Lambertus Jansen op de Hogenkamp in Wijhe

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

bericht 4

Bericht door ria van bessen » 08 mar 2017, 22:27

bericht 4Doop van Geertrui met als moeder Fenneken Peters, vader Lambert Jans 1717 is niet de juiste. Dit kind is overleden, want er is geen voogdij geregeld. Fenneken Peters huwt met Gerrit Peters, uit dit huwelijk een dochter Aaltjen.Het gekke is dat Gerrit Peters weer hertr. met de wed. Albertjen Lamberts van de Dollencamp. Van de Dollenkamp is een uitgebreide zoektocht geweest op het forum.Maar hoe dan ook - er staat niet in de akte die Lambert Willems en vrouw maken dat er meer kinderen zijn dan alleen zoon Gerrit Lamberts. Ze wonen op de Mullerstede in Middele.De enige die bewezen gekoppeld kan worden aan Gerrit L Mulder is dus Everdiena Lamberts op de Luchtenberg.Maar ook dat kan via zijn vrouw gaan.

Willemijn Hofstra

Dag Ria,

Bericht door Willemijn Hofstra » 10 mar 2017, 10:56

Dag Ria,Ik was ook even een paar dagen weg. Vandaar dat ik nui pas reageer.Uit jouw verhalen maak ik op dat Everdina Lamberts Mulder, de zus van Gertrudis (Geertje), naast haar huwelijken met Willem op de Lochtenberg en Seine Gerrit oog getrouwd was met Derk Wolters Bergman ?Heb jij ook een idee waar de door mij genoemde 6 kinderen gedoopt zouden kunnen zijn ?

ria van bessen

Derk Wolters Bergman is de

Bericht door ria van bessen » 10 mar 2017, 13:01

Derk Wolters Bergman is de zwager van Fennegien Gerrits ...  de vrouw van Gerrit L. Mulder.Gerrit L. Mulder is voogd bij Everdiena Lamberts.In 1729 wordt er een ouderdomsregeling getroffen tussen Lambert Muller en Grietjen Gerrits en hun zoon Gerrit. IIn de akte staat dat hij gaat trouwen met Fennegien Gerrits.Gerrit L Mulder woont volgens het VST 1751 op het erve wat eerder [1682] in eigendom was van Willem Mulder.Het erve is nu in handen van het Capittel te Deventer.**Janna Lamberts Mulder op klein Middele huwt RK Wijhe 8-6-1719 Willem Jans-*Jan Lamberts op Jokhorst is voogd als  Janna in 1729 met Derk Willems gaat trouwen**Jan Lamberts x RK Wijhe 11-11-1717 met de wed. Geertruijd Wiechmans, zij woont op Jokhorst.Jan Lamberts die later ook op de Jukhorst zat, overlijdt en zijn weduwe Geertrui Jansen van de Vlaskamp hertr. sept 1739.Volgens de voogdijstellig is Lucas Lammerts voogd over zijn nagelaten kind.Berendje Hendriks is gehuwd met Lucas Lamberts RK 29-4-1725In de VST 1751 zit op de Jukhorst deze Lucas Lamberts. = pachter**Martina Martens was gehuwd met de broer van Lammert Jans, doopgetuige 1742 Gerhardina in Wijhe**Lamberdina Gerrits op het Mulder is de dochter van Gerrit L Mulder en Fennegien Gerrits**Gerarda Gerrits Mulder ken ik niet, wel Gerrit Gerrits Mulder - zoon van bovengenoemd G.L. Mulder**Antonia Lamberts Mulder is doopgetuige in 1737 bij Geertje en Lambert - ze is ook doopgetuige bij Everdina Lammerts in 1731 RK Wijhe**Er zullen geen dopen zijn, vermoed ik - de oudere Lammertsen huwen rond 1719. .Geertje kan een nichtje zijn, dochter van een overleden oudere broer Lammert Lammerts omdat ze in pas 1735 huwt.Maar het laatste kind van Geertje is in 1748 geboren. Een vrij korte periode dus. Dat kan het gevolg zijn van het te jong overlijden van Lammert Jans, zij hertrouwt niet, want ze overlijdt als wed. van Lammert van den Hoogenkamp en wordt begraven op 21 jan 1780 in Wijhe, maar kan ook duiden op haar geboortejaar die dan ruim voor 1715 ligt.Maar goed - de STAMvader zou dan Lammert Willems heten ... ik heb wel een kandidaat die ook de toevoeging Mulder heeft ... maardat kost nog wat speurwerk.        

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 10 mar 2017, 22:52

bericht 2Er is nog een kind gedoopt - Joanna Mechtildis op 7 dec. 1753 RK WijheEn moeder Geertje wordt in 1737 bij de doop van Lamberdina ook genoemd Mulder.In principe zou er van Geertje een doop moeten zijn .. ergens in de omgeving.Zowel NG als RK is in die periode mogelijk  - [ook] in Olst er RK kinderen in de NG dopen zijn vermeld.

Willemijn Hofstra

Dankjewel Ria.

