Kornelis Tijmens Apeldoorn X Geertruit Jans Nieuwenhuijzen
Kornelis Tijmens Apeldoorn X Geertruit Jans Nieuwenhuijzen
Gehuwd ca. 1746Kinderen: Tijmen '47; Jan '50; Lijsbeth '52; Johanna '54; Jannis '57 Willem Jans '58; Janna '61; Janna '62. Ria vroeg zich af waar de naam Lijsbeth vandaan kwam en ik dacht eens te gaan zoeken naar een Willem Jans Nieuwenhuijzen, omdat die naam duidelijk van haar fam. afkomstig is.Om op die manier een beetje duidelijker te krijgen welke namen bij Kornelis zijn fam. horen. In Alkmaar trouwde een Willem Jans Nieuwenhuijsen op 24-1-1740 R.K. met Antje Fredriks Oudvader, beide van Alkmaar.Kinderen, gedoopt St. Laurentius, behalve Joanna St. Franciscus.'40 Catharina, get. Elsje Fredriks; '42 Catharina, get. Lijsbet Fredriks; '43 Anna, get. Pietertje bouterolfs, o.i.d.; '45 Catharina, get. Grietje Fredriks; '47 Joanna, doop niet gevonden; '49 Jan, get. Jan Fredriks; '50 Jan, get. Crelis Jansz Hissernaar, o.i.d.Verder daar nog gevonden:1735 NG doop Jan, zn van Willem Warnaarsz. en Lijsbeth Nieuwenhuizen. Geen andere kinderen van dit echtpaar.17-8-1738 huwelijk van Paulus van der Veen, jm van Harderwijk en Lijsbeth Nieuwenhuijsen, wed.van Alkmaar, beide in de St.Annastraat. 30-12-1742 NG doop zoon Jan19-10-1731 huwelijk Willem Groenvelt, j.m. en Lijsbeth Nieuwenhuijsen, j.d., beide op de Oudgracht van Alkmaar.18-1-1742 NG doop dochter AntjeVerder nogJohannes Nieuwenhuijsen RK huwelijk 1752 Alkmaar, begr. 1776, 51 jr.Jan van Nieuwenhuijs, jm, NG huwelijk 23-8-1719 Alkmaar, met Elisabeth Roskam, jd. (Zij werd begr. 3-1-1729), beide alhier op de Oude gracht. Zij betalen bij dit huwelijk aan impost (belasting) 1e klasse 60,--. Dit resultaat lijkt aardig, maar........ geen Geertruit gevonden, helaas! Hopelijk kan een van de lezers aanvullen.

- ria van bessen
Helen,
Helen,Is Roelof Nijenhuis uit Steenwijk als eens uitgezocht?Roelof is gehuwd met Aaltjen Geerts op 5 mrt 1713 beide te Steenwijk 427/25Roelof laat een zoon Jan dopen 21-09-1714 - zijn oudste dus.Hendrik op 14-09-1717 en Geerart op 24-03-1720Hij heeft ook een dochter Lijsabet ged Ng 07-10-1722Vermoedelijk, gezien de oudste zoon Jan, heeft Roelof als patroniem Jans.zoon Jan huwt met Anna Meijer uit Groningen, dochter Elisabeth x Hendrik van Dorsten.Kan Roelof familie zijn van Geertrui? Een oom of zo?Moeten we zoeken naar een Jan Jans [Nieuwenhuis] in combinatie met een Elisabeth?
Ik dacht dat ik die uit
Ik dacht dat ik die uit Steenwijk al had uitgezocht in het topic van José. Een Geertruij Nieuwenhuijsen gevonden. In eerste instantie dacht ik het kan niet, maar bij narekenen toch mogelijk.Laatste kind in 1762, zij mogelijk 50 jr., dan geboren in 1712. Huwelijk Nijmegen, inschrijving 9-8-1733 NGChristiaan Terner, j.m. soldaat in reg. brigadier Eck van Panthaleon (= IR 673a, van 1731-1737 in Nijmegen), metGeertruij Nieuwenhuijsen, j.d. van WeeselGeen NG gedoopte kinderen gevonden. Wiki over Wesel: Tijdens de Tachtigjarige Oorlog kende de stad een groot aantal protestants-Nederlandse vluchtelingen die voor de Spaanse vervolgingen waren gevlucht. In Wesel werd tot in de 19e eeuw een aan het Nederlands verwant dialect gesproken.

