Jans(sen)

Alles wat met genealogie te maken heeft.
deamy

Eerst feit is dat ze als

Bericht door deamy » 15 apr 2017, 14:59

Eerst feit is dat ze als Jacomina Gerrits word genoemd als moeder op de doop van Gerrit Jan die als huwelijkse bijlage te vinden is van Nijbroek 1813 akte 24.http://www.vpnd.nl/bronnen/ov/raalte/ra ... 3-1781.pdf                                            Huwelijk van Gerrit Jan  en   Jennigjen Jans (Gerrits)  Nijbroek 1813 akte 24  Naam vader:        Hermen JansenBeroep:            geen beroep vermeldNaam moeder:       Jacomina GerritsBeroep:            geen beroep vermeldGerrit Jan zijn ovl  Heerde 1847 akte 101  http://familysearch.org/ark:/61903/3:2: ... 9343Berend Jansen huwelijk 30 jaar oud, op 06-01-1816 in Olst  akte 1 met Aardjen Janssen http://www.historischcentrumoverijssel. ... miview=ldt waarop dat Jacomina dan al in Hellendoorn woont. Deze Berend overlijd te Hellendoorn maar daar zitten ze fout met naam van vader (dit moet ik nog uitzoeken hoe dat kan zou naam van voogd kunnen zijn of de voornaam van Gerrit Koninck). http://www.wiewaswie.nl/nl/zoeken/?q=Berend%20Jansen  Hellendoorn 1846 akte  40Ik heb een copy hier van Jacomina wed. Harmen Janssen wonende te Hellendoorn dat ze niet kan schrijven en haar overlijdens akte Overlijden Jacomina Gerrits, 10-09-1824
Soort akte:    
overlijdensakte
Aktedatum:    
11-09-1824
Akteplaats:    
Hellendoorn
Overlijdensdatum:    
10-09-1824
Overlijdensplaats:    
Hulsen (Hellendoorn)
Overledene:    

Jacomina Gerrits
Geslacht:    V
Leeftijd:    83
Beroep:    arbeidster
Geboorteplaats:    Raalte
Vader:    
Gerrit Gerrits
Moeder:    
Berendina Hofstede
Partner:    
Gerrit Koninck
Toegangsnummer:    
0123 Burgerlijke Stand in Overijssel
Inventarisnummer:    
6774
Aktenummer:    
31Tot zover wat ik van haar heb en hoe ik tot deze feiten kom. 

ria van bessen

Dank je wel. Dat lijkt verder

Bericht door ria van bessen » 15 apr 2017, 17:50

Dank je wel. Dat lijkt verder ook in orde.Meestal als ik meer overzicht heb, helpt dat bij het zoeken naar gegevens.Ik kan helaas de voogdijakte niet vinden in Raalte, heel vreemd.Heb je ook gevonden dat het overlijden 1786 van Hermen vermeld was  in de huwelijkse bijlagen?Het is natuurlijk mogelijk dat Janna vertrokken is met haar kinderen naar elders en daar is gehuwd, dat zou verklaren waarom er geen voogdijakte in Raalte is.Bij de dopen van Berend [1785] en Gerrit Jan [1778] staat vermeld dat ze in/bij het dorp woonden in de Leeren Lamp.Volgens het ORA is er een huis wat zo genoemd is, en dat gelegen is in Tijenraan [1778] in de Raalter Enk, voordien in eigendom van Berent Wissink en Bartha Wifferdink [1734]. De Havezate Vellener ligt ook in Tijenraan. En in Tijenraan ligt een Hofstede.In de VOT 1748 wordt in Tijenraan genoemd - de Vellener Boer [blz 28] en op blz 30 de Heer van Vellener, maar op dezelfde blz wordt ook genoemd : de Snijder op den BeltOp 10 mrt 1746 laten Gerrit Jans en Berendijna Gerrits - aan het Bouwmeesters op de Belt - een dochter Willemijna dopenzie [dpb Raalte 350 blz  003]  - daarna de al gevonden Jacomijna 29-09-1747  [350 blz 006] en op 16 mei 1751 - Hendrik Harmen [350 blz 013] moeder is Berendijna GerritsVerder niets bruikbaars gevonden, dan misschien dit nog. Volgens f100 dd 31-01-1783 laat Janna Gerrits voogden stellen over haar onechte dochter Berendiena. Voogden worden Hendrik Gerritsen en Hermen Jansen. Ze wil hertrouwen met Hendrik Arents.Ze is onmachtig iets aan haar kind te bewijzen, Hendrik Arents neemt de dochter aan als zijn kind.Mocht je hier mee verder willen zoeken, wees er dan bedacht op dat deze dochter Berendiena haar patroniem is veranderd van Gerrits in Hendriks of wellicht Arents.Ik kan ook van dit echtpaar niets vinden dan alleen het huwelijk in Wijhe op 23 febr 1783Hendrik huwt als jm van Herxen, Janna huwt als jd van Raalte [RBSO 642]     

deamy

Ja het overlijden van Hermen

Bericht door deamy » 15 apr 2017, 20:33

Ja het overlijden van Hermen is als huwelijkse bijlage geleverd net als het feit dat hij ook Haps gebruikt en jans(s)en reactie van andere. Ik ben in doop boek de dopen van Berend Jansen (broer van Gerrit Jan) tegen gekomen. zoeken op :Netherlands, Overijssel P...Church Records, 1542-1893 Nederlands Hervormd Hellendoorn Dopen 1666-1841 Trouwen 1...0-1795 Lidmaten 1657-1791 waarbij telkens vermelding in den Riet in Overwater vermeld staat. Ik weet niet of dit een aanwijzing kan zijn naar Jacomina. Kan zijn dat ze ook in die omgeving geleefd heeft.Bedankt voor de informatie ik ga kijken wat ik er mee kan 

ria van bessen

Hoe bedoel je - dopen van

Bericht door ria van bessen » 15 apr 2017, 21:27

Hoe bedoel je - dopen van Berent, de broer van Gerrit Jan.Berent de zoon van Jacomina is toch in Raalte ingeschreven?Hoppen in Heeten is er wel, maar die zijn RK.Haps zegt me niets, maar kennelijk kwam Hermen dus van Voorst ? Die achternaam nemen de zonen toch aan?   

deamy

dopen van de kinderen van

Bericht door deamy » 15 apr 2017, 22:05

dopen van de kinderen van Berent zijn in Hellendoorn kerkboek op genomen. Sorry woord kinderen vergeten.Dus ja Berent is zoon van Jacomina.  Ik heb tot nu toe nog geen enkele verwijzing naar Voorst wat Hermen betreft.Gerrit Jan is de eerste die zich van Voorst gaat noemen en Berent heb ik nog geen verwijzing van dat hij dat voorbeeld volgt 

ria van bessen

Ik heb het huwelijk gevonden.

Bericht door ria van bessen » 15 apr 2017, 22:09

Ik heb het huwelijk gevonden. Ik zag dat Gerrit Koning geboren was in Wierden.Harmen is een Topvoord ... zie akteNG Hellendoorn16 maart 1799Gerrit Harmsen Kleijn Calvenhaar wed. geboortig te Wierden en woonagtig in de buurtschap HulssenenMiente Gerrits wed. van wijlen Harmen Topvoort, geboortig in de Velner hoek onder Raalte enwoonagtig in Raalteop 14 april 1799 in de kerk te Hellendoorn getrouwt

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 15 apr 2017, 22:16

bericht 2Tja, en als eenmaal het kwartje valt .. haha..*Voogdijakte zit wel in Raalte f 238 dd 19 mrt 1799Verschenen Miente Gerrits wed. van Harmen Tobvoort en geassisteerd met haar bruidegom Gerrit Callenaar, zij stelt als voogden over haar 2 zonen Gerrit Jan en Berend, aan Albert Tobvoort en Berend Oude Ammervelt, die de momberschap aannemen.Miente kan niets bewijzen aan haar kinderen dan hen ordentelijk op te voeden en bij ziekt of zucht hen ten alle tijde een vrije ingang in het huis verlenen. Gerrit Kallenhaar [nu met een K ..] neemt de kinderen aan als zijn eigen kinderen.

deamy

super zeg heel hartelijk dank

Bericht door deamy » 15 apr 2017, 22:51

super zeg heel hartelijk dankweer stap verderheb je toevallig een link voor me naar aktes?Echt dit is mooi en misschien dat nu ook weer stap verder kom met zoeken naar Hermens familie.  

deamy

Tja als namen zo veranderen

Bericht door deamy » 15 apr 2017, 23:18

Tja als namen zo veranderen is het lastig zoeken, knap dat je ze gevonden hebt. 

ria van bessen

Mijn interesse gaat vooral

Bericht door ria van bessen » 16 apr 2017, 19:18

Mijn interesse gaat vooral uit naar de wat minder bedeelde voorvader/moeder. Alhoewel deze mensen niet mijn voorouders zijn, vind ik het altijd fijn om hen uit de vergetelheid te halen, ze alsnog die plek te geven waar ze horen. Arme mensen hadden het vroeger heel moeilijk, en ze posthuum alsnog herkenbaar te maken, dat vind ik mooi.Heeft trouwens niets met vooroudergeloof of i.d. te maken, maar men kan gemakkelijk de rijke voorvader volgen via de aankoop/verkoop aktes, hypotheken en wat dies meer zij. Maar speuren naar hen die er toen niet bij hoorden ... maar nu wel, dat is mijn passie.Er is geen link op internet. Je kunt wel de aktes opvragen bij het HCO tegen betaling.Ik zal kijken of ik verder nog wat kan vinden.  

Plaats reactie