Wie zijn de ouders van Hendrik Jans Crommedijk ?
- ria van bessen
Sorry, ik ga er ongedacht
Sorry, ik ga er ongedacht vanuit dat anderen dat wel weten..HG = Haar Getuige en ZG dus Zijn Getuige
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Janna Jansen huwt als jd te Wijthem. Jan Herms haar vermeende vader woont te Wijthem, huwt 3x.uit 1e huwelijk dus Janna en Swaantje, uit het 2e huwelijk Derk, Maria en Rebekka, uit het 3e huwelijk volgens de VOT 1748 nog een Jannigjen en Harmen als kinderen beneden de 10 jr.Aanvulling ..Haar zus Zwaantje huwt met Wessel Everts z.v. Evert Gerrits en Margien Wessels, waar een heel topic van op dit forum staat, voor zover ik me kan herinneren.Zijn broer is dus Albert Herms, die ook te Wijthem woont.Dit betekent dus wél dat Janna GEEN broer Hendrik heeft, en dat Hendrik Jans Kromdijk dan verwant is aan die Jan in t Bouwhuis.
-
Janny Lalkens
Ik denk ook, dat we verder
Ik denk ook, dat we verder moeten gaan zoeken via Jan in 't Bouwhuis. Toen zijn eventuele huwelijksgetuigen Jan Jansen/Johanna Berents zelf trouwden, in 1723, was naast Gerrigje/Gaije Berents ook een Elisabeth Bugten hun getuige, maar die was zo ongeveer bij elk R.K. huwelijk/doop te Wijhe één van de getuigen.Vanuit het Bouwhuis werden R.K. te Wijhe gedoopt, met als ouders Jan Jansen en Vennegie/Phemennae Harms:1. 17-12-1725 Joes. Matrina Cornelia Harms Dus een Jan Jansen. Dat zou de momber kunnen zijn: Jan in 't Bouwhuis. Ik weet niet, of dit het goede bouwhuis is. Moeten we het bouwhuis onder Olst hebben en is dat deze?2. 2-2-1728 Christina Matrina weer die Cornelia Harms. ( X mei 1720 Jan Rutgers op Dollekamp met zoon Lambertus * 6-4-1721)3. 4-6-1730 Hermannes Matrina Alberta Harms. Geen Henricus/Hendrik als kind gevonden.Alberta Harms is ook getuige bij het huwelijk van Johanna Harms X 23-4-1724 Jan Jansen aan de Langestraat. Met dochter Catharina in 1726) Mogelijk gaat het om 4 zussen Harms: Fennigie, Johanna, Alberta en Cornelia. Kinderen van Hendrik Jans Krommendijk heten o.a. Alberta/Lambertha, Johanna, Cornelis, Hermannes en Jan. En moeder Fennegie/Phemennae: dat is toch te vertalen naar Sophie, of toch niet? Dit alles kan toeval zijn, maar toch.. En ik kan dus ook geen gedoopte Hendricus binnen dat gezin van Jan Jansen en Fennegie Harms vinden..Bij de vernoemingen van de kinderen van Hendrik Jans ging ik tot nu toe er alleen maar van uit, dat de vernoemingen naar de kant van de vrouwen overbedeeld waren en dat kan nog steeds zo zijn. Maar toch.. Gezina ( gedoopt 1749) is vernoemd naar moeder Geesje Alberts van Alberta Sophie en Alberta en Sophie kunnen ook namen van de eerste vrouw van Hendrik Jans zijn geweest.Die Egbert als kind van Hendrik Jans:: waar is dat kind naar vernoemd?Op zoek naar een gedoopte Hendricus Jansen, bijv. als kind van Jan Jansen X Fennegie Harms zag ik onder R.K. Olst de doop van zeer waarschijnlijk Jan van den Beld:R.K. Olst doop: 20-8-1716 Baptus Joannes pater Rijckelt op den Belt, [mater] Aaltje Willems. Suscepit Helena JansenDe vader van Jan van den Beld heette Riekelt. Nu waren er ook in die periode, R.K. , Rijkelt van Keulen en Rijckelt Koolhaas, de Leidecker. Of die Koolhaas R.K. was, weet ik niet. Maar door die toevoeging "op den Belt", denk ik, dat het hier om de doop van de latere momber Jan van den Beld gaat. Nog een opmerkelijke doop van een zoon Hendricus van een man, wonend of afkomstig uit de stad Kampen, als ik het goed heb begrepen:april 1716 R.K. doop Wijhe bap. Hendricus, f.l. ( dus wettige zoon van) Joïs Hendrix vagi seu peregrini oriundi ex civitate Campensi et Engelbertae Hendrix coni. Matrina Elisabeth Bugten.Wat dit vertaald precies is, weet ik niet.
