Jan Engberts wonende in het Swarte Waters Klooster

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens

Bedankt, Ria! Los van dit

Bericht door Janny Lalkens » 22 jul 2017, 20:45

Bedankt, Ria! Los van dit onderwerp ben ik ook altijd erg geïnteresseerd in inwoners van Diese, maar ook nu bij dit onderwerp kunnen we er al wat aan hebben!In de Overstichtse en Overijselse leenprotocollen van Eijken staat in deel 7 blz. 1860 - 1868 wat over Haerst, maar geen namen van pachters. Alleen maar namen zoals Van Haersolte, Greve, Van Laer, enz. Wel wordt erve Het Blik ( Het Blijck) al genoemd in 1628.In de Verponding 1601 Haerst: het erve van Gerrit Alberts.Jan Derksen heeft er in 1601 ook een erve, Geurt Wijnolts ook. En Egbert toe Rolte, dus ook al een erg oud erve! Verder Gert op den horst, Gerrit Willemsen, Albert Luikensen, Gert Lamberts, Albert Gersen, Arent Gertsen, Derck Albers, Jan Peters, Geurt Jan, Willem van Broekhuisen en iemand op den Ordel  en verder nog een verzameling onleesbaren, waar je niet goed van wordt.Het belangrijkste: Gerrit Alberts woont daar in 1601 al. Maar krijgen Gerrit Alberts en zijn vrouw rond 1635 dan nog een dochter, ( Jannechien Gerrits, die zelf erg oud ook nog kinderen krijgt? We zijn er nog niet, maar ze hebben in Haerst kennelijk een hele voorraad Gerritten gehad...

ria van bessen

Nou doe er wat leuks mee,

Bericht door ria van bessen » 22 jul 2017, 21:58

Nou doe er wat leuks mee, Janny. Ik kan er nog niet veel van bakken. Zelfs niet met Trijne Jacobs d.v. Jacob Egberts tot Haarst, ze wordt nl niet meer genoemd in 1639.Ik heb via de GI een Eernst Eerentsen die belijdenis doet dec 1629 wonende bij de SassenpoorteEn een Erenst Erentsen en vrouw Janneken laten zoon Berent dopen op 21-11-1620een Ernst Ernstz Errensen x Grietien Jans - zoon Henrick 24-09-1637Huwelijk Zwolle  19-10-1626 Eernst Eernsten, Eernst Henricx s wonende met Hermen Henricx schoenmaker en Grietje Jans d. van zall Jan Stevens wonende in t MannenhuisEerenst Eerensen zoon Willem ged 24-08-1641

Janny Lalkens

Voor de volledigheid de

Bericht door Janny Lalkens » 22 jul 2017, 22:15

Voor de volledigheid de gevens van Verponding 1630 Haerst ook. Deze keer een prachtig handschrift.Egbert te Rolte, eig. Bergklooster      Willem Schutte     Peter Peters       Harmen Hessels, eigenaar Jr (jonker?)  Van LaerBerent Janss   Derck Assiens, doorgekrast Janss, eig. Br .( burgemeeste of Baron?) Van DedemJan Berents, eig. R. van Haersolte             Goosen Gerrits, eig. R. van Haers. cu. suis                    Cannegieter  Arent Geertss, eig. Jr. (jonker) Mulert                  Roloff Arentss     Arent Gerrijts      Geert HendrixKotter   eig. de Rentemeijsters                 [dan iets dat ik niet begrijp/niet kan lezen, een afkorting?] Hardensteins.Het gaat hier dus niet om alle mannelijke inwoners van Haerst, maar om de namen van de boeren, waarvan een deel pachter was. Personeel wordt niet genoemd bijvoorbeeld. De kleermakersfamilie was ( later?) wel met land bezig. Hadden ze een paar koeien? Of verhuurden ze het land weer aan anderen als bron van inkomsten? Ik heb twee weken geleden iets gelezen over een Snijders erve en Sniedersland in Haerst. Zou mooi zijn, als ik weer kan achterhalen waar dat nu precies was. In een akte van ORA Zwollerkerspel?Ria, je hebt van de beide verpondingen Haerst 1601 en 1630 de foto's denk ik, of ook wel een transcriptie. Ik heb dit vanaf een eigen fotokopie gedaan en vanaf de foto's van Jan. Van 1630 zou ik haast zeggen: hier valt opeens het grote gebrek aan Gerritten op.Met de namen van Diese heb ik nog niets gedaan, maar ik vind die lijnen die jij uitzet altijd zo interessant en dan al die namen bij elkaar, met elkaars voogden verbonden. Echt puzzelen!  En wat veel Erenst Erenstsens zijn er in feite!  Dit is gewoon geen gemakkelijk onderwerp. Des te groter dus de uitdaging. Ik weet ook niet, of we duidelijkheid zullen krijgen voor wat betreft de kleermakersfamilie , kan ik nu nog niet inschatten.

