Arendje Gerrits
- ria van bessen
Waar is het bewijs dat Egbert
Waar is het bewijs dat Egbert Jans de zoon van Jan Jansen en Geertrui Teunis dezelfde is als Egbert Jans Knol?Er wordt nergens in het voorgeslacht de naam Knol gebruikt.
-
jandeklark
Volgens doopboek van
Volgens doopboek van Mastenbroek is Egbert, gedoopt op 28-11-1773, een zoon van Jan Jans en Geertruij Teunissen.In 1811 neemt Egbert Jans de naam Knol aan voor zich en zijn zoon Jan. Arendje neemt de naam Rijsebork aan. Akte nr. 73 Zwollerkerspel. Egberts dochter Geertruijd, gedoopt 15-11-1805, is al op 24-2-1806 overleden en komt hier dus niet meer voor.Gezien de namen van zijn kinderen moet Egbert wel een zoon zijn van Jan Jans en Geertruij Teunissen.
- ria van bessen
Om het echt bewezen te hebben
Om het echt bewezen te hebben dat hij de zoon is van die Jan Jansen en Geertrui, dan zouden ook de andere kinderen geboren uit die 3 huwelijken de naam Knol moeten aannemen. Als ze beiden van Mastenbroek komen, dan is het vreemd dat het huwelijk niet te vinden is, ze zouden gehuwd moeten zijn rond mrt 1804.
Hoi Ria,
Hoi Ria,op 19 juni 1792 wordt er een kind van Jan Jans Knol begraven. Dus hier is de naam Knol. Volgens de gegevens in het stuk van Grens Nostra koopt de vader van Jan Jans genaamd Jan Egberts in 1769 met de achternaam Knol een hoeve. Grens Nostra geeft hiervan de bron aan (rechterlijk archief Zwollerkerspel). Ook wordt aangeven dat het gezochte echtpaar Egbert en Arendje waarschijnlijk trouwden in Genemuiden en dat dit archief verloren is gegaan. Deze plaats als huwelijk zou best kunnen daar Genemuiden vroeger ook twee gemeentes had Kamperzeedijk oost en west. Egbert koopt een hoeve op de Zeedijk in 1799 dus zou de aanname best kunnen. Uiteraard blijft het een aanname,vriendelijke groetKarst
- ria van bessen
Hoi Karst,
Hoi Karst,Het is namelijk zo, dat mijn rechtstreekse voorvader Hendrik Willems Kooijker met de wed. van Herm Jans Knol huwt op 1 mei 1818.En de derde vrouw van Jan Jansen, nl Janna Jacobs hertr. met Egbert Cornelis Lindeboom, die Lindebooms zijn weer neven van H.W. .Kooijker.Hermina Hendriks Rietman die ook in mijn reeks zit, huwt met Gerrit Willems Knol, deze Knol komt uit Dalfsen. Ze laten kinderen dopen in Mastebroek. De oudste dochter van Hendrik W. Kooijker huwt met Kees Harms Post, en hun dochter Hilligjen huwt weer met Harm Klaas van der Kamp zoon van Klaas Herms van der Kamp en Grietje Jans Knol.Ik heb er dus nu ook zelf belang bij, of de afstamming werkelijk klopt.
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Nog even een aanvulling... er is niets te vinden van een erve Knol die in 1769 zou zijn gekocht door Jan Egberts zoals in Gens Nostra staat vermeld. Ook niets in de 50e penning te vinden.Jan Jansen woont aan de Nieuwe Wetering in Mastenbroek. Op een erf groot 16 en 1/2 m land met het getimmerte en is gelegen bij het Vosjen. En Jan Jansen die koopt dat erve dd 4 aug 1769.
Check check dubbelcheck.
Check check dubbelcheck. Altijd verstandig om zelf te kijken. Op zich is het wel apart dat de auteur in Grens Nostra zelfs de akte nummer vermeld.GroetenKarst
- ria van bessen
Jan Jansen gehuwd met
Jan Jansen gehuwd met Grietjen Herms van Langeholte is wél de zoon van Jan Egberts van de Nieuwe Wetering in Mastebroek [bron ORA Zwollerkerspel f 144 dd 5 mei 1759]Daarnaast heeft Jan Egberts nog een dochter Merrigjen die gehuwd is met Willem Peters te Genemuiden. Het lijkt erop dat Merrigjen dezelfde is als die Maria Jans die 13 mei 1742 huwt met Willem Peters van Dalfzen jm te Genemuiden [bron trb Mastebroek]Dat hele verhaal van Jan Jansen klopt wel, maar nergens kan ik het woord Knol vinden .. en dat ze op het erve Knol woonden of dit erve kochten.Het is zelfs zo dat die Hendrik Kooijker en zijn vrouw het erve Knol kopen.Volgens f 58 dd 30-04-1792 waren de eigenaren Albert ter Windmolen en Grietjen Distelhof en Johannes Josephus Ertzich en Elisabeth Margareta Singeren. Hendrik Willems [Kooijker] en Hilligjen Herms [Rietman] lenen daarvoor bij de verkopers een bedrag van 1800 gls tegen 3 % p.jr. Op 5 mei 1801 is dit bedrag afgelost door H W Kooijker.Daarnaast neem Hendrik nog een 2e lening van Claas Harms Smit en vrouw van 1700 cgls tegen jaarlijks 3 %. Dit is afgelost op 27 okt 1801De letterlijke omschrijving is: Het erve van ouds geheten Knols erve, gelegen in Mastenbroek op de Nieuwe Weteringe.
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Ik ben nog vergeten toe te voegen dat het erve Knol dus voordien eigendom was van de kinderen van Jan Willems Knol en Egbert Hendriks de 2e man van Egbertjen Klaasz Kragt. Bron f 66 50e penning dd 19-01-1784 gekocht door Albert ter Windmolen en compagnie.En volgens f124 dd 13 juli 1787 maakt Albert ter Windmolen en compagnie bekend dat zij een 3e portie in dit Knols erve gelegen aan de zeedijk in Mastebroek gekocht hebben van Hendrik Distelhof.
Dit is het leuke aan
Dit is het leuke aan genealogie. Speuren tot je het bewijs hebt gevonden en daarbij zoals ik al eerder aangaf, steeds controleren. Ik moet het helaas vanuit hier hebben van aktes etc die op internet te vinden zijn. Jij hebt dus in de archieven zelf gezocht zo te zien. Ik houd dit onderwerp in de gaten en mocht ik wat vinden dat jou of Jan kan helpen dan geef ik een bericht.Vriendelijke groetKarst