Bericht door Willemijn Hofstra » 11 mar 2017, 11:01

Dankjewel Ria.Die dochter Joanna Mechtildis van 07-12-1753 is idd nieuw. Mooie vondst hoor !De vrouw van Jan Lamberts Mulder, Geertrui Wijchmans was dus 3x getrouwd, begrijp ik uit jouw verhaal. Ze staat bekend als "Wijchmans op Juckshorst" en als "Jansen op de Vlaskamp". In 1717, als ze trouwt met Jan, was ze al weduwe. Weet jij ook van wie?Ik vond ook nog deze: Olst 1736 12 Febr. - Jan Lamberts, viduus ex Jokshorst et Gertrudis Jansen filia ex Flaskamp. Op 11-09-1737 wordt te Olst dochter Gertrudis gedoopt.Haal ik iets door elkaar?

ria van bessen

Je haalt zeker wat zaken door

Bericht door ria van bessen » 11 mar 2017, 11:30

Je haalt zeker wat zaken door elkaar.Geertruid Wiechmans is NIET die van Vlaskamp. Zij huwt als weduwe met Jan Lamberts en ...Jan Lamberts hertr als wedr.  met Geertrui Jansen jd van Vlaskamp en zij hertr. daarna weer.Uit het huwelijk met Wiechmans kunnen kinderen geboren zijn - maar er is geen voogdijstellingWel uit het huwelijk met Geertrui Jans Vlaskamp 1 kind vermeld als zij hertr.

Willemijn Hofstra

Ik probeer het even samen te

Bericht door Willemijn Hofstra » 13 mar 2017, 16:49

Ik probeer het even samen te vatten:Joannes Lammerts (Lamberts) Mulder, zoon van Lammert Willems Mulder en Grietjen Gerrits, trouwt:1) in Wijhe op 11-11-1717 met de weduwe Gertrudis Jansen Wijchmans (op Juckshorts). Getuige(n) huwelijk: Maria Knoppert van Wesenbergh en Lammert Mulder. Gertrudis was eerder getrouwd met ??. Gertrudis is overleden vóór 12-02-1736.2) in Olst op 12-02-1736 met Gertrudis Jans op de Flaskamp. Uit dit huwelijk dochter Gertrudis, gedoopt op 11-09-1737 in Olst.Joannes is overleden tussen 11-09-1737 en 27-09-1739, want dan hertrouwt Gertrudis Vlaskamp in Olst met Wilm Alberts.

ria van bessen

Dat Jan Lammerts een zoon is

Bericht door ria van bessen » 13 mar 2017, 22:09

Dat Jan Lammerts een zoon is van Lammert Willems Mulder zou ik nog niet zo 1,2, 3 durven willen beweren.Daar heb je namelijk [nog] geen bewijzen voor, hooguit een vermoeden vanwege namen doopgetuigen. Maar nergens met een vermelding zus of broer ... En zeker in Wijhe zie ik dat toch regelmatig staan bij de RK dopen. Zeker als er eerdere of meerdere huwelijken zijn kan het heel anders in elkaar steken .. ze zijn wél familie, maar het verband kan ook in de 2e of 3e lijn liggen. Geertrui Wijchmans haar vorige man was Teunis Jansen - voogden Joost Hunneman en Derk Rutgers. Onmondige kinderen zijn Anna, Stijne, Jannes en Tonis.

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 14 mar 2017, 23:53

bericht 2Lambert Willems op Mullerstede en Grietjen Gerits waren in bezit van 1/4 van de Dollenkamp.[1699]Rutger op Dollencamp was gehuwd met Albertjen Lamberts. Hij heeft 3/8 part in Dollencamp [1718]Jan Lamberts in de Roskamp verkoopt een 1/4 part in de Dollencamp [1711]Jannes Gerrits, en zijn broer Gerrit en zus Gerrigjen hebben een deel [staat niet bij hoeveel]. [1715] en dragen dit over aan Rutger.Jonker Bitter ter Marsche en zijn vrouw Catrina Willems hebben een vierde deel in de caterstede de Dollencamp [1709]Gerrigjen Willems x Krijn Brummelenbos hebben de halfscheit van de Dollencamp in Middele gelegen TUSSEN de caterstede den Dullencamp waar Rutger op woont en het Dullencamps bos en die door Jan Dullencamp wordt bemeijerd.Kennelijk zijn er dus 2, want het deel van de Jonker wordt ook aangeduid als bemeijerd door Jan DullencampCornelia Herms is de stief- en dochter van Rutger Dollenkamp en Albertje Lamberts. Zij huwt Jan Rutgers die de zoon is van Rutger Egberts op Dollencamp en zij boeren op de Dollencamp. Albertje Lamberts hertr. trouwens n 1732Van de Dollencamp is een zoektocht.Bij één van de dopen kinderen [1739] van deze Cornelia Herms is Geertrui Lamberts suscepit. 

Willemijn Hofstra

Hoi Ria,

Bericht door Willemijn Hofstra » 16 mar 2017, 11:16

Hoi Ria,Je schrijft: "Jannes Gerrits, en zijn broer Gerrit en zus Gerrigjen hebben een deel [staat niet bij hoeveel]. [1715] en dragen dit over aan Rutger."Zijn deze Jannes en Gerrit broers van Grietjen Gerrits (die getrouwd was met Lambert Willems)? En is voornoemde zus Gerrigjen dezelfde als Grietjen?

Plaats reactie