Jan Engberts wonende in het Swarte Waters Klooster
- ria van bessen
In Hasselt zit nog een doop
In Hasselt zit nog een doop van Peter Jansz koeholder en Geertien Peters van een zoon Hendrik 1659
Peter Jacobs die x 1658 met
Peter Jacobs die x 1658 met Geertien Peters woont in Mastebroek, hij huwde als weduwnaar. Hij kan dan geen zoon zijn van Jan Jacobs. [huweelijk 1638]Niet uit dat huwelijk, maar Jan Jacobs was weduwenaar in 1638. Hij kan een zoon uit een vorig huwelijk hebben. Vandaar mijn suggestie van een voogdijkakte van kinderen van Jan Jacobs uit 1638.
- ria van bessen
Nee, er is dan geen
Nee, er is dan geen voogdijakte opgemaakt.In plaats van Jan Engberts uit swarte waters klooster wordt onderstaande Albert in 1685 [of 1689] voogd over de kinderen van Peter Jansen.Berentje Egberts is in 1694 wed. van Albert Peters op Wolfshagen, 7 kinderen. Voogden worden Simon Egberts oom van MZ en Jan Klasen aangehuwde oom van VZWie weet meer over deze Albert?
Weer een slag in de lucht:
Weer een slag in de lucht: trouwboek Hasselt 1678:
den 18 april. / albert peters. alhier Wed. & / Vrouwtie peters onder Mastenbroek. / met attestatie van Mastenbroek
Van dit echtpaar een dopen in Hasselt 1680: Marijena (?). Verder geen dopen van Albert Peters met wie dan ook gevonden in Hasselt tot 1694. Dopen vanuit Wolfshagen zou ook in Mastenbroek kunnen, maar daar zijn geen gegevens van bewaard gebleven. Dus of deze Albert Peters later met Berendje Egberts is getrouwt???
den 18 april. / albert peters. alhier Wed. & / Vrouwtie peters onder Mastenbroek. / met attestatie van Mastenbroek
Van dit echtpaar een dopen in Hasselt 1680: Marijena (?). Verder geen dopen van Albert Peters met wie dan ook gevonden in Hasselt tot 1694. Dopen vanuit Wolfshagen zou ook in Mastenbroek kunnen, maar daar zijn geen gegevens van bewaard gebleven. Dus of deze Albert Peters later met Berendje Egberts is getrouwt???
- ria van bessen
Ja, ik verwacht eigenlijk een
Ja, ik verwacht eigenlijk een slag die een bal raakt .. [smiley]*Hij zou een zoon kunnen zijn van Peter Gerrits w. aan de Hasseler dijk en Annechijn Cornelis.Volgens mij is deze Albert Peters hertr. met Geessijn Klaassen wed van Peter Jansen. En is de cirkel weer rond, maar levert dus niks op.Albert hertr in 1674 - heeft een dochter Evertijn. Voogd van MZ is de aangehuwde oom Jan Peters.
- ria van bessen
Volgens een akte van 6 mei
Volgens een akte van 6 mei 1671 heeft Egbert Klaassen woonachtig te Haarst de toevoeging Rolte. Hij is beslist dezelfde Egbert over wiens kinderen Jan Engberts voogd is. Egbert koopt nl een stukje land wat exact zo omschreven in de erfuiting staat van 22 april 1673 wanneer Egbert zijn weduwe hertrouwt.De enige keer dat ik het woord Rolthe tegen kwam was in het ORA van Dalfsen
-
In de pachtboeken van
In de pachtboeken van Bergklooster heb ik gekeken naar een boerderij in Schelle en in Haerst naar de Horst en Rolten erve. Alleen zie ik zo gauw die aantekeningen van 20 jaar geleden of langer niet. Maar er was een Roltenerve in Haerst.
