Jan Engberts wonende in het Swarte Waters Klooster
-
De voogd van beide kinderen(
De voogd van beide kinderen( nl. van Jennegien Ernst en Berent Ernst) van de ouders Jennegien Gerrits en haar eerste man Erenst Erenst te Haerst heet in 1661 Jan Ernst en dan past in ieder geval wat tijd betreft die man van Griettien Cornelis (= Jan Ernst) goed en ook wat naam betreft past hij goed bij deze zoektocht.Die Ernst Klasen en Willem Ernst, een koemelker uit Diese, hebben niet helemaal de goede naam en leven veel te laat in de tijd om voogd te kunnen zijn in 1661. Van die Jan Ernst uit Raalte had ik nog nooit gehoord. Maar nu dus wel.Mensen met de naam Top zaten toch op Topserve te Genne? Ik denk inderdaad, dat we aan díe kant van de Vecht moeten blijven: Haerst, Genne, Swarte Watersklooster.Jannegien Everts staat beschreven op blz. 27 van het boek over De Horst van A. de Leeuw.
- ria van bessen
volgens f137 dd 23-11-1650
volgens f137 dd 23-11-1650 heet hij ook Jan van Raelte, naast Jan Ernst en Jan Erentsen van Raelte.In f150 dd 17-10-1641 worden ze als gehuwd genoteerden dit is het huwelijk01-04-1638Jan Eernst Eernst Jansen van Raelte sone, wonende metAlbert Wolters ende Grietijn Cornelis Cornelijs Geersen tot Genne dochter*Janny wil je voor mij zoeken naar kinderen van Gerrit Jansen en Jannigjen Everts, ik heb er al een aantal gevonden maar het is via de GI een enorme klus. Deze heb ik al09-09-1662 Mechtelt ouders wonen te Haerst11-06-1665 Jan - Gerrit Jansen en Jantjen Gerrits29-11-1668 Jan - Gerrit JAnsen en Jannechien Gerris02-04-1671 - Hendrick25-02-1674 - JannechienUiteindelijk is het toch het doel om Jan Gerrits te koppelen aan voorouders. Dus ik zou graag vernemen of er meer kinderen geboren zijn. Alvast bedankt.
-
Met de dopen van kinderen van
Met de dopen van kinderen vanJannegien Gerrits X Eernst Eerntsen xx Jan Everts ( heel kort huwelijk) xxx Gerrit Jansenben ik bezig en 1-1-1660 tot eind 1664 is klaar: niets gevonden, behalve Mechtelt 9-9-1662, maar die is al bekend. In 1660 of 1661 dus ook geen kinderen van Eerenst Eerenst, hoewel vooral de kinderen uit het 3e huwelijk belangrijk zijn.Het verbaasde me om toch in de periode 1660-1664 nog 3 x een kind te zien van een Ernst Jansen, steeds met een andere naam van de moeder, mogelijk 3 verschillende huwelijken. Ook al laten ze dan een Jan in 1661 dopen, die kan in dat jaar nog geen voogd worden. Maar de naam kwam dus wel vaker voor.
-
Vanaf aug. 1669 moet ik nog
Vanaf aug. 1669 moet ik nog kijken of er extra kinderen van Gerrit Jansen x Jannegien Gerrits zijn gedoopt. Daarvoor niets gevonden.Om te kijken wanneer de kinderen uit eerste huwelijk met Eernets Eerents werden geboren, ook om de leeftijd van Jannegien wat in te schatten, zag ik, doop Zwolle:Jan eernst X griete cornelis * eevert 24 Julij 1655 en dat uit een huwelijk sinds 1-4-1638, dus er zullen vermoedelijk voor 1655 ook kinderen uit dit huwelijk zijn geboren.Ik kijk nu eerst bij dopen na 1-1-1655.
- ria van bessen
Ja, die naam komt inderdaad
Ja, die naam komt inderdaad veel vaker voor, dat heb ik ook gezien.Van Gerrit Jansen en Jennighie Gerrits nog een zoon Eernst op 02-02-1679 via de GI gevonden.Ik heb gezocht op haar naam en dat ging een stuk sneller.Het kan zijn dat er nog een Maria bij hoort op 16-07-1682 - als vader is dan genoteerd Gerrit Gerrits. Een echtpaar in deze combi kwam ik niet tegen in de jaren die ik heb doorgenomen en daarom zet ik haar er bij, temeer omdat zowel Jan als Hendrik een Maria hebben. Mogelijk zou ze dan jong zijn overleden en daarom vernoemd. Dat is wel een hypothese, maar haar doop viel me op.... dus met grote aanhalingtekens mogelijk.Jan Ernst uit Raalte alias Jan van Raalte de bakker en gehuwd met Griettien Cornelis is overleden ... voor dat hij de kans kreeg voogd te worden. Ik vond namelijk een hertrouw van Grietien 5 jan 1658 te Zwolle met Simon Alefs s.v. zall Alef HendrixJan Erenst voogd zie f 170 dd 02-09-1661Nog een probleem erbij ?- op 18-02-1668 huwt te Zwolle ene Gerrit Jansen met de toevoeging Hasebroek met jd Jannichjen Gerrits jd te Winsum. In Windesheim een ondertrouw op 14 febr 1668 waar zij Janneken heet. Als bij deze Gerrit niet altijd die toevoeging is vermeld, dan is er dus verwarring mogelijk. Bij één doop van zoon Gerrit op 2-04-1676 stond wel bij Hasebroeck.Van Mechtelt [1662] is zeker dat zij de dochter is van het door ons uitgekozen stel .. door de vermelding te Haarst wonende. En zoon Eerenst lijkt me ook oké.