- ria van bessen
Jan Jansen in Bouwhuis of Jan
Jan Jansen in Bouwhuis of Jan Bouwhuis heeft een zus Berentje, zie mijn vorig bericht.En omdat er een Jan Berents in t Bouwhuis is, lijkt het mij aannemelijker dat Berentje en Jan bij deze Jan Berents horen.Zou hij ook een zoon Hendrik kunnen hebben? bedacht ik me later ..Er zijn vele Bouwhuis, ook in Olst.**Als Jennigjen Stevens wed. van Albert Herms hertrouwt dan is ene Jan Jansen voogd als aangetrouwde oom van vaderszijde.Zou deze Jan dus met een zus van Albert Herms moeten zijn getrouwd.Als er nou aangetrouwde neef had gestaan, dan zou het kloppen dat deze Jan Jansen dezelfde is als die Jan Jansen in t Bouwhuis.Er kan een fout zijn gemaakt, dat komt gewoon voor, maar dan is het noodzakelijk ander bewijs te zoeken om te bewijzen dat Janna Jansen de dochter is van Jan Herms Kroes
-
Janny Lalkens
Ik kom er ook nog uit met al
Ik kom er ook nog niet uit met al die Bouwhuizen daar in de buurt van Wijhe.Nog even naar de Van den Belds: In ieder geval is die Jan, zoon van Riekelt op den Belt X Aaltje Willems, gedoopt in 1713 en niet in 1716, zoals ik in een eerder bericht schreef. Verder is het toch nog de vraag, of hij werkelijk de Jan op den Belt is, want ik zag zojuist een bestand van Jan Rientjes ( onder Olst), waarin mogelijk die Riekelt hertrouwt met Tone Willems en dan worden de kinderen van hen al vroeg wees. Ik heb nog geen momberstelling met daarin die Jan, gedoopt 1713, gezien. [Nu eerst met het nageslacht Sinterklaas vieren, later verder met dit onderwerp. Misschien heb ik dat bestand nog niet heel goed gelezen, kan ook.] Het is in ieder geval erg opletten met die Bouwhuizen en de families die er op woonden, dat heb ik nu al wel geleerd.En moeten we nog wat uitzoeken met betrekking tot Jan van den Beld zijn eerste vrouw? Daar heb ik nog niets over gevonden.
- ria van bessen
Janny,
Janny,In Wijhe zit een RK tak van den Belt. Daar is hier een topic van op dit forum.Er is geen aanwijzing dat Jan van den Belt uit Wijhe of Olst komt.In Olst worden veel Belt genoemd, maar weinig die van den Belt heten, het is daar meer IN den Belt.Ik zag wel een Gerrit van den Belt, die zijn broer Jan voogd wordt en Jan woont in Wijhe.Als je de tak van den Belt in Wijhe uitzoekt kom je uit bij Dollenkamp, en die Dollenkamp is weer die Aalvanger uit Zuthum.Daar is ook een topic over ...Ik bedoel maar... als je je verveelt haha .. hou ik me ondertussen wel bezig met Jan in t Bouwhuis.
