Klaver puzzel
Klaver puzzel
De achternaam Klaver komt op twee plaatsen in mijn vaders familie voor.Volkstelling 1748, kwartier Vollenhove:1) Nr. 746: Jan Hendriks Klaver X Lammigjen Arents, K 10- Trijntje en Hendrikje.2) Nr. 750: Hendrik Klaver, geen vrouw vermeld, K 10+ Kees, Jantje, Kunnigje, Jan, Margje, K10- Grietje.3) Nr. 899: Harmen Klaver X Niesje Egberts ten Napel, K 10+ Egbert, Margje, Jan.4) Nr. 1692: Roelof Hans Klaver X Hendrikjen Simens, K 10+ Jentjen, Hans, K 10- Simen, Nelligjen, Annigjen. Van echtpaar 1: Geen ouders gevonden.Kinderen: Trijntje 1743 Zwartsluis, (de volgende kinderen in Vollenhove) Hendrik 1747, Trijntje 1749, Arent 1752, Jan, gedoopt als Jan Jansen Post 1754, Hendrik 1757, Trijntje, 1761, Bene 1766.Mijn fam. gaat door met 2e Trijntje.Vragen: Wie waren de ouders van Jan en Lammigjen? Waar komt de naam Jan Jansen Post vandaan?Volkstelling 2 en 3 en de vader van 4 waren broers van elkaar.--------Wat ik van hen gevonden heb, van vroeger naar later:Beene Hendriks, zoon van Henrick Wichers, tot Giethoorn X 22-8-1647 Giethoorn, met Aeltjen Jans, dochter van Jan Teunis uit de Beulake. Aeltjen werd gedoopt, ongeveer 24 jaar oud, op 8-3-1648 Giethoorn.Er waren in dezelfde tijd mogelijk twee mensen met de naam Bene Hendriks:Giethoorn hoofdgeld 1675 Bene Hendricks 4 en Bene Hendricks 2. Deze namen staan vlak na elkaar. Giethoorn vuursteden 1675 Bene Hendriks, Suydercluft 1---------Toevallig kwam ik er nog een tegen, die zet ik er maar bij. Voor het geval dat iemand deze doop zoekt in de Beulake.Vollenhove doop 3-9-1665 Beene, zoon van Hendrick Hermens ende Jantje Beenen in de Beulaack.----------WanneperveenVuursteden 1675, Jan Klaver: 1Hoofdgeld 1675, geen Klaver, maar wel Jan Hansen: 2 personen 16+500ste penning 1675, Jan Hansen: 1000Belijdenis 19-10-1675 Jan Hans en Barber Hans sijn H.V.Zoutgeld 1694 en 1702, Jan Hansen: 0-15-0 en 1-15----------Kind van een Jan Beenen X 15-3-1663 Giethoorn, met Hendrickjen JansBeene, gedoopt 12-8-1665 Giethoorn. N.B. Hiaat doopboek Giethoorn 1667 - 1687 Jan Beenen X Kunnigjen Hans met attestatie in Wanneperveen 1674sept. 1694 Kunne Hans, wed. van Jan Beenen Klaver woont in Beulakeoktober 1708 Wanneperveen, met attestatie van Giethoorn: Beene Jans Klaver. Vuursteden Wanneperveen 1726, Westercluft Beene Jans Klaver: 1.-----------Volkstelling 2):Hendrik X Grietje Jans, overleden ca. 1745Kinderen: Kees, Jantje, Kunnigje 1731, Jan 1734, Margjen 1737 en Grietje, doop niet gevonden. Mogelijk een verschrijving in vt. Wel gedoopt: Kryntje 1740. Bij de laatste twee dopen staat vader vermeld als: Hendrik Jans Klaver.Zoon Hans, evenals zoon Jan Post overleden voor de geboorte van Kunnigje.Wanneperveen vuursteden 1726 Santbelt, Hendrick Jans Klaver: 1Met attestatie naar Vollenhove 1731.---------Volkstelling 3):Herman 2e X 10-4-1721 met Niesje Egberts ten Napel (1e X met Ida Jans)Kinderen vanaf 1718, bij de doop van o.a. Hans 1737 Vollenhove, vader: Herman Jans Klaver Hans, zn. v. Jan Hansen X Jantjen Roelofs, gedoopt 29-9-1680 Zwartsluis, dochter van Roelof Gerrits en Tryntjen Peters, van de Sandbelt.Kinderen:--------------volkstelling 4)- Roelof X Hendrikjen Simens. Kinderen: Jentjen, Hans, Simen, Nelligjen, Annigjen.Wanneperveen belijdenis voor sept. 1756: Roelof Hansen Klaver en Hendrikjen Simens, op de Zandbelt.Hun zoon Symen Roelofs Klaver had een zoon Roelof Siemens Klaver, die in 1832 eigenaar was van perceel 1537, Wanneperveen. (Te vinden op HisGIS.)---------- Trijntje Hans X Albert Tymens GranitsWanneperveen belijdenis voor sept. 1756: Tijntjen Hans Klaver, op de Zandbelt.Volkstelling nr. 1698: K 10+ Grietjen, Hans 1736 Beulake, Timen. K 10- Jan 1740 Beulake, Jentjen 1743 Beulake, Kryn 1745 Wanneperveen, doopgetuige Kunnigjen Hans Klaver. Geesje,1748 Wanneperveen, doopgetuige Kunnigjen Hans Klaver. Mijn fam. gaat door met Geesje.---------- Kunnigjen, (de doopgetuige) X Harmen Jacobs. Volkstelling nr. 1684: Hermen Jacobs Knol X Kunnigjen Hans, k 10+ Jacob, ?entjen k 10- Idegjen, Jantjen.Doop Wanneperveen 19-7-1744: Jantje, d.v. Hermen Jacobs Knol en Kunnigje Hans Klaver, get. Trijntjen Hans KlaverBelijdenis Pasen 1753 Wanneperveen: Harm Jacobs en Kunnigjen Hanzen Klaver, echtelieden van de Sandbelt, 1760 attestatie naar Meppel.- Harmen Hans Claver, j.m. van de Sandbelt X 8-10-1738 Zwartsluis, met Trijntjen Berents, j.d. alhier.- Hendrik Hans Klaver, mogelijk volkstelling nr. 1657 Schutsloot: Hendrik Hans X Aaltjen Klaas, k 10+ Krijn, Klaas.Hendrik Hansen, j.m. X 1-4-1731 Giethoorn, met Aaltje Claassen Lassche, wed. v. Hendrik Hermsen Stam. Beide van de Schutsloot.Wanneperveen belijdenis voor sept. 1756: Hendrik Hansen en Aaltjen Klaas Lassche, aan de Schutsloot.----------Vraag: Waar komt de naam Granits vandaan?