-
blauwe_parel
Dag Helen en Ria,
Dag Helen en Ria, Ik heb net mijn PC aangezet en zie jullie discussie.Toevallig heb ik Roelof Nijenhuis & Aaltien Geerts in mijn bestand. Ik heb als vader van Roelof een Hendrik gehuwd met NN. Ik weet alleen niet zeker of dit juist is....Roelof en Aaltien hadden een zoon Gerhardus (Nieuwenhuis) (mogelijk de zelfde als boven genoemde Geerart?) die trouwde ca 1745 te Steenwijk met Jantje Daniels, geb. te Onna ged te Steenwijk 14-07-1723 ov. 21-05-1795 te Steenwijk. Er zijn mij 2 kinderen bekend uit dit huwelijk: Aaltje geb ca 1745 te Steenwijk ov. 10-04-1773 te Steenwijk en Roelof geb. 1748 te Steenwijk ov. 21-01-1813 te Steenwijk.Misschien hebben jullie hier iets aan?Margaret
- ria van bessen
Dankjewel Margaret!
Dankjewel Margaret!Deze Roelof krijgt zowel een zoon Jan als een zoon Hendrik. Patroniem van zijn vrouw is Geerts, dus vandaar de zoon Geerart neem ik tenminste aan. Een van de oma 's zou dan Lijsbet kunnen heten.Roelof zijn zoon Jan x Anna Meijers jd Groningen.Dochter Lijsbeth huwt Hendrik van Dorsten en woont vermoedelijk in bij haar vader [zie VOT 1748 nr 313] want onder het kopje Kinderen boven 10 jaar staat genoteerd: Hendrik, Lijsbet, Hendrik. + een kind beneden 10 jaar Peter. Die Peter is de zoon van Lijsbeth en Hendrik ged Steenwijk 11 dec 1746.En zou de zoon Hendrik ook nog thuis wonen.Op nr 373 zit Gerrit met vrouw Jantien Daniels en dochter Aaltje beneden 10 jr.Roelof Nijenhuis huwt 1713. Heb je wel een doop van deze Roelof kunnen vinden?In deze zoektocht zou het patroniem Jans moeten zijn, de bedoelde persoon heet Geertrui Jans Nieuwenhuis, maar Roelof kan familie zijn, een neef misschien.
-
blauwe_parel
Ria,
Ria,Ik heb geen doop kunnen vinden van Roelof Nijenhuis/Nieuwenhuis/Nyenhuys rond 1688 te Steenwijk.Hendrik, de vermoedelijke vader van Roelof, werd 29-06-1719 te Steenwijk begraven.De ouders van Aaltjen/Aaltien Geerts zijn Geert Alberts Drost & Annigje Meijen.Dus geen Geertruij of Lysabet helaas.Zou de moeder van Roelof een Lysabet geweest kunnen zijn???Margaret
- ria van bessen
Hoi Margaret,
Hoi Margaret,Juist vanwege de combi Elisabeth/Lijsbeth viel me deze op. Hij zou dan als patroniem Jans moeten hebben, wil deze passen.Broer zou kunnen zijn Jan, dus Jan Jansen Nieuwenhuis en de vader van Geertrui Jans Nieuwenhuis. Geertrui is rond 1717 geboren [even uit 'het hoofd']Bedankt voor het meedenken!
Even niet uit het hoofd
Even niet uit het hoofd (knipoog).Huwelijk Geertrui was ca 1746; laatste kind 1762. Geboren zo ongeveer tussen 1712 en 1726?

- ria van bessen
Dank je wel Margaret.
Dank je wel Margaret.Ik heb het overlijden van Hendrik Nijenhuis gevonden, hier wordt wel de naam Nijenhuis gebruikt.Ik zag ook het overlijden van Lisbeth Ribbeles digitaal voorbij komen.. voor 1719.Er is in ieder geval wel een zoon Jan uit dit huwelijk geboren, dus op zoek naar een Jan Hendriks.. x met Willemtje ? - wiens moeder dan weer Geertrui heet...We zullen zien.
-
blauwe_parel
Op het Internet kwam ik deze
Op het Internet kwam ik deze link tegenhttps://www.myheritage.nl/family-16_16003712_15 ... ribbekesIk vroeg me af of dit kon kloppen en vond het volgende:Hendrik Jansz jm van Winterswijk OT 16-04-1682 en H 04-05-1682 te Steenwijk X Lysebet Ribbeles uit Diever.Kinderen van dit echtpaar1) Jan ged 17-01-1683 te Steenwijk2) Roelof ged. 03-april 1687 te Steenwijk.http://www.vpnd.nl/bronnen/ov/steenwijk ... 1686.pdfIk zie geen bewijs dat de gegevens uit de link kloppen; zie niet de naam Nijenhuis voorkomen.Maar misschien dat er andere bronnen zijn die dit wel kunnen bevestigen ??Margaret