhandigd.Waar en wanneer is Jan overleden??Onderstaande geeft meer info.mvgr. Phil Grietje Pronk (de) (Boer)) is geboren op vrijdag 28-01-1774 in Oostzaan, dochter van Muus Jacobsz Pronk en Jannetje Alders Doedes. Zij is gedoopt op zondag 30-01-1774. Grietje is overleden op donderdag 09-09-1847 in Kuinre, 73 jaar oud. 
Notitie bij Grietje: Voor de rechter te Zaandam is verklaard:
"Welke voor ons uit liefde voor de waarheid verklaard hebben zeer wel te weten dat Grietje Pronk geboren te Oostzaan den acht en twintigsten januarij Zeventien honderd Vier en Zeventig welke in der tijd gehuwd is geweest met Jan Smet, ook wel genoemd is geworden Grietje de Boer, en dat Grietje Pronk en Grietje de Boer een en dezelfde persoon is, en als zoodanig bij hen ten slotten bekend is."
bron: huwelijkse bijlage zoon Jan SmitGrietje is op 7 nov. 1802 te Oostzaan gehuwd met Paulus Bloemer, onderwijzer te Kuinre Ged. 7 dec. 1781 te Hoorn.
Hij is op 8 mei 1870 te Daarle (Hellendoorn) overleden.(zij wordt omschreven als jd bij haar huwelijk met Paulus Bloemer?)Tussen 1803 en 1806 is de fam. in Kuinre komen wonen, want op 4 mei 1806 is dochter Jannitje te Kuinre geboren. Zoon Klaas is in 1803 te Oostzaan geboren.
Hij was in 1812, 30 jaar en gew. schoolonderwijzer. In 1813: zonder beroep. In 1814: Paulus Bloemer, Sergeant Major Landmilitie.Paulus Bloemer wordt 20 maart 1825 de Ommerschans binnengebracht vanuit het gesticht te Hoorn. Hij maakt deel uit van de uitruil validen-invaliden, genoemd in de bedelaarskolonie
Volgens de inschrijving is hij geboren 6 december 1781 te Hoorn, als zoon van Klaas Bloemer en Antje van Veen, en heeft hij het laatst gewoond in het zelfde Hoorn.
Grietje trouwde met Jan Smiet. Jan is overleden vóór 1802. 
Kind van Grietje en Jan:
1 Jan Jans Smit [Smiet], geboren op dinsdag 12-08-1800 in Oostzaan. Hij is gedoopt op zondag 14-09-1800 in Amsterdam. 
Notitie bij de geboorte van Jan: gedoopt in de Nieuwekerk
getuige: Dieuwertje Pronk
Jan is overleden vóór 1874, ten hoogste 74 jaar oud. 
Notitie bij Jan: Volgens het certificaat Nationale Militie; Jan Bloem (volgens doopacte Jan Smiet) Geregistreerd no. 686 provincie Overijssel.
Beroep:
  arbeider, bakkersknecht   Jan trouwde, 29 jaar oud, op zaterdag 22-08-1829 in Kuinre met Aaltjen Wygers Schraa, 26 jaar oud. 
Notitie bij het huwelijk van Jan en Aaltjen: Dat Jan Smit, door de wandeling genoemd Jan Bloemen, van beroep Bakkersknegt wonende in deze gemeente en voornemens zijnde een wettig huwelijk aan te gaan met Aaltjen Wichers Schraag dienstmeid, mede te Kuinre wonende. 
Aaltjen is geboren op zaterdag 23-07-1803 in Rohel, dochter van Wicher Wiegers Schra en Aaltje Willems Westra. Zij is gedoopt op zondag 28-08-1803 in St. Johannesga. Aaltjen is overleden op dinsdag 03-03-1874 in Vledder, 70 jaar oud. 
Notitie bij overlijden van Aaltjen: Zij is overleden in het huis van zoon Wicher maar woonde te Steenwijkerwold.

AFJ

Beste PhiltH, je maakt het

Bericht door AFJ » 19 dec 2015, 13:28

Beste PhiltH, je maakt het ons niet makkelijk je verhaal te volgen. Waarom zoek je überhaupt in Overijssel? Wat voor reden heb je aan te nemen dat er vóór een aanstelling van Paulus als schoolmeester in Kuinre een verband tussen Smit en Kuinre/Overijssel ligt?Misschien heette de vader van Jan eigenlijk helemaal geen Smi(e)t, net als zijn moeder eigenlijk geen de De Boer heette. Misschien kan je nog iets met de naam van de andere doopgetuige, Cornelis Helle.Waarom lieten ze hun kind eigenlijk in Amsterdam dopen? Misschien waren de ouders helemaal niet getrouwd?Met vriendelijke groet, André

AFJ

Oh, je hebt je vraag ook al

Bericht door AFJ » 19 dec 2015, 13:38

Oh, je hebt je vraag ook al elders gesteld...

