Hendrik van Dorsten
- ria van bessen
Elsje van Dorsten krijgt nog
bericht 2Elsje van Dorsten krijgt nog in 1722 een kind Anna. Dus 4 kinderen gedoopt in Raalte - tweeling in 1715, Katharina in 1719.Berent hertrouwt met Hendrikje Derks volgens een akte en hij heeft zo te zien bij haar ook nog kinderen gekregen.Als de ouders van Elsje dood zijn dan is zij geen dochter van Gerrit van Dorsten, want Gerrit van D. x met A.E leeft nog in 1728en haar zuster ? waarom heet die van de Sterre?die Gerrit heeft trouwens wel een broer Hendrik [1696] - deze van Dorstens komen oorspronkelijk wel uit Raalte.De Teunis van Dorsten in Kampen lijkt ook van Wijhe te komen, want ene Teunis Gerrits van Dorsten verkoopt in 1690 zijn huis gelegen in het dorp Wijhe. Daarna niets gevonden.
- ria van bessen
bericht 3
bericht 3Elsje x met Berent Sjonge kan wel de dochter zijn van Gerrit gezien de dopen in Raalte. Da is de toevoeging ouders doot wel vreemd.In zijn testament legateert Gerrit vooruit aan ene Berent Schutte zijn beste rokken en aan Henricus Berents jongen, zijn hemden en dassen en alles wat tot zijn lijf behoord. Ik heb nooit begrepen waarom daar ineens een Schutte werd genoemd. Maar er wordt dus wel een Henricus Berents genoemd. De jongen van Berent Sionge ? In dit testament wordt het kind van Janna ook genoemd nl Gerrit ter Haar, dus zij is zeker een dochter. Verder zijn er wel meer kinderen maar die worden niet met name genoemd, helaas.Het testament is van 12 sept. 1728.
-
blauwe_parel
Elsje van Dorsten die in 1711
Elsje van Dorsten die in 1711 in A'dam trouwt laat in Raalte 5 kinderen dopen:1715 Evert en Berent (tweeling)1716 Evert1719 Katharina1722 AnnaIn 1713 laat Janna van Dorsten Jannichje dopenEn Hendrik van Dorsten laat in 1746 en 1748 een Peter in Steenwijk dopen.Dan is er de Bartha Aleida die 10 kinderen laat dopenEn de Berendina Dorsten dt v GerritHoe zou dit alles in elkaar passen? Er is vast wel een relatie, maar hoe? Zouden Bartha, Berendina, Janna, Elsje en Hendrik van een generatie kunnen zijn? Of is Hendrik daar te jong voor?Ria, wanneer kreeg Bartha Aleida haar kinderen?Margaret
-
blauwe_parel
Ria,
Ria,"ouders doot" in Amsterdam hoeft niet perse waar te zijn heb ik me laten vertellen. Ik heb diverse voorouders daar waarvan de ouders ook zgn dood waren. Maar als men niet de juiste papieren wist te overhandigen of het gewoon niet wist werd kennelijk deze term gebruikt.Margaret
-
Albert Veldhuis Hzn
Margaret en Ria , hartelijk
Margaret en Ria , hartelijk dank voor jullie hulp en antwoorden. Blijft de vraag in welke doop- en trouwboeken kunnen Van Dorsten gedoopt en getrouwd zijn ? Raaltenaren komen ook voor in dtb van Olst en Wesepe. Elsje van Dorsten komt ook voor als Van Dorssen en in Amsterdam ook als Van Drosten en Van Dosten.vr groet - Albert
-
blauwe_parel
Berendina van Dorsten werd 05
Berendina van Dorsten werd 05-05-1689 te Raalte gedoopt als dochter van Gerrit Dorsten & Anneken Everts.Via VPND vond ik in de periode 1687-1710 in Raalte niet meer kinderen van dit echtpaar.Verder, vroeg ik me af of Elsje van Dorsten geen zoon Gerrit zou kunnen hebben.Omdat het huwelijk van Elsjen van Dorsten in A'dam plaats vond ben ik bij het dopen in A'dam gaan kijken.Daar zie ik een Elsje die ws eerder getrouwd geweest is met ene Gerrit Honhoff, samen kregen zij Hendrik in 1707 get. Teunis Terink, Stijntje Honhof, en ja wel, Gerrit in 1710 get. Jurian Dorsten en Lijsbeth Dorsten.Daarna krijgt Elsje met Barent Siongen Hendrickus 1711 get. Jurijaen van Dorsten en Anna van Dorsten.Bovenstaande maakt het zeer waarschijnlijk dat Elsje, Janna en Berendina zussen kunnen zijn; allen een Gerrit als vader.Margaret
-
Albert Veldhuis Hzn
Getuige bij de doop van een
Getuige bij de doop van een kind van Elsje van Dorsten is Juriaen van Dorsten ; Jurriaan van Dorsten, van Raalten, hoenderkoper, oud 25 jr, wonende Hoogstraat ; geass met zijn vader Gerrit van Dorsten , ondertrouwt Amsterdam 15 okt 1706 met Lijsbet Hoffman, van Amsterdam ; oud 26 jr , wonende op de Heeregraft ; ouders doot ; geass met haar suster Helena Hoffman ; hieruit kunnen wij konkluderen dat Elsje waarschijnlijk ook een dochter is van dezelfde Gerrit van Dorsten in Raalte
-
blauwe_parel
Dan kunnen we voorzichtig
Dan kunnen we voorzichtig concluderen dat Gerrit (van) Dorsten & Anneken Everts de ouders waren van Elsje, Jurriaan (ca 1681), Berendina (1689) en Janna. Zou er ook een Peter in dit gezin passen?Zou het kunnen dat Bartha Aleida Peters van Dorsten en jouw Hendrik van Dorsten broer en zus zijn met als gemeenschappelijke vader ene Peter, en tot de volgende generatie horen??Want het gaat je om de Hendrik van Dorsten die te Steenwijk in 1746 en 1748 vader werd van Peter.Margaret
-
Albert Veldhuis Hzn
Hallo Margaret , ben het
Hallo Margaret , ben het helemaal met jou eens. Nu proberen te achterhalen wat er te vinden is over Bartha Aleida Peters van Dorstengroet, Albert
- ria van bessen
Barta laat haar kinderen Ng
Barta laat haar kinderen Ng dopen in Raalte - zij wordt vermeld met het patroniem Peters en niet met van Dorsten.Via haar man Jan van Eerde/Eerte kun je haar traceren.Ik mis 2 dopen ... nl van Peter de oudste en van de dochter Anne die daarna geboren is. Vanaf Maria [1744] kun je de rest volgen.Ook mis ik hen in de VOT 1748.De hamvraag is nu, waar zitten die 2 dopen van Jan van Eerte, als de rest wel gedoopt is in Raalte.Soms ook Amsterdam ? Deventer?In ieder geval niet in Wijhe, Olst, Wesepe.