Batermans/ Batterman o.i.d., Vollenhove en Berkum 17e eeuw
Batermans/ Batterman o.i.d., Vollenhove en Berkum 17e eeuw
Wicher Jans, zn. v. Jan Hendricks, gedoopt 1621 Vollenhove X 1645 Vollenhove, met Hendrickien Barteman, d.v. salg: Hendrick Bartemans. Beide wonen in Clooster (St. Jansklooster).Kinderen: 1646 Mettien, 1648 Geertien, 1649 Wichert.Bij de doop van de oudste twee staat moeder als Hendrickjen Jans, bij de jongste alleen Hendrickjen Mogelijk fam.lid van Hendrickjen:Lubbert Jans, wed.v. Stijnne Batermans X 1645 wonend in het CloosterLubbert Jans, wed.v. Hendrickjen Pauwels X 1639 met Stijne Berterams van BerkumKinderen: 1640 Hendrick, 1643 Mette Zwolle 1637 Hendrick Batterman, wed. X Hilligjen Gerrits (1e huw. niet gevonden)Kinderen: 1638 Egbert,1642 Mette, 1647 Bartelt (gedoopt als: Batterman, later vermeld in GI als Bartelt) Waren zij wel, of geen fam.van elkaar? Zou daar nog iets over te vinden zijn?

- ria van bessen
Albert Hendriks Batterman x
Albert Hendriks Batterman x Jannechijn Warners Stolte - Zwollerkerspel vlgs f 321 dd 7-10-1671huwt de wed. Jennigjen Herms met Gerrit Batterman zo rond april 1673 en zou deze een zoon kunnen hebben genaamd Bartelt Gerrits Batterman in 1699 wonende in Berkum.In de lijn voorzaat van Jacob Hendriks [van Bessen] die huwt met de wed. van Willem Gerrits vond ik de naam Battaram als kind van die Willem Gerrits en Machteld Jans. Ik heb me altijd afgevraagd waar die naam vandaan kwam.Maar vermoedelijk zou dit te verklaren zijn als de naam dan Batterman zou moeten zijn. Kan Willem de zoon zijn van Gerrit BattermanHendrik Batterman uit Zwolle heeft 2 zonen genaamd Albert en Gerrit én is dan gehuwd met Henrickien Everts en woont buiten de Kamperpoort volgens testament Zwolle dd 27-05-1676. Dit testament zou in de GI moeten zijn vermeld.
Je zou bijna denken dat de
Je zou bijna denken dat de naam gewoon Bertram/Bertrams zou moeten zijn, maar het staat in de boeken echt zo en in de verschillende vormen komt de achternaam nu ook nog voor. Lastig!Testament zou dan dit moeten zijn? Er staat niet bij in de GI wat het is. 98315 EvertsDatering: 1676-05-27Bron: OverigVoornaam: HenrickienAchternaam: EvertsAangenomen: NeeDatum: 1676-05-27Tekst: vrouw van Henrick Batterman

- ria van bessen
Helen, had jij niet iets met
Helen, had jij niet iets met de naam Fernhout?
Ja, inderdaad!
Ja, inderdaad!De verste die ik heb is deze:Hendrik VernhoutX Maria WesselinkHij gedoopt 1-4-1659 Meppel?Zij geboren ca. 1665, Dalfsen?Hij begraven 14-8-1715 Zwolle, Betl. kerk. Zij overleden 16-8-1728 Zwolle, gehuwd 17-10 1686 Dalfsen Bij de huwelijksinschrijving: Hij j.m. woonde bij de heer secretaris Haecke en zij j.d. woonde bij de heer ontfanger Wycherlink. Hij was vanaf 28-6-1686 Stadsroededrager te Zwolle
Zij was mogelijk Marretjen Hermannus Wesseling, die in april 1680 met att. van Dalfsen naar Zwolle kwam.
Zij was mogelijk Marretjen Hermannus Wesseling, die in april 1680 met att. van Dalfsen naar Zwolle kwam.

