Bloemert in Hasselt

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Plaats reactie
Klaas Tippe

Bloemert in Hasselt

Bericht door Klaas Tippe » 05 aug 2016, 22:12

De familie Bloemert leverde in Hasselt meerdere schepenen en burgemeesters in de zeventiend en achttiende eeuw. Is er een genealogie van deze familie? In 1605 werd Frerik Bloemert gedood in een Rouveense herberg, in de loop van de zeventiende eeuw was Nicolaas Bloemert schout van Staphorst en Rouveen. Wie weet meer van deze personen?

helen

Als je bovenaan klikt op

Bericht door helen » 06 aug 2016, 18:18

Als je rechts bovenaan op deze pagina klikt op 'zoeken op de site' en invult Bloemert, dan vind je 9 onderwerpen die daarover gaan, o.a. uit Hasselt. 
Afbeelding

Klaas Tippe

Bedankt. Ik heb uiteraard

Bericht door Klaas Tippe » 06 aug 2016, 21:01

Bedankt. Ik heb uiteraard eerst op de site gekeken, maar dat biedt te weinig aanknopingspunten voor de twee personen waar ik informatie over zoek. Nicolaas was waarschijnlijk een boer van Elisbeth, vrouw van Jan van Wyck, die ook in een van de topics voorkomt. Van Frerik of Frederik, die in 1605 werd vermoord in een herberg in Rouveen vermoed ik dat hij uit de Hasselter bestuurdersfamilie Bloemert komt, maar ik weet niet wie zijn ouders, broers, zusters waren en wanneer hij is geboren.

ria van bessen

In het Stift Essen wordt in

Bericht door ria van bessen » 06 aug 2016, 22:51

In het Stift Essen wordt in 1588 een Frederich Eylers genoemd. Na de dood van Frederich in 1594 wordt zijn zus leenhorig onder hulderschap van haar man Henrich Evers. Hun vader heet Eylert Blomertz, iets daarvoor wordt hij Bloemer genoemd, hij is burger van Hasselt. Volgens mij ook een zoon Henrick Eylerts Bloemert, burgemeester van Hasselt x Maria ten ColckeDaarna in 1606 Herman Bloemert na de dood van zijn moeder Geertgen Eylers.Stift Essen nr. 113 schoutambt Hasselt/ buurtschap Streukel blz 163op nr 114 wordt genoemd Henrick Bloemert de Olde nadat hij het goed [vermeld onder dit nummer] op 21 juni 1661 bij executie had gekocht, zijn zoon is Jacobus Bloemert, dan Dr. Berent Hendrik van der Wyk na de dood van zijn schoonmoeder Elisabeth Bloemert, daarna naar Derk vander Wyk, burgermeester van Zwolle.Nergens kom ik het jaartal 1605 tegen in combi met het overlijden van ene Frederik, maar gezien de naam Frederik Eylers Bloemert in dit register, zal er wel een nazaat van hem zijn.In Hasselt dpb zitten een paar dopen van 1581, niet van eerder, dus zal je zijn doop nooit vinden.Misschien een belletje naar het HCO of zij meer weten? 

Klaas Tippe

Hartelijk dank. Frederik

Bericht door Klaas Tippe » 09 aug 2016, 21:34

Hartelijk dank. Frederik Bloemert kan ik door het ontbreken van informatie onvoldoende plaatsen. Hij zal uit de Hasselter bestuurdersfamilie komen. Nicolaas blijkt een broer te zijn van de genoemde Elisabeth en zoon van Hendrik Bloemert, die onder meer burgemeester was van Hasselt.

Plaats reactie