Van Brandenborch uit Hasselt

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Klaas Tippe

Van Brandenborch uit Hasselt

Bericht door Klaas Tippe » 09 aug 2016, 21:44

Rond 1600 was Alard van Brandenborch schout van Hasselt. Zijn zoon Jan of Johan trouwde met Agnes van Raesfelt en woonde een tijdlang op de Rutenberg onder Dalfsen. In een verslag van de Provinciale Synode van Overijssel uit 1611 komt deze Jan voor als een van de collatoren van de predikantsplaats van Dalfsen. Hij was jarenlang verbannen uit Hasselt vanwege doodslag in een Rouveense herberg. Het echtpaar Van Brandenborch - Van Raesfelt had naast enkele dochters ook een zoon. Deze zoon had een zoon Jan Alert (in meerdere varianten geschreven), die getrouwd was met Agnis van Romunde, uit de muntmeestersfamilie. Het echtpaar Van Brandenborch (ook op meerdere manieren geschreven) - Van Romunde woonde een aantal jaren in Staphorst. Tijdens de Munsterse bezetting verloren ze daar veel bezittingen.Ik ben op zoek naar de ontbrekende schakel tussen het echtpaar Van Brandenborch - Van Raesfelt en Van Brandenborch - Van Romunde. Wie kan me helpen?

ria van bessen

Volgens het stift Essen is

Bericht door ria van bessen » 11 aug 2016, 19:50

Volgens het stift Essen is Johan Brandenborch de broer van juffer Henrick Brandenborch.Johan heeft dán een zoon genaam Aelerdt én is deze Allert van Brandenberch schout te Hasselt - 1582Maar deze juffer had nog een broer genaamd Frans en die had ook een zoon Aelert in 1560, Aelert is dan minderjarigin 1563 schenkt de juffer aan deze neef Aelerdt haar aandeel in het goed  [Rickeringsgiet gelegen in de buurtschap Emme]in 1564 is deze neef overleden,en bedeelt ze de neef Aelerdt zoon van haar broer Joan, schout van Hasselt in 1582 - en is Aelerdt dus geboren circa 1555In 1615 is Wurich van Essen als hulder vanwege Brandenborch op den Ruytenbarchen in 1625 de juffers Catharina en Agnes van Brandenborch, na de dood van hun vader Joan van Brandenburg.Joan van Brandenborch had 3 dochters ; Catharina, Agnes en Judit volgens ORA Dalfsen dd 15-07-1625Judith  heeft de toevoeging van Echten op ten Rutenberch, Agnes is X met de vaandrig Antonius KonninckCatharina en Agnes leven nog in 1644, Catharina zelfs nog in 1656en zijn zij volgens mij [vanwege dat jaartal] de dochters van Joan de Joncker Brandenborch ter Rutenberch, en is Joan de ZOON van Alardt van Brandenborg die weer de zoon is van Joan van den Brandenborg.    

Klaas Tippe

Hartelijk dank voor deze

Bericht door Klaas Tippe » 12 aug 2016, 10:49

Hartelijk dank voor deze gegevens. Dat kleurt het plaatje van de familie mooi in. Van de drie dochters van Johan van den Brandenborch weet ik, maar er moet ook een zoon zijn geweest, die dan de verbindende schakel is met Van Brandenburg - Van Romunde, die februari 1668 in Staphorst trouwden. Daar is helaas niets over te vinden.In het leenrepertorium vond ik het volgende:Den hoff to Weding, gelegen in der heerschap van Borckeloe in den kerspel vanEerden.** Afsplitsing van nr. 1747.Na eerst een aantal leden van de familie Van Twickelo"1615 jan 20 (OD1 fol 25) Agnes van Raisfelt na de dood van haar moeder Lucretia van Twickelo. Hulder haar man Johan van Brandenborch.1625 jun 4 (OD2 fol 73) Catharina en Agnes van den Brandenborch na de dood van hun moeder Agnes van Raesfelt. Hulder Cornelis van Dongen.1667 mrt 23 (OF fol 55v) Jan van den Brandenborch en Frans Coninck krachtens een schenking door hun tante Catharina van Brandenborch.** Uit de tekst blijkt niet wie er in dit geval hulde deed. Op 10 juni 1653 (OE fol 360) hadden Anthoni Coninck en zijn vrouw Stephania van Brandenborch samen met Catharina van Brandenborch dit goed belast met een rente van fl. 270,- per jaar wegens schulden van fl. 4.500,- en fl. 1.500,-.1680 jun 18 (OF fol 155v) Frans Konink na de dood van zijn broer Jan Alert van Brandenberg".Mocht Jan Alert van Brandenberg werkelijk een broer van Frans Konink (of Coninck) zijn, dan zou hij een voorechtelijke kind van Stephania van Brandenborch kunnen zijn. Of kreeg hij de naam Van Brandenborch vanwege het uitsterven van deze familienaam? Er zouden toch doopgegevens moeten zijn?Vooralsnog lijkt het me logischer dat Jan Alert en Frans neven zijn en dat er dus nog een onbekende broer van de zussen Van Brandenborch is. Wie kan me verder helpen?