- ria van bessen
Nou, die heeft van doen met
Nou, die heeft van doen met Batterman.Transporten Zwolle 07-05-1717Pr. Henrik van Linden, Philip Lindenhof en deszelfs huisvrouw Sara van der Veen, Gerrit Groenenberg en deszelfs huisvrouw Anna Doijenberg, en Pr: Christiaan Vlier met deszelfs huisvrouw Anna Adriana Steels, tutoribus maritis, voorts Maria Wesselink wed: van wijlen Henrik Vernhout, geassisteerd met haar broeder Hermannus Wesselink als momber, en dan nog Claas Bouwmeester en Bartelt Baterman als momberen over het minderjarige nagelaten kind van wijlen Gerrit Ten Hope, , en bekenden de eerste comparanten wegens 2/7 parten en de andere ieder wegens 1/7 part, voor een welbetaalde somme penningen te hebben gecedeerd en getransporteerd aan Hugo Visscher en deszelfs huisvrouw en erfgen., hun comparanten huis staande in de Voorstraat tussen de Heer Bmr. van Rijssen ter ene en Peter Staats ter andere zijde, genaamd de Lampe, zijnde vrij en onbezwaard van uitgangen en renten als alleen een jaarlijkse uitgang van 1 gl. 15 st. ten profijte van de geestelijkheid dezer stad en van 2 gl. 6 st. 4 penn. ten profijte van het Binnen Gasthuis, welke koper tot zijn last heeft genomen.Volgens een testament van 16-01-1772 Zwolle zijn Jan Batterman en Hendrina Batterman de neef en nicht van Janna Ten Hope.Haar man is Hendrik Assendorp.
- ria van bessen
Als er 7 parten zijn, en één
Als er 7 parten zijn, en één stel heeft 2/7 part, dan is er dus al iemand overleden wiens part dus ver-erfd is. Hier worden 6 personen genoemd. En waren ze eerder dus met 7 personen .. en in totaal 7/7 eigenaar van het huis de Lampe.
Ik ga dit even uit elkaar
Ik ga dit even uit elkaar halen, om het beter te begrijpen.1. Henrik van Linden2. Philip Lindenhof en deszelfs huisvrouw Sara van der Veen3. Gerrit Groenenberg en deszelfs huisvrouw Anna Doijenberg 4. Christiaan Vlier met deszelfs huisvrouw Anna Adriana Steels5. Maria Wesselink wed: van wijlen Henrik Vernhout, geassisteerd met haar broeder Hermannus Wesselink als momber6. Claas Bouwmeester en Bartelt Baterman als momberen over het minderjarige nagelaten kind van wijlen Gerrit Ten Hope de eerste comparanten wegens 2/7 parten en de andere ieder wegens 1/7 partZij hebben dus het huis 'De Lampe' verkocht, waarvan ze deels eigenaar waren.

Datering:
Bartelt Batterman, zijn vrouw Hendrina ten Hope, werd op 27-2-1730 begraven. Huwelijksinschrijving 5-10-1748, X 20-10Johanna ten Hope, wed. van Gosen van Borne wonende in de Praubstraat, metHenrick Assendorp, wed. in de Grote KerkhoffIn 1749 was hij kleermaker(Dat laatste schreef ik er even bij, omdat ik ergens anders nog een Assendorp uit Zwolle heb.)

Gerrit ten Hope, gedoopt 24-1
Gerrit ten Hope, gedoopt 24-1-1662Zn. van Hendrick Hendricksen ten Hope en Aeltje Gerrits ten Velde Gerrit doet bel. sept 1697, wonende aan de Aa8-11-1708, werd zijn wed. Aaltien Sijbrants, begr. Broerenkerk(bij 1 van meerdere dopen van kinderen werd ze Aaltie de Munnik genoemd)