Janny Lalkens

Die vrouw, die vanuit het

Bericht door Janny Lalkens » 22 jul 2017, 22:19

Die vrouw, die vanuit het mannenhuis trouwde zag ik vanmorgen ook. Vond ik wel een leuke combinatie.Verder nog: Trijntje Erenst buiten de Dieserpoort, d.v. wijlen Ernst Jans. Zij trouwt 7-10-1628

ria van bessen

Deze lijkt een goede

Bericht door ria van bessen » 23 jul 2017, 14:28

Deze lijkt een goede kandidaat te zijn ?19-10-1626 Eernst Eernsten, Eernst Henricx s. wonende met Hermen Henricx Schoemaker en Griete Jans nagelaten dochter van Jan Stevens wonende in t Mannenhuis.uit dit huwelijk volgens de GI  [en ik hield er al rekening mee]Arent Arentsen en Griete Jans - zoon Henrick op 27-05-1627Ernst Ernst [geen moeder vermeld] - dochter Anna op 05-07-1629hiaat - hiertussen dan zoon Ernst / Eernst [mogelijk gedoopt als Berent ? op 10-07-1632]Ernst ARENTS x Grietien Jans - zoon JAN op 24-08-1634Ernst Ernstz Errensen x Grietien Jans - zoon Henrick op 24-09-1637Ernst Ernsten x Grietien Jans - zoon Henrick op 18-08-1639Eerenst Eerensen [geen moeder vermeld] - zoon Willem op 24-08-1641  

Janny Lalkens

Van de periode 1627-1641

Bericht door Janny Lalkens » 23 jul 2017, 16:38

Van de periode 1627-1641 waarin deze 7 kinderen Henrick, Anna, Berent, Jan, Henrick, Henrick en Willem werden gedoopt, wordt een afschrift van het originele doopboek gebruikt.Vermoedelijk zijn de kaartjes van de GI ook vanuit dit latere afschrift gemaakt en dan zullen we dus nooit weten, of Jan zijn vader Ernst nu een Ernst Arents of een Ernst Erents was. In het afschrift staat Arents.Bij de 2e zoon die Henrick heet staat in het afschrift "Henrick s. van Errensen"  Dus geen Ernst Ernstz erbij.  Wel als moeder Grietien Jans.Berent, gedoopt 10-7-1732 staat in het afschrift als zoon van Arent Berents, moeder Grietien Jans.Ik ga kijken of er in het hiaat nog een Ernst staat.Wat pleit voor bewijs dat dit het gezochte gezin kan zijn: Er is hier een zoon Jan die in 1661 voogd kan zijn, al is hij dan zelf nog maar net 27 jaar. Logischer zou zijn dat de oudste broer Hendrick voogd zou worden, maar die is er kennelijk niet meer, want dit gezin heeft 3x een Hendrick. Dus dan is die eerste toch wel overleden, want 2x een Hendrick wil nog, maar 3x? Dat doe je toch niet, als ze alle 3 nog leven? Ik hoop een Ernst als zoon geboren tussen 1629 en eind 1633 te kunnen vinden.Mocht er in het afschrift van de originele doopboeken een fout zijn gemaakt bij 10 juli 1732, dan zijn het wel veel kopieerfouten: "Berent, zoon van Arent Berents "  is er in het afschrift van gemaakt.Ik kijk nu op dit moment ook wel 3x of er ergens niet "Evert Everts" staat i.p.v. Erent Erents, met die oude handschriften. 

