van Leusen

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens

Meneer Van Helsdingen, ik

Bericht door Janny Lalkens » 29 mar 2016, 20:36

Meneer Van Helsdingen, ik stel voor de nummers 28,56,57,58 en 59 voorlopig te schrappen uit de kwartierstaat van Roelof van Leussen. Ik heb er geen hard bewijs voor kunnen vinden.Hierom mij heen liggen 4 verschillende kwartierstaten en de informatie uit brieven van een bekend genealoog, die allemaal de namen uit de nummers 14, 28 en 56 t/m 59 opvoeren als familie in rechte lijn, maar zonder bewijs.  Hier op tafel ligt ook mijn eigen kaartsysteem met daarin 52 gezinnen met de naam Snel. De meesten woonden in Dalfsen, maar ze woonden ook wel in Zalk, Langenholte, Meppel, 's Heerenbroek, Roebolligehoek/bij Hasselt en Berkum. Het vreemde in mijn kaartsysteem, dat nog steeds wordt aangevuld en dat dus niet volledig is, is, dat daarin geen duidelijkheid is over Wilhelmus Willems Snel X Evertien Harms en over de ouders van Wilhelmus Willems Snel. Het is me in al die jaren niet gelukt het bewijs te vinden waar deze man nu een kind van was. Daarom heb ik van 4 bestaande kwartierstaten van anderen gebruik gemaakt, vooral omdat die allemaal gelijkluidend waren. Al is dat geen sluitend bewijs.Anna Bor zal Anna Bos moeten zijn. In de opsomming van ledematen van ongeveer 1679 van de NG kerk te Dalfsen wonen onder Ancum en buurtschappen er vlakbij:Hendrick Snel, kerckmeestervrouw                            ( geen naam genoemd!)Willem SnelVrouw Anneghijn Bos ( schrijfwijze lijkt ook erg op Bor)Wilhelmus Snelle j.m. Ao 84Machteld Willemsen Snelle j.d. Ao 80 ( of 84?)Dit lijkt op een 3 generaties gezin: opa Hendrik Snel met oma, zoon Willem Snel met zijn vrouw Anneghijn Bos (=Van Grael)Hun dochter Machteld Willems en vermoedelijk hun zoon Wilhelmus . Bij Hendrick, Willem en bij Wilhelmus staat geen patroniem. Dat het Anna Bos/Busch is, blijkt uit de opsomming van ledematen te Windesheim in 1659, blz. 178: "Anna Busch dochter van Jan Asjen tot Herckeloo"   en daarvoor  "Jan Asjes en zijn huisvrou Willemtje"Misschien komt de naam Bos van moeder Willemtje haar kant: Ondertrouwinschrijving van haar en haar man in november 1632 te Zwolle, op blz. 431, bovenaan:  " Jan Assijns Assijn van Graels s. tot Harkeloe en Wilmtien Gerrits  Gerrit Bosch dochter tot Wijhe.

Janny Lalkens

Inmiddels is er op 29 maart

Bericht door Janny Lalkens » 29 mar 2016, 20:43

Inmiddels is er op 29 maart 2016 een speciale zoektocht gestart naar de familie Snel rond Dalfsen. In 2 topics: Snel uit Ankum   en      Snel uit Emmen bij Dalfsen. Dit om meer duidelijkheid te krijgen over de kwartierstaatnummers 14, 28, 29, 56, 57,58 en 59 in dit Van Leusenonderwerp. En om beter te weten, wie Hendrick Snelle de oude was en wie Hendrick Snelle de jonge was.

Plaats reactie