Arendje Gerrits
-
jandeklark
Arendje Gerrits
Arendje Egberts is geboren te Mastenbroek op 25-2-1777 en gedoopt aldaar 2-3-1777; dochter van Gerrit Aarts en Jentjen Jans Riesebos.Op 17-5-1828 is er sprake van een Arendje Gerrits Rijzebosch vrouw van Egbert Jans Knol en moeder van Jan Egberts Knol, de bruidegom.Geen huwelijk of overlijden gevonden van Arendje Gerrits.Ik heb een vermoeden dat Arendje Gerrits en Arendje Gerrits Rijzebosch één en dezelfde persoon is. Mischien heeft haar vader later de naam Rijzebosch aangenomen?Is er iemand die hier meer duidelijkheid over verschaffen kan??
- ria van bessen
Heb je geen huwelijk kunnen
Heb je geen huwelijk kunnen vinden waaruit dat blijkt? Of een naamsaanneming - zie website HCOHet zou wel mogelijk zijn, aangezien Gerrit Aarts zijn graf later in bezit is van Egbert Jans aan de zeedijk.
- ria van bessen
Ja, het klopt volgens ORA
Ja, het klopt volgens ORA Zwollerkerspel f 23 dd 23-03-1804wat een testament is van Egbert Jans en Arendje Gerrits op langstlevend. Vader Gerrit Aarts krijgt de legitieme portie, volgens recht competerende.
-
jandeklark
Ria,
Ria,Hartelijk bedankt.HCO en Wiewaswie kennen de trouw- en overlijdensdatum ook niet.ORA Zwollerkerspel staat niet digitaal, dus daar kan ik verder niets mee.Groetjes,Jan
-
Annelies Onijs Koetsier
Mastenbroek 1804d. 2 Januarij
Mastenbroek 1804d. 2 Januarij met attestatie van IJsselmuijden ingekomen.Arendjen GerritsIJsselmuiden Belijdenis aangenomen 1800.Den 6 April. Arendjen Gerrits, overl. Met att. vertrokken naar Mastenbroek den 2den Januari 1804, van de Zeedijk. Ps: je begint je posting met Arendje Egberts, maar je zoekt een Gerrits.
- ria van bessen
De akte uit het oud
De akte uit het oud rechterlijk archief van Zwollerkerspel heb ik je gegeven zodat je een bewijs hebt, dat je redenering klopt. Er staat niet meer in dan dit.Hun huwelijk is niet te vinden. Vermoedelijk gezien de datum van het testament zijn ze wel rond die tijd gehuwd, zij komt ook in 1804 met attestatie weer naar Mastenbroek.In de VOT Zwollerkerspel van 1830 geeft hij als leeftijd op 56 jr en zij 53 jr. Het gezin bestaat uit 6 personen. Ze wonen aan de Zeedijk.
Ik heb haar ovl gevonden in
Ik heb haar ovl gevonden in 1875. Akte nr 70. Zij is dan 96 jaar.https://familysearch.org/ark:/61903/3:1 ... 026211Even een aanvulling. Dit echtpaar staat ook genoemd in Grens Nostra 4e jaargang nr 9 jaar september 1949. Hier staat de genealogie van Knol. Echter ook geen huwelijk. Er wordt aangegeven dat zij vermoedelijk voor 1804 in Genemuiden zijn getrouwd maar dat dit archief verloren is gegaan.Als je geen grens Nostra hebt, kan ik je via een reuze omweg daar naar leiden.Zoek op internet: www.ancestors.nl op die site bovenin naar "mijn links" dan zie je een aantal links oa Grens Nostra . Daarop klikken en voila. Dan naar beneden scrollen tot nr 9.GroetenKarst
-
jandeklark
Akte overlijden gevonden. Zij
Akte overlijden gevonden. Zij is aangegeven als Aarntje Gerrits Riesebos. Namen van de ouders niet bekend.Volgens HCO heeft Arendje in 1811 de naam Rijsebork aangenomen, een naam die nergens terug te vinden is.Ik denk dat Arendje en Egbert in Mastenbroek getrouwd zijn. Daar is geen trouwboek over deze periode na 1793 tot 1811 als ik het goed zie.Egbert was bij overlijden in 1836 63 jaar volgens akte, dus geboren in 1773 of 1774
- ria van bessen
Er zijn nog twee [ondertrouw]
Er zijn nog twee [ondertrouw] huwelijksboeken van Zwollerkerspel 1775-1795 en 1795-1811 waar ook inschrijvingen Mastenbroek in voorkomen en daar zit geen aantekening in van dit stel. Verder ook niet in Zwolle, Hasselt of IJsselmuiden. Genemuiden, wat ook nog zou kunnen is niet bewaard gebleven. En Grafhorst is niet bewaard gebleven [volgens mij] en op 't Kampereiland zijn ze ook niet ingeschreven.Het is je dus niet bekend waar deze Egbert J Knol vandaan komt c.q geboren is?
Beste Jan,
Beste Jan,Als je mijn reactie nog eens leest en zo Grens Nostra dan zie je dat Egbert gedoopt is op 28 nov 1773 te Mastenbroek.Op de site Vpnd kan je de doop zelf zien. Het is een NG doop.Zijn ouders Jan Jans en Geertrui Teunissen zijn op 18 jan 1771 getrouwd te Mastenbroek. Op 16 feb bevestigd. Jan Jans trouwde als weduwnaar. Hij is daarna nog een keer getrouwd.vriendelijke groetKarst