ria van bessen

Waarop baseer je dat dan? Dat

Bericht door ria van bessen » 12 aug 2016, 11:22

Waarop baseer je dat dan? Dat Jan van Brandenborg x met Raesfelt een zoon zou hebben?Dan zou hij als erfgenaam ook genoemd worden in het ORA Dalfsen en daar is alleen sprake van de 3 zussen.De zussen hebben alle drie een derde part. Als er een zoon zou zijn, dan zou er een 4e part moeten staan.  

Klaas Tippe

Dat gegeven vond ik

Bericht door Klaas Tippe » 12 aug 2016, 11:46

Dat gegeven vond ik (verondersteld) in de volgende genealogie: https://tienkamp.wordpress.com/genealog ... asselt-ov/. Het bestaan van Joan Alert van den Brandenburg (in verschillende varianten gespeld) kan ik niet verklaren. Of de vermelding in het leenregister over het feit dat hij een broer is van Frans Konink (Coninck) moet juist zijn. De doopvermelding zou daar uitsluitsel over moeten geven.

ria van bessen

Ik heb het eerste stukje van

Bericht door ria van bessen » 12 aug 2016, 12:49

Ik heb het eerste stukje van de genealogie Brandenburg Hasselt op die site doorgenomen, en daar stelde ik een verkeerde conclusie vast.De zoon Alardt van Frans van Brandenborg is volgens het stift Essen overleden in 1564 en hij is dus niet de schout van Hasselt.Dat is de zoon Alardt van Joan van Brandenborg, de broer van Frans. 

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 12 aug 2016, 12:55

bericht 2En Judith is getrouwd met Jr. Reinolt van Echten ten Ruitenberg, staat er ook niet bij. 

ria van bessen

bericht 3

Bericht door ria van bessen » 12 aug 2016, 13:02

bericht 3en dochter nr. 3 van Agnis van Brandenborg genaamd Luicreta gedoopt Hasselt 1631, dochter Josina 1633 worden ook niet genoemd.Het lijkt me toe dat er nogal wat ontbreekt / niet correct is, [ik heb nog maar een klein stukje doorgenomen ] en verkeerde conclusies worden getrokken.

Klaas Tippe

Weer bedankt voor je gedegen

Bericht door Klaas Tippe » 12 aug 2016, 19:24

Weer bedankt voor je gedegen reactie. Is er een geschreven genealogie van deze familie Coninck of heb je zelf de gegevens bij elkaar gepuzzeld in de doopboeken van Hasselt? Dat is voor mij van belang in verband met mijn bronvermelding. De fout die je signaleert bij de weergave van de afstamming an Alardt van Brandenborg komt op meerdere genealogische sites voor zonder enige bronvermelding.Op vpnd vind ik geen index of uitgetypte doopboeken van Hasselt. Is er wel zoiets? De vraag die nog steeds open staat is waar Joan Alardt van Brandenburg, die in 1668 in Staphorst trouwt, vandaan komt. De opmerking in het leenrepertorium dat hij een broer is van Frans Coninck vind ik wel een opmerkelijke.

ria van bessen

Nee, ik heb niets van die

Bericht door ria van bessen » 12 aug 2016, 21:14

Nee, ik heb niets van die namen, maar naar aanleiding van jouw vraag gezocht naar aanvullende gegevens, vandaar.De bron is dus het stift Essen, daar heb ik het vandaan, zie mijn vorige reactie.Jan van Brandenborg en Frans Konink hebben een tante Catharina.Zij zijn dus neven van haar en zullen broers zijn  ...als de naam Jan van Brandenborg door Jan de zoon van Agnis de zus van Catharina is toe-geëigend of als doopnaam is doorgegeven.Dit lijkt me toch duidelijk1680 jun 18 (OF fol 155v) Frans Konink na de dood van zijn broer Jan Alert van Brandenberg".Agnis Stephania heeft een zoon Jan in Hasselt laten dopenVolgens mij staat alles van Hasselt gewoon op VpNd.PS - heb je bewijs dat Agnis van Romunde heet? De Romundes zijn volgens mij RK [even uit m'n hoofd]      

Plaats reactie