Verschillende kerkelijk huwelijken dezelfde personen op dezelfde dag
Verschillende kerkelijk huwelijken dezelfde personen op dezelfde dag
Kwam onderstaande gegevens tegen, is er met de transcriptie iets fout gegaan of zijn er twee verschillende gelovigen met elkaar getrouwd, wie weet het antwoord.Zwolle, transcriptie r.k. trouwen (Bogenkerk) 1691-1735 gemaakt door Peter Klunder.2-5-1729 Geesje Gerrits met Wolter Brinckhuis. Testes Maria Sophiade Sweerse , Anna Smits. Zwolle, transcriptie ref.trouwen 1728-1731 gemaakt door Peter Klunder.2-5-1729 Wolter Brinckhuijs wed. bij Franckhuijs met Geesjen Gerrits wed. van Cristoffel Weijsselaar op de Nieuwstadt.S.G. Harmen Gelink, H.G. vrouw van Marte Weselaar. Moeten beijde Erfuiting doen.
-
Janny Lalkens
Er is mij altijd verteld, dat
Er is mij altijd verteld, dat het huwelijk verplicht NG moest worden ingeschreven om geldig te kunnen zijn en dat er ook wel door hetzelfde echtpaar R.K. werd getrouwd, maar dan omdat die huwelijksvoltrekking in feite hun echte keuze was. Mogelijk waren dus zowel Wolter als Geesje beide katholiek. Het kan natuurlijk ook nog zo geweest zijn, dat één van beiden katholiek was. In dat geval, dat zul je denk ik al vaker hebben gezien, moest (?) de katholieke helft dan toezeggen de eventuele kinderen protestant te zullen helpen opvoeden. Staat er vaak bij als aantekening.
Uit de gids van genealogisch
Uit de gids van genealogisch onderzoek in Amsterdam staat onderstaand vermeld.TrouwenOok vroeger moest men eerst ondertrouwen en wel drie weken voor de huwelijksvoltrekking. Het ondertrouwen, oftewel de huwelijksintekening, vond plaats voor de Commissarissen van Huwelijkse Zaken, een stedelijke college.Trouwen geschiede in het stadhuis of in enkel hervormde kerken die hiertoe vergunning hadden.Het stond iedereen vrij om daarnaast nog in een ander kerk ‘over te trouwen’.
Andersom:
Andersom:Een protestants huwelijk werd niet erkend door de rk kerk.Mogelijk omdat bij de rk het huwelijk een sacrament is en bij de protestanten niet. Het waarom ervan kan ik verder niet vinden. Ik weet niet of het nu nog zo is, maar het speelde nog wel in de jaren zestig van de vorige eeuw.Toen wilde mijnh. pastoor een gemengd huwelijk niet eens inzegenen!Het echtpaar wilde beslist in de rk kerk trouwen en dat was uiteindelijk alleen mogelijk als de vrouw zwanger zou zijn.Dus...., juist.