Jan Engberts wonende in het Swarte Waters Klooster
- ria van bessen
Jan Engberts wonende in het Swarte Waters Klooster
Volgens Zwollerkerspel f282 dd 26 nov 1670 is bovengenoemde Jan Engberts voogd als aangehuwde oom van vaderszijde volgens de voogdijstelling van Geessien Klaassen wed. van Peter Jansen. Ze is geassisteerd met haar vader Klaas Roelofs. De andere voogd is Arent Klaassen wonende op de Grote Wede oom van moederszijde.Peter Jans woont in Mastebroek en wedr als hij hertr met Geesjen Claas jd van Holte [Zwolle 17-05-1662]. Er is attestatie gegeven op Hasselt.Peter Jans was eerder gehuwd met Geertien Peters volgens f 227 dd 17 mei 1662 - uit dit huwelijk een dochter Egbertien. Als voogden worden dan aangesteld Berent Hermsen te Streukel als aangehuwde oom MZ en Seine Wolters ten Veld als oud-oom van het kind van VZ.Als Jan Engberts is overleden wordt in zijn plaats op 28 febr 1685 als voogd aangesteld Albert Peters op Wolfshagen.Maar .. als Jan Engberts nog leeft wordt hij ook als neef van VZ voogd over het kind van de overleden Egbert Klaassens en zijn vrouw Jannegien Jans.Op 16 febr 1689 [dat zal dan 1685 moeten zijn - zie hierboven ... óf fout in de bovengenoemde akte en moet dat 1689 zijn???] wordt in plaats van de overleden Jan Engberts aangesteld Gerrijt Jansen, kleermaker te Haerst, dus als voogd van VZ.Jan Engberts is vermoedelijk gehuwd tussen 1662 en 1670 met de zus van Peter Jans, ene Aaltjen Jans.Vraag - Wie zijn de ouders van Gerrit Jansen, Aaltjen Jansen en Peter Jansen?
- ria van bessen
Peter Jans is genoteerd op
Peter Jans is genoteerd op VpNd als Peter Jacobs wed. en Geertjen Peters jd tot Holte - procl. en attest op Hasselt. Zwolle 15 mei 1658In Hasselt is gedoopt Egbertje hun dochter uit de voogdijakte - dpb 197 blz 146 jaar 1660 - ouders Peter Jansz in Mastebroek en Geertien Peters*Seijne Wolters is ook voogd over de 7 onmondige kinderen van Marregien Vrens wed van Berent Jansen wonende in Mastebroek.zie Zwollerkerspel f102 dd 13-03-1641Sijne Wolters is de oud-oom en voogd VZ over Egbertien
- ria van bessen
Marregien Vrens staat op VpNd
Marregien Vrens staat op VpNd genoteerd als Marijken Vrees NW van Berent Jansen in Mastebroek. Ze huwt volgens de aantekening Zwolle te Mastebroek op 3 april 1641 met Evert Jansen z.v. Jan Willemsen w. in Berkum.*
- ria van bessen
Ik heb een zoon Gerrit
Ik heb een zoon Hendrik gevonden in 1666 en Gerrit gevonden - 1669 NG Hasselt - ouders Jan Egbaerts huisman in 't Klooster / op 't swarte water klooster en Aeltien JansEen een dochter Aaltje 1668 en Hermpje 1668 zonder de toevoeging 'in t Klooster of i.d.trouwboek Hasselt begint in 1673 [volgens mijn weten]Is er kans dat de dopen van het swartewater klooster ook ergens anders kunnen zijn genoteerd, bijv Zwartsluis?
Dat denk ik wel, gezien de
Dat denk ik wel, gezien de ligging: https://www.plaatsengids.nl/zwartewatersklooster LiggingDe buurtschap Zwartewatersklooster ligt rond de gelijknamige weg, ZO van Zwartsluis, N van Hasselt, O van het Zwarte Water en de provincialeweg N331 (Zwartsluis-Hasselt), O van de buurtschap De Velde. Geografisch gezien is de buurtschap een esdorp, gelegen op een oude oeverwal van het Zwarte Water. De buurtschap grenst in het O aan de gemeente Staphorst, kern Rouveen, natuurgebied Olde Maten. - De buurtschap Zwartewatersklooster valt, ook voor de postadressen, onder het dorp Zwartsluis.

De afstand tussen Hasselt en
De afstand tussen Hasselt en Zwartsluis is via de huidige weg: 7 kilometer.

Jammer genoeg heb ik meer
Jammer genoeg heb ik meer vragen dan antwoorden.Arent Klaassen wonende op de Grote Wede, is dat dezelfde die als weduwnaar huwde met Jacobje Willems in 1668, hij uit Streukel, zij uit Holten. (Grote Wede ligt in de buurtschap Streukel, destijds onderdeel van Hasselter Karspel, evenals Zwartewatersklooster en de Velde) dat kerkelijk onder Hasselt viel. Zijn dochter zou Maria Arends, de eerste vrouw van Arend Jans op de Werf zijn. Arent Klaassen huwde als jg ten Holte met Geesje Jans in 1659Ik heb in mijn bestand een Grietje Egberts die een broer Jan Egberts heeft. Grietje woonde bij haar huwelijk te Berkemer Brug. Ik kan niet terug vinden waarom, maar ergens heb ik een vermoeden dat ze uit Zwartewatersklooster komt.Berent Herms uit Streukel met Annegien Peters heb ik ook in mijn bestand. Zij lieten kinderen dopen in Hasselt, van 1650 tot 1656. Nazaten van zijn dochter Aaltien woonden o.a. in de Velde en hebben de achternaam ten Klooster of van der Velde aangenomen.De boerderijen in Zwartewatersklooster hoorden vroeger bij het klooster dat eind 16e eeuw werd afgebroken. Dit klooster had ook bezittingen in Heino die verpacht werden. In ieder geval zijn er opvallend veel huwelijken tussen inwoners van Zwartewaterklooster en Heino.Dat de bewoners van Zwartewaterklooster lieten dopen in Zwartsluis lijkt mij zeer onaannemelijk. Het gebied rondom het voormalige klooster was op Hasselt geörienteerd. Pas na de opheffing van Hasselter Kerspel en de gemeentelijke herindeling van rond 1800 is men zich daar meer op Zwartsluis gaan richten. De Nieuwe Sluis tot ongeveer Hamingen behoorde ook tot Hasselterkerspel, maar daar ging men voor dopen respectievelijk naar Zwartsluis en Staphorst.