- ria van bessen
Heb je dit al?
Heb je dit al? ambt Vollenhove invnr 2819 f 675 dd 29-10-1745Henrik Jans Klaver wedr. Grietje Jans wil hertrouwen met Jacobje Henrix weduwe Jan Everts, hij heeft 4 onm. kinderen met name: Evert, Grietje, Henrikje en Gerrit. Voogden worden Teunis Rijkents, Evert Gerrits + erfscheiding.Jacobje Henrix heeft 5 onm. kinderen m.n. Jantjen, ?annes, Jan, Margien en Trijntje. Voogden worden Harmen Klaver en Teunis Jans Baars
Fijn Ria, dank je. Dat had
Fijn Ria, dank je. Dat had ik nog niet!Kinderen + voogden misschien andersom? Van Hendrik Klaver: Kees, Jantje, Kunnigje/Kunne 1731, Jan 1734, Margje 1737 en Krijntje 1740. Eerste twee dopen niet gevonden. De anderen met moeder Grietje Jans.Zijn broer Harmen Klaver als voogd en Teunis Jans Baars als fam. lid van Grietje Jans? Evert, Grietje, Henrikje en Gerrit van Jacobje Henrix?Hendrikjen Jans, gedoopt 29-7-1736 Vollenhove, dochter van Jan Everts en Jacobjen Hendriks, wonend op de kluitenbarg.Met voogden Teunis Rijkents en Evert Gerrits?