ria van bessen

Ik heb wat anders gevonden,

Bericht door ria van bessen » 23 jul 2017, 16:47

Ik heb wat anders gevonden, Janny.. soms loop je gewoon tegen zaken aan.Volgens mij is dit de zoon van Jannigjen Gerrits 1e x  Eerenst Ernst nl Berent Eerenst/ErnstVolgens mij huwt hij als Berent Eerenst van Raelte op 10-07-1679 met Janna Dercks wed. van Wigbelt janssen in de Sassenstraat. Hij heeft een zoon Erenst laten dopen op 20-02-1683 te Zwolle.In Zwollerkerspel zit het volgende.f422 dd 13 sept 1684 - Verschenen Gerrit Dirckzen Nijentap wedr. van Merrichjen Egberts. Hij wil hertr. met Marritien Jansen jd van de Sonnenberg en stelt tot mombers over zijn 2 zonen Dirck en Wijgman de personen Jan Lamberts Mullerinck in de Winsheimer Wee[rt] getrouwd aan Reijntijn Dijck als schoonzoon van moederszijde .... én Berent Ernst van Haarst wonende te Zwolle aangetrouwde schoonbroer van vaderszijde.Hij kan niet de zoon Berent zijn van Jan Ernts [van Raelte] want dan zou hij Berent Jans heten.In de voogdijstelling van Peter Klunder heeft Jan Ernst van Raelte een broer Eerents Ernst ... 

Janny Lalkens

Deze moeten we even onthouden

Bericht door Janny Lalkens » 23 jul 2017, 19:27

Deze moeten we even onthouden!In de ORA Zwolle voogdijstelling, bewerking van Peter Klunder,  f. 142   5-7-1679 is die Gerrit Derks Nijentap juist weer de momber voor het kind van zijn zus Joanna Derks, nl. voor Jan Wigbolts. Andere momber: Willem Slootman. De eerste man van Janna Derks heette Wigbolt Janssen. Minderjarige Jan Wigbolts krijgt f 250,- beloofd en een bed met toebehoor en zal lezen, schrijven en een vak leren.In Zuthem woonde volgens ORA Zwk. een Hendrik Gerrits, die in de voogdijstelling o.a. een minderjarige zoon Erenst heeft.   13-4-1695.  Laat in de tijd, dus vermoedelijk is Hendrik geen broer van Jannechien Gerrits, met dan een zoon naar zijn overleden zwager genoemd, maar je weet maar nooit, deze is voor op reserve.. Hendrik was getrouwd met Arendje Eghbers en haar broer Albert wordt momber, samen met Jannes Gerrits, oom VZ. Kan broer van Hendrik zijn.

ria van bessen

Het gaat me niet om de Gerrit

Bericht door ria van bessen » 23 jul 2017, 20:42

Het gaat me niet om de Gerrit Derks of zijn zus.Het gaat me om de voogd oftewel de man van de zus van Gerrit Derks.Berent Ernst huwt als jm van Raelte en hier heet hij dus Berent Ernst van Haarst.Net als Jan Gerrits de kleermaker, en zijn broer Hendrik van Haarst.Ik dacht dat dat toch een belanrijke verbinding is als de stiefzoon zich later ook van Haarst noemt.Volgens het inwonersregister Zwolle 1712-1714 is hij backer en kruidenier en huurt hij van Assien van den Doorn uit Haarst.

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 23 jul 2017, 22:58

bericht 2Die Hendrik Gerrits uit Zuthum zit in de lijn van de van Bessens. De informatie is te vinden in Windesheim, behalve zijn 1e huwelijk dat heb ik nergens kunnen vinden. Hij hertr. Magtelt Jans van 't Oever, zij hertr, Willem Gerrits. Willem Gerrits hertr. o.a. Assele Herms, waarmee Jacob Hendriks uiteindelijk huwt. Jacob is de broer van Jan hendriks van Bessen.

Plaats reactie