- ria van bessen
Bedankt, ik laat dat dan maar
Bedankt, ik laat dat dan maar even rusten.Gerrit Jansen oom van moederszijde is voogd over de 2 onm. kinderen van Roelof Engberts wonende voor de Ordel te Haarst en zijn overleden vrouw Klaasje Jans. Voogd van Vz is Peter Engberts. Huwelijk van Roelof Engberts met Klaesjen Jans jd beide voor de Oordel op 28-05-1667
-
A. Rolten erve:
A. Rolten erve:Mogelijk woont Egbert Klaassen in 1671 op Rolten erve. 70 jaar later woont daar Jan Lamberts, zie nr. 8 Register 1741. In VOT 1748 woont hij er met zijn zus Marchien die weduwe is van Gosen Jans. Haar dochter Janna Gosens woont er ook. 6 dec. 1748 wordt "Jan Roltens Marchien " begraven op Bergklooster. Geen betaling nodig. Jan staat in de lijst gerechtigden in 1751 onder Haerst als Jan Lamberst Rolten. Hij huurt van de Geestelijkheid van Zwolle, voorheen Bethlehemse klooster.Omdat de pacht per 6 jaar ging, hoeft 70 jaar later Jan Lamberts niet persé familie te zijn van Egbert Klaassen, het zou kunnen, maar hoeft niet.B. Nóg een Jan Jansen in Haerst rond 1731:Gisteren, 17 juli 2017, schreef ik bij het andere onderwerp Janna Johanna van der Horst, dat een weduwnaarGerrit Jansen wonend te Haerst, in 1676 hertrouwt met Marya Fredericks. Zij laten eind 1677 te Zwolle een zoon Frederick Geurts dopen. Deze Fredericks Geurts trouwt met Stijna Jans en in 1732 hertrouwt ze als weduwe te Haerst met Willem Seine uit Berkum.In de momberstelling van 31 mei 1732 geeft ze aan niets te bezitten om aan de beide kinderen Jan en Griete Fredericks te kunnen geven voor vaders erfdeel.Mombers en daar gaat het me om: Jan Jansen Witte , grootvader MZ ( in Hoofdgeld 1723 te Haerst als Jan de Witte genoteerd.) en Wolters Jansen, oom VZ.We kenden uit de beleningsakte van 17311. Jan Jansen te Haerst, de niet-kleermaker, die met zijn lijn uitkomt in 1655 bij Rotger Jansen, dus de voorouder van Janna Johanna van der Horst.2. Jan Jansen de kleermaker te Haerst , getrouwd in 1728 met Maria Gerrits Neuteboom en zoon van Gerrit Jansen de kleermaker. Zij kopen land van nummer 1. 3. Daar komt nu dan bij: Grootvader Jan Jansen de Witte, in 1723 en vermoedelijk ook wel daarna wonend in Haerst. Hij had een zoon Jan Jansen en een kleindochter Stijna Jans, die in 1e huwelijk met Frederick Geurts was getrouwd. Fredrick zijn vader was Geurt Jansen/Gerrit Jansen te Haerst. Stijna was onbemiddeld in 1732.C. Keisman gevonden?Willem Teunis X Machteld Peters, wonen te Haerst, met in 1741 6 kinderen en in 1748 nog maar 1, nl. Jacob, ouder dan 10 jaar. Van deze Willem heb ik 2 begraven dochters gevonden ( Bergklooster 25 en 31 januari 1743) Geen namen erbij. Hij woont sinds 1733 in Haerst, komt van Heino. Keisman laat 5 okt. 1747 zoon Jan begraven en 19 oktober 1747 zoon Hendrik. ( Epidemie van Rode Loop) Behalve van de kleermaker worden er van andere ouders uit Haerst niet een zo groot aantal kinderen begraven, dus als Willem Teunis tussen 1741 en 1748 5 kinderen verliest, kan hij mogelijk Keisman zijn.Het gaat hier eigenlijk vooral even over die vrouw: zij heet Machtelt Peters. Ze wordt 4 april 1749 op Bergklooster begraven. Of zij ook uit Heino kwam, weet ik niet. Er was een vraag over Machtelt in Haerst. In Heino heb ik nog niets over dit echtpaar en eventuele kinderen gevonden, maar omdat Willem Teunis aangaf in 1741 dat hij 8 jaar in Haerst woont, ben ik bij dopen Zwolle vanaf 1733 gaan kijken. Geen gedoopte kinderen gezien. Zoon Jan wordt zelfs voor 17 stuivers begraven en daarom denk ik, dat hij al wel behoorlijk oud was. Al jaren in het gezin had geleefd. Meestal werd men voor 13 stuivers begraven, zonder gebruik/huur van het zwarte kleed over de kist.De vraag naar Machtelt staat bij het onderwerp Janna Johanna van der Horst 17 juli 2017 21:40Of Gerrit Jansen, de vader van Jan Gerrits (X 17 mei 1701 Dirkje Egberts) ook nog een dochter Mechtelt Gerrits had. Bij dat huwelijk in 1701 was Peter Stil getuige voor Jan Gerrits. Peter Stil trouwde zelf op 1 mei 1694 met ene Mechtelt Gerrits. Vandaar.Dat verhaal van Willem Teunis en Mechtelt Peters in Haerst speelt zich af rond 1733-1750, dus veel later en ik vroeg me af, of die Mechtelt een dochter van Peter Stil zou kunnen zijn. Of is ze mee gekomen uit Heino?
- ria van bessen
Jan Gerrits en Derkje Egberts
Jan Gerrits en Derkje Egberts laten dopen een Maria, een Jan en een Egbert. Voogd wordt de oom van Vaderszijde als Jan G hertrouwt. De voogd heet Hendrik van Haarst. Huwelijk te Zwolle. 28-04-1696Henr. Gerrits van Haarst j.m. enFennetien Otten van DikkelenGetuigen van de Bruidegom zijn vaderen moederGetuige van de bruit haar moeder uit dit huwelijk ook een Maria in 1698, Fennigjen in 1701, Evert in 1702 en Janna in 1704 en Jan in 1707, mogelijk hierna nog kinderen Maar zullen Jan en Hendrik dus uit het 1e huwelijk moeten zijn van Gerrit Jans uit Haarst. Alleen geen voogdij in Zwollerkerspel te vinden.