Olstman / Olsman (Dalfsen)

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Desmond1986

Olstman / Olsman (Dalfsen)

Bericht door Desmond1986 » 26 jun 2017, 20:44

Momenteel ben ik bezig met stamboomonderzoek van Olstman / Olsman te Dalfsen. Heb de volgende personen al gevonden in de documenten die online beschikbaar zijn:Uit het vuurstedengeld 1675/1682 heb ik de volgende personen gevonden:- Jan Olsman te Ancum
- Harmen (Herman) Jansen Ottemans (Olsmans?)  te Oosterdalfsen (In 1682 niet aanwezig?)
- Jan Oltsman in KerkdorpHelaas kan ik geen dopen of huwelijken van deze personen of hun kinderen vinden. Kan iemand mij helpen?Alvast bedankt. 

ria van bessen

Dopen of huwelijken van die

Bericht door ria van bessen » 26 jun 2017, 22:31

Dopen of huwelijken van voor 1679 zijn niet bewaard gebleven, zoals je kunt controleren op VpNd.Het komt niet vaak voor dat op het forum gegevens worden gevraagd zonder een duidelijk verband.Gaat het in dit geval puur om de naam Olstman?   

Desmond1986

Momenteel ben ik bezig met

Bericht door Desmond1986 » 27 jun 2017, 08:44

Momenteel ben ik bezig met onderzoek naar de familie Oldeman in Ommen. Aangezien Ommen en Dalfsen vrij dicht bij elkaar liggen en Oldeman - Olstman/Olsman op elkaar lijkt, ben ik opzoek of er een link tussen deze twee families bestaat. Heb een Lambert Oldeman als getuige gevonden bij een huwelijk in 1694 in Dalfsen. En in dezelfde periode is er een Lambert Olsman (Dalfsen) en een Lambert Oldeman (Ommen). Bij toeval ben ik deze Olsman tegengekomen vandaar dat ik probeer uit te zoeken of er een verband is.

ria van bessen

In Ommen is een Aeltien

Bericht door ria van bessen » 27 jun 2017, 11:18

In Ommen is een Aeltien Derksen wed. van wijlen Lambert Hendriks Oldeman, dochter is Hendrikje Oldemans gehuwd met Derk Swiers/Sweers. Derk Sweers is de zoon van Helmig Sweers Burgemeester te Hardenberg. UIt het huwelijk van Aaltien en Lammert zijn nog geboren; Hendrik en Lucas, een innocente dochter genaamd Hilligjen en een Gerrit en een Derk Lamberts Oldeman.Je zoekt vermoedelijk over deze Lambert meer gegevens? 

Desmond1986

Hallo Ria,

Bericht door Desmond1986 » 27 jun 2017, 12:25

Hallo Ria,Deze gegevens heb ik ook al van Lambert Hendriks Oldeman. Graag wil ik weten waar hij vandaan kwam, aangezien documenten in Ommen pas bij 1745 beginnen is het lastig uit te zoeken waar hij vandaan kwam. Hierdoor ging ik opzoek in de regio en kwam ik uit bij Dalfsen. Bij een huwelijk op 14 maart 1697 te Dalfsen wordt een Lambert Oldeman genoemd als getuige:14 maart 1697
Egbert Janssen j.m. met Lambert Oldeman en Egbertie Egberts j.d. te Garner Hierdoor ging ik verder zoeken in Dalfsen en kwam ik de familienaam Olstman/Olsman tegen. Dus was ik benieuwd of deze Lambert Oldeman toevallig uit Dalfsen kwam en vertrokken is naar Ommen.

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 27 jun 2017, 12:56

bericht 2Er is in Ommen nog een Willem Geurts Oldeman. Gen vrouw en kinderen. Hij heeft een broer Hendrik [met kinderen] en een overleden broer Gerrit Geurts [met kinderen] in 1738 volgens zijn testament.*Verder in het ORA Dalfsen geen Lambert Oldeman tegengekomen.In Dalfsen dus alleen de aantekening trouwakte 14-03-1697 van Egbert Janssen jm met Lambert Oldeman x Egbertie Egberts jd te Garner.Als deze Lambert dezelfde zou zijn als Lambert Hendriks uit Ommen dan is er geen verbinding via patroniem. Het is me ook niet altijd duidelijk of in deze aantekeningen zij getuige zijn of dat de bruidegom/bruid daar woont/werkt. 

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 27 jun 2017, 13:00

bericht 2Het Oud Rechterlijk Archief van Ommen begint al veel eerder.  Er is al een akte betreffende deze Lambert Hendriks van 1719.

Desmond1986

Okee, dus als ik het goed

Bericht door Desmond1986 » 27 jun 2017, 13:15

Okee, dus als ik het goed begrijp zijn ze al die tijd waarschijnlijk in Ommen gebleven. Zijn er 3 broers, Willem Geurts, Hendrik Geurts en Gerrit Geurts Oldeman. Lambert Hendriks Oldeman zal dus de zoon zijn van Hendrik Geurts Oldeman.Waar kan ik eigenlijk het rechterlijk archief van Ommen bekijken?
En heb je misschien meer informatie? Deze informatie had ik namelijk nog niet, waarvan dank.  

ria van bessen

Je kunt de informatie

Bericht door ria van bessen » 27 jun 2017, 16:31

Je kunt de informatie bekijken in het HCO in Zwolle, niet digitaal voor zover ik weet. Ommen deel 4 f351/351v/f352 dd 21-09-1738testament Willem Geurts Oldeman w. in den Ham, broer Hendrik krijgt een dagwerk hooiland in de Zuidtmate gelegen in den Ham. De kinderen van zijn overleden broer Gerrit Geurs in echte verwekt bij Truigien Arents Schuirman m.n. Fennegien, Geesien, Jennegien en Geurt worden erfgenaam. En Geesien krijgt vooruit nog 100 cgls  met de verlopen rente zoals de testator onder Horst-Jan te Linde heeft uitstaan.Zijn broers noemen zich trouwens geen Oldeman, broer Hendrik wordt wel als "de Olde in 't kerkdorp" aangeduid in het doopboek van den Ham. Gerrit Geurts laat dopen als Gerrit Geurts.

Desmond1986

Bedankt voor de informatie.

Bericht door Desmond1986 » 27 jun 2017, 18:59

Bedankt voor de informatie. Helaas kan dan Hendrik Geurts Oldeman niet de vader zijn van Lambert Hendriks Oldeman. Deze Lambert zou rond 1670 geboren moeten zijn. (Zoon Derk Lamberts Oldeman trouwde in 1716 in Zwolle). Heb ook gegevens gevonden van de drie broers waar je het over hebt:http://www.stamboomonderzoek.com/sumpel ... ree=sumpel 

Plaats reactie