- ria van bessen
Aaltjen Jans is gehuwd met
Aaltjen Jans is gehuwd met Jan Engberts op 't swarte waters kloosterPeter Jansen gehuwd met Geessijn Klaassen - zij is d.v. Klaas Roelofs [dat staat in de voogdijakte bij de hertrouw] Voogden worden Jan Engberts op 't swarte waterklooster als AANGEHUWDE oom. Arent Klaassen op de groter Wede voogd als OOM. Lijkt me dus toe dat deze Arent ook de zoon is van Klaas Roelofs. Arent zet ik even in de koelkast. Ik wil het zo veel als mogelijk overzichtelijk houden. Jan Engberts is voogd als NEEF VZ over Egbert Klaassen zijn kinderen.Egbert Klaassen huwt als jm met Janneghjen Jans jd beide te HAERST 18-03/25-04-1665In plaats van Jan Engberts als voogd van VZ wordt Gerrit Jansen de snijder aangesteld en ook wonende in Haarst. Ene Klaas uit Haarst met een zoon Egbert = de bovenstaande - hij huwt J. JansEne Klaas uit Haarst met nog een zoon Engbert - diens zoon heet Jan [= Jan Engberts Swartewaterklooster]of ene Klaas uit Haarst met een dochter NN x met Egbert NN - zoon Jan [= Jan Engberts Swartewaterklooster]
Dat Jan Engberts de zoon, of
Dat Jan Engberts de zoon, of schoonzoon is van een zus respectievelijk een broer van Egbert Klaassen, is mij wel duidelijk. Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is wanneer de toevoeging in 't (Zwartewaters) Klooster wordt gebruikt. Bij de doop van Hendrik en Gerrit in 1666 en 1669, en de voogdij over Egbertien in 1670. En in de andere vermeldingen is het enkel Jan Engberts?
Als Peter Jans in 1658 trouwt als Peter Jacobs, zou het kunnen zijn dat Jacobs de patroniem is van zijn vader, die dan Jan Jacobs zou heten. Ik heb een Jan Jacobs wed ten Holte x Trijntijn Willems tot Strockele in 1638 procl te Zwolle gevonden. Dat is natuurlijk een slag in de lucht, dat snap ik ook wel. Maar mogelijk is er een voogdijakte bij dit echtpaar?
Janny Lalkens op zo, 16/08/2009 - 14:44 melde: Als Grietje Eghbers hertrouwt met Cornelis Willems in 1684, wordt er in de momberstelling van 5 jan. 1684 een broer van Grietje genoemd als momber moederszijde: Jan Eghbers.
Zijn er bewijzen dat deze Jan Eghbers dezelfde is als de hoofdpersoon uit deze discussie? Of bewijzen dat hij het juist niet is. Of is het tot nu toe onbekend?
https://www.historischcentrumoverijssel ... ems?page=2
Als Peter Jans in 1658 trouwt als Peter Jacobs, zou het kunnen zijn dat Jacobs de patroniem is van zijn vader, die dan Jan Jacobs zou heten. Ik heb een Jan Jacobs wed ten Holte x Trijntijn Willems tot Strockele in 1638 procl te Zwolle gevonden. Dat is natuurlijk een slag in de lucht, dat snap ik ook wel. Maar mogelijk is er een voogdijakte bij dit echtpaar?
Janny Lalkens op zo, 16/08/2009 - 14:44 melde: Als Grietje Eghbers hertrouwt met Cornelis Willems in 1684, wordt er in de momberstelling van 5 jan. 1684 een broer van Grietje genoemd als momber moederszijde: Jan Eghbers.
Zijn er bewijzen dat deze Jan Eghbers dezelfde is als de hoofdpersoon uit deze discussie? Of bewijzen dat hij het juist niet is. Of is het tot nu toe onbekend?
https://www.historischcentrumoverijssel ... ems?page=2
- ria van bessen
Als 2 x voogd wordt Jan
Als 2 x voogd wordt Jan Engberts genoemd met de toevoeging op het swarte waters klooster. Idem als hij overleden is en er nieuwe voogden worden gesteld.En ook alle keren als Jan Engberts en geen Jan Egbaerts zoals in het dpb van Hasselt staat vermeld. De toevoeging swarte water klooster is hier dus selectief. Verder is er niets van hem bekend.Je zou eerder verwachten dat er een zoon Egbert én een zoon Jan geboren zijn, en geen Hendrik, Gerrit, Aaltje en Hermpje. Vandaar mijn vraag of er ook ergens anders werd gedoopt.Peter Jacobs die x 1658 met Geertien Peters woont in Mastebroek, hij huwde als weduwnaar. Hij kan dan geen zoon zijn van Jan Jacobs. [huweelijk 1638]