Jan Egbers en Henderina Jans op de Nieuwe Wetering in Mastenbroek

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

bericht 3

Bericht door ria van bessen » 17 feb 2017, 14:57

bericht 3Elisabeth Hendriks, de zus van Willem Hendrikshuwde 2e x Roelof Hendriks  4-02-1753 Mastebroek - zij is dan weduwe van Peter ArentsZij hertr. Jan Wijchers op 30-12-1759 als weduwe van Roelof Hendriks.Peter Arents komt uit Vollenhove volgens het inwonersregister van 1741 + 1806 - hij overlijdt volgens het lidmaatboek Mastebroek op 17 jan 1752 - hij woont aan de NW - Noordeinde en wordt al in 1723 in het Hoofdgeld vermeld.AANVULLINGPeter Arents is volgens het repertorium stift Essen eerder gehuwd met ene Elisabet JANSDatum 12 juli 1736dit betreft 8 mergen land uitmakende de halfscheid van het erve bouwmeester.  Naderhand verenigd met nr 665 en 667na opdracht van Antoni de Man als volmacht.Op dezelfde datum lenen Peter en Elisabet een som van 700 gls à 3 procent p. jr van Egbert Visscher en zijn vrouw Grietien Backers, die geroyeerd wordt op 22 sept 1759 op verzoek van Egbert Visscher1753 jan 17 Roelof Hendriks mede voor zijn vrouw Elisabeth HENDRIKS1756 jan 24Derk Jans als hulder van Elisabeth Hendriks1791 apr 16 Hendrik Peters na de dood van zijn moeder Elisabet Hendriksvolgens het repertorium woont Hendrik Peters  in 1794 in Mastenbroek*08-04-1791 ondertr. Hendrik Peters jm boer in Mastebroek x Trijntje Herms boerendienstmeid in Mastebroek - huwelijk 15 april.Getuigen Jan Peters en Berent Roelofs - Berent Roelofs = de halfbroer van Hendrik Peters - zie voogdij f 178 dd 15-12-1749 Elisabeth H: wed Roelof Hendriks]Jan Peters kan een zoon van Peter Arents en Elisabeth Jans zijn ... ik kan niets over dit laatste echtpaar vinden, en niets over die lening in het ORA van Zwollerkerspel.Hendrik Peters - wordt BOUWMAN - Hij wordt genoemd in het RC 1811 en geeft dan als geboortejaar 1746 op. Zijn doop is niet te vinden in het dpb Mastenbroek

helen

De ervaring in de genealogie

Bericht door helen » 17 feb 2017, 20:00

De ervaring in de genealogie dat de naam van een beroep als achternaam regelmatig afkomstig is van het beroep van een verre voorvader, deed mij reageren op jouw opmerking.Dat een boer afkomstig kan zijn van een voorvader die bouwmeester was, is wat ik daarmee wou zeggen.  
Afbeelding

Egbert_

@helen.  Van Dale's

Bericht door Egbert_ » 17 feb 2017, 20:29

@helen.  Van Dale's woordenboek van de hedendaagse taal gebruiken als ultieme uitleg voor historische bronnen gaat ervan uit dat de taal door de eeuwen heen hetzelfde is gebleven en betekenis van woorden ook nooit veranderd is, en de woorden in dialecten in Overijssel exact betekenis hebben als het dialect tussen Haarlem en Amsterdam dan beschouwd wordt als algemeen beschaafd Nederland, mogelijk enkel met een ander accent spreekt.

@Ria. Quote van jou op 05/09/2016: "En de naam Bakker is geen beroep. Hendrik is gewezen boerman"

En ik weet niet of jullie de Barsbeek kennen. Een prachtig gebied. Maar het enige gebouw met enige architectonische statuur dat er ooit in de buurt heeft gestaan is een klooster. En dat werd al acht eeuwen geleden gebouwd. Dus als Hendrik daar als werkloze architect heeft rondgelopen, kun je je goed voorstellen dat hij wel aan de slag wou als boerenwerker. Overigens heb in de buurt van de Barsbeek op de dijk bij het Zwartewater een prachtig weids uitzicht over de Mastenbroeker polder.

Egbert_

Dank voor de aanvullingen.

Bericht door Egbert_ » 17 feb 2017, 20:58

Dank voor de aanvullingen. Twee huwelijken van Lijsabeth had ik al. Peter en Lijsabeth worden ook vermeld in de VOT 1748 als buren van Jan Egbers en Hendrina Jans), met twee kinderen: Arent (gedoopt in 1744) en Henrik (ca 1746). In 1749 wordt Annigje gedoopt, en nogmaals een Arent. Doop van Jan kan ik niet vinden, maar de logica zegt dat hij geboren is nadat de beide opa's zijn vernoemd, en hooguit een half jaartje na het overlijden van zijn vader. Dus ca 1751.Is Hendrik Peters dezelfde als Hendrik Peters Boksen die op 82 jarige leeftijd overleed aan de Zeedijk?