PhiltH

Hallo André,

Bericht door PhiltH » 19 dec 2015, 14:18

Hallo André,Klopt dat ik deze vraag ook op het stamboomforum heb geplaatst, maar die gaat meer over, wie is Jan Smiet, de vader van Jan Smiet jr. etc.Jan Smiet Jr. huwt (1829) te Kuinre vandaar de vraag ook op dit forum.Veel gegevens komen van de huwelijkse bijlagen van Jan Jr.Hierin ook een akte, voor het gerecht te Zaandam afgelegd, die de naam Pronk met die van 'de Boer, verklaart, hierin wordt ook verklaart dat Grietje gehuwd is geweest met Jan Smet.En waarom Grietje X Jan hun kind in Amsterdam hebben laten dopen is voor mij ook (nog) een raadsel, misschien woonden zij in Amsterdam, maar wel toevallig is dan dat o.a. Dieuwertje Pronk getuige is bij die doop, zij is een zuster van Grietje Pronk (de Boer).Van die andere getuige Cornelis Helle heb ik ook niets kunnen vinden.Grietje huwt 1802 met Paulus Bloemer en Paulus kom ik later in Kuinre tegen, zo ook Jan Smiet Jr.Alles bij elkaar genomen vermoed ik dat Paulus de stiefvader van Jan Jr. is, waarom zou hij anders maar 3 kinderen laten inschrijven bij de naamaaneming 1811.Zou Jan Jr. soms bij de fam. van zijn vader opgevoed zijn en later zijn moeder achterna gereisd naar Kuinre.http://zoekakten.nl/ysnelz.php?id=MDE2N ... gyOXwwmvgr. Phil 

AFJ

Dat Paulus Jan niet noemt bij

Bericht door AFJ » 19 dec 2015, 15:25

Dat Paulus Jan niet noemt bij de naamsaanneming lijkt er wel op te wijzen dat hij in elk geval niet de biologische vader was.Maar, zonder me in de Kuinderse situatie verdiept te hebben, zou ik er niet vanuit gaan dat de registers van naamsaanneming een compleet overzicht van alle toen voorkomende mensen opleveren. Alleen voor diegenen die geen vaste voor- en/of achternamen hadden, was dat verplicht. Of iemand zich toen druk maakte over het vastleggen van de naam van een bijna 11-jarige?Dat Jan Smi(e)t ook als Jan Bloemer bekendstond, lijkt mij erop te wijzen dat hij wel degelijk in het gezin van zijn stiefvader werd opgevoed en dat de omgeving wellicht niet beter wist dan dat Paulus zijn vader was.Groet, André

AFJ

Dit zal het overlijden van

Bericht door AFJ » 19 dec 2015, 16:04

Dit zal het overlijden van Jan Smit betreffen in 1860. Overleden in Nieuwleusen: aangifte.

PhiltH

Hallo André

Bericht door PhiltH » 19 dec 2015, 17:35

Hallo AndréHet blijft voorals nog een mysterie.ik vermoed dat Jan Jr. bij de fam. Smi(e)t is op gegroeid en dat hij op latere leeftijd naar Kuinre is gegaan en bij zijn moeder is gaan wonen.Dat Jan in de wandelgang Bloem(er) genoemd wordt doet mijn vermoeden versterken.Waarom zou Paulus het kind niet hebben geecht Jan was nog maar 2 jaar toen Paulus met Grietje huwde. Hoe komt het dat Jan de naam Smit gebruikt en niet Bloemer, als hij in dit gezin opgroeide zal hij toch de naam Bloemer gebruiken??Er zal toch wel een voogd benoemd zijn, in Amsterdam misschien, of zij is inderdaad niet gehuwd geweest met Jan Smiet sr.Hoe heb je zo snel zijn overlijdens inschrijving gevonden, ik ben 'weet niet hoelang, daar naar op zoek geweest, dank hiervoor.mvgr. Phil

AFJ

Nou, Jan leefde nog bij het

Bericht door AFJ » 19 dec 2015, 18:06

Nou, Jan leefde nog bij het huwelijk van zoon Klaas in 1856, terwijl Aaltje in het Bevolkingsregister van Steenwijkerwold als weduwe wordt aangeduid. Toen heb ik in wiewaswie gezocht op alle Jannen die tussen 1856 en 1870 in Kuinre overleden zijn. Daar zat dus - ook tot mijn verrassing overigens - een Jan Smit tussen.Ik vraag me af of rond 1800 een man zomaar andermans kind zou echten. Waarom zou hij dat doen, uit medelijden? Daarmee zou hij alleen maar de vermogenspositie (erfenis) van zijn toekomstige (bloed)eigen kinderen aantasten.Groet, André

PhiltH

Simpel en effectief. Dat ik

Bericht door PhiltH » 20 dec 2015, 12:27

Simpel en effectief. Dat ik daar 'dom genoeg, niet aan heb gedacht. Ik weet ook niet waarom hij dat kind niet of wel zou echten, het is maar een gedachte.Weet wel dat dit een fam. is met vele raadsels, een onbekende vader, een stiefvader die huis en haard verlaat, een moeder die 'de boer, word genoemt bij de zijn geboorte. Hij zelf die te Nieuwleusen overlijd, en daar totaal onbekend is. Kort om er is nog veel om uit te zoeken.Mvgr. Phil

AFJ

"Totaal onbekend" is denk ik

Bericht door AFJ » 20 dec 2015, 13:45

"Totaal onbekend" is denk ik niet helemaal juist: de aangevers geven aan goede bekenden van hem te zijn geweest. Ze weten bovendien zijn beroep, woonplaats, juiste leeftijd en geboorteplaats! Of zou hij een idententiteitsbewijs bij zich hebben gedragen?Groet, André

Plaats reactie