-
Nu Jan Ernst X Grietien
Nu Jan Ernst X Grietien Cornelis weg valt, typ ik toch maar even wat echtparen waarvan er eentje Ernst Jans heet. We zoeken Jan Ernst, voogd in 1661, maar mogelijk is zo'n Ernst Jans dan al weer de zoon van de Jan Ernst, de voogd in de akte van 2-9-1661:1. Eernst Jansen X Hendrickien Hendricks: * Eernst 12-3-1661 * Abraham 24-9-1667 * Gijsbert 26-8-16692. Eernst Jansen X Anna Jans * Jan 19-5-16613. Ernst Jansen X Anna Hermans * Susanna 17-7-16644. Eernst Jansen X Elsien Jansen * Jorriaan 31-8-1669Het is mogelijk dat hier bij 1 t/m 4 een hertrouwde weduwnaar zit, dat het dus niet om 4 verschillende Ernst Jansens gaat.en dan nog 2x een Ernst Hendricksen: 1. Ernst Hendricksen X Aeltie * Arijaentien 28-11-1655 2. Ernst Hendricksen X Aaltien Jans * Jantien 22-1-1664 Het kan bij nr. 1 en 2 hier om hetzelfde echtpaar gaan.
-
De eerste Jan Eerenst die wat
Bericht 2.De eerste Jan Eerenst die wat tijd betreft zou passen als voogd in 1661:Jan Eerenst laat te Zwolle dopen op 26-11-1647 Gertruit. Geen naam van de moeder vermeld. De volgende toch ook nog maar even: Erenst van der Marck ( uit Duitsland?) X Aeltien Tomas laten Ng te Zwolle dopen: Erenst.Deze vader Erenst v.d. Marck zou eventueel de man van Jennegien Gerrits kunnen zijn, die dan eerst met Aeltien Tomas getrouwd was. Vanaf 1-1-1645 nog geen kinderen van Erenst Erensts en Jennegien Gerrits gevonden. Dus geen Jennegien en Berent Erenst.En uit Jennegien Gerrits haar 3e huwelijk, met Gerrit Jansen, moet ik vanaf aug. 1669 nog kijken of er nog een extra kind is gedoopt. Ik zal ook letten op de naam Hasebroek. Die naam had ik al wel eens ergens gezien, ooit.
- ria van bessen
Ik vraag me af of het zoeken
Ik vraag me af of het zoeken naar Jan Ernst eigenlijk wel zo zinvol is, als het zo moeilijk ligt, temeer omdat er geen kinderen van Eerenst Erenst te vinden zijn. Ook geen huwelijk, dat vermoedelijk in het hiaat zou hebben plaats gevonden.Ik gooi het over een andere boeg.Als Jannechien belijdenis doet in april 1655 is ze vermeld als de vrouw van Eernst Eerentsen te Haerst.Ze hertr. met Jan Everts op 3 sept 1661 en hertr al op 8 juli 1662 met Gerrit Jans vanwege een op komst zijnde baby, die geboren wordt op 9 sept. in datzelfde jaar. En dan ook nog een Mechtelt, geen Jannechien zoals gebruikelijk zou zijn [vernoeming van Jan Evers].Jannechien zou de dochter kunnen zijn van ene Gerrit wonende in Haerst, en geboren zo rond 1635 , gezien de jaren dat ze nog kinderen krijgt. In 1679 wordt zoon Eernst gedoopt en dan zou ze 44 jr oud zijn.Een vader Gerrit uit Haerst dus, die ook een zoon Evert heeft, [oom en voogd van Mz.] en waarschijnlijk gehuwd met een Mechteld.
-
Juist door dat laatst geboren
Juist door dat laatst geboren kind Ernst in 1679 zouden de eerste beide eerste kinderen van Jannechien Gerrits ( van Ernst Ernsten) rond 1655 geboren moeten zijn. Er is een hiaat trouwboek april 1648-1655, maar gelukkig niet van de doopboeken. Maar geen Jennegien en geen Berent Ernst, zoals ik al eerder schreef. Dus inderdaad (morgenavond) beter doorgaan op de moeder, Jannechien Gerrits te Haerst en met haar broer Evert Gerrits. Haar eerste man was ook niet de belangrijkste voor dit onderzoek.Ze noemt dat meisje gedoopt 9-9-1662 Mechtelt en dus geen Jannegien, maar ze had al een Jennegien, hoewel dat ook nog wel samen in 1 gezin had gekund: 2 namen die veel op elkaar lijken.Vanavond dus nog steeds geen huwelijk met die Ernst Ernsten gezien. Wel een Ernst Sweijer uit de Palts ( 9-5-1648) en een Eernst Jansen uit het Sticht van Munster, trouwt 27-6-1644 en Hermen Ernst 26-7-1646. Hij is weduwenaar in de Walstraat. En dan een Trijntje Eerenst, die uit Almelo komt, 22-8-1647. Dus veel afkomstig uit het oosten.
-
??
september 1616 getrouwd, in aug. 1616 ondertrouw te Zwolle:Gerit Jansen, wonende tot Haerst, endeJanneken Alberts van Hellendorn, sa. Henrick Jansen n.w. buijten de Dieserpoort Nog niet gekeken of ze een Jannechien en een Evert laten dopen. Oudste dochter van Jannechien heet Jennegien, vandaar nu dit echtpaar hier.