Als ik het goed lees, zijn Peter Arents en Elisabet Jans ergens voor 12 juli 1736 getrouwd.En jij noemt " erve bouwmeester ", dat is de naam van een boerderij?Dank voor de aanvullingen. (Ik heb de overige vier kinderen van Hendrika Arents nog niet met enige zekerheid kunnen plaatsen, maar blijf wel zoeken.) 

helen

Als je meer wilt weten over

Bericht door helen » 17 feb 2017, 21:44

Als je meer wilt weten over grote gebouwen in Vollenhove destijds, dan zou iets kunnen lezen over de vele "havezathen" en andere grote gebouwen die er geweest zijn.Opgegroeid in Vollenhove, dus Barsbeek ken ik.Er zijn vroeger twee kloosters geweest: St. Jansklooster en Clarenberg. Die laatste bedoel jij waarschijnlijk.Overigens hoeft een bouwmeester niet precies in de straat te wonen waar hij bouwt, of gebouwd heeft en een (verre) nazaat al helemaal niet. 
Afbeelding

helen

Toevallig kwam ik deze tegen.

Bericht door helen » 18 feb 2017, 07:18

Toevallig kwam ik deze tegen in de Vollenhoofse regesten. Ik weet niet of er iets aan hebt?28-2-1659 aangesteld tot broodweger Hendrick Jorriens Knol Hij werd vaak herkozen, zeker tot 1671.
   Jan Knol verwijst naar een doop 1675 in Vollenhove. Ik heb dat nagezocht, maar waarschijnlijk wordt in 1675 de naam Knol gebruikt om verschil te maken tussen het ene echtpaar Egbert Jans en Margje Reinders en het andere met dezelfde namen.  
Afbeelding

ria van bessen

Volgens de voogdijakte van

Bericht door ria van bessen » 18 feb 2017, 12:23

Volgens de voogdijakte van Elisabeth Hendriks is er 1 zoon genaamd Hendrik blijven leven uit het huwelijk met Peter Arents.Peter Arents zat in 1741 op een erve die eigendom was van de Heer van Schoonheeten en in 1806 zit daar Hendrik Roelofs Rietman op en is het erve dan eigendom van de Pastorie van Mastebroek. Hendrik Rietman is timmerman van beroep volgens dit register.Hendrik Peters overlijdt als Bouwman te Mastebroek 78 jr oud op 4-02-1825, was gehuwd met Trijntje Herms Wessels.Hendrik is overvallen door de watervloed en is dood gevonden op 6 febr 1825 

ria van bessen

Volgens mij klopt er iets

Bericht door ria van bessen » 19 feb 2017, 16:21

Volgens mij klopt er iets niet.Janna Jacobs heeft als voogd de neef van VZ genaamd Marten Derks.Ik kan geen verbinding vinden met de familie Knol zoals die ons bekend is.  

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 19 feb 2017, 22:19

bericht 2Is de achternaam van Grietjen Harms de vrouw van Jan Jansen [Knol] bekend?

Egbert_

Ik heb wat meer tijd nodig om

Bericht door Egbert_ » 20 feb 2017, 11:28

Ik heb wat meer tijd nodig om dit allemaal te verwerken, maar alvast een enkele opmerking/observatie.- Jan Egbert noemt in zijn testatment van 1749 twee kinderen als erfgenaam. Dan is Hendrik Arents (kind boven de tien jaar uit VOT 1748) overleden (of geen kind van hem).

- dochter Maria (alias Marrijtjen, Merrigjen) had in 1749 een zoon Jan Willem, in 1769 nog drie kinderen. Er is een publicatie van Hammer met reconstructie van 44 families in Genemuiden. Ik heb die uitgave nog niet ingezien, maar weet wel dat ook de familie van Dalfsen daarin beschreven is. Van de flarden die ik op internet heb gezien, komen Willem Peters en Maria daar niet in voor, en was ik ervan uitgegaan dat ze jong en kinderloos waren overleden. Maar jij hebt hier aangetoond dat die veronderstelling niet klopt. Dank voor ook dit stukje extra geschiedenis.

- Geertje Derks [Schurink] werd in 1809 weduwe van Harmen Jans Knol. Dat was ze dus in 1806 nog niet.- "eigenaar Geertje Derks weduwe" zou je ook kunnen lezen als "eigenaar Geerlich Dirck's weduwe", de moeder van Marten Geerlichs [Bakker?], die zelf bij de VOT 1748 is overleden. Zijn dochter Mergjen Martens [van de Steege] huwde Cornelis Egberts [Lindeboom]- De boerderij waarvan ik denk dat Jan Egbers er woonde in 1748 is in 1832 in eigendom van Jacob Lindeboom, een zoon van Egbert Cornelis [Lindeboom] en Janna Jacob [Lingeman], daarmee een achter-achter-kleinzoon van "Geerlich Dirck's weduwe"

De overige feiten moet ik nog even verwerken. Maar wat je hier geleverd hebt, Ria, is ontzettend veel en interessant. Dit is veel meer dan de genealogie van één familie. En als je het samenvoegt met andere draadje, zoals die van Arendje Gerrits [Rijsebosch] en Hendrik Bouwmeester ben je bezig een stuk sociaal-economische geschiedenis te schrijven van de noordelijke Mastenbroeker polder in de achtiende eeuw. En dat, een beeld van de tijd waarin de voorouders leefden, vind ik persoonlijk nog interessanter dan een verzameling jaartallen van geboortes, huwelijk en overlijden. Dus: ga zo door, voor mij kan het al niet meer stuk! - In 1832 wordt als eigenaar van een boerderij aan de Oude Wetering vermeld: "wed. Harm Jans Knol, geb. Geertje Derks"Nog een klein correctie: Geerlich Dirck's weduwe", is vermoedelijk de moeder van Marten Geerlichs [Bakker?]  

Plaats reactie