-
Janny Lalkens
Toch handig om die omgebouwde
Toch handig om die omgebouwde namen te kennen, net als bij Splinters, die in Oldeneel ook wel Krommendijk heetten, omdat ze waren opgegroeid op de boerderij de Krommendijk in Wijhe. En dat zelfde gold voor Nakman in Wijhe, die ook Spinters van de Krommendijk waren, oorspronkelijk. Als je met dit onderwerp bezig bent, lijkt het net alsof de mensen Van den Belt/Beltman/Op den Belt heten, als ze al geen Bouwhuis heten. Vanmorgen dacht ik nog wel een moment: goed te weten, dat tenminste die Jan van den Belt nog droge voeten hield bij hoogwater of erger. Bij die andere familie moest je dat maar afwachten.We hebben ook vrij uitgebreid Wessel Herms van den Belt gedaan in april/mei 2007. Ik ga nu eerst die Gerrit Jan Jansen van de Beld nog eens herlezen op dit Forum. Ook al een uitvoerig verhaal. In de kwartierstaat, die in dat topic voorkomt, staat ook Gerrit/Gerardus van den Beld, als nr. 2. Hij is een broer van Jan Riekelts van den Belt en voogd als Jan weduwnaar wordt van Maria Teunis, vóór Jan gaat hertrouwen met Willemina van der Vegte.Jan en zijn nieuwe echtgenote Willemina van der Vegte staan in de VOT 1748, bij kerkdorp Wijhe, met de dochtertjes van Jan en Maria Teunis, geboren in of voor 1748, jonger dan 10 jaar. Nog niet bewezen is, dat dit de Jan van den Beld is, die voogd wordt als Hendrik Jans Crommendijk weduwnaar wordt van Hermina Rietberg. Want er waren dus meer Van den Beldjes, zoals we nu weer weten! https://www.historischcentrumoverijssel ... n+den+Belt
- ria van bessen
In Colmschate RK
In Colmschate RKHendrick Janssen en Jenneken Arents op de Haar in Hengvorden onder Olst- janna 31-08-1738- janna 22-11-1739 Jan Jansen en Anneken Teunissen op de Haar in Hengvorden- harmen 2-10-1744 Roelof Hendriks en Liesabeth Gerrits op de Haar in t Bouwhuis in Hengvorden onder Olst- hendrik 3-3-1765 Jan Berents in t Bouwhuis op de Haar = dus Hengvordenen een andere dan die in Middele van de vorige berichten.
-
Janny Lalkens
Ik zie ze er ook nog voor aan
Ik zie ze er ook nog voor aan, dat dat Bouwhuis Op de Haar op een belt stond, maar in ieder geval: op naar Hengvorden, op naar Olst dus!Gezien wat er in de momberstellingen van bewoners van de Krommendijk vanaf die van de kinderen van Geesje Arents aan geld (en land) vermeld stond per kind, dan moet Hendrik Jans toch enigszins financieel acceptabel zijn geweest? Ook al was er die boete in ongeveer 1749 voor te laat trouwen? In de momberstelling van 1776 wordt aan de beide minderjarige kinderen van Hermina Rietberg samen 2600 gulden beloofd. Ok, laat het mogelijk grotendeels van de Rietbergfamilie afkomstig zijn geweest, maar Hendrik Jans en de mombers moeten toch een beetje economisch hebben voorgesteld? Dan zou er toch wat van ze te vinden moeten zijn?
-
Janny Lalkens
Hengvorden, VOT 1748 Olst:
Bericht 2:Hengvorden, VOT 1748 Olst: Daar Op de Haer in het bouwhuis woont Jan in 't Bouwhuis met zijn vrouw en een kind boven de 10 jaar. Verder niks inwonend. En op de volgende regel, leuk: Hendrik Beltman met vrouw en 3 kinderen onder de 1 jaar en een inwonend iemand. Toch een Beltman vlakbij!Maar daar hebben we natuurlijk niet echt wat aan. Maar ik dacht wel even: hoe is het mogelijk!!