Volkstelling 1748, Schoutambt
Volkstelling 1748, Schoutambt Wanneperveen.Nr. 1579: Teuis Jans Baars met echtgenote Marrigjen Jacobs, geen thuiswonende kinderen.Mogelijk de ouders van Grietje, omdat ook een dochter Margje genoemd wordt?

- ria van bessen
Dat zou best kunnen Helen,
Dat zou best kunnen Helen, dat het precies andersom moet zijn.De aantekeningen die ik heb van Vollenhove verdienen niet de schoonheidsprijs, het is lang geleden, ik kon er soms helemaal niets van maken, moeilijk te lezen ... echt beginnerslatijn. Maar de bron is te controleren, mocht het nodig zijn.Ik heb nog wel een Teunis Souman met een Jantje Klaver in Vollenhove. Ik meende dat daarover een topic op dit forum is. Souman komt van 'buiten'.
Grappig, ik heb een (latere)
Grappig, ik heb een (latere) Post met een Souman.Zij woonden op het erve "Katrop". Katrop is een gehucht in Duitsland, waar de naam Sauerman nu nog voorkomt. Daarom denk ik dat ze ooit uit die buurt vandaan gekomen zijn.

Goed dat je me wees op
Goed dat je me wees op eerdere berichten, Ria.Kopie van jouw bijdrage in ander topic:ambt Vollenhove invnr 2784
f 133 16-06-1747
Peter Derks en Aaltje Claas verkopen aan Roelof Hans Klaver en Harmen Jacobs Knol en vrouwen een stukje land het Lokkers genaamd gelegen in het Benthem erve en 2 stukken land in het Mulligjes gelegen ten oosten de wed. Luite Henrix en Henrik Lubberts naast gelandet en gelegen zijnde en een riet-akker ten westen en ten noorden Henrik HansKlaver en ten zuiden Gerrit Stoffels aangelegen. Roelof en Harmen zijn zwagers, zoals in eerste bericht te zien is. Maar, Henrik Hans Klaver had ik nog niet!Ik ga hem erbij zetten, want het lijkt wel logisch, broers en zwager bij elkaar in de buurt daar.
f 133 16-06-1747
Peter Derks en Aaltje Claas verkopen aan Roelof Hans Klaver en Harmen Jacobs Knol en vrouwen een stukje land het Lokkers genaamd gelegen in het Benthem erve en 2 stukken land in het Mulligjes gelegen ten oosten de wed. Luite Henrix en Henrik Lubberts naast gelandet en gelegen zijnde en een riet-akker ten westen en ten noorden Henrik HansKlaver en ten zuiden Gerrit Stoffels aangelegen. Roelof en Harmen zijn zwagers, zoals in eerste bericht te zien is. Maar, Henrik Hans Klaver had ik nog niet!Ik ga hem erbij zetten, want het lijkt wel logisch, broers en zwager bij elkaar in de buurt daar.

-
Albert Aalderson
Heleen,
Heleen,hoe kom je aan de trouwdatum van Jan Beenen en Kunnigje Hans, 15-3-1663 te Giethoorn.groet Albert Aalderson
Albert,
Albert,Die heb ik zelf opgezocht in VPND : http://geneaknowhow.net/vpnd/bronnen/ov ... dfMoeilijk leesbaar, maar volgens mij staat er: Jan Beenen Jongeselle en kunnichien Hans Jongedochter.Groeten, Helen

Ria schreef:
Ria schreef: Ik heb nog wel een Teunis Souman met een Jantje Klaver in Vollenhove. Ik meende dat daarover een topic op dit forum is. Souman komt van 'buiten'. Gezocht, maar ik kan bovenstaande niet vinden. Ik heb een Teunis Asjes Souman, gedoopt 1694 in Heino, 2e X Annigjen Klaassen, gedoopt 1712 Vollenhove.9 kinderen bekend, mijn fam. gaat door met dochter Jentjen