Aaltje Jans Welink
- ria van bessen
Daar staat niet veel op Helen
Daar staat niet veel op Helen, wat ik in 1e instantie vreemd vond omdat ik hem de gegevens Hoegen heb gegeven.Maar bij controle bleek dat dat hij deze akte nooit heeft gekregen, waarschijnlijk omdat ik dit daarna nog vond?In ieder geval -Femmegien Voerman wed. was gehuwd met Jacob Lucas volgens invnr 2711 f 410 dd 11-03-1722 Stad Vollenhove. Zij is geassisteerd met haar volwassen zoon Lucas Jacobs Brummelbos. Zij is 200 cgls schuldig aan Peter Hoegen [=Visser] en vrouw Margjen Jans [=Kuijper] wegens een obligatie dd 15 febr 1702 tegen 4% die is ondertekend door Jacob Lucas en Berent Lucas. Zij stelt als onderpand de halfscheid van haar huis in de Kerkstraat door haar bewoond en nog twee huizen naast elkaar staande en gelegen mede in de Kerstraat, het ene gebruikt door haar zoon Lucas en de andere gehuurd door Jan Dunneboter, welke huur mede als onderpand wordt gesteld.Lijkt me niet passen bij de arme C.T Apeldoorn?
Even op een rijtje, deze heb
Even op een rijtje, deze heb ik nog niet nagekeken of alles klopt:Lucas Berents Brummelbos X Jacobjen JansHij was mr. timmerman.Zijn geld kwam m.i. door vakmanschap, niet door geboorte. Kinderen:1654 Annegien1655 Anna X Gerrit Mol1656 Berendt X Aeltjen Rijckents1659 Hendrikjen X Jan Seyn Karsten1661 Jacob X Femmigjen Harmens Voerman1663 Jan X Margaretha Jacobs Vos1670 Grietjen Femmigjen heeft als weduwe een schuld van 200 c.gulden. Is dus ook niet echt rijk.1 1/2 huis plus de huur van nog een huis als onderpand. Waren het piepkleine huisjes, of was 200 cg zoveel geld?Waarde cg, volgens Wiki, 20 stuivers Vergelijking in verband met waardebepaling:In 1635 werd landgoed de Eese verkocht voor 29.300 cg.

Jacob, zn van burgemr. Gerrit
Jan was van beroep glasemaeker, zijn vrouw was wel iemand van enig aanzien.Maar niet persé superrijk.Kleindochter van burgemeester en pander. Jacob, zn van burgemr. Gerrit Vos X 29-11-1654 met Trijntje van Uiterwijck, dv sal.Hermen van Uiterwijck, in sijn leven pander tot Wanneperveen

- ria van bessen
20 stuivers is 1
20 stuivers is 1 keizersgulden, oftewel 1 caroligulden, en dat dus 200 keer.Plus het eigendom van 1 1/2 huis, dan val je toch al snel onder de vermogende volgens de toentertijd gehanteerde norm.De Kerkstraat was ook een gerenommeerde straat, heel anders dan de Vissersstraat waar de huizen duidelijk minder waard waren en de wat armere mensen woonden. Maar goed, Jacobje lijkt me wel de dochter van deze Jan Brummelhuis.
Die 200 cg was een schuld die
Die 200 cg was een schuld die zij had!In Vollenhove stonden in mijn jeugd in alle straten verschillende soorten huizen en boederijen doorelkaar.Mijn opoe woonde b.v. in de Visserstraat in een giga groot huis.

- ria van bessen
Een huis wat eigendom van
Een huis wat eigendom van iemand is, wordt aangemerkt als bezit, als een vermogen.De gemeente slaat je ook aan op de waarde van je huis, er wordt niet gekeken naar een hypotheek die je op dat huis hebt.Als je het belastingregister, de PQ van 1749 van Vollenhove, door zou nemen kun je zien dat ze boven de 11e klasse off misschien wel hoger zal zitten. De 11e klasse was onder de 200 gls. De 10e klasse 200 gls, de 9e klasse 400 gls.Dat ze een hypotheek nam van 200 gls zegt dus al genoeg.Ik heb het over de tijd van toen, een eeuwtje of wat geleden, en niet over de tijd van je jeugd.
Waar staat dat het een
Waar staat dat het een hypotheek was?Volgens mij was het een lening (obligatie = schuldbewijs) en als ze de rente daarvan niet op tijd betaalde, dan kon anderhalf huis en tevens de huur van het andere huis in beslag genomen worden door de leningverstrekker.Dat was het werk van de pander: Beslag leggen op het onderpand als de rente niet betaald werd. In de tijd van die mevrouw waren er veel zogenaamde Havezathen in Vollenhove, deze moesten minimaal een waarde hebben van 25.000 gulden.Haar anderhalve huis was minder waard dan 200 gulden, daar moest de (jaar) huur van het andere huis nog bij!

- ria van bessen
Ik ga hier verder geen
Ik ga hier verder geen discussie over aan Helen.Je kunt de PQ erbij nemen als je meent gelijk te hebben, dan zie je zelf in welke klasse ze wordt vermeld.De vraag: - heeft Welink uit Zwolle nog anderen banden met Vollenhove, zodat mogelijkerwijs de gezochte Aaltje haar vader uit Zwolle komt?
Als het ergens te vinden is,
Ria schreef:Femmegien Voerman wed. was gehuwd met Jacob Lucas volgens invnr 2711 f 410 dd 11-03-1722 Stad Vollenhove. Zij is geassisteerd met haar volwassen zoon Lucas Jacobs Brummelbos. Zij is 200 cgls schuldig aan Peter Hoegen [=Visser] en vrouw Margjen Jans [=Kuijper] wegens een obligatie dd 15 febr 1702 tegen 4%................... 20 stuivers is 1 keizersgulden, oftewel 1 caroligulden, en dat dus 200 keer.Plus het eigendom van 1 1/2 huis, dan val je toch al snel onder de vermogende volgens de toentertijd gehanteerde norm.De Kerkstraat was ook een gerenommeerde straat, heel anders dan de Vissersstraat waar de huizen duidelijk minder waard waren en de wat armere mensen woonden............. Lijkt me niet passen bij de arme C.T Apeldoorn? Als het ergens te vinden is, waarom geef je dan geen link?PQ zegt mij niks. Overigens is vermogen bezit minus schuld. Je moet bezit en schuld niet bij elkaar optellen! Die 200 cg was toch geleend geld? Wiki:Het vermogen van een rechtssubject is de waarde van alle bezittingen, verminderd met de waarde van alle schulden.

- ria van bessen
Wat wil je nou eigenlijk, een
Wat wil je nou eigenlijk, een discussie over hoe een vermogen is samengesteld? Als je trouwens 200 gls hebt geleend, dan heb je 200 gls in je bezit ... ook al is het geleend, is het schuld.De personen werden aangeslagen naar vermogen en niet naar schuld. De hele rijken hadden soms zoveel schuld dat ze eigenlijk weinig echt daadwerkelijk geld hadden, .. vanwege de vele schulden, maar ze werden wél aangeslagen naar hun vermogen. Hun bezit dat dus zoveel én zoveel waard was [én dus zonder vermindering van schuld].Ik kan je geen link geven, want dit is niet te vinden op internet. PQ is de afkorting van personele qoutatie. Een belastinregister van 1749, op inkomen en vermogen. Je kunt informeren bij het HCO.