Huwelijk van Herm Mettinkhof en Johanna Engberink

Alles wat met genealogie te maken heeft.
domuslucis

Huwelijk van Herm Mettinkhof en Johanna Engberink

Bericht door domuslucis » 03 jun 2016, 16:17

In de overlijdensakte van Gerardus Mettinkhof(geboren op 19 april 1774 in Weerselo) van 3 november 1852 opgemaakt in Losser, wordt vermeld dat zijn vader Herm Mettinkhof is en zijn moeder Johanna Engberink.(15 maart 1736 in Hasselo) (Eerder getrouwd met Rudolphus Zieverinck)De huwelijksdatum van Herm en Johanna is echter onvindbaar. Ook kan ik de geboortedatum van Herm niet vinden.Heeft iemand nog ideeen? Dank voor jullie moeite. Harry

Gerrit Zielman

Kunt u of iemand anders op

Bericht door Gerrit Zielman » 05 jun 2016, 19:25

Kunt u, of iemand anders op dit forum, verder komen via de informatie in onderstaande link?http://www.twentebestand.nl/gezinsblad.php?NR=105004  

domuslucis

Hallo Gerrit,

Bericht door domuslucis » 05 jun 2016, 20:07

Hallo Gerrit, Dank voor je reactie. Ja, ik kende de informatie die je omschreef in TB. Voor mij blijft het een groot mysterie. Er schijnt ook een Mettinkhof Riekerink te zijn. Tenminste: enkele afstammelingen noemen zich zo. Maar zoeken op Riekerink heeft ook niets opgeleverd.

Gerrit Zielman

Heeft u al gezocht via de

Bericht door Gerrit Zielman » 06 jun 2016, 10:14

Heeft u al gezocht via de site van Papier naar Digitaal?U weet misschien waar het beste zoeken is, Losser of in Weerselo en bij R.K of N.G? (Twenteland geeft als bron RK)http://www.vpnd.nl/statuspagina-ov.html

wim meijberg

Zou dit het huwelijk zijn?

Bericht door wim meijberg » 06 jun 2016, 12:34

Zou dit het huwelijk zijn?1761 14 Juli [con]juncti Hermanus Vergers et Joanna Engberinck in fac: Eccles: in Hassel:In combinatie met de volgende doop:1761 19 October baptizatus Lubbertus filius Hermani et Joannae Vergert, susc. Joannes Engberinck et Bernerd[in]a Mettinckhoff. in Hasselo 

domuslucis

Hallo Wim,

Bericht door domuslucis » 06 jun 2016, 14:01

Hallo Wim,Dank voor je reactie. Joanna Engberink was echter in 1761 nog gehuwd met Rudolph Sieverinck, die pas rond 1769 is overleden.

AFJ

Waaruit heb je afgeleid dat

Bericht door AFJ » 06 jun 2016, 20:42

Waaruit heb je afgeleid dat "jouw" Johanna eerst met Roelof Zieverink was getrouwd? Het huwelijk van Hermannus met Johanna moet toch ook al vóór 1763 hebben plaatsgevonden, als je tenminste zou afgaan op de doop van een Johanna, dochter van Harmannus Mettinckhof en Joanna Egberinck in dat jaar.

wim meijberg

http://www.twentebestand.nl

Bericht door wim meijberg » 06 jun 2016, 22:30

http://www.twentebestand.nl/gezinsblad. ... 105005Hier staat dat Rudolph Sieverinck is overleden in 1796.In 1732 en 1734 wordt er nog een Joanna Engberick gedoopt. Misschien dat deze met Rudolph Sieverinck is getrouwd? 

domuslucis

Ik heb geen verklaring waarom

Bericht door domuslucis » 07 jun 2016, 12:51

Ik heb geen verklaring waarom dit zo in Twentebestand staat. In het gezin Engberink zijn 4 Johanna's (inclusief Jenneken) Het is niet logisch dat je 4 kinderen dezelfde naam geeft. Gezien de hoge kindersterfte zou je kunnen veronderstellen dat alleen de laatste Janna (Johanna) getrouwd zou kunnen zijn en kinderen hebben gekregen.Na 1769 zijn er geen kinderen meer geboren met Rudolphus als vader. Wel worden er nog drie kinderen geboren vanaf 1770, waarbij als vader wordt genoemd Herm Mettinkhof. Maar inderdaad. Ik kan geen 100 % bewijs leveren en ik laat onderzoeksresultaten van anderen ook meewegen. Het zou interessant zijn ook de overlijdensakte van Rudolp Sieverinck in te kunnen zien. Daar zal ongetwijfeld staan met wie hij getrouwd was. Deze akte kan ik echter niet vinden: noch in zoekakten, noch in VPND. Wie wel idee heeft waar deze akte te vinden is is zeer welkom deze informatie te delen. Er is echter wel een Rudolphus Sieverinck op Tijert, gehuwd met Willemina Tijers, die op de gezegende leeftijd van 95 jaren op 7 november 1796 de laatste adem uitblies. Mogelijk dat hier een verwisseling heeft plaatsgevonden. 

domuslucis

Volkomen waar. Het lijkt er

Bericht door domuslucis » 07 jun 2016, 12:57

Volkomen waar. Het lijkt er op dat er twee Johanna's zijn geweest met dezelfde achternaam. Deze informatie heeft mij goed vooruit geholpen. Het huwelijk tussen Hermannus Mettinckhof en Johanna Engberink moet dus voor 1763 hebben plaatsgevonden. De vraag is nu alleen waar en wanneer